Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Adaptive Cruise Control :: BMW vs Audi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Adaptive Cruise Control :: BMW vs Audi

    Ik heb nu 3 jaar gereden met een A6 met ACC, en ben nu overgeschakeld sinds een week naar een BMW 5.

    Beide auto's dateren uit 2014, en zijn uitgerust met het volle pakket (Drive Assistant - Audi Pre Sense Plus).

    Persoonlijk vind ik dat het Audi systeem een pak beter is, en je veel langer kan rijden zonder ingrepen.
    Ik zet even de voor- en nadelen naast elkaar:

    Audi
    + ACC kijkt ca 200-250m vooruit. Als je dus 130 rijdt op het eerste vak, en je kan niet weg naar links, dan zal die tijdig en rustig vertragen achter een vrachtwagen
    + Steering assist boven de 70km/h laat je zeer comfortabel lange afstanden doen op autostrades. Het blijft zelfs werken boven de 180 km/h
    + Herkenning van voorrijders in bochten verloopt prima.



    - Als er plaats vrij komt voor jou, dan geeft de ACC net iets te weinig gas om terug aan te sluiten.
    - het duurt even voor een auto die naar links komt herkend wordt, dat kan in files betekenen dat er net te laat gereageerd wordt als er iemand tussen kruipt
    - Als de lijnen niet goed zijn, dan werkt de lane assist niet goed of gewoon niet

    BMW
    + sluit snel aan als er een gat valt
    + makkelijke bediening op stuur


    - kijkt niet ver genoeg voorruit, en dus moet het systeem soms echt hard remmen als er voor jou geremd wordt buiten de zichtzone.
    - het duurt even voor een auto die naar links komt herkend wordt, dat kan in files betekenen dat er net te laat gereageerd wordt als er iemand tussen kruipt
    - boven de 60km/h is er geen stuurassistentie meer, enkel stuur trillen als je over de lijn gaat
    - geen dodehoekbewaking
    - in bochten ziet hij voorliggers echt véél te laat

    Ik hoor graag jullie ervaringen, en ik zou graag weten of Mercedes dit beter voor elkaar heeft gebracht.
    Ik verwacht dat de nieuwe A6 van 2018 nog een stap vooruit zet, en ik weet niet of BMW nog wat aangepast heeft.
    In elk geval vind ik het BMW systeem een stuk slechter omdat het echt niet ver genoeg kijkt.
    Last edited by Tommie1; 19/02/2018, 15:44.

  • #2
    Ik ben een aantal maanden geleden met een X5 naar Polen gereden en ik kan je ervaringen van het BMW systeem alleen maar bevestigen. Ik heb onderweg met de verschillende instellingen gespeeld, maar kon eigenlijk nooit een deftige modus vinden, om het comfortabel te laten aanvoelen.
    Als passagier word je er al helemaal gek van op dat moment.

    Op de terug rit op handmatig gezet en dat vond ik veel relaxer.

    Met een Audi heb ik nog niet gereden, maar op de Volvo V70 crosscountry van de vorige generatie, werkte het ook perfect.

    Comment


    • #3
      Op mijn Mazda 6 werkte de adaptieve cc redelijk goed. Wel duurde het ook hier net iets te lang om aan te sluiten als het verkeer weer op gang komt. Gaf dan zelf wat gas.

      Comment


      • #4
        Ik heb het op de Tiguan (ook VAG ). Zelfs met follow te stop.
        Zelf ben ik er heel tevreden over. Doet wat hij moet doen, maar de punten die ge aanhaalt, merk ik hier en daar ook iets van. In de file is het idd opletten of een auto voor u invoegt of net weg gaat.
        Enige wat ik minder vind, is dat hij de voorligger zo goed volgt dat wanneer de voorligger zijn afrit neemt en vertraagd, mijne wagen ook vertraagt. En dat zelfs tot bv 70km/u. Dus op die momenten moet ge wel ff gas bijgeven om dat te vermijden. Maar nu ik het systeem gewend ben, zou ik niet meer zonder kunnen. Daar ik vroeger nooit op CC reed omdat ge meer met uw handen bezig waart dan iets anders met op + en - te drukken en te pauzeren. Dan beter gewoon voet op het gas.

