Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Fijnstofuitstoot benzine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Fijnstofuitstoot benzine

    Goedemiddag

    Als bij toeval kwam ik erachter dat mijn auto veel fijn stof uitstoot.
    Ik vroeg mij af of dit op de keuring getest wordt, maar vooral in hoeverre mate dit normaal is.
    Ik heb ook met twee andere auto's vergeleken.

    Deze resultaten zijn niet professioneel gemeten en hebben weinig betekenis, maar ik ben wel benieuwd naar het verschil in contrast.

    1ste auto, bouwjaar 2017:
    Volkswagen Polo, 1.0 3cil MPI atmo. @ 950 tpm: 22 deeltjes/m3
    2de auto, bouwjaar 2010:
    Volkswagen Golf, 1.4 4cil GDI turbo @ 700 tpm: 56 deeltjes/m3

    Ik snap dat deze auto's veel zuiniger zijn dan mijn auto, maar de uitstoot is absoluut niet in verhouding.
    Mijn auto (Jeep GC), bouwjaar 2017, met 5.7 liter 8cil, MPI atmo. @ 500 tpm, deed de meter aan 1 kant al stijgen naar 520 deeltjes/m3. De tweede uitlaatpijp ook naar boven de 400.

    Ik snap dat de Jeep er meer brandstof doorhaalt stationair, maar dit is vrijwel x15?

    Vandaar mijn interesse: zit er zoveel verschil in uitstoot van auto's? Nu niet gekeken naar deze appelen-met-perensituatie, maar wel in verhouding.
    Bijvoorbeeld stel je hebt een auto van merk A en B die beide evenveel verbruiken, is het mogelijk dat hun uitstoot alsnog verschillend is?

    De drie auto's waren perfect opgewarmd.
    De Polo rook absoluut naar niks, bij de Golf 'rook' je een iets vuilere lucht, bij de Jeep was de concentratie ook merkbaar met de neus, heviger dan bij de Golf, met heel af en toe de herkenbare geur dat het een benzine is. (Niet de geur van ruwe benzine zoals bij een koude start of ook niet van een oldtimer).

    Of doen de katalysatoren van de Jeep gewoon hun reinigende werking niet goed?

    Ben heel geïnteresseerd in de insteek! Alvast dank!!!!

  • #2
    Verbruik en uitsloot stijgt, exponentieel, met het gewicht van de bewegende massa (van motor en gewicht auto /banden)

    Bij stationair toerental is elke motor het minst efficiënt, maar opnieuw hoe groter hoe minder.

    Turbomotoren zijn altijd efficiënter… wisten ze in WOII al, want alle vliegtuigmotoren hadden toen al turbo’s….(en 4/5 variabele kleppen)



    Katalysator doet niets tegen fijnstof, dient om koolstofdioxide, stikstof te verminderen.

    Daarom hebben diesels ook nog een roetfilter en de nieuwste benzine modellen ook een doorstroom filter (moet nooit regenereren)

    De (grote) uitstoot van Jeep is al langer een probleem… daarom dat FCA de uitstoot rechten van Tesla kocht….

    Comment


    • #3
      Heb anders al verschillende benzines hun roetfilter moeten geforeceerd regenereren....

      Comment

      Working...
      X