Dag allen,
Wist niet goed of ik dit topic best onder "techniek" of "oldtimer" kon zetten maar denk dat hoofdzakelijk over techniek gaat hier
Sinds augustus ben ik de trotse eigenaar van een Fiat 850 sport coupé van 1968. De wagen reed redelijk goed afgezien van een aantal onregelmatigheden (kon af en toe geen gas geven, motor viel regelmatig stil bij het tot stilstand komen, horten en stoten, ...).
Omwille van deze onregelmatigheden kreeg het idee om mijn carburateur eens een beurt te geven. Zo gezegd zo gedaan haalde ik mijn carburateur open, verving de onderdelen die in mijn revisiekit zaten, stelde vlotterniveau af, blies alles eens door, maakte alles schoon en installeerde hem terug. Vaststelling: de motor is niet meer aan de praat te krijgen hoewel hij voor mijn carburateurrevisie wel gewoon wilde starten. Buiten de startmotor toont hij geen enkel teken van leven, niet het kleinste plofje.
Mijn troubleshoot tot nu toe:
- Ik krijg een vonk op de bougies (eruit gehaald en zien vonken)
- De carburateur krijgt benzine (vlotterkamer open gehad en daar steekt benzine in). Na test op het droge stel ik ook vast dat de benzine vanuit de vlotterkamer door de acceleratiepomp in de primaire luchtinlaat wordt geïnjecteerd. Dus lijkt mij dat de benzine ook tot in de motor geraakt.
- De ontstekingsvolgorde zou nog in orde moeten zijn aangezien ik hier niks aan geprutst heb. (Of moet dit altijd opnieuw afgesteld worden na dergelijke operaties?)
- Compressie niet gecontroleerd maar het lijkt mij sterk dat dit opeens niet meer in orde zou zijn op een weekje stilstaan.
Weet niet of het van belang is maar ik heb ook nieuwe bougiekabels gestoken.
Ik weet echt niet meer waar ik het probleem kan zoeken . Weten jullie wat hier kan misgelopen zijn? Misschien bepaalde aandachtspunten die ik best nog eens nakijk? Zijn er toch nog zaken bij de carburateur die ik eens moet controleren of die het probleem kunnen zijn?
Alvast bedankt!
Groetjes,
Jasper
Wist niet goed of ik dit topic best onder "techniek" of "oldtimer" kon zetten maar denk dat hoofdzakelijk over techniek gaat hier
Sinds augustus ben ik de trotse eigenaar van een Fiat 850 sport coupé van 1968. De wagen reed redelijk goed afgezien van een aantal onregelmatigheden (kon af en toe geen gas geven, motor viel regelmatig stil bij het tot stilstand komen, horten en stoten, ...).
Omwille van deze onregelmatigheden kreeg het idee om mijn carburateur eens een beurt te geven. Zo gezegd zo gedaan haalde ik mijn carburateur open, verving de onderdelen die in mijn revisiekit zaten, stelde vlotterniveau af, blies alles eens door, maakte alles schoon en installeerde hem terug. Vaststelling: de motor is niet meer aan de praat te krijgen hoewel hij voor mijn carburateurrevisie wel gewoon wilde starten. Buiten de startmotor toont hij geen enkel teken van leven, niet het kleinste plofje.
Mijn troubleshoot tot nu toe:
- Ik krijg een vonk op de bougies (eruit gehaald en zien vonken)
- De carburateur krijgt benzine (vlotterkamer open gehad en daar steekt benzine in). Na test op het droge stel ik ook vast dat de benzine vanuit de vlotterkamer door de acceleratiepomp in de primaire luchtinlaat wordt geïnjecteerd. Dus lijkt mij dat de benzine ook tot in de motor geraakt.
- De ontstekingsvolgorde zou nog in orde moeten zijn aangezien ik hier niks aan geprutst heb. (Of moet dit altijd opnieuw afgesteld worden na dergelijke operaties?)
- Compressie niet gecontroleerd maar het lijkt mij sterk dat dit opeens niet meer in orde zou zijn op een weekje stilstaan.
Weet niet of het van belang is maar ik heb ook nieuwe bougiekabels gestoken.
Ik weet echt niet meer waar ik het probleem kan zoeken . Weten jullie wat hier kan misgelopen zijn? Misschien bepaalde aandachtspunten die ik best nog eens nakijk? Zijn er toch nog zaken bij de carburateur die ik eens moet controleren of die het probleem kunnen zijn?
Alvast bedankt!
Groetjes,
Jasper
Comment