Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Koppeling/vliegwiel/boite?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Koppeling/vliegwiel/boite?

    Dag allen!

    Kort de situatie schetsen; ik rij nu een dik jaar met een Ford Mondeo MK4 die ik tweedehands heb gekocht met 180dkm op de teller. Na een tiental maanden probleemloos rijden begon te miserie, vanalles vervangen met als grootste kost een koppelingsset eind februari, dus minder dan 3 maand geleden. De herstelling was vooral nodig voor het vliegwiel; rammelde heel erg bij het afleggen en na een tijd koppelde de wagen niet meer goed. Dat dus gebeurd, prima, alles werkte weer en ik was een stevige duit armer.

    Nu doet zich er opnieuw een probleem voor; de auto rijdt en schakelt nog prima, alleen rammelt de auto weer wanneer ik hem stilleg. Hij rammelt niét wanneer ik de koppeling indruk en hem dan stilleg. Dus ik dacht meteen; dat vliegwiel is er terug aan voor de moeite, ondanks dat het een splinternieuw onderdeel is. Ik hoor de koppeling ook een tik geven wanneer ik het pedaal loslaat, dat was voorheen ook niet aanwezig.
    Ik ben dus terug naar de garage gereden vandaag waar de koppeling & het vliegwiel vervangen zijn (in februari dus, heb amper 3000km gereden sindsdien). Hij heeft even geluisterd en gevoeld en gekeken, niet op de brug gezet. Zijn eerste gedacht was; uw boite/versnellingsbak. Dus niet het vliegwiel. Dat zou niet kunnen aangezien dat een splinternieuw onderdeel is.

    Nu is de vraag; kan dit mijn versnellingsbak zijn? Ik zou denken dat het echt wel koppeling/vliegwiel gerelateerd is omdat ik het rammelend geluid bij het stilleggen niet hoor wanneer ik de koppeling indruk en wel wanneer de koppeling gewoon onaangeroerd blijft. Heeft dit dan met de versnellingsbak te maken? Of probeert de garagist het daarop te schuiven zodat hij het vliegwiel niet hoeft te vervangen onder garantie?

  • #2
    Welke motor zit daar in?

    Dat het niet aan het vliegwiel kan liggen is ook niet waar natuurlijk. Een onderdeel kan altijd slecht zijn, of slecht gemonteerd....

    Ik heb zelf ooit een 2-massa vliegwiel gehad dat uit elkaar gevlogen is. Koppeling, vliegwiel en versnellingsbak waren defect.
    Maar ik garandeer je dat die continu rammelde, en niet wanneer je de motor stil legt.

    Comment


    • #3
      Als je de wagen in neutraal zet en stationair laat draaien, en je duwt dan de koppeling eens in en laat dan weer los, hoor je dan verschil tussen ingeduwd en niet ingeduwd ?

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1
        Welke motor zit daar in?

        Dat het niet aan het vliegwiel kan liggen is ook niet waar natuurlijk. Een onderdeel kan altijd slecht zijn, of slecht gemonteerd....

        Ik heb zelf ooit een 2-massa vliegwiel gehad dat uit elkaar gevlogen is. Koppeling, vliegwiel en versnellingsbak waren defect.
        Maar ik garandeer je dat die continu rammelde, en niet wanneer je de motor stil legt.
        Er ligt een 1.8 Tdci motor in. Ik vind het ook onzin dat de garagist meteen het vliegwiel uitsluit. Bij mijn weten heeft koppeling induwen of loslaten een invloed op het vliegwiel (drukverschil) en ligt het probleem dus daar en niet in de versnellingsbak.

        Ik hoor een licht verschil bij stationair ; koppeling ingeduwd is hij stil en koppeling los hoor je hem een heel klein beetje rammelen. Amper hoorbaar. De rammel is er bij het stilleggen van de motor; wel hoorbaar bij een losse koppeling en niet hoorbaar als de koppeling is ingedrukt.


        Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

        Comment


        • #5
          motorsteun of versnellingsbaksteun aan flarden ?

