Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verder rijden zonder turbo?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Verder rijden zonder turbo?

    Hallo
    Na het af en toe branden van het lampje van de motor op het dashboard van mijn peugeot 207sw van 2010 besloot ik om hem uit te lezen in de peugeot garage.
    Daar zijn ze tot de conclusie gekomen dat de turbo kapot is. En het prijskaartje ervan is 1800 euro.
    Wel zei de garagist dat ik er gerust kan mee blijven rijden je zal misschien af en toe wat trager kunnen inhalen op de autosnelweg dat is alles zei hij.
    Nu zit het zo ik heb de wagen een half jaar geleden tweedehands gekocht en volgens mij was de turbo dan al kapot daar ik nooit iets vreemds heb gemerkt behalve het motorlampje dat af en toe aangaat voor paar dagen en weer uitgaat.
    Wat is jullie advies? Zou ik de turbo laten vervangen of niet? Ik rijd meestal in de stad zelden op de autosnelweg.

  • #2
    Waar 2de hands gekocht? Wanneer exact gekocht/laten uitlezen?

    Comment


    • #3
      2de hands gekocht van een collega van mijn zus voor een prijsje in december. Die zich op zijn beurt heeft gekocht bij Cardoen Dendermonde een aantal jaar geleden.
      Dinsdag heb ik hem laten uitlezen.

      Comment


      • #4
        Reden van vragen : Bij een handelaar had je natuurlijk aanspraak kunnen maken op garantie, daarmee dat ik toch meer even wou aftoetsen of dit niet het geval was.
        (Maar dan had je daar natuurlijk ook een stuk meer voor betaald.)

        Van het technische ben ik niet zo thuis, maar mij lijkt het toch niet echt goed om met een kapotte turbo nog al te veel km's te maken?

        Comment


        • #5
          Daarom was ik ook verbaasd dat de dealer zei dat ik er gerust kon mee blijven rijden

          Comment


          • #6
            Zo lang de luchtmassameter goed werkt gaat die niet te veel diesel inspuiten, en kan dat werken.
            Verbruik in de gaten houden, en leren leven met dat beperkt vermogen.

            Comment


            • #7
              Vooral benieuwd naar dat verbruik. Zou volgens mij toch een stuk hoger liggen

              Comment


              • #8
                Verbruik is 16.5km/l....Staat op de boordcomputer. Ik weet niet of dat normaal is of niet
                Ik dacht juist dat een turbo meer zou verbruiken in plaats van minder maar ik ben dan ook maar een leek. En gaat die ni pas werken in hoge snelheden?

                Comment


                • #9
                  Ik kan me niet voorstellen dat dat gezond is... Toen de turbo van mijn Passat 1.9 TDi plots de geest gaf, geraakte ik amper nog tegen 60 omhoog in de Beverentunnel. Alsof ik van de 130 pk er nog maar 50 over had.

                  En nee, 16 l verbruik is niet normaal.


                  Comment


                  • #10
                    is wat ik dacht, compressie van de motor is aangepast aan turbo. Nu rij je rond met een motor met veel te lage compressie en dus heel inefficiënt. En dus groot verbruik. Een electrische fiets zal sneller optrekken :-)

                    Comment


                    • #11
                      Niet 16 liter maar 16km voor 1 liter wat neerkomt op 6.25liter per 100km wat mij vrij normaal lijkt...En met optrekken heb ik niet veel problemen
                      Last edited by ; 02/06/2018, 20:01.

                      Comment


                      • #12
                        Ollander ?

                        Comment


                        • #13
                          Ik heb er eerlijk gezegd al mijn twijfels bij of de turbo wel kapot is, die garage kan me wijsmaken wat ze willen. Auto rijd perfect

                          Comment


                          • #14
                            Geloof me, als je turbo kapot is, dan voel je dat.
                            De beste (maar niet overal legale) manier om te kijken of je motor zijn vermogen nog heeft is de topsnelheid op een vlakke weg zonder tegenwind testen.
                            Op de teller zou je de opgegeven snelheid toch binnen 1-2 minuten moeten kunnen halen.

                            Comment


                            • #15
                              Is daar gewoon geen scheur in de turbo-tube(hoog verbruik). Oftewel zit die turbo vast door slijtage(teveel speling), of werkt de regeling niet meer. Anderzijds heb je olie vreten zodat je motor op hol slaat.
                              De turbo kan men laten werken met goei diagnose apparatuur . Of al rijdend kan men ook de turbodruk meten .Bij een stilstaande auto auto bouw je geen druk op!
                              Of zit je in noodloop ?
                              Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door chico1984 Bekijk Berichten
                                Ik heb er eerlijk gezegd al mijn twijfels bij of de turbo wel kapot is, die garage kan me wijsmaken wat ze willen. Auto rijd perfect
                                Je voelt niets verkeerds, je verbruik is OK, en enkel een lampje brandt soms als ik het goed begrijp... Lijkt me dat er enkel iets mis is met een sensor of contactje waardoor dat lampje onnodig gaat branden.

                                Als je zeker wil zijn: ga eens bij een andere garage langs.

                                Comment


                                • #17
                                  Naar een andere garage ga ik voorlopig niet doen, om hem weer te laten uitlezen en weer 200 euro armer...
                                  Maar bij mijn huidige garage zien ze me ook ni meer, 1800 euro voor een turbo te steken daar steken ze op een andere garage 3 turbo’s voor.
                                  Ik zal er wel gewoon mee blijven rijden en binnenkort eens uitkijken naar een goedkoper garage voor onderhoud enz.
                                  Bedankt iedereen voor de reacties en tips.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Verhaal doet me even hier aan denken ;-)

                                    Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Sheldon, gaat op onderzoek....

                                      Comment


                                      • #20
                                        In de praktijk gebeurt het toch niet meer zo dikwijls dat de turbo kapot gaat.
                                        De tijd van verkoolde lagers is nu echt wel voorbij.

                                        Als je vroeger je goed warme motor af zette, dan kreeg de turbo geen verse olie, en trok de warmte van de turbo naar de lagers, waar de olie zo heet werd dat ze verkoolde. Dat is nu opgelost door de koeling te laten nalopen. Turbomotoren laten nadraaien is ook niet meer nodig voor auto's gebruikt in het normale verkeer.
                                        Als je net een rondje circuit hebt gedraaid, dan zou ik toch ook een minuutje wachten om de motor stil te leggen.

                                        Aan de TS: rij eens naar Duitsland, en hou eens een half uurtje dat gas zo ver mogelijk tegen de plank. Dan wordt alles proper geblazen en het blaast de roetfilter ook eens goed uit.
                                        Last edited by Tommie1; 05/06/2018, 10:13.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X