Dag allen!
Kort de situatie schetsen; ik rij nu een dik jaar met een Ford Mondeo MK4 die ik tweedehands heb gekocht met 180dkm op de teller. Na een tiental maanden probleemloos rijden begon te miserie, vanalles vervangen met als grootste kost een koppelingsset eind februari, dus minder dan 3 maand geleden. De herstelling was vooral nodig voor het vliegwiel; rammelde heel erg bij het afleggen en na een tijd koppelde de wagen niet meer goed. Dat dus gebeurd, prima, alles werkte weer en ik was een stevige duit armer.
Nu doet zich er opnieuw een probleem voor; de auto rijdt en schakelt nog prima, alleen rammelt de auto weer wanneer ik hem stilleg. Hij rammelt niét wanneer ik de koppeling indruk en hem dan stilleg. Dus ik dacht meteen; dat vliegwiel is er terug aan voor de moeite, ondanks dat het een splinternieuw onderdeel is. Ik hoor de koppeling ook een tik geven wanneer ik het pedaal loslaat, dat was voorheen ook niet aanwezig.
Ik ben dus terug naar de garage gereden vandaag waar de koppeling & het vliegwiel vervangen zijn (in februari dus, heb amper 3000km gereden sindsdien). Hij heeft even geluisterd en gevoeld en gekeken, niet op de brug gezet. Zijn eerste gedacht was; uw boite/versnellingsbak. Dus niet het vliegwiel. Dat zou niet kunnen aangezien dat een splinternieuw onderdeel is.
Nu is de vraag; kan dit mijn versnellingsbak zijn? Ik zou denken dat het echt wel koppeling/vliegwiel gerelateerd is omdat ik het rammelend geluid bij het stilleggen niet hoor wanneer ik de koppeling indruk en wel wanneer de koppeling gewoon onaangeroerd blijft. Heeft dit dan met de versnellingsbak te maken? Of probeert de garagist het daarop te schuiven zodat hij het vliegwiel niet hoeft te vervangen onder garantie?
Kort de situatie schetsen; ik rij nu een dik jaar met een Ford Mondeo MK4 die ik tweedehands heb gekocht met 180dkm op de teller. Na een tiental maanden probleemloos rijden begon te miserie, vanalles vervangen met als grootste kost een koppelingsset eind februari, dus minder dan 3 maand geleden. De herstelling was vooral nodig voor het vliegwiel; rammelde heel erg bij het afleggen en na een tijd koppelde de wagen niet meer goed. Dat dus gebeurd, prima, alles werkte weer en ik was een stevige duit armer.
Nu doet zich er opnieuw een probleem voor; de auto rijdt en schakelt nog prima, alleen rammelt de auto weer wanneer ik hem stilleg. Hij rammelt niét wanneer ik de koppeling indruk en hem dan stilleg. Dus ik dacht meteen; dat vliegwiel is er terug aan voor de moeite, ondanks dat het een splinternieuw onderdeel is. Ik hoor de koppeling ook een tik geven wanneer ik het pedaal loslaat, dat was voorheen ook niet aanwezig.
Ik ben dus terug naar de garage gereden vandaag waar de koppeling & het vliegwiel vervangen zijn (in februari dus, heb amper 3000km gereden sindsdien). Hij heeft even geluisterd en gevoeld en gekeken, niet op de brug gezet. Zijn eerste gedacht was; uw boite/versnellingsbak. Dus niet het vliegwiel. Dat zou niet kunnen aangezien dat een splinternieuw onderdeel is.
Nu is de vraag; kan dit mijn versnellingsbak zijn? Ik zou denken dat het echt wel koppeling/vliegwiel gerelateerd is omdat ik het rammelend geluid bij het stilleggen niet hoor wanneer ik de koppeling indruk en wel wanneer de koppeling gewoon onaangeroerd blijft. Heeft dit dan met de versnellingsbak te maken? Of probeert de garagist het daarop te schuiven zodat hij het vliegwiel niet hoeft te vervangen onder garantie?
Comment