Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Euro 98 tanken ipv E10 ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Euro 98 tanken ipv E10 ?

    Ik ben sinds enkele maanden motorrijder en de dealer raadde me ten stelligste aan om Euro 98 te tanken. Omdat een motorfiets tijdens de wintermaanden vaak langer stilstaat, kan E10 voor problemen zorgen op termijn omdat het corrosief zou zijn voor bepaalde onderdelen.
    Ergens normaal omdat het 10% biobrol bevat.

    Mijn auto is een Nissan X-Trail 1.6 benzine van 2019, Euro 6. De dealer zei me om gewoon E10 te tanken. Geen vuiltje aan de lucht blijkbaar. Mijn auto wordt ook bijna dagelijks gebruikt dus is er misschien minder kans op schade door het lange stilstaan, maar ik vroeg me af of het ook niet beter is om ook over te stappen op Euro 98 voor mijn auto.

    In principe zou het geen kwaad moeten kunnen omdat Euro 98 gewoon een kwalitatief betere brandstof is, maar wat als er één of andere pipo beslist om over enkele jaren Euro 98 van de markt te halen ?
    Kan ik dan gewoon probleemloos weer overschakelen naar E10 (omdat ik dan geen alternatief meer heb) ? Zal ik dan geen andere problemen krijgen ?
    Is dat wel aan te raden ? Ik rijd sinds januari 2019 op E10 : kan ik nu probleemloos overschakelen op Euro 98 en dan misschien over enkele jaren uit noodzaak weer naar E10 ?
    Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

  • #2
    Euro 98 is niet per se een beter brandstof, het is een brandstof met andere eigenschappen, namelijk een hoger octaangetal en dus een hoger klopvastheid. Die heb je alleen nodig als je motor een heel hoge compressieverhouding heeft.

    Als een motor ontworpen is voor Euro95 heb je geen enkel voordeel bij 98, buiten dat de staat en de petroleummaatschappijen wat meer inkomsten hebben.

    Je kan ten allen tijde overschakelen.

    Trouwens, wat jij biobrol noemt is gewoon ethanol. 40% van een fles whisky is ethano, zo slecht vind ik dat niet.
    In Brazilië rijden ze al jaren op ethanol omdat ze het stoken uit rietsuiker, en zo minder afhankelijk zijn van import.
    Ethanol trekt wat water aan, maar normaal is je brandstofsysteem beschermd tegen corrosie.

    Elke benzine verliest zijn kwaliteiten als die lang stil staat, daarom je moto zo ver mogelijk leeg rijden voor de winter, en er na vullen met verse benzine uit een jerrycan is nog het beste, dan is de “slechte” benzine meteen verdund met goede.

    En wat je moto betreft, doe gewoon wat in de handleiding staat, garagisten denken soms dat ze het beter weten dan 50 japanse ingenieurs die alles getest hebben....

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
      Ethanol trekt wat water aan, maar normaal is je brandstofsysteem beschermd tegen corrosie.
      Dit is bij mijn weten het belangrijkste aspect, en waardoor het bij bepaalde oldtimers wel gevoeliger ligt.
      In euro98 zit overigens 5% ipv 10%, dus is ook gewoon aanwezig, maar in mindere mate.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten

        In euro98 zit overigens 5% ipv 10%, dus is ook gewoon aanwezig, maar in mindere mate.
        Men kan er tot 5% bio ethanol in doen maar het hoeft niet. Bij Shell V-Power zit er geen in.

        De Shell brandstoffen in België worden aangeduid met de volgende CEN labels:
        • EuroSuper 95 - E10
        • Shell V-Power - E5 (Echter in Shell V-Power zit geen bio-ethanol)
        • Diesel - B7
        • Shell V-Power Diesel - B7
        https://www.shell.be/nl_be/motorists/shell-fuels.html


        Seat Ibiza FR '06 sold => 1.9tdi'tje @ 220pk en 475Nm
        Audi S3 '02 sold => topic
        Honda Civic Type S 1.8 '09 sold => foto
        Honda Civic 1.5T Sport + '17 => topic

        Comment


        • #5
          Is de Shell V-Power ondertussen terug echte 98, want dat was ook niet meer het geval heb ik de afgelopen jaren vaak gehoord?
          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
            Is de Shell V-Power ondertussen terug echte 98, want dat was ook niet meer het geval heb ik de afgelopen jaren vaak gehoord?
            Wat bedoel je met 'echte' 98?
            Als het aangeduid staat als 98, dan moet het beantwoorden aan de eisen van 98, en ik zie Shell niet riskeren om daar van af te wijken.

