Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eigenaardig startprobleem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Eigenaardig startprobleem

    Mijn ford galaxy (diesel) heeft kuren.
    Zeer onvoorspelbaar wil die niet starten. Dus op 20 keer dat ik de auto start doet ie het 18 keer totaal probleemloos, en 2 keer dat die precies wel wil in gang geraken maar hoe lang ik ook probeer, het lukt niet. Heeft niks te maken met de koude (het probleem loopt al enige tijd, zowel in warme als in koudere periodes, en bv. met de afgelopen vriesperiode was er geen verschil te merken).
    Het is zeker niet de batterij, die is in prima staat en ik kan zeer lang proberen om te starten.
    Het zijn niet de gloeiboegies want die zijn zeer recent vervangen.
    Het is niet de brandstoffilter want die is recent vervangen.

    Wat ook opvalt: heb hem twee keer dat hij niet wou starten eens laten voortrekken en dan zo proberen in gang te trekken en dat ging zeer vlot. Ook eens toen ik op een berg geparkeerd stond gewoon laten bollen en inkoppelen en vroem, vlotte start.
    In andere gevallen is het meestal zo dat als ik 2 uur later nog eens probeer dat hij wel start. Heeft echter niks te maken met koude of warme motor. Het probleem duikt random op met koude motor, met een motor waar 5km mee is gereden, en met een motor waar een lange rit is mee gemaakt...

    En ene keer heb ik ook eens gewoon op startmotor een half metertje vooruit gereden en daarna startte hij ook vlot.

    Enig idee wat dat zou kunnen zijn? Ik had ooit een espace die totaal niet meer wou starten en een beetje gelijkaardig symptoom had en daar zij de wegenwacht toen dat er een of andere sensor kapot was die de positie van de krukas of de zuigers of zoiets meette, en dat omdat die kapot was, was het niet duidelijk wanneer er diesel moest ingespoten worden en dat was dan het probleem.
    Kan zo'n sensor "half kapot" zijn waardoor die nog wel vaak werkt maar soms niet werkt?
    Last edited by stievens; 24/03/2021, 15:30.

  • #2
    krukassensor zou foutmelding moeten geven

    minste probleem dat daar mee is, zou de motorsturing dat moeten opmerken
    www.peugeotforum.be

    Comment


    • #3
      Bedankt voor het antwoord. Ik ben er even mee naar een garage gereden en die probeerde te starten (wat lukte) maar zei meteen "het is uw koppeling die kapot is. Gezien die zo hard schokt en trilt zou een of andere sensor niet uitleesbaar zijn waardoor die niet gestart geraakt. In gang trekken gaat dan nog wel omdat door die te trekken de motor weinig andere keuze heeft van in gang te gaan los van die sensor...
      Wel een zware kost dus ik hoop dat die diagnose dan klopt...

      Comment


      • #4
        En had jij het gevoel dat er iets mis was met de koppeling?
        den borre


        "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


        Int3x0r
        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

        Comment


        • #5
          Goh, ik deed zo de typische testjes van gas te geven en te zien of uw toerental effe omhoog schiet vooraleer je begint te versnellen en zo. Dat is allemaal niet. Wat wel is als ik in stilstand in neutraal sta en ik geef gas tot pakweg 1500 toeren, dan schokt die auto ongelooflijk heen en weer, alsof er een of andere onbalans is die dan op een of andere resonantiesnelheid komt. Maar voor de rest merk ik eigenlijk heel weinig verkeerd.
          Ik vind het gewoon raar aan de diagnose dat die heel vaak wel gewoon vlot start, en dan af en toe totaal niet, om dan daarna weer lange tijd wel te starten. Een versleten koppeling zou me doen denken dat het probleem er altijd is. Daarom dat ik meer denk aan een of andere sensor die soms nog werkt en soms niet...

          Comment


          • #6
            dubbel massa vliegwiel is kapot
            www.peugeotforum.be

            Comment


            • #7
              Ah ok, ja, de garagist zei iets over een vliegwiel. En dat kan dan inderdaad maken dat het starten soms problemen geeft?
              Zou het kunnen dat dat ook tijdens het normale rijden toerentalschommelingen geeft? Want daar heb ik ook al een tijdje last van, als je bv. 50 per uur rijdt dat de toerentalteller een beetje danst en de auto danst wat mee...

              Comment


              • #8
                de rubber tussen de twee schijven van het dubbel massa vliegwiel zal er compleet aan zijn. waar de twee schijven onder normale omstandigheden door de rubber als 1 geheel handelen gaan die nu teveel speling tov elkaar hebben. Krukas geeft kracht door aan binnenste schijf en de buitenste schijf geeft die door aan de koppelingsschijf. De rubber tussenin zorgt ervoor dat brutale overgangen worden uitgevlakt. Nu gaat door de speling tussen de twee schijven het toerental niet meer stabiel blijven en kan je dus startproblemen krijgen. Buitenste schijf draait rond, maar de binnenste volgt niet meteen. Krukassensor pikt dat op en denkt dat er een probleem is. Kan je, tijdelijk, oplossen door de auto in eerste versnelling wat op en af te wiebelen (lees proberen vooruit te duwen, wat niet gaat lukken omdat die in versnelling staat).
                www.peugeotforum.be

                Comment


                • #9
                  Dat klinkt aannemelijk allemaal. Weer iets bijgeleerd, bedankt! En ook bedankt voor de tip want ik kan hem pas 2 april binnen brengen dus ik vermoed dat ik uw tip nog zal kunnen gebruiken in tussentijd :-).

                  Comment


                  • #10
                    Ik heb de koppeling intussen laten vervangen. Startprobleem is inderdaad opgelost maar jammer genoeg het schokkend rijden niet.
                    De garagist zei dat het waarschijnlijk een injector was. Heb daarom zo eens injectorcleaner in de diesel gekapt, voorlopig nog zonder resultaat.
                    maar wat ik wel raar vind is dat het enkel een probleem is tussen pakweg 1500 toeren en 2200 toeren. Ga je daarboven dan draait die vlot. Ga je eronder, bv. vierde versnelling aan 50 per uur, dan stottert hij ook niet. Zet je hem in neutraal en drijf je de toeren op dan is er een groot geschok ook tussen 1500 en 2200 toeren. Op 2500 toeren schokt die totaal niet.
                    Dat lijkt alsof er toch nog iets anders speelt dan enkel een injector, want dat moet toch op alle toerentallen dan een probleem geven?
                    Iemand een suggestie wat het eventueel nog zou kunnen zijn?

                    Comment


                    • #11
                      Egr kan niet dicht zijn, motor gaat dan schokken.
                      Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                      Comment

                      Working...
                      X