        Mijne baas heeft sinds 2015 of 2016 een BMW X5 Plug-in Hybride met ACC en die gebruikt het nooit. Weet niet wat er precies scheelt, maar hij vind het systeem zeer slecht werken. Niet dat hij een vergelijk heeft. Maar hij zei eens: 'Als ik op het linker vak rij, en 100m verder gaat er ene naar links, dan gaat hij al in de remmen'.

        Comment


        • #5
          Ik heb het ook op mijn golf, mijn ervaringen zijn hetzelfde als bij audi, maar zonder lane assist en file assistent (opties die ik beter toch had bijbesteld maar goed ik kan wel zonder). In de file vertraagt hij netjes mee tot stilstand, maar als hij dan langer dan 2 seconden stilstaat dan vertrekt hij niet meer vanzelf en moet ge gas geven.
          Idd soms moet je gas bijgeven als er voor u iemand een afrit neemt en al aan het vertragen is, en hij is ook heel voorzichtig met auto's die op het baanvak links van u rijden, als die vertragen vertraagt hij mee alsof het een voorligger is, om toch maar zeker nooit langs rechts in te halen.
          Over het algemeen is het erg comfortabel maar in druk verkeer gebruik ik het toch liever niet omdat ik toch net iets beter anticipeer op de gekke maneuvers die anderen soms doen. Vaak schuiven trage auto's naar links op in de veronderstelling dat die op de strook links van hen wel zullen vertragen en dat heeft de ACC soms net te laat door.

          Comment


          • #6
            Ik vind dat die spelen sowieso niet goed werken. Audi, BMW, MB, Lexus, allemaal al eens een keer geprobeerd en na 10 min. zet ik dat af. Niets gemakkelijker dan een gewone Cc. Tot overmaat van ramp hebben ze enkel de keuze tussen een gewone Cc en ACC. Het is dus niet en/en maar en/of. Alles hangt natuurlijk wel een beetje af van je motorisatie en hoe snel hij terug zijn snelheid opneemt. Bij de Lexus GS300h was dat dus een ramp. Tegen dat ie begrepen had dat ie een beetje voort mocht zat er al een andere tussen. Je reed dus als het ware de processie van Echternach.


            Verzonden vanaf mijn bijna te slimme iPhone met Tapatalk
            Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
            Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
            Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

            Comment


            • #7
              als je dat wil - i do, en je leert met jouw systeem werken (das ni op 1-2-3) zal dat steeds goed werken en voor de veiligheid wel een plus
              tuurlijk heeft dat zijn beperkingen (een acc auto al nooit bumperkleven) maar er is niemand die je verplicht bij druk verkeer het in te schakelen

              ik wil niet meer zonder, tenzij financien het niet toelaten
              Last edited by bobo; 19/02/2018, 20:03.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                In de file vertraagt hij netjes mee tot stilstand, maar als hij dan langer dan 2 seconden stilstaat dan vertrekt hij niet meer vanzelf en moet ge gas geven.
                Gas geven of gewoon op het stuur op RES drukken.

                Comment


                • #9
                  Da'k daar nog niet aan gedacht heb. Dus als ik wat aan dat knopke foefel zodat het permanent ingedrukt blijft, heb ik eigenlijk ne gratis traffic jam assist?

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten
                    Ik vind dat die spelen sowieso niet goed werken. Audi, BMW, MB, Lexus, allemaal al eens een keer geprobeerd en na 10 min. zet ik dat af. Niets gemakkelijker dan een gewone Cc. Tot overmaat van ramp hebben ze enkel de keuze tussen een gewone Cc en ACC. Het is dus niet en/en maar en/of. Alles hangt natuurlijk wel een beetje af van je motorisatie en hoe snel hij terug zijn snelheid opneemt. Bij de Lexus GS300h was dat dus een ramp. Tegen dat ie begrepen had dat ie een beetje voort mocht zat er al een andere tussen. Je reed dus als het ware de processie van Echternach.