            Comment


            • #7
              en nu het technischere verhaal achter ethanol.
              het probleem met E10 is dat na verloop van tijd de benzine en de ethanol zich terug beginnen te scheiden.
              waarbij de ethanol agressiever is voor zowel leidingen als rubbers.
              bijkomend trekt de ethanol op zichzelf water aan.


              je zou eigenlijk kunnen zeggen, je kan best een tank 95 erdoor jagen, zolang je de auto maar wegzet met een tank 98.
              of zoals ze in amerika doen, 95 met fuel stabilizer erin.

              Comment


              • #8
                Texaco heeft ook 98 octaan , voor de rest gebruikt elk merk bb eigen benamingen voor de toevoegingen.
                Ik ken enkel GPL diesel en is gewonnen uit aardgas. Ik moet daar diesel tanken of mijn versleten dieselmotor gaat soms gek doen op stationair, nu niet meer. Is wat duurder maar geen kuren meer en ook zo door de control geraakt.
                Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                Comment


                • #9
                  Van een brandstofhandelaar per mail bevestigd gekregen dat in BE in de 98 (bijna)nergens ethanol in zit (11/2019).

                  Een nieuwe auto kan daar tegen hoor want in andere niet EU markten zit er veel meer ethanol in de benzine dan hier. Veel amerikanen kunnen op 85% ethanol rijden.
                  Polo 6n 1.4

                  Comment


                  • #10
                    dit laatste is enkel voor de flexfuel voertuigen. heel vaak pickups.

                    Comment


                    • #11
                      Viel me op dat je in in Frankrijk op heel veel plaatsen E85 kunt tanken. Staat ook heel goedkoop daar. Welke auto's rijden daar dan op?
                      Hier in België zie je dat nooit behalve een verdwaalde Saab Biopower die ook op E85 kan rijden (maar daarvoor dus in het buitenland moet gaan tanken)

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
                        Van een brandstofhandelaar per mail bevestigd gekregen dat in BE in de 98 (bijna)nergens ethanol in zit (11/2019).

                        Een nieuwe auto kan daar tegen hoor want in andere niet EU markten zit er veel meer ethanol in de benzine dan hier. Veel amerikanen kunnen op 85% ethanol rijden.
                        Nieuwe auto's zijn er idd op afgesteld maar langs den andere kant ben je toch beter om op 98 te rijden omdat de meeste motoren directe injectie zijn en dan heb je baat bij iets meer zuivere benzine om minder vervuiling te hebben in de inlaat. Bij mij komt er alleszins geen 95 in.
                        Seat Ibiza FR '06 sold => 1.9tdi'tje @ 220pk en 475Nm
                        Audi S3 '02 sold => topic
                        Honda Civic Type S 1.8 '09 sold => foto
                        Honda Civic 1.5T Sport + '17 => topic

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                          Wat bedoel je met 'echte' 98?
                          Als het aangeduid staat als 98, dan moet het beantwoorden aan de eisen van 98, en ik zie Shell niet riskeren om daar van af te wijken.
                          Wat ik zeg.
                          Vroeger was de V-Power geen 98, stond er ook nergens op vermeld, stond gewoon V-Power op.
                          (er is nog een topic over geweest op dit forum)

                          Maar nu is de V-Power wel echte 98 volgens de site.
                          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                          Comment


                          • #14
                            Gelukkig zijn er nog mensen die graag te veel belastingen, taksen en BTW betalen.

                            Wij danken U!

                            ik volg gewoon de voorschriften van de constructeur die een paar duizend ingenieurs betaalt. Ik heb daar meer vertrouwen in dan een garagist die soms denkt het beter te weten.
                            Autos worden getest op een levensduur van 10 jaar in zware omstandigheden met de voorgeschreven brandstof. Dat is genoeg voor mij.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                              en nu het technischere verhaal achter ethanol.
                              het probleem met E10 is dat na verloop van tijd de benzine en de ethanol zich terug beginnen te scheiden.
                              waarbij de ethanol agressiever is voor zowel leidingen als rubbers.
                              bijkomend trekt de ethanol op zichzelf water aan.


