Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Peugeot 206 1.1 Bj 2005 km's gereden 113000 Kopp. probleem in achteruit versnelling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Peugeot 206 1.1 Bj 2005 km's gereden 113000 Kopp. probleem in achteruit versnelling

    Beste leden,

    Deze wagen heb ik in 2005 nieuw aangekocht.

    Ik heb recent (3 maanden geleden) een volledig nieuwe koppeling laten plaatsen (drukgroep, butee, en de plaat), Ik had een doos meegekregen met de oude stukken.

    De doos was van het merk Quality parts en volgens een kameraad de goedkoopste rommel die De Jonghe autoparts in 2100 Deurne verkoopt, hier zat een beschadigde drukgroep (tanden) in, een butee waarvan het aspunt aan één kant was afgebroken en een koppelingsplaat die nog goed was, maar toch vervangen)

    Heb de mecanicien ook duidelijk gemaakt op een krakend koppelingspedaal

    De werkzaamheden werden in het zwart uitgevoerd, en achteraf is er discussie geweest over dat ik plots een kost gepresenteerd kreeg gelijk aan de werken in een garage te laten uitvoeren en op factuur. (alsook bij het vervangen van de distributieriem zelfde verhaal, andere "zwarte" garagist).

    Nu, het probleem:

    Voorheen: Krakend koppelingspedaal in achteruit, koppeling die faalde tijdens het vooruit rijden, moeilijk in achteruit te krijgen (bekend probleem 206 dacht ik).

    Nadien: Krakend koppelingspedaal in achteruit, falende koppeling in achteruitversnelling, moeilijk in achteruit te krijgen, vooruit rijden totaal géén probleem.

    Nu ik kan mij niet herinneren het "achteruit probleem" voordien gehad te hebben (wel het krakende geluid en het moeilijk er in krijgen), maar wat voorheen in het vooruitrijden plaatsvond, heb ik nu bij het achteruit rijden, een falende koppeling?!

    Als ik de wagen in achteruit zet en het pedaal hoor kraken, weet ik dat ik ga achteruit schieten vanwege een wegvallende koppeling, spannend als je je achteruit in de garage wil zetten of je wil parkeren op straat en je weet dat je al op de rem kan gaan trappen.

    Deze wagen is een gevaar, en het probleem wordt erger.

    De persoon die mij deze man heeft aangeraden ging deze "zwarte" garagist aanspreken, maar heb nog niets mogen vernemen.

    Doch had ik graag van jullie gehoord of dit een bekend probleem is, en of jullie misschien oplossingen hebben.

    Een nieuwe auto zit er niet in, een tweedehands sta ik wat wantrouwig tegenover....

    Indien niet de grote kosten wil ik deze nog wel doen (recent nieuwe schokdempers achter, nieuwe achterlichten, nieuwe einddemper uitlaat, de hierboven vermeldde kosten) maar het moet natuurlijk niet een moneypit gaan worden....

    Graag jullie advies, waar voor alvast mijn dank,

    Met vriendelijke groet, Michel
    Last edited by ; 05/01/2019, 10:58.

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Bald Bekijk Berichten
    Als ik de wagen in achteruit zet en het pedaal hoor kraken, weet ik dat ik ga achteruit schieten vanwege een wegvallende koppeling, spannend als je je achteruit in de garage wil zetten of je wil parkeren op straat en je weet dat je al op de rem kan gaan trappen.
    is niet je pedaal die kraakt, is de bak die kraakt.
    Eventueel nog eens vragen aan die garagist of hij de vrije slag van de koppeling goed afgesteld heeft ! (zou wel kunnen dat het een zelfstellend systeem is )
    En aangezien vooruit schakelen nu wel goed gaat en voordien niet dan kan je toch veronderstellen dat die koppeling nu ok is ?
    Voor de achteruit : koppeling volledig intrappen, achteruit proberen schakelen zonder forceren en dan langzaam koppeling heel beetje laten opkomen dan schiet die meestal zonder haperen in achteruit

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten

      is niet je pedaal die kraakt, is de bak die kraakt.
      Voor de achteruit : koppeling volledig intrappen, achteruit proberen schakelen zonder forceren en dan langzaam koppeling heel beetje laten opkomen dan schiet die meestal zonder haperen in achteruit
      Goede morgen On Slow,

      Het krakende geluid, is zoals een oude veer die opgespannen wordt, meer een "twang" geluid dan gekraak (zoals bij draaiende motor de auto in versnelling te krijgen met een slechte koppeling wat een "kgrrr, kgrrr" geluid gaat geven van knarsende tandwielen).

      Hier wordt het koppelingspedaal langzaam losgelaten, om plots in deze beweging géén koppeling meer te hebben en naarmate de toeren die de motor maakt, achteruit te schieten.

      Tijdens dit gebeuren is het onmogelijk de auto uit de achteruit te krijgen, ik heb totaal géén koppeling meer en ga achteruit, het enige dat mij resteert is remmen en de auto zo stil te laten vallen of het contact uitzetten.
      Last edited by ; 05/01/2019, 12:57.

      Comment


      • #4
        Update, nieuwe koppelingskabel besteld.

        De "zwarte" garagist ook even gebeld en hem duidelijk gemaakt wat er aan de hand was, en deze zei mij dat het aan de koppelingskabel zou liggen (voorkennis), zei mij dat hij vanwege ziekte niet meer aan wagens werkte, maar ik kreeg het nummer van een "collega".

        Op het schema dat bij de kabel was bijgeleverd kon je al niet voortgaan inzake het bevestigen van de koppelingskabel.

        Uiteindelijk de hefboom met onderdeel nummer 9646201580 verwijderd en er op uitgekomen dat de "zwarte" garagist iets heeft trachtten op te lossen met de koppelingskabel om te plooien om de nippel zo in de hefboom vast te kunnen zetten.

        Vandaag een nieuwe hefboom bij Peugeot besteld.
        Last edited by ; 09/01/2019, 19:47.

        Comment


        • #5
          En van de kant in de sloot, degene die het even ging regelen heeft de auto onklaar gemaakt, kan deze nu naar een garage laten slepen.

          Veel hulp was er trouwens hier ook niet te vinden, bedankt voor de vele reacties....

          Comment

          Working...
          X