Waarschijnlijk zijn er al wat topics over gepasseerd, maar toch een specifieke vraag.
Ik heb een Chevrolet Captiva diesel van 2009 met enorm hoog verbruik. Aantal km op teller : 111.000 . Het was al hoger dan normaal bij de aankoop, rond de 10 liter per 100km. Maar het is wel een automaat. En motoren van GM zijn niet van de zuinigste.
Opel heeft eenzelfde model gehad, de Opel Antara.
Ik merk al een paar jaren dat het lampje van service sneller en sneller aan gaat. Volgens de garagist is er niks aan de hand en kan je dat resetten. Ja nu weet ik hoe ik dat moet resetten maar daarmee is het probleem niet opgelost.
Een paar jaren geleden merkte ik dat hij vaker en vaker de partikel filter ging regenereren, zo'n paar keren per tankbeurt.
Nu is dat om de 60 km.
Sinds een maand pas in de garage geweest, service lampje gereset en is al terug aan. Dus die teller van het service lampje houdt onder andere rekening met het aantal keren regenereren.
Ik heb een firma gevonden die deze filters specifiek kan reinigen, met garantie op de reiniging, voor zover dat iets te betekenen heeft.
Kost 250 euro.
Tevens is onlangs een heel grote onderhoudsbeurt gepasseerd met distributieriem, alle schijven en blokken van de remmen, filters, as van waterpomp, andere riemen enz..
Wat moet ik met deze wagen doen? Filter laten herstellen/reinigen? Of heeft dat geen zin meer en moet ik uitkijken naar iets anders, een benzine of zo...? Het verbruik ligt tussen 12 en 12 liter.
Onze Hyundai i20 (benzine) verbruikt niks, niet eens de helft van dat. Wat een prettig gevoel om daarmee te rijden.
Ik heb een Chevrolet Captiva diesel van 2009 met enorm hoog verbruik. Aantal km op teller : 111.000 . Het was al hoger dan normaal bij de aankoop, rond de 10 liter per 100km. Maar het is wel een automaat. En motoren van GM zijn niet van de zuinigste.
Opel heeft eenzelfde model gehad, de Opel Antara.
Ik merk al een paar jaren dat het lampje van service sneller en sneller aan gaat. Volgens de garagist is er niks aan de hand en kan je dat resetten. Ja nu weet ik hoe ik dat moet resetten maar daarmee is het probleem niet opgelost.
Een paar jaren geleden merkte ik dat hij vaker en vaker de partikel filter ging regenereren, zo'n paar keren per tankbeurt.
Nu is dat om de 60 km.
Sinds een maand pas in de garage geweest, service lampje gereset en is al terug aan. Dus die teller van het service lampje houdt onder andere rekening met het aantal keren regenereren.
Ik heb een firma gevonden die deze filters specifiek kan reinigen, met garantie op de reiniging, voor zover dat iets te betekenen heeft.
Kost 250 euro.
Tevens is onlangs een heel grote onderhoudsbeurt gepasseerd met distributieriem, alle schijven en blokken van de remmen, filters, as van waterpomp, andere riemen enz..
Wat moet ik met deze wagen doen? Filter laten herstellen/reinigen? Of heeft dat geen zin meer en moet ik uitkijken naar iets anders, een benzine of zo...? Het verbruik ligt tussen 12 en 12 liter.
Onze Hyundai i20 (benzine) verbruikt niks, niet eens de helft van dat. Wat een prettig gevoel om daarmee te rijden.
Comment