Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Zoals het vertrouwen in VAG met sjoemelsoftware geschreven door hun duizend ingenieurs? Milieunormen halen gaan dikwijls gepaard met nadelen, nadelen van alle aard.
Klopt, en er is nog nooit eenngaragist geweest die ipv een nieuwe oliefilter te steken de oude even oppoetst.
Nog nooit heeft een garagist 5 uur werk aangerekend voor een jobke van 1 uur...
als ge al ziet wat er van vuiligheid in een EGR klep zit na x aantal kilometers, dan weet ge daardoor alleen al hoeveel vuiligheid een motor terug te slikken krijgt om op een geforceerde manier aan een bepaalde norm te voldoen.
Toen ik vorig jaar mijn M235i ging halen en wou weg rijden zei de verkoper nog snel: " als ik je een tip mag geven, tank 98, en ge gaat nooit miserie hebben".
Heb zijn raad opgevolgd. Kost misschien wat meer maar voor de 6000 km die ik er op een jaar mee rijd liever het zekere voor het onzekere.
als ge al ziet wat er van vuiligheid in een EGR klep zit na x aantal kilometers, dan weet ge daardoor alleen al hoeveel vuiligheid een motor terug te slikken krijgt om op een geforceerde manier aan een bepaalde norm te voldoen.
Dat is dus gewoon roet wat door de motor zelf geproduceerd wordt....
Je moet de zaak een beetje wetenschappelijk bekijken.
Er is geen enkel onderzoek dat bevestigt dat een motor die normaal Euro95 vraag beter draait of meer vermogen levert als die Euro98 krijgt. Euro 98 is natuurlijk niet schadelijk.
Dat ethanol schadelijk is klopt zeker niet, in Brazilië bewijzen ze elke dag dat daar perfect mee te rijden is, en dikwijls in auto's die veel slechter onderhouden worden dan hier.
Ethanol heeft maar één nadeel, en dat is dat het water aan trekt. Maar dat is op zich ook geen probleem voor een motor. Als je benzine verbrandt is één van de belangrijkste componenten in de uitlaatgassen gewoon waterdamp. Bewijs is de witte wolk die er uit komt bij wegrijden met koude motor.
Als je heel weinig rijdt, dan kan Euro98 inderdaad geen kwaad, en kost het niet veel. Maar wetenschappelijke bewijzen dat het beter is... die zijn er niet.
Toen ik vorig jaar mijn M235i ging halen en wou weg rijden zei de verkoper nog snel: " als ik je een tip mag geven, tank 98, en ge gaat nooit miserie hebben".
Heb zijn raad opgevolgd. Kost misschien wat meer maar voor de 6000 km die ik er op een jaar mee rijd liever het zekere voor het onzekere.
Dubbel gevoel hé.
Met 6000km per jaar ga je die motor sowieso nooit "verslijten". Met een normale levensduur van 300k gaat dat 50 jaar duren.
Anderzijds, de kost voor 98 is peanuts.
Dat is dus gewoon roet wat door de motor zelf geproduceerd wordt....
Je moet de zaak een beetje wetenschappelijk bekijken.
Er is geen enkel onderzoek dat bevestigt dat een motor die normaal Euro95 vraag beter draait of meer vermogen levert als die Euro98 krijgt. Euro 98 is natuurlijk niet schadelijk.
Dat ethanol schadelijk is klopt zeker niet, in Brazilië bewijzen ze elke dag dat daar perfect mee te rijden is, en dikwijls in auto's die veel slechter onderhouden worden dan hier.
Ethanol heeft maar één nadeel, en dat is dat het water aan trekt. Maar dat is op zich ook geen probleem voor een motor. Als je benzine verbrandt is één van de belangrijkste componenten in de uitlaatgassen gewoon waterdamp. Bewijs is de witte wolk die er uit komt bij wegrijden met koude motor.
Als je heel weinig rijdt, dan kan Euro98 inderdaad geen kwaad, en kost het niet veel. Maar wetenschappelijke bewijzen dat het beter is... die zijn er niet.
dat een motor roet produceert is juist, maar dat ge hem dat terug laat opeten is een andere zaak. Koppel de zaken als een egr klep en roetfilter maar eens af en ge zult zien dat de motor beter presteert. De werking van een egr klep wordt getest bij nieuwe toestand, terwijl die na x-aantal kilometers al vaak niet meer de werking garandeert dat zou moeten. En zo is dat met heel wat van die uitlaatzuiverende systemen. Idem carterventilatie, CO reductiesystemen, enzovoort. Het zorgt er allemaal voor dat de motor niet met zuivere lucht meer in contact komt. Enkel vervuilde lucht komt de motor binnen en daardoor tast dat het prestatiepotentieel van de motor aan.
Dat ethanol niet schadelijk is: ja akkoord, als de motor daarop voorzien is. In heel wat motorsporttakken rijdt men trouwens op pure ethanol voor de betere prestaties.
Een oldtimer laat je beter op 98 rijden net omwille van de corrosie die ethanol veroorzaakt.
En dan te beseffen dat we met een electrische auto al die rommel als EBS, katalysator, lambda sondes, roetfilters, AdBlue gewoon mogen vergeten.
