Mededeling

Collapse
No announcement yet.

gat in band aan de 'schouder' = vervangen of volstaat bandenplug?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • gat in band aan de 'schouder' = vervangen of volstaat bandenplug?

    Zat al weken aan een stuk met herhaaldelijke meldingen van mijn TPMS...vorige week de problematische band in kwestie kunnen identificeren adhv manueel de druk te meten.
    Links achteraan zat er dus een vijs in.

    Foto's zijn duidelijk:











    De vraag is, moet ik gezien de plaats van het gat, mijn band vervangen?

    De reden dat ik erbij stilsta is omdat ik in een facebookgroep mijn situatie deelde en dat 80% kritiek gaf omdat een plug op die plaats zogezegd not done is en zelfs potentieel gevaarlijk is omdat mogelijks de plug het niet houdt OMDAT het gaatje en de plug zich bevinden in het zogenaamde schoudergebied van de band.


    Een Patch plaatsen langs de binnenkant om het helemaal veilig af te dichten, zou zelfs geweigerd worden door bandenshops, omwille van de locatie.

    Klopt dit?

    Hoe dan ook zal ik wel bij een bandenshop langsgaan om het daar es te vragen, want die banden zwieren er toch af (is namelijk mijn winterset en de zomerbanden komen er wss heel binnenkort op afhankelijk van het weer)
    Ik doe ook doorgaans geen autosnelwegen meer, wel gewestwegen, maar héél beperkt (6,5km), maar dus vooral stadsverkeer eigenlijk.
    Dus ik maak me op zich geen grote zorgen om de voormelde risico's zoals een ploffende band aan +120km/u ofzo.
    (ja ja, ik gebruik winter en zomerbanden, gelieve hier niet onnodig over te lullen, ik wil de discussie beperken tot het gat)

    Maar ik wou het hier even nagaan hoe dat nu zit met een plug in een autoband op zo een locatie.
    Klopt het dat ik die band eigenlijk moet wegsmijten in dit geval, of much ado about nothing?

    Moet ook zeggen, dat de grootste criticasters in die groep, kwamen van mensen die in zo een bandenshop en gerelateerde activiteiten werkten
    The Power Of Dreams

  • #2
    ge gaat met die gatenruimer zeker niet de verstevigingen kunnen kapot maken. Da's werk voor een slijpschijf.

    dus in my humble opinion: kan geen kwaad. Ge zit niet in de wang van de band een gat te maken.
    www.peugeotforum.be

    Comment


    • #3
      Het is op het randje, maar ik zou het riskeren om daarmee verder te rijden. Als je vervormingen ziet is het natuurlijk direct vervangen.

      Comment


      • #4
        thx!

        ik vraag me af waarom ze op die ene facebook groep moord en brand schreeuwen, terwijl hier en op de Europese facebookgroepen het de normaalste zaak van de wereld leek om het zo op te lossen, zoals ik ook denk/dacht

        dat gezegd zijnde, het was een Amerikaanse groep waar ik zoveel shit over me kreeg, is het omdat hun plugs van zodanig slechte kwaliteit zijn dat ze het een slecht idee vinden?
        is het omdat de regelgeving daar misschien zegt dat je in zo een geval sowieso je band moet veranderen?

        ik weet het niet, maar het is opvallend....

        ik zal na het switchen van de winterset es gewoon polsen bij zo een bandencentrale en horen wat zij zeggen, hoewel ik me wel kan voorstellen dat ze gaan pushen in de richting van nieuwe band en de kant van de bandenfabrikanten gaan kiezen....
        The Power Of Dreams

        Comment


        • #5
          De VS is een wegwerpmaatschappij.... (en de producten die ze daar maken zijn er naar). De regels ken ik niet, maar dat kan zijn.

          Het hangt er ook een beetje van af op welke auto. Op een Porsche... no way.
          Maar als dat een Fiesta is met 60pk die amper de stad uit komt... geen enkel probleem.

          Nu moet ik zeggen dat ik persoonlijk zo'n "tut" of plug altijd een beetje als een noodoplossing zag.
          De correcte herstelling van een band gebeurt door: band afnemen van de velg, gat zoeken en kijken of er geen staal draden te zien zijn. Dan gat wat proper maken, en binnenkant opruwen.
          Daarna trek je er een zogenaamde "champignon" door en je kleeft die aan de binnenkant. Dan heb je eigenlijk een rustine met een rubberen pin er aan.

          Kijk hier maar eens naar band herstellen van de binnenkant. https://www.bandenleader.be/advies-b...band-repareren


          Comment


          • #6
            de states... die hebben, sorry dat ik zo zeg, geen bandencultuur zoals wij hier hebben. Daar moet een band een eeuwigheid meegaan. Hier is het bijna normaal dat ge uw band na 30k vervangt. De meeste mainstream banden zijn daar dan ook zo bagger dat ik het ook niet zou riskeren van er een plug in te steken. Maar een kwalitatieve band die wel de nodige verstevigingen heeft, ga je met die ruimer heus niet kapot maken.

            En dat die plug een noodoplossing is? Durf ik zomaar niet te zeggen. Als dat was, dan zou na verloop van tijd de band op die plek terug beginnen lekken. Die binnenpluggen hebben ook als neveneffect dat de natuurlijke balancering van de band (de stip op de band die je tegenover het ventiel moet leggen) dan helemaal weg is. Zo'n plug weegt in vergelijking 'veel', waardoor er contra gewicht moet gezet worden op de velg. Zo'n 'stopke' heeft dezelfde densiteit als de band zelf en blijft ge daardoor ook trillingsvrij rondrijden.
            www.peugeotforum.be

            Comment


            • #7
              Bij onze camionet (Citroën Jumper) op het werk hadden we enkele jaren terug ongeveer op net dezelfde plaats zo een schroef zitten. Dat is toen op dezelfde manier hersteld geweest en die band heeft het daarna nog vele kilometers uitgehouden, tot ze aan vervanging toe waren.
              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

              Comment

              Working...
              X