Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Fiat 850 (1968) motor pakt niet meer na revisie carburateur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Fiat 850 (1968) motor pakt niet meer na revisie carburateur

    Dag allen,

    Wist niet goed of ik dit topic best onder "techniek" of "oldtimer" kon zetten maar denk dat hoofdzakelijk over techniek gaat hier

    Sinds augustus ben ik de trotse eigenaar van een Fiat 850 sport coupé van 1968. De wagen reed redelijk goed afgezien van een aantal onregelmatigheden (kon af en toe geen gas geven, motor viel regelmatig stil bij het tot stilstand komen, horten en stoten, ...).

    Omwille van deze onregelmatigheden kreeg het idee om mijn carburateur eens een beurt te geven. Zo gezegd zo gedaan haalde ik mijn carburateur open, verving de onderdelen die in mijn revisiekit zaten, stelde vlotterniveau af, blies alles eens door, maakte alles schoon en installeerde hem terug. Vaststelling: de motor is niet meer aan de praat te krijgen hoewel hij voor mijn carburateurrevisie wel gewoon wilde starten. Buiten de startmotor toont hij geen enkel teken van leven, niet het kleinste plofje.

    Mijn troubleshoot tot nu toe:
    - Ik krijg een vonk op de bougies (eruit gehaald en zien vonken)
    - De carburateur krijgt benzine (vlotterkamer open gehad en daar steekt benzine in). Na test op het droge stel ik ook vast dat de benzine vanuit de vlotterkamer door de acceleratiepomp in de primaire luchtinlaat wordt geïnjecteerd. Dus lijkt mij dat de benzine ook tot in de motor geraakt.
    - De ontstekingsvolgorde zou nog in orde moeten zijn aangezien ik hier niks aan geprutst heb. (Of moet dit altijd opnieuw afgesteld worden na dergelijke operaties?)
    - Compressie niet gecontroleerd maar het lijkt mij sterk dat dit opeens niet meer in orde zou zijn op een weekje stilstaan.
    Weet niet of het van belang is maar ik heb ook nieuwe bougiekabels gestoken.

    Ik weet echt niet meer waar ik het probleem kan zoeken . Weten jullie wat hier kan misgelopen zijn? Misschien bepaalde aandachtspunten die ik best nog eens nakijk? Zijn er toch nog zaken bij de carburateur die ik eens moet controleren of die het probleem kunnen zijn?

    Alvast bedankt!

    Groetjes,
    Jasper

  • #2
    stond de auto buiten of in verwarmde garage? want deze week is het voor een oldtimer erg koud geweest en kan dat de reden zijn waarom die niet meer start. Je kan proberen met startvloeistof ofwel een paar keer te pompen met het gaspedaal alvorens te starten. Door het pompen spuit ge brandstof in de inlaat. Andere mogelijkheid is de benzinepomp die droog heeft gestaan en moeilijk terug gevuld geraakt. Te weinig druk op het systeem en een carburator geraakt moeilijk gestart.
    www.peugeotforum.be

    Comment


    • #3
      Gaat de choke klep dicht als je de choke opzet?
      Z4 M40i

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
        stond de auto buiten of in verwarmde garage? want deze week is het voor een oldtimer erg koud geweest en kan dat de reden zijn waarom die niet meer start. Je kan proberen met startvloeistof ofwel een paar keer te pompen met het gaspedaal alvorens te starten. Door het pompen spuit ge brandstof in de inlaat. Andere mogelijkheid is de benzinepomp die droog heeft gestaan en moeilijk terug gevuld geraakt. Te weinig druk op het systeem en een carburator geraakt moeilijk gestart.
        De wagen staat binnen in de garage. Echt warm is het daar niet maar het zal daar niet onder de 10° zakken. Pompen met gaspedaal heb ik al geprobeerd zonder resultaat. Heeft dat trouwens ook niet als risico dat ik de motor "verzuip"? Benzinepomp lijkt me ook geen probleem vermits de vlotterkamer wel gevuld geraakte.


        Oorspronkelijk geplaatst door camaro 68 rs Bekijk Berichten
        Gaat de choke klep dicht als je de choke opzet?
        Choke klep gaat effectief toe...