                              je zou eigenlijk kunnen zeggen, je kan best een tank 95 erdoor jagen, zolang je de auto maar wegzet met een tank 98.
                              of zoals ze in amerika doen, 95 met fuel stabilizer erin.
                              Benzine en ethanol scheiden helemaal niet.
                              En in elke tank komt er water, gewoon al door condensatie. Het enige zinnige is dan je tank zo vol mogelijk houden.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                Gelukkig zijn er nog mensen die graag te veel belastingen, taksen en BTW betalen.

                                Wij danken U!

                                ik volg gewoon de voorschriften van de constructeur die een paar duizend ingenieurs betaalt. Ik heb daar meer vertrouwen in dan een garagist die soms denkt het beter te weten.
                                Autos worden getest op een levensduur van 10 jaar in zware omstandigheden met de voorgeschreven brandstof. Dat is genoeg voor mij.
                                Die auto’s die hier rondbollen zijn getest op 95 en 98 en toen was die toevoeging er nog niet.
                                den borre


                                "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                Int3x0r
                                Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                                  Benzine en ethanol scheiden helemaal niet.
                                  En in elke tank komt er water, gewoon al door condensatie. Het enige zinnige is dan je tank zo vol mogelijk houden.
                                  Doe ik altijd.
                                  Vorig jaar toen ik de moto weer uithaalde reed die voor geen meter meer.
                                  Startte met moeite en bleef niet draaien.
                                  Dan toch mee gaan testrijden.
                                  Hij schokte de gehele tijd en viel meteen uit toen je hem liet uitbollen.
                                  Terug starten was dan weer moeilijk.
                                  Dan maar terug huiswaarts met veel tussengas om hem draaiende te houden.
                                  Eens thuis gekomen zie ik mijn vrouw in paniek naar mij zwaaien.
                                  De leidingen rond de motor stonden in brand.
                                  Uitlaat en katalysator stonden gloeiend heet en hadden zo alles wat in de buurt hing gesmolten of in brand gestoken.

                                  1 uur na het blussen werd het water dat ik er op gooide nog stoom.

                                  Dat was het eerste jaar met de toevoeging bij de 95.
                                  De rit was slechts 6km.

                                  Ik bedank er voor.
                                  Voor de kosten die ik nu heb kon ik al heel veel 98 gaan tanken.
                                  den borre


                                  "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                  "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                  Int3x0r
                                  Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                  Comment


                                  • #18
                                    Naft van tegenwoordig is gewoon brol van de bovenste plank, echt niet gemaakt om een motor nog van een duurzaam leven te voorzien.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                                      Benzine en ethanol scheiden helemaal niet.
                                      En in elke tank komt er water, gewoon al door condensatie. Het enige zinnige is dan je tank zo vol mogelijk houden.
                                      Phase separation with E10 fuel

                                      When E10 gasoline comes into contact with water, ethanol will allow fuel to absorb some or all of that water. This is actually somewhat beneficial, but fuel can reach a saturation point and water can phase separate to form a distinct layer in the bottom of the tank. The upper “gasoline” layer will be depleted of ethanol and have a reduced octane level. The lower “phase separation” layer will be a corrosive mix of water and ethanol. No chemical agent or fuel additive can be added to E10 gasoline, in a reasonable quantity, that will fully prevent phase separation or recombine a phase-separated layer. Winter storage of ethanol-blended gas

                                      Seasonal storage with E10 fuel is another likely time for problems. During storage, fuel will tend to oxidize; it will become “sour”, and may absorb water from condensation. Water-holding capacity of E10 fuel is reduced with lower temperatures, so phase separation is more likely with winter temperatures. E10 can hold approximately 0.5% water at 60°F (.64 ounces in a gallon, or 12 ounces of water in a 20-gallon gas tank), but can only hold about 0.35% water at 20°F (.45 ounces in a gallon).

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                                        Naft van tegenwoordig is gewoon brol van de bovenste plank, echt niet gemaakt om een motor nog van een duurzaam leven te voorzien.

                                        lap, nog één die aan de stekker gaat

                                        Comment

                                        Working...
                                        X