          Comment


          • #6
            Ik had die 1.8 TDCI motor in mijn Galaxy, die had 125pk, en die was na 150.000km versleten.
            Er was olieverbruik, en zeer kort voor ik die moest teruggeven aan de leasing is de turbo op een of ander manier losgekomen van de motor.
            Leasemaatschappij wou niet meer herstellen, dan wou ik er niet meer me rijden. Ik had echt geen zin om ergens plat te vallen. Bovendien waren de remblokken versleten, en die wouden ze ook niet meer vervangen. Ik moet zeggen dat onze "leasemanager" behoorlijk pissed was, en direct akkoord ging dat ik niet meer met die auto reed.
            Nu moet die motor in een Mondeo waarschijnlijk iets minder hard werken dan in een Galaxy, maar toch...

            Waarom schrijf ik dit: jouw auto is de periode van onbetrouwbaarheid en hoge kosten ingedoken.
            Stop de moneydrain, en verkoop die ketel.

            Comment


            • #7
              Heb al meegemaakt dat de koppelingshefboom een scheur had aan de aansluiting. Je ziet dat niet omdat er vanalles boven zit. Voelen zou wel gaan, je hebt de moer & bout en dichtbij zit de scheur die telkens ietsjes groter wordt. Schakelen wordt dan steeds moeilijker. Omdat het druklager dan speling gaat krijgen omdat ie niet tegen de drukgroep zit kan het gaan rammelen.
              Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Dominuz Bekijk Berichten
                Dag allen!

                Kort de situatie schetsen; ik rij nu een dik jaar met een Ford Mondeo MK4 die ik tweedehands heb gekocht met 180dkm op de teller. Na een tiental maanden probleemloos rijden begon te miserie, vanalles vervangen met als grootste kost een koppelingsset eind februari, dus minder dan 3 maand geleden. De herstelling was vooral nodig voor het vliegwiel; rammelde heel erg bij het afleggen en na een tijd koppelde de wagen niet meer goed. Dat dus gebeurd, prima, alles werkte weer en ik was een stevige duit armer.

                Nu doet zich er opnieuw een probleem voor; de auto rijdt en schakelt nog prima, alleen rammelt de auto weer wanneer ik hem stilleg. Hij rammelt niét wanneer ik de koppeling indruk en hem dan stilleg. Dus ik dacht meteen; dat vliegwiel is er terug aan voor de moeite, ondanks dat het een splinternieuw onderdeel is. Ik hoor de koppeling ook een tik geven wanneer ik het pedaal loslaat, dat was voorheen ook niet aanwezig.
                Ik ben dus terug naar de garage gereden vandaag waar de koppeling & het vliegwiel vervangen zijn (in februari dus, heb amper 3000km gereden sindsdien). Hij heeft even geluisterd en gevoeld en gekeken, niet op de brug gezet. Zijn eerste gedacht was; uw boite/versnellingsbak. Dus niet het vliegwiel. Dat zou niet kunnen aangezien dat een splinternieuw onderdeel is.

                Nu is de vraag; kan dit mijn versnellingsbak zijn? Ik zou denken dat het echt wel koppeling/vliegwiel gerelateerd is omdat ik het rammelend geluid bij het stilleggen niet hoor wanneer ik de koppeling indruk en wel wanneer de koppeling gewoon onaangeroerd blijft. Heeft dit dan met de versnellingsbak te maken? Of probeert de garagist het daarop te schuiven zodat hij het vliegwiel niet hoeft te vervangen onder garantie?

                Bij ingedrukte koppelingspedaal draait er niets mee in de versnellingsbak, je kan dan ook niets horen als er een defect in de versnellingsbak zit.
                Z4 M40i

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door camaro 68 rs


                  Bij ingedrukte koppelingspedaal draait er niets mee in de versnellingsbak, je kan dan ook niets horen als er een defect in de versnellingsbak zit.
                  Thanks. Dat wist ik dus niet. Hopen dat het niet dat is en wel terug een vliegwielprobleem dat onder garantie van het onderdeel hersteld kan worden.

                  De vraag is maar of het nog de moeite is als het de versnellingsbak zou zijn. Auto is van 2008, 213dkm op de teller. Hebben jullie enig idee van de kost van zo'n reparatie? Ik vermoed een tweedehandse bak laten steken?


                  Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                  Comment

                  Working...
                  X