Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Jeep Cherokee voorwielen slippen door

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Jeep Cherokee voorwielen slippen door

    Goeiedag
    ik kocht in augustus 2018 een hele mooie Jeep Cherokee 4x4 Limited Edition (tweedehands van twee jaar joud) van een bekende garage in het Waasland. Ik ben er trots op, maar nu bleek al snel dat de auto op beide voorwielen dezelfde kracht uitoefent bij korte draaicirkels. Eén van beide voorwielen slipt dan door, wat bijzonder slijtende is voor de banden. De auto ''springt' dan als het ware omdat de tractie op de wielen niet onafhankelijk blijkt te zijn.
    Volgens de garage is dat 'springen' normaal. Ook bij sommige types van Fiat en daar zou niets aan te doen zijn. Het zou te wijten zijn aan de korte draaicirkel waarbij de achterwielaandrijving de wagen vooruit wil duwen bij het kort afdraaien. Nonsens dus.
    Vooral bij het manoeuvreren is de wagen onbetrouwbaar.
    Fiat zou nu aan de garage gevraagd hebben om de klacht eens te vergelijken met een andere Cherokee, maar de garage heeft er nu geen binnen voor onderhoud.
    Zijn er mensen met dezelfde klacht? Cherokee-bezitters zonder die klacht? Is men mij hier in het ootje aan het nemen?
    Graag reacties aub

  • #2
    Steken daar runflat banden op?

    Comment


    • #3
      Lijkt me eerder een differentieel probleem van de vooras. Staat die niet "gelocked"?
      Een permanente 4x4 heeft normaal open diff vooraan, als optie kan er een difflock zijn.

      Comment


      • #4
        Lijkt mij inderdaad ook een differentieel probleem te zijn.

        Vroeger ook wel eens voor gehad bij mijn land cruiser als ik de handmatige difflock terug vergat af te zetten.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
          Steken daar runflat banden op?
          Euhh...runflat banden, hoe merk ik dat? Staat dat ergens op de band zelf?

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Fidooke Bekijk Berichten
            Lijkt me eerder een differentieel probleem van de vooras. Staat die niet "gelocked"?
            Een permanente 4x4 heeft normaal open diff vooraan, als optie kan er een difflock zijn.
            Nee, er kan niks manueel in- of uitgeschakeld worden. Alles gebeurt automatisch. Er zijn wel 4 standen: auto, sneeuw, modder en zand, maar ook dat heeft geen effect. Ik heb dat oog gezegd dat dit een probleem met de differentieel is, maar de technieker heeft woensdag jl. de wagen aan de computer gelegd en die registreerde geen fouten. Daarop is er een mail gestuurd naar Jeep zelf, maar geen deftige antwoord gekregen: "vergelijken met een andere Cherokee"... Dat was de uitleg.

            Comment


            • #7
              Afbeeldingsresultaat voor 2016 jeep cherokee

              Comment


              • #8
                Das dit model toch?

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Marcus2304 Bekijk Berichten

                  Nee, er kan niks manueel in- of uitgeschakeld worden. Alles gebeurt automatisch. Er zijn wel 4 standen: auto, sneeuw, modder en zand, maar ook dat heeft geen effect. Ik heb dat oog gezegd dat dit een probleem met de differentieel is, maar de technieker heeft woensdag jl. de wagen aan de computer gelegd en die registreerde geen fouten. Daarop is er een mail gestuurd naar Jeep zelf, maar geen deftige antwoord gekregen: "vergelijken met een andere Cherokee"... Dat was de uitleg.
                  Juist omdat het automatisch gaat, zou het kunnen fout gaan, denk ik dan. Maar als ze niets uitlezen, kunnen ze natuurlijk ook niet veel doen verder.
                  Die uitleg van hen lijkt mij in ieder geval totaal onlogisch.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Marcus2304 Bekijk Berichten

                    Nee, er kan niks manueel in- of uitgeschakeld worden. Alles gebeurt automatisch. Er zijn wel 4 standen: auto, sneeuw, modder en zand, maar ook dat heeft geen effect. Ik heb dat oog gezegd dat dit een probleem met de differentieel is, maar de technieker heeft woensdag jl. de wagen aan de computer gelegd en die registreerde geen fouten. Daarop is er een mail gestuurd naar Jeep zelf, maar geen deftige antwoord gekregen: "vergelijken met een andere Cherokee"... Dat was de uitleg.
                    Wil niet zeggen als de computer zegt dat er 'geen' probleem is, dat er geen mechanisch probleem kan zijn hé? De computer werkt met sensoren, maar bepaalde mechanische elementen worden niet gescand. Ze moeten hem mechanisch nakijken. Dat kan, dacht ik, door hem met de 4 wielen van de grond te zetten en wiel per wiel te draaien om te zien wat er gebeurt.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                      Lijkt mij inderdaad ook een differentieel probleem te zijn.

