Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De slimme alternator

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • De slimme alternator

    Beste,

    Na een jaar gebruik van de nieuwe personenwagen Mercedes GLA heb ik even de batterijspanning gemeten na minimaal 24 uur rust. Slechts 12,0 volt. Dat blijkt me zeer weinig. Daar ik veel korte afstanden rij komt deze niet meer tot een volledige laadstand en dit is ook te merken aan het feit dat de start-stop functie al een tijdje niet meer beschikbaar is. Ik heb de batterij begin deze week eens aan de lader gehangen en na 24 uur rust kom ik nu tot 12.41 volt, wat volgens mij een veel betere spanning is.
    Een batterij dat jaren op slechts 12.0 volt gebruikt wordt zal denkelijk veel sneller de geest geven, dus sneller vervangen moeten worden. Is het dan wel verstandig om gebruik te maken van een slimme alternator die er gekomen is onder druk van om het milieu te sparen, want een batterij die eerder aan vervanging toe is zou wel eens zwaarder voor het milieu kunnen door wegen dan de eerder gemaakte besparing. Wat moet ik hier van denken?

    Joske

  • #2
    Het probleem voor het milieu, is niet de slimme alternator, maar korte ritjes, zeker met een diesel...
    Korte ritjes zijn immers extra slecht voor, egr klep,roetfilter en een diesel batterij (want je hebt meer Ah nodig om te starten als bij een benzine)

    Mocht je geen slimme alternator hebben, zou uw batterij nog vlugger uitgeput raken (en start stop schakelt zichzelf uit, indien nodig)

    Dankzij de slimme alternator, laad uw batterij maximaal bij, als je u laat uitbollen, voor rond punt of rood licht.... (= het nieuwe rijden)
    Als je altijd gas geeft tot het laatste moment en dan in de remmen gaat, gebruik je uw slimme alternator niet….

    Comment


    • #3
      Beste,

      Mijn wagen is een benzine. Ik rij meestal met de adaptieve cruisecontrol aan, dus alles gebeurt vrij automatisch, bij het naderen van een verkeerslicht of rondpunt gaat de cruise korte tijd op passief (= uitbollen) om zo snel mogelijk weer op te zetten, ik gebruik het systeem waarvoor het is gemaakt; Ik rij bijgevolg ook steeds aan de toegelaten maximale snelheid en de wagen wordt steeds op economisch rijden ingesteld zodat het brutaal optrekken er niet bij hoort. Als jij zegt dat een slimme alternator de batterij maximaal bij laad zou dat wel resulteren in een hogere eindspanning van de batterij want 12.0 volt is wel heel laag. Ook mede door de onvoldoende lading is het start/stop systeem niet meer actief, dus niet goed voor het milieu en mijn beurs.Ook het steeds rijden met daglichten aan verbruikt stroom, deze zijn van mijn wagen allemaal LED maar toch, het komt wel de zichtbaarheid ten goede. Dagrijlichten, inklappende spiegels, automatische klimaatcontrole, sfeerverlichting, verwarmde stoelen, het zijn allemaal stroomverbruikers, maar de slimme alternator zou daar wel weg mee moeten kunnen, zelfs als er geregeld korte afstanden gereden worden. Ik krijg inmiddels een gans andere indruk van die slimme systemen, dom, dom zou ik zeggen.

      Joske

      Comment


      • #4
        een slimme alternator zal bijladen als het nodig is, dus niet minder dan een 'oude' alternator.(tenzij die regeling naar de kl.... is) doe eens een lange rit

        Comment


        • #5
          Als je geloofde dat een slimme alternator, bij korte ritjes, uw batterij een langer leven zou bezorgen, geloof je teveel de marketing prietpraat van verkopers….

          Lange ritten zijn immers goedkoper dan korte ritten…..alvast voor het onderhoud /herstellingen op lange termijn…(batterij, remmen, banden, interne vervuiling, distributie, koppeling/automaat...)

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Joske501 Bekijk Berichten
            Beste,

            Na een jaar gebruik van de nieuwe personenwagen Mercedes GLA heb ik even de batterijspanning gemeten na minimaal 24 uur rust. Slechts 12,0 volt. Dat blijkt me zeer weinig. Daar ik veel korte afstanden rij komt deze niet meer tot een volledige laadstand en dit is ook te merken aan het feit dat de start-stop functie al een tijdje niet meer beschikbaar is. Ik heb de batterij begin deze week eens aan de lader gehangen en na 24 uur rust kom ik nu tot 12.41 volt, wat volgens mij een veel betere spanning is.
            Een batterij dat jaren op slechts 12.0 volt gebruikt wordt zal denkelijk veel sneller de geest geven, dus sneller vervangen moeten worden. Is het dan wel verstandig om gebruik te maken van een slimme alternator die er gekomen is onder druk van om het milieu te sparen, want een batterij die eerder aan vervanging toe is zou wel eens zwaarder voor het milieu kunnen door wegen dan de eerder gemaakte besparing. Wat moet ik hier van denken?

            Joske
            Denken? Milieu?
            Denk eens aan de spijbelaars van donderdag die gisteren NOG eens gespijbeld hebben en met het vliegtuig naar warmere oorden vertrokken zijn.
            Ik tel hier soms 25 strepen van vliegtuigen op hetzelfde moment, en u ligt er wakker van dat uw batterij vroegtijdig zou vervangen moeten worden.

            Last edited by camaro 68 rs; 02/03/2019, 09:42.
            Z4 M40i

            Comment


            • #7
              Volgens mij heb je 'n versleten batt, 1 cel half stuk. Een geladen batt zou na 1 dag rust nog 12, 71 V moeten geven. Laat ze eens testen via Shunt of die andere elektronische meting.
              Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door wielscheel Bekijk Berichten
                Een geladen batt zou na 1 dag rust nog 12, 71 V moeten geven.
                Straf!
                12,71 V en geen millivolt meer of minder.
                Waarschijnlijk kan je dit ook staven aan de hand van een deskundige uitleg onderbouwd met de geldende wetten uit de elektronica en elektriciteit?

                Comment


                • #9
                  Bij DTL heb ik dat zo moeten leren, dat zijn richtwaarden gemeten met 'n voltmeter. 12,4 v is half geladen of slechte cel of peil te laag. Verdere tests zijn dan nodig.
                  Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                  Comment

                  Working...
                  X