Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Roetfilter veroorzaakt (nog) hoger verbruik?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Roetfilter veroorzaakt (nog) hoger verbruik?

    Waarschijnlijk zijn er al wat topics over gepasseerd, maar toch een specifieke vraag.
    Ik heb een Chevrolet Captiva diesel van 2009 met enorm hoog verbruik. Aantal km op teller : 111.000 . Het was al hoger dan normaal bij de aankoop, rond de 10 liter per 100km. Maar het is wel een automaat. En motoren van GM zijn niet van de zuinigste.
    Opel heeft eenzelfde model gehad, de Opel Antara.
    Ik merk al een paar jaren dat het lampje van service sneller en sneller aan gaat. Volgens de garagist is er niks aan de hand en kan je dat resetten. Ja nu weet ik hoe ik dat moet resetten maar daarmee is het probleem niet opgelost.

    Een paar jaren geleden merkte ik dat hij vaker en vaker de partikel filter ging regenereren, zo'n paar keren per tankbeurt.
    Nu is dat om de 60 km.
    Sinds een maand pas in de garage geweest, service lampje gereset en is al terug aan. Dus die teller van het service lampje houdt onder andere rekening met het aantal keren regenereren.

    Ik heb een firma gevonden die deze filters specifiek kan reinigen, met garantie op de reiniging, voor zover dat iets te betekenen heeft.
    Kost 250 euro.
    Tevens is onlangs een heel grote onderhoudsbeurt gepasseerd met distributieriem, alle schijven en blokken van de remmen, filters, as van waterpomp, andere riemen enz..

    Wat moet ik met deze wagen doen? Filter laten herstellen/reinigen? Of heeft dat geen zin meer en moet ik uitkijken naar iets anders, een benzine of zo...? Het verbruik ligt tussen 12 en 12 liter.
    Onze Hyundai i20 (benzine) verbruikt niks, niet eens de helft van dat. Wat een prettig gevoel om daarmee te rijden.
    Windows computers, on a quiet night you can hear them all reboot !

  • #2
    Grote hoge en zware auto, en dan waarschijnlijk een automaat uit de prehistorie...
    Die moet veel verbruiken, zeker op korte afstanden en in de stad.

    Schoonvader heeft ook een Captiva, weliswaar manueel. Die verbruikt ook 10 l.

    Toch denk ik dat er iets mis is met je auto. Regenereren na 60 km is niet normaal, dus ik denk dat er 1 of 2 injectoren lekken. Dan heb je veel verbuik, en dus ook veel roet.
    Of de auto het nog waard is die herstelling te doen is jouw keuze.

    Comment


    • #3
      Meeste met de antara zaten ook rond dat verbruik, lijkt mij niet al te abnormaal (naar GM norm dan niet abnormaal). Maar elke 60km regenereren is wel erover, moet ergens iets mis zijn, filter te vol misschien om nog deftig te kunnen regenereen.
      2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

      1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

      2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

      2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

      Comment


      • #4
        Mijn Zafira 1.6 deed dat op de 100km en was volgens de pc niet vol... Typisch Opel zeker?

        Comment


        • #5
          ik zou precies die gok van €250 nog wel wagen, tenzij je - en zo lijkt het alleszins - graag wat anders zou rijden

          Comment


          • #6
            Mijn Mazda 6 2.2 regenereerde er ook graag op los. Vergelijkbaar met de uwe. Alleen kwam ik toe met 6,5L.

            Comment


            • #7
              Ik had een Rexton 2.7 all wheel drive met automaat die verbruikt een 12L en die regeneratie was ook echt elke 50a80km. Ik heb die laten uitbranden maar wat heeft dat geholpen 0.0 in mijn ogen ben er daarna nog eens op en af roemenie gedaan met 3 ton erachter en ik moest mijn OBD reader de hele tijd inpluggen en uitlezen om te kijken hoeveel die aan het regenereren was.
              Soms bleef die in een loop en moest ik herstarten om het te stoppen.

              Je zou moeten te weten komen wat een normale cyclus is van regenereren om er een oordeel over te vellen. Is dat 300km of 100km groot verschil natuurlijk.
              Polo 6n 1.4

              Comment


              • #8
                als jij het zegt zal het zo zijn, maar verbaast mij wel dat een rexton 270xdi al een dpf had

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                  als jij het zegt zal het zo zijn, maar verbaast mij wel dat een rexton 270xdi al een dpf had
                  Google bevestigd dat toch, verschiet er ook van.

                  Comment


                  • #10
                    goede werking dpf hangt ook samen met goede werking egr klep
                    www.peugeotforum.be

                    Comment


                    • #11
                      Een Captiva 2.0 d (blok is van VM Motori) met 5 AT (van Asian Warner, welke o.a. Renault + Volvo gebruikte tot 2015) heeft altijd 4 WD en weegt bijna 2000 kg, uw verbruik is niet zo uitzonderlijk.

                      Je hebt ook één van de zeldzame diesels zonder sjoemel software, waardoor uw EGR-klep en roetfilter zowat 4x meer moet werken, als een Europese diesel… en nu samen allicht versleten zijn….

                      Uw diesel software komt van Detroit Diesel (GM USA) die samen met Toyota, de hint (2014) gaven dat men de VW diesels eens van nabij moest onderzoeken…


                      Mr Oliver Schmidt, mag na 2 jaar effectief in de USA, verder brommen in Duitsland.... en nooit meer op vakantie naar de USA...
                      https://eu.detroitnews.com/story/bus...ny/5412803002/

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                        als jij het zegt zal het zo zijn, maar verbaast mij wel dat een rexton 270xdi al een dpf had
                        Was een XVT van 2011.


                        goede werking dpf hangt ook samen met goede werking egr klep
                        Die was vernieuwd onder garantie dan de filter uitbranden en nog elke 60km regeneratie. En dat was niet normaal want mijn oliepeil ging zelfs stijgen doordat ze zoveel diesel bijkwam. dus het was mij kotsbeu, een auto zoals die heb ik nodig om te rijden niet om in panne te staan.
                        Mijn Musso heeft geen milieu zever en blijft tenminste rijden als er iets kapot is.

                        Back on topic. Uitbranden zou ik dus niet doen, helpt voor trucks niet voor gewone auto's denk ik.
                        Polo 6n 1.4

                        Comment


                        • #13
                          lekkende injector kan ook, maar dat zie je tijdens acceleratie op autosnelweg. Als die er dan ondanks de dpf zwarte roet doorblaast dan kan het bijna niet anders zijn dan dat.

                          dpf regeling hangt ook af van de drukschakelaar in de uitlaat zelf. Slechte werking van de druksensor zal ook de dpf continu triggeren om in regeneratie te gaan.
                          www.peugeotforum.be

                          Comment

                          Working...
                          X