                      Vroeger ook wel eens voor gehad bij mijn land cruiser als ik de handmatige difflock terug vergat af te zetten.
                      Ik heb bij mijn vroegere werkgever jaren caravans geplaatst met een land cruiser en inderdaad, die diflock gaf net hetzelfde fenomeen, maar daar koos je dan zelf voor op een zwaar terrein en in een lage versnelling om op alle vier de wielen te trekken.
                      Hier bij de Cherokee zegt men dat het "normaal" is! Komaan zeg......
                      ​​​

                      Comment


                      • #12
                        Inderdaad zeer simpele oplossing, had ik zelf nog niet aan gedacht.
                        Dat is iets wat je zelf zou kunnen simuleren ook denk ik dan? Ergens eens bij iemand binnen rijden met een brug.

                        Comment


                        • #13
                          Blijkbaar steken daar wel RFT (Run flat tyres) onder en dat zou veel verklaren. Bij de FCA groep hebben al hun wagens met RFT er last van omwille van het Ackermann principe.
                          Bij koud weer is het zelfs enorm storend, je bent zeker de niet de enige.

                          Comment


                          • #14
                            Artikel gaat hier over een Stelvio maar in principe het zelfde verhaal dan:

                            For at full lock on the steering at parking speeds, or any attempt to go above them, the Stelvio Quadrifoglio makes a frightening, juddering noise and seems reluctant to apply its brakes.

                            You don’t think it is dangerous, exactly, but it is disconcerting. It’s not really what you expect. The easy answer would be that the tyres are fouling the wheelarch, but it seems not.

                            Therefore it must be something to do with the electronics on the braking and stability system. Or perhaps some other software issue. Whatever, it was a sad disappointment to discover.


                            With a vehicle of these proportions – not the biggest in its class but substantial enough – a fully-functioning steering lock is a bit of a must have.

                            According to Alfa, it is merely a function of the car’s sophisticated suspension set up: “This is a characteristic of Ackerman geometry within the AlfaLink front suspension.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

                              Wil niet zeggen als de computer zegt dat er 'geen' probleem is, dat er geen mechanisch probleem kan zijn hé? De computer werkt met sensoren, maar bepaalde mechanische elementen worden niet gescand. Ze moeten hem mechanisch nakijken. Dat kan, dacht ik, door hem met de 4 wielen van de grond te zetten en wiel per wiel te draaien om te zien wat er gebeurt.
                              Voila, dat heb ik vroeger niet anders geweten en ik denk dat iedere gerenomeerde technieker datdook zal beamen! Vandaar dat ik meer en meer het vermoeden krijg dat er rond de pot gedraaid wordt.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                                Artikel gaat hier over een Stelvio maar in principe het zelfde verhaal dan:

                                For at full lock on the steering at parking speeds, or any attempt to go above them, the Stelvio Quadrifoglio makes a frightening, juddering noise and seems reluctant to apply its brakes.

                                You don’t think it is dangerous, exactly, but it is disconcerting. It’s not really what you expect. The easy answer would be that the tyres are fouling the wheelarch, but it seems not.

                                Therefore it must be something to do with the electronics on the braking and stability system. Or perhaps some other software issue. Whatever, it was a sad disappointment to discover.


                                With a vehicle of these proportions – not the biggest in its class but substantial enough – a fully-functioning steering lock is a bit of a must have.

                                According to Alfa, it is merely a function of the car’s sophisticated suspension set up: “This is a characteristic of Ackerman geometry within the AlfaLink front suspension.
                                Dat fenomeen ken ik ook, maar wat jij beschrijft is dat de wagen zelf "remt" als je bij het parkeren te dicht bij een andere wagen komt. De auto houdt blijkbaar niet van milimeterwerk, maar dat is niet wat ik bedoel. Bij het afdraaien in uiterste positie is er iets met de differentieel: er is altijd wel een voor wiel dat gedwongen wordt om door te slippen.

                                Comment


                                • #17
                                  nenee, heeft er niks mee te maken. Heeft te maken dat als je volledig afdraait de wagen schokt alsof je op een borduur rijdt.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                                    Blijkbaar steken daar wel RFT (Run flat tyres) onder en dat zou veel verklaren. Bij de FCA groep hebben al hun wagens met RFT er last van omwille van het Ackermann principe.
                                    Bij koud weer is het zelfs enorm storend, je bent zeker de niet de enige.
                                    Alvast bedankt voor de tip, ik sluit niets uit en ga het zeker verder uitpluizen! De banden die er nu op liggen zijn 225 55R18. Is dat RFT?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Dat is de bandenmaat, je zou eens het merk en type moeten noteren en eventueel het symbool dat er op volgt. Dan weet je het direct.

                                      Comment


                                      • #20
                                        mijn volvo 262 bij full lock stonden de wielen ook niet perfect uitgelijnd en begon die te bokken, ding had wel een minidraaicirkel ivm andere grote auto's



                                        als ik wat cherokee full lock goegel vind ik wel wat over oudere modellen en ook nog dit

                                        https://www.autocar.co.nz/car-review...eview-roadtest

                                        Even the turning circle is okay, the steering light and breezy, and on full lock the drivenline remains bind-free and the diff doesn’t get grumpy.
                                        het feit dat ze dit vermelden doet toch denken dat het soms anders is


                                        mijn grand cherokee 2004 had geen last ervan alleszins
                                        Last edited by bobo; 25/01/2019, 16:53.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X