Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Koelvloeistof wordt uitgespuwd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Koelvloeistof wordt uitgespuwd

    Hallo
    Sinds enige tijd spuwt mijn auto na een tijd rijden zijn kvs uit. Vanop het moment dat ik de auto stil leg na een tijdje rijden ligt er een plas onder de auto en is het reservoir helemaal leeg. 500 km geleden had ik exact hetzelfde probleem en toen heb ik mijn thermostaat vervangen( deze opende niet meer in een pot met kokend water). Maar dus nu heb ik hetzelfde probleem, de ene keer merk ik het doordat er damp ontstaat rechts vanonder mijn motorkap, de andere keer omdat er een gigantische plas onder mijn auto ligt. Nu dacht ik dat het de dop van het reservoir was die onvoldoende druk kan opbouwen, maar na het plaatsen van een goede dop heb ik nog steeds het probleem. Het is te zeggen: soms wel en soms niet, dat is het vreemde eraan. Wel moet ik er nog bij vertellen dat momenteel er zuiver kraantjeswater in zit, omdat ik vanalles aan het testen ben en niet telkens nieuwe koelvloeistof wou gebruiken. Zowel retour als aanvoerslang wordt warm, radiator springt ook aan. Iemand die me verder op weg kan helpen?

    Mvg

  • #2
    als er een gigantische plas onderligt, kan je dan niet zien vanwaar het komt ?
    scheur in darm ?

    Comment


    • #3
      Het wordt er uitgespuwd via de dop van het reservoir.

      Comment


      • #5
        Verhaaltje zal wel zijn, blaast op zijn water. En is inderdaad soms wel en niet(hoop van och 't is niks en dan weer grote ontgoocheling).
        De stop er af laten en speur op kl of grote luchtbellen. Slecht ontlucht kan ook maar heb niet teveel hoop.
        Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

        Comment


        • #6
          Oorspronkelijk geplaatst door wielscheel Bekijk Berichten
          Verhaaltje zal wel zijn, blaast op zijn water. En is inderdaad soms wel en niet(hoop van och 't is niks en dan weer grote ontgoocheling).
          De stop er af laten en speur op kl of grote luchtbellen. Slecht ontlucht kan ook maar heb niet teveel hoop.
          Denk jij dat het de koppakking is of begrijp ik dat verkeerd?

          Comment


          • #7
            Gewoon water heeft niet voldoende koeleigenschap.
            Z4 M40i

            Comment


            • #8
              Oorspronkelijk geplaatst door camaro 68 rs Bekijk Berichten
              Gewoon water heeft niet voldoende koeleigenschap.
              Helemaal niet. Glycol zit een pak lager in soortelijke warmte.
              Er wordt glycol toegevoegd, en dat is enkel om het bevriezen te voorkomen.

              Soort warmte c glycol = 2,43 kJ(kg/K) Soort warmte c water = 4,19 kJ(kg/K) ΔT

              Comment


              • #9
                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                Helemaal niet. Glycol zit een pak lager in soortelijke warmte.
                Er wordt glycol toegevoegd, en dat is enkel om het bevriezen te voorkomen.

                Soort warmte c glycol = 2,43 kJ(kg/K) Soort warmte c water = 4,19 kJ(kg/K) ΔT
                Kvs heeft toch een hoger kookpunt dan normaal water? In ieder geval heb in het probleem ook met kvs, de reden dat er normaal water in zit nu is omdat ik niet telkens keer nieuwe kvs wil gebriieng als ik aan het testen ben.

                Comment


                • #10
                  Een kleine waterkans is er dat de kvs niet mixt met water, het verlaagt dan het kookpunt aanzienlijk. Ik heb hier hier zo'n oranje kvs van 23 l staan, meng dat niet met water of je hebt dan dikke problemen.
                  Bij jouw kun je testen of de tubes hard tot keihard worden, Dan is het stuk.
                  Maar wat is de geschiedenis van die auto: -zo gekocht-je probeert er ene op te lappen-iemand heeft het bij gevuld-en dan heb je met koude motor hard optrekken.
                  Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                  Comment


                  • #11
                    Het gaat om een fiat seicento van 1998, gekocht 3 jaar geleden op 55k km. Nu heeft hij 85k km ongeveer. Vorig jaar kvs ververst met nieuwe blanke kvs, nooit problemen gehad. 2 maand geleden had ik een gelijkaardig probleem & toen heb ik mijn thermostaat vervangen omdat deze niet meer open ging. Wat me opvalt is dat hij precies alles uit zijn reservoir perst als de motor stil wordt gelegd na een eindje rijden. Maar ik dacht dat hij dit telkens deed via het reservoir, maar nu heeft hij net een deel geloosd langs de onderkant, via de waterpomp dan? Ondanks dat er een plasje lag, bleef het reservoir wel op hetzelfde niveau.

                    Comment


                    • #12
                      Je kan er eens een groot stuk karton onderleggen(van 't containerpark bvb). Je ziet dan waar.
                      Airco kan ook nog plasje geven. Als het vol lucht zit je koelsysteem door defect dan blijft dat bakje op peil. Doe er nog een lek bij onderaan en hebt dan geen overdruk op die stop.
                      Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                      Comment


                      • #13
                        Ik zal er eens een stuk karton onderleggen. Airco heeft hij wel niet, van zodra ik iets meer weet plaats ik het hier.

                        Comment


                        • #14
                          Oorspronkelijk geplaatst door bramvdb Bekijk Berichten
                          Wat me opvalt is dat hij precies alles uit zijn reservoir perst als de motor stil wordt gelegd na een eindje rijden..
                          eindje rijden, voorzichtig vuldop afdoen en kijken wat er dan gebeurt ?

                          Comment


                          • #15
                            Ik ben een eindje gaan rijden, en tot tegenstelling van een week geleden wordt er nu echt 0 druk nog opgebouwd. Ik ben dan verder gaan kijken en mijn radiator is zo lek als een zeef. Verder heb ik nog andere mankementen gevonden & aangezien die auto al zo oud is is het niet meer de moeite om hem te maken. Wel heb ik nog 1 vraag: toen ik ( bij koude motor) de retour slang los koppelde om te zien of mijn waterpomp nog werkt, pompte deze ook al bij koude motor? Is dit normaal?

                            Comment


                            • #16
                              Ja, je waterpomp draait met de motor mee. De thermostaat laat altijd een beetje water door de radiator, en de rest gaat gewoon rond de motor.
                              Als de thermostaat open gaat, dan wordt er meer water door de radiator gepompt.

                              Standaardruil radiator valt nog mee in prijs hoor. Daarvoor zou ik een auto niet direct af schrijven als de rest nog OK is.

                              Comment


                              • #17
                                Km teller is ook stuk, ventilator leek me ook niet meer goed& soms doet hij moeilijk bij het schakelen. Zo zijn er nog andere punten die me doen denken dat hij niet echt lang meer te leven heeft helaas. Bedankt voor je uitleg, weer wat bijgeleerd!

                                Comment

                                Working...
                                X