        Comment


        • #5
          Benzine, compressie, ontsteking en hij moet goed op tijd staan. Als hij aan deze voorwaarde voldoet dan zou hij moeten starten. Aangezien je aan de carburator gezeten hebt, denk ik dat het probleem zich daar toch zal situeren. Krijgt hij effectief benzine? Is de bougie nat en ruikt hij naar benzine als je blijft doorstarten? Spuit een keer startgas of remmenreiniger in de carburator, dan zou hij moeten aanslagen en weet je dat je iets niet juist hebt zitten in de carburator. En anders compressie meten, timing checken, bobijn, bougiekabels.....
          DAILY: Opel Corsa A 1.3S - Astra F 1.7D - Astra F 1.7TDS - Astra F 1.8i - Astra H twintop 1.6 - Corsa D 1.7cdti- Astra H GTC 1.7CDTI - Astra H GTC 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.6cdti - Volvo V60 D3 Summum (huidige wagen) Astra F Cabrio 1.8 16v (huidige wagen) OLDIES: Kadett B, Kadett C1, Kadett D, Kadett E, Rekord D, Rekord E1, Vauxhall Chevette, Monza A1 3.0E

          Comment


          • #6
            dat pompen heeft als voordeel dat bij het eerste starten de auto genoeg benzine krijgt. In het begin verdampt de benzine niet en blijft die vloeibaar tegen de wand van de inlaat wat 'plakken'.

            ook zien dat je alles terug goed hebt vastgezet. Als er iets niet tegen valse lucht kan, dan is het wel een carburator. Trekt die van ergens anders lucht dan de kelk, is het mengsel niet meer goed en start die gewoon niet.

            en inderdaad, gebruik eens van die startvloeistof.

            ook de werking van de choke nakijken: luchtfilter afhalen en kijken of die wel degelijk dicht is bij het starten. Is dat niet: mengsel bij het starten te arm en start de auto niet.
            www.peugeotforum.be

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door JaKemp Bekijk Berichten
              Weet niet of het van belang is maar ik heb ook nieuwe bougiekabels gestoken.
              zeker dat die in de juiste volgorde zitten ? bougies gaan dan wel vonken maar niet op het juiste moment

              Comment


              • #8
                Chokeklepspleet is belangrijk, verhoogd toerental iets minder. De choke is normaal nooit volledig gesloten, een boortje van anderhalf bvb maar moet je zoeken in de data.(lucht/benzinemensel)
                Maar eerst , om de koudstart achterwege te laten zou je met startpiloot of remmenreiniger dat ding proberen in gang te krijgen. Gaat dat al?
                Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                Comment


                • #9
                  Condensator op de delco kan ook defect zijn.

                  Comment


                  • #10
                    Bedankt allemaal voor de input! Even druk gehad, maar volgend weekend ga ik er mee aan de slag. Ik ga eerst alvast eens proberen om de motor aan de praat te krijgen door startervloeistof in de carburateur te spuiten.

                    Comment


                    • #11
                      en als dat niet lukt, dan moet je de ontsteking eerst nakijken. Als je de bougiekabels hebt vervangen, goed de volgorde nakijken alsook of ze allemaal vonken.
                      www.peugeotforum.be

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door JaKemp Bekijk Berichten
                        Bedankt allemaal voor de input! Even druk gehad, maar volgend weekend ga ik er mee aan de slag. Ik ga eerst alvast eens proberen om de motor aan de praat te krijgen door startervloeistof in de carburateur te spuiten.
                        ik zou eerst eens ontstekingsvolgorde en moment nakijken voor ik er vanalles begin in te spuiten

                        Comment


                        • #13
                          Kleine update: carburateur eraf gehaald en nog eens nagekeken (zat effectief benzine in vlotterkamer en die werd ook geïnjecteerd met gasgeven, dat heb ik kunnen filmen ter verificatie) en gecheckt of de bougiekabels in de juiste volgorde zaten (was in orde). Hoewel ik nooit wat aan de ontstekingsvolgorde wat heb gedaan en hij in het begin wel startte zal ik deze toch maar eens nakijken.

                          To be continued...

                          Comment


                          • #14
                            ontstekingsvolgorde is niet 1.2.3.4 hé (maar dat zal je wel weten veronderstel ik). En ook het ontstekingsmoment moet goed staan (positie van de delco).
                            En de contactpunten de juiste opening. En de gap van de bougies moet best redelijk goed zijn

                            Comment


                            • #15
                              Eureka hij werkt weer! Al jullie opmerkingen en raad nog maar eens nagekeken en het waren het toch de bougiekabels die verkeerd zaten. Blijkbaar staan de cilinders beginnende van de voorkant van de auto in volgorde 4, 3, 2, 1 en niet in 1, 2, 3, 4 Achja, dit zal me in elk geval nooit meer overkomen!

                              In elk geval bedankt allemaal!

                              Comment


                              • #16
                                good ! Al doende leert men

                                Comment

                                Working...
                                X