                    Verzonden vanaf mijn bijna te slimme iPhone met Tapatalk
                    Dat snap ik dan toch niet echt goed, want ik heb heel wat auto's met CC gehad en gebruikte dat mss eens 3 x per jaar als ik 's nachts reed en dus de autostrades compleet leeg zijn. Nu met ACC rij ik 95% van de tijd op ACC. De beste uitvinding ooit.
                    Voorheen kreeg ik pijn aan mijne duim van op +, -, pauze, set en resume te drukken. Dan moet ge echt uw kopke erbij houden. Dan liever gewoon mijne voet op het pedaal, want zo krijg ik gene pijn aan mijne duim

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                      Da'k daar nog niet aan gedacht heb. Dus als ik wat aan dat knopke foefel zodat het permanent ingedrukt blijft, heb ik eigenlijk ne gratis traffic jam assist?
                      Helaas, pindakaas

                      Moet ook wel toegeven dat ik graag de Traffic Jam Assist had gehad, maar paste niet meer in het budget. Lane Assist werkt thans ook wel heel goed, maar enkel boven de 62km/u. Maat van mij heeft ne S-Max en die corrigeert pas als hij half op het vak er langs zit. De Tiguan blijft netjes tussen de lijnen rijden. Gedurende 10 seconden of zo, en dan krijgt ge melding dat ge uw stuur moet vast nemen. Daarna een piepsignaal en daarna gaat hij eens flink in de remmen om u wakker te maken

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                        Da'k daar nog niet aan gedacht heb. Dus als ik wat aan dat knopke foefel zodat het permanent ingedrukt blijft, heb ik eigenlijk ne gratis traffic jam assist?
                        Hetgeen ik wel raar vind, is dat ge het niet via de VAGCOM kunt activeren. Road Traffic Signs kunt ge bv wel aanzetten via de VAGCOM, maar die Traffic Jam Assist niet. En volgens mij heeft de wagen alles aan boord om dat toch te laten werken.

                        Comment


                        • #13
                          Sinds ik bijna in slaaap ben gevallen door cc, heb ik mijzelf verplicht om de limiter te gebruiken. En nu ben ik dat zo gewoon en vind ik dat fantastisch terwijl ik dat vroeger irritant vond. En je bent nog actief aan het rijden.


                          Sent from my iPhone using Tapatalk

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door capadonic Bekijk Berichten
                            Sinds ik bijna in slaaap ben gevallen door cc, heb ik mijzelf verplicht om de limiter te gebruiken. En nu ben ik dat zo gewoon en vind ik dat fantastisch terwijl ik dat vroeger irritant vond. En je bent nog actief aan het rijden.


                            Sent from my iPhone using Tapatalk
                            Actief rijden is zo passé

                            Comment


                            • #15
                              Doet mij denken aan het verhaal van mijn nicht. Die is ooit ne keer vanachter op een file geknald omdat hare cc op stond. Sindsdien moet ze niets meer hebben van cc want ja 'dat is levengevaarlijk'. Ahja, tis de schuld van de cc dat gij vanachter op een file knalt...
                              2012 Abarth 500 'esseesse'

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Barie Bekijk Berichten
                                Doet mij denken aan het verhaal van mijn nicht. Die is ooit ne keer vanachter op een file geknald omdat hare cc op stond. Sindsdien moet ze niets meer hebben van cc want ja 'dat is levengevaarlijk'. Ahja, tis de schuld van de cc dat gij vanachter op een file knalt...
                                Met ACC is de kans dus enorm klein dat ge dat voor gaat hebben. Alhouwel, als ze compleet stil staan voor u, vlamt ge er ook aan in

