Even een technisch vraagje: wat is in feite de toegevoegde waarde van een volledige aftermarket uitlaatlijn (catback) tegenover enkel een downpipe met sportkatalysatoren? Ik bedoel, hiermee voor de impact op het vermogen. Op het vlak van sound heeft volledige lijn natuurlijk wel impact maar het is toch vooral de bredere diameter van de downpipe en de betere flow van de katalysatoren die voor het extra vermogen zorgt? Nieuwe middendemper en einddemper van volledige uitlaatsysteem gaan volgens mij niet veel bijdragen?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Volledige uitlaatlijn of niet?
Collapse
X
-
Een catback systeem zal inderdaad niet veel opbrengen van vermogenswinst maar een downpipe heel zeker wel. Downpipe en sportcats gaan ook al iets bijdragen aan het geluid. Er zijn daar ook verschillende versies in straatlegaal of niet (racecats).
Let wel op dat bij een grotere downpipe ook de Ecu-software herschreven zal moeten worden of je zal constant een 'check engine' krijgen.
Dus enkel geluid volstaat een catback uitlaatlijn. Extra power heb je downpipe nodig en sportcats. Meestal doen ze daar ook nog sportluchtfilter en soms andere interkoeler bij. Al die dingen combineren zijn in feite wat met Stage 2 noemt.
Nog verder is andere turbo met grotere capaciteit (stage 3) en nog verder andere brandstofpomp, injectoren met hoger debiet, etc.
Maar dat zijn al tamelijk ingrijpende (en dure) werkzaamheden.
2021 Taycan 4S
2021 Lexus UX250h
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk BerichtenLet wel op dat bij een grotere downpipe ook de Ecu-software herschreven zal moeten worden of je zal constant een 'check engine' krijgen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door nickotje Bekijk Berichten
Spacer steken op de lambda vooraan
Je kan beter een mini-catje voor de sensor monteren. Moet wel op de 2de lambda (downstream) en niet op de eerste.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten
je kan maar hopen dat dit werkt. Werkt niet op alle wagens.
Je kan beter een mini-catje voor de sensor monteren. Moet wel op de 2de lambda (downstream) en niet op de eerste.
Comment
-
Thx gasten! Is dat echt nodig andere intercooler en luchtfilter bij stage 2? Viel wat achterover van die prijzen voor zo'n Eventuri en Wagner... Die decat-downpipes kosten een pak minder maar daar geraak je niet mee door de keuring waarschijnlijk?
edit: worden nochtans veel van die decats verkocht om die reden (prijs)Last edited by Alcazar; 27/01/2020, 12:14.
Comment
-
Weet 1 ding: als je begint hardware te modden dan kost het geld, als je je laat meeslepen véééééél geld
Als je geen turbo upgrade doet dan zou ik persoonlijk ook geen andere intercooler en luchtfilter steken. Het zal wel iets geven maar dat zijn dan wel heel dure pk's. Maar bon, daar bestaan andere meningen over.
decat is veruit het goedkoopste maar het mag idd. niet, is niet keuring-proof en kan ook serieus stinken...Gebeurt meestal met relatief jonge wagens waar de eerste keuring nog veraf is.
Best bang for your buck is gewoon een stage 1 softwareaanpassing. Bij een goede tuner krijg je er voor pakweg 500-750 euro een totaal andere auto voor in de plaats.
Als je echt veel verder wil gaan met vermogen dan moet je je afvragen of je misschien toch niet beter van in het begin een sterkere motorisatie of zelfs andere auto had gekocht2021 Taycan 4S
2021 Lexus UX250h
Comment
-
Nog los van het feit dat het niet mag vind ik decatten anno 2020 eigenlijk niet meer verantwoord en ik ben nochtans geen milieuridder. Voor de rest akkoord met Rennfox. Als je budget een beetje onder controle wil houden zitten de quick wins in software en een downpipe met minder restrictieve cats.MY 2011 Lexus IS250 Aut.
Comment
-
Ik zou het eerlijk gezegd niet doen. Zo'n VWR600 intake met nieuwe slangen alleen al kost al meer dan een stage 1 remap. De chiptuners gaan natuurlijk niet akkoord zijn maar ik ben bereid mijn mening bij te stellen wanneer iemand me een testbankuitdraai met meer dan een paar pk verschil kan voorleggen tussen een stage 1 met en zonder intake (met gelijke randparameters uiteraard). Ga je verder (stage 2,3,...) met nog andere hardware dan wordt het een ander verhaal, daar ben ik mee akkoord.
Bovendien voor een GTI gaat de +/- 300pk en 450nm die een stage 1 je gaat leveren al ruim voldoende zijn. Meer kan altijd maar vergeet niet dat je met een FWD zit en niets is frustrerender dan met power onder je rechtervoet zitten die je niet op het asfalt kwijt kan. Vraag maar aan die gast met zijn Cupra die hier zit of zat (naam ontgaat me). Een R zou een ander verhaal zijn want die raakt zijn power wel kwijt maar voor een GTI zou ik geen geld geven aan een stage 2 of 3.2021 Taycan 4S
2021 Lexus UX250h
Comment
Comment