Beste,
Na een jaar gebruik van de nieuwe personenwagen Mercedes GLA heb ik even de batterijspanning gemeten na minimaal 24 uur rust. Slechts 12,0 volt. Dat blijkt me zeer weinig. Daar ik veel korte afstanden rij komt deze niet meer tot een volledige laadstand en dit is ook te merken aan het feit dat de start-stop functie al een tijdje niet meer beschikbaar is. Ik heb de batterij begin deze week eens aan de lader gehangen en na 24 uur rust kom ik nu tot 12.41 volt, wat volgens mij een veel betere spanning is.
Een batterij dat jaren op slechts 12.0 volt gebruikt wordt zal denkelijk veel sneller de geest geven, dus sneller vervangen moeten worden. Is het dan wel verstandig om gebruik te maken van een slimme alternator die er gekomen is onder druk van om het milieu te sparen, want een batterij die eerder aan vervanging toe is zou wel eens zwaarder voor het milieu kunnen door wegen dan de eerder gemaakte besparing. Wat moet ik hier van denken?
Joske
Na een jaar gebruik van de nieuwe personenwagen Mercedes GLA heb ik even de batterijspanning gemeten na minimaal 24 uur rust. Slechts 12,0 volt. Dat blijkt me zeer weinig. Daar ik veel korte afstanden rij komt deze niet meer tot een volledige laadstand en dit is ook te merken aan het feit dat de start-stop functie al een tijdje niet meer beschikbaar is. Ik heb de batterij begin deze week eens aan de lader gehangen en na 24 uur rust kom ik nu tot 12.41 volt, wat volgens mij een veel betere spanning is.
Een batterij dat jaren op slechts 12.0 volt gebruikt wordt zal denkelijk veel sneller de geest geven, dus sneller vervangen moeten worden. Is het dan wel verstandig om gebruik te maken van een slimme alternator die er gekomen is onder druk van om het milieu te sparen, want een batterij die eerder aan vervanging toe is zou wel eens zwaarder voor het milieu kunnen door wegen dan de eerder gemaakte besparing. Wat moet ik hier van denken?
Joske
Comment