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

                                  Dat snap ik dan toch niet echt goed, want ik heb heel wat auto's met CC gehad en gebruikte dat mss eens 3 x per jaar als ik 's nachts reed en dus de autostrades compleet leeg zijn. Nu met ACC rij ik 95% van de tijd op ACC. De beste uitvinding ooit.
                                  Voorheen kreeg ik pijn aan mijne duim van op +, -, pauze, set en resume te drukken. Dan moet ge echt uw kopke erbij houden. Dan liever gewoon mijne voet op het pedaal, want zo krijg ik gene pijn aan mijne duim
                                  Ik rij al mijn km's voor 98% op CC tussen 30 & 130. Set & resume-hendel gebruiken en anticiperen door ver voor & achter je te kijken. Ik moet die niet gemakkelijk afzetten, zelfs niet bij redelijk druk verkeer en in de spits zet je die enkele km's minder dan het max. toegelaten in het geheugen vast.
                                  Autorijden moet je nog wel een klein beetje zelf doen hé, en niet overlaten aan al die gemakzuchtige systemen. Het is een kwestie van toch wat alert te blijven en niet in slaap te vallen.
                                  Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                  Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                  Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Barie Bekijk Berichten
                                    Doet mij denken aan het verhaal van mijn nicht. Die is ooit ne keer vanachter op een file geknald omdat hare cc op stond. Sindsdien moet ze niets meer hebben van cc want ja 'dat is levengevaarlijk'. Ahja, tis de schuld van de cc dat gij vanachter op een file knalt...
                                    Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                    Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                    Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

                                      Met ACC is de kans dus enorm klein dat ge dat voor gaat hebben. Alhouwel, als ze compleet stil staan voor u, vlamt ge er ook aan in
                                      Is dat zo? Ik weet niet in welke mate ik dat systeem moet vertrouwen maar als ik zie dat het stil staat verderop, ga ik zelf toch afremmen om de ACC voor te zijn.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten

                                        Ik rij al mijn km's voor 98% op CC tussen 30 & 130. Set & resume-hendel gebruiken en anticiperen door ver voor & achter je te kijken. Ik moet die niet gemakkelijk afzetten, zelfs niet bij redelijk druk verkeer en in de spits zet je die enkele km's minder dan het max. toegelaten in het geheugen vast.
                                        Autorijden moet je nog wel een klein beetje zelf doen hé, en niet overlaten aan al die gemakzuchtige systemen. Het is een kwestie van toch wat alert te blijven en niet in slaap te vallen.
                                        Ben nog niet in slaap gevallen ervan
                                        Ieder zijn ding natuurlijk. Zelf zou ik ACC niet meer kunnen missen. Dat is voor mij een heel nieuwe manier van autorijden geworden.

                                        Soms zet ik de ACC ook wat minder en geef ik extra gas. Op die manier hoef ik dan nooit te remmen en enkel het gas los te laten. Remmen doet hij dan automatisch. Is gewoon lekker lui rijden

                                        Nee, CC heeft me nooit kunnen bekoren. Was blij dat ik het ineens op een auto kreeg en na een paar keer te gebruiken, was mijn goesting over. Kreeg er last aan mijne duim van Maar ACC heeft me ook wel een weekje of 2 geduurd om het hele systeem te begrijpen, want in het begin ook wel een paar akkefietjes voor gehad. Zoals willen laten zien dat mijne auto van zelf stopt en de auto voor mij rechts afslaat en hij de auto daarvoor aan de rode lichten niet herkende. Dan gaan ineens allerlei alarmpjes af Of als een auto voor mij een afrit neem en afremt tot 70km/u en mijne auto dat dan ook nog doet op het rechter rijvak. Maar ondertussen heb ik het systeem door en weet ik wat te doen. Maar zoals gezegd, het is een heel andere manier van rijden. Mijn vrouw durft het zelfs niet op te zetten in mijne auto.

                                        Maar het zal de komende jaren nog wel wat meer geperfectioneerd worden, maar met sensoren perfect krijgen, lijkt me niet echt doenbaar. Pas als auto's met mekaar gaan communiceren zal dat pas perfect kunnen gaan, vermoed ik.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X