Wat dat betreft wordt de aandrijving een pak eenvoudiger.
En stroom is stroom....
95 E10 is niet per se slecht te noemen. Maar het is sowieso slechter en minder gezond voor een motor dan 98, zeker als je niet veel rijdt en al zeker voor oudere auto's en moto's. Mijn moto krijgt altijd 98, die rijdt dan ook niet dagelijks. Mijn grasmachine ook, anders is ze naar de vaantjes na de winter.
Heb een motor waar ik enkel mee rijd wanneer het mooi weer is. Ben gebeten door de motormicrobe en heb me nog een 'werkpaard' bijgekocht voor woon/werk verkeer. Ik ga enkel nog met de auto werken in slechte weersomstandigheden (sneeuw, ijzel,...), vooral in de winter dus, de andere seizoenen neem ik de motor. Ik start hiermee na mijn vakantieperiode, eind augustus.
Bijgevolg zal mijn auto langere periodes stilstaan, natuurlijk geen maanden, hij zal nog wekelijks eens gebruikt worden om boodschappen te doen, maar dan een korte afstand en sporadisch eens een uitstap (wat we dan als gezin van 6 hoofdzakelijk met de auto van mijn vriendin doen, zij heeft 6 plaatsen, ik maar 5).
Is het in dat geval dan tóch niet beter van 98 in mijn auto te gieten, zelfs al is het een recent model dat perfect geschikt is voor E10 ?
Viel me op dat je in in Frankrijk op heel veel plaatsen E85 kunt tanken. Staat ook heel goedkoop daar. Welke auto's rijden daar dan op?
Hier in België zie je dat nooit behalve een verdwaalde Saab Biopower die ook op E85 kan rijden (maar daarvoor dus in het buitenland moet gaan tanken)
Wil ik ook wel eens weten!
Rijden er in FR dan zoveel flex-fuel voertuigen rond, neen toch?
Bio-prut, dit is al de 2° boomzaag waarin bio kettingzaagolie werd gedaan, dat oliepompje zit vol gekoekt en is stuk.
Amai voor de injectiesystemen en deze zijn nog duurder. Als ik het kan mijden, no way.
Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html
Heb een motor waar ik enkel mee rijd wanneer het mooi weer is. Ben gebeten door de motormicrobe en heb me nog een 'werkpaard' bijgekocht voor woon/werk verkeer. Ik ga enkel nog met de auto werken in slechte weersomstandigheden (sneeuw, ijzel,...), vooral in de winter dus, de andere seizoenen neem ik de motor. Ik start hiermee na mijn vakantieperiode, eind augustus.
Bijgevolg zal mijn auto langere periodes stilstaan, natuurlijk geen maanden, hij zal nog wekelijks eens gebruikt worden om boodschappen te doen, maar dan een korte afstand en sporadisch eens een uitstap (wat we dan als gezin van 6 hoofdzakelijk met de auto van mijn vriendin doen, zij heeft 6 plaatsen, ik maar 5).
Is het in dat geval dan tóch niet beter van 98 in mijn auto te gieten, zelfs al is het een recent model dat perfect geschikt is voor E10 ?
ik heb juist het instructieboekje gelezen van onze nieuwste aanwinst, een autootje op cng & daar word aangeraden om de tank benzine eens om de 6 maanden leeg te rijden & terug te vullen met verse benzine om de kwaliteit van de 95/e10 op peil te houden.. dus als je met je auto maar om de 6 maanden benzine nodig hebt, zou ik toch 98 tanken issem eerder leeg: gewoon 95 tanken...
My 2 cents...
Wij hebben een BMW i3 met range extender maar kar wordt nagenoeg altijd full EV gereden (vraag: waarom dan een Rex gekocht?, antwoord: het was een 2de hands leasingovername...)
Het systeem is zo geprogrammeerd dat de 2-cilinder verbrandingsmotor zichzelf sowieso 1 keer in de 2 maanden opstart, ook al is je batterij altijd voldoende geladen.
Bij BMW dringen ze er op aan om dat tankje (is maar 9 liter) altijd met 98 te vullen en dit ook zo vol mogelijk te houden. Zal dus wel een reden hebben vermoed ik.
Ga er nog eens met mijn dealer over babbelen. Ben daar al 30 jaar klant en ik weet dat hij eerlijk en betrouwbaar is, anders zou ik er niet zo lang klant gebleven zijn.
Hij zei om gewoon E10 te tanken toen hij de auto afleverde, en toen was er nog geen sprake van een motorfiets dus mijn auto zou dagelijks gebruikt worden.
Benieuwd wat hij er nu over zal zeggen nu de situatie veranderd is...
Ik wil gewoon zeggen dat maatregelen die genomen worden om motoren proper(der) te krijgen en emissies naar beneden te halen (roetfilters, EGR kleppen, arm afstellen, E10 95 benzine, enz...) niet altijd voordelig zijn voor de 'gezondheid' en de eventuele levensduur van de motor.
Inderdaad, je kan al dat roet beter in uw longen hebben, dan heb je een bescherming tegen covid-19, want dat virus krijgt er kanker van…
Ps:
Moderne benzineauto’s hebben al 15 jaar geen Egr klep meer nodig….
Comment