Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel bar op slagmoersleutel om wielbouten los te draaien?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Hoeveel bar op slagmoersleutel om wielbouten los te draaien?

    Weet iemand wat de gangbare druk is van een compressor om wielbouten los te krijgen?
    Ik wissel zelf mijn zomer- en winterbanden van mijn VW Polo (uit 04/2010) maar zou het graag met een slagmoersleutel (bouloneur) willen uitvoeren. Ik heb het eens geprobeerd met een compressor van max. 6 bar maar dat was duidelijk te weinig. Zou het lukken met 10 bar?
    Het is vooral om de bouten lost te draaien, vastdraaien doe ik toch altijd nog met een momentsleutel op 120Nm.

  • #2
    't is niet alleen de druk maar ook de hoeveelheid lucht die ge erdoor moet pompen

    net om die miserie te vermijden heb ik er nu een snoerloze

    maar om op je vraag te beantwoorden: meer druk geven en zien. Alleen zien dat je niet boven de max druk komt van je slagmoersleutel.
    www.peugeotforum.be

    Comment


    • #3
      Ik draai altijd eerst met een kruissleutel en buis erop alle bouten een halve slag los ,dan omhoog krikken en verder met de luchtsleutel lossen is zo gebeurd .

      Comment


      • #4
        voor los te draaien gewoon 8 bar erop.
        voor het vast zetten met slagmoersleutel probeer ik voor 2,5 ugaduga's the gaan. dan staan ze meestal ongeveer correct.
        maar het is wel beter om ze met de kruissleutel vast te zetten. even te rijden. en dan nog eens na te trekken.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten

          net om die miserie te vermijden heb ik er nu een snoerloze
          Welke heb jij?
          den borre


          "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


          Int3x0r
          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

          Comment


          • #6
            Ik heb een compressor op het oog met een luchtdebiet van 222l/min en een nominale druk van 10bar. Die 10bar lijkt me goed, heb enkel mijn twijfel bij die 222l/min.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten

              Welke heb jij?
              van worx genomen. professionele moet ik niet en die van worx was de enigste met een heel deftig koppel. Dikke batterij erbij gepakt en dat spel doet zijn werk uitstekend.
              www.peugeotforum.be

              Comment


              • #8
                compressor voor luchtgereedschap moet rond de 400 liter zitten, anders kan we lucht niet volgen
                www.peugeotforum.be

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten

                  van worx genomen. professionele moet ik niet en die van worx was de enigste met een heel deftig koppel. Dikke batterij erbij gepakt en dat spel doet zijn werk uitstekend.
                  Heb ook al gedacht van eentje op batterijen te kopen. Op wat moet je best letten als je eentje aankoopt?

                  Comment


                  • #10
                    Beste,

                    Ik lees hier veel over druk en debiet maar dat is allemaal onderschikt aan het maximale koppel dat een slagmoersleutel kan ontwikkelen en daar dien je dan je druk op af te stellen. Een goede 1/2 inch slagmoersleutel kan gemakkelijk 1200 Nm ontwikkelen een 3/4 gaat soms tot 2500 Nm, een voor vrachtwagens van 1 " gaat tot 4500Nm
                    Eigenlijk is het simpel, om te lossen mag gerust het maximale koppel (lees druk x debiet) ingesteld worden.

                    Joske

                    Comment


                    • #11
                      Ooit ene gekocht met een kracht van 97 kgf. Passen doppen op van 1/2 ' en lacht met aandrijfasmoeren. Gedaan met stuk gedraaide ratels en buis erop.
                      Dus er zijn verschillende boulonneuses , uitzicht is idem.
                      Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door deten Bekijk Berichten

                        Heb ook al gedacht van eentje op batterijen te kopen. Op wat moet je best letten als je eentje aankoopt?
                        dat die genoeg koppel geeft. Zijn er genoeg die ze te koop aanbieden met maar 200nm koppel. Die van Worx zit rond de 300 en dat voor een aanvaardbare prijs. Ik ben geen bandencentrale maar wil gewoon sneller de winterwielen kunnen wisselen. Doe dat voor heel de familie en met een kapotte rug is dat niet altijd evident. Dan neemt zo'n sleutel al heel wat sleurwerk weg. En als je dan nog de naven insmeert met kopervet is de wissel helemaal kinderspel geworden.
                        www.peugeotforum.be

                        Comment


                        • #13
                          Beste,

                          Iemand die auto's sloopt heeft ook een slagmoersleutel op accu (Makita) en daar krijgt hij slechts de helft van de wielmoeren los, hij moet er steeds de pneumatische bij nemen.

                          Joske

                          Comment


                          • #14
                            da's iemand die professioneel bezig is met auto's. Dat die zo'n zware heeft is te begrijpen... maar ik zie niet in waarom ik zo eentje zou moeten nemen. Ge hebt er trouwens ook een bijpassende compressor voor nodig om die te kunnen aandrijven. Dan spreken we al over eentje die op 400V draait en rap tegen de 800 tot 1000€ kost. Teveel spek voor mijnen bek...
                            www.peugeotforum.be

                            Comment


                            • #15
                              Flappy,

                              Dat zie jij totaal verkeert. Je kan dit evengoed met een klein compressortje op 220 volt maar met een ketelje van 80 a100 liter en zo een 10 bar maximale druk. Een slagmoersleutel geeft zijn maximaal koppel af bij ongeveer 6 bar en met je honderd liter lucht op 10 bar kan je wel een paar auto's van de wielen ontdoen, een goede slagmoersleutel draait ongeveer 10 sec op een wielbout. Maar als je koppel te kort komt kan je er blijven op reutelen want hij komt echt niet los.

                              Joske

                              Comment


                              • #16
                                met zo'n ketel van 100 liter (heb er ene staan), kunt ge een paar keer rammelen en dan is de lucht gewoon op. Als ge met luchtgereedschap wilt werken moet er ook een compressor staan die kan volgen. Heb een rodac slijpschijf en daar heb ik jammer genoeg nog niet veel plezier van gehad.
                                www.peugeotforum.be

                                Comment


                                • #17
                                  De mijne slaat ook telkens weer aan.
                                  Alleen al voor dat lawaai zou ik veranderen.
                                  den borre


                                  "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                  "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                  Int3x0r
                                  Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                    ...... Heb een rodac slijpschijf en daar heb ik jammer genoeg nog niet veel plezier van gehad.
                                    Daar heb je wel een zeer groot debiet voor nodig omdat dit constant hoog debiet verbruikt, Ik heb een 2-traps compressor op 3 x 220 V van 600 l/min en ik kom daar maar net mee toe voor een polierschijf, een goede slagmoersleutel is op 10 sec klaar met een wielmoer. Als je moet blijven rammelen ontbreekt het aan koppel bij je slagmoersleutel.

                                    Joske

                                    Comment


                                    • #19
                                      Slagmoersleutel verbruikt inderdaad héél veel lucht.
                                      Dus als je ketel van 100l op 10 bar staat, en je rammelt even, dan zakt de druk direct naar 6 Bar, en kan je weer wachten.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten

                                        dat die genoeg koppel geeft. Zijn er genoeg die ze te koop aanbieden met maar 200nm koppel. Die van Worx zit rond de 300 en dat voor een aanvaardbare prijs. Ik ben geen bandencentrale maar wil gewoon sneller de winterwielen kunnen wisselen. Doe dat voor heel de familie en met een kapotte rug is dat niet altijd evident. Dan neemt zo'n sleutel al heel wat sleurwerk weg. En als je dan nog de naven insmeert met kopervet is de wissel helemaal kinderspel geworden.
                                        Nog steeds tevreden van je aankoop en is de 300nm nu voldoende?
                                        den borre


                                        "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                        Int3x0r
                                        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                        Comment

                                        Working...
                                        X