Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Trilling stuur bij hoge snelheid en stank voorste remmen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Trilling stuur bij hoge snelheid en stank voorste remmen

    Hallo

    Bij mijn Mercedes CLA 180 AMG zijn de voorste remblokken en schijven (geventileerd) 3500KM geleden vervangen (in september).

    Sinds 2 weken merk ik dat indien ik boven de 160 rij en rem het stuur trilt. Het is allemaal begonnen toen wij naar Duitsland zijn gaan rijden (650km van hier + nog eens terug) een lange rit, in Duitsland 160-200 gereden en sportief. Heen geen problemen gehad maar bij terugkomst begon mijn stuur te trillen indien ik begon te remmen op een hoge snelheid. onder de 160 geen problemen en remt normaal. Er was bij terugkomst ook enorm veel file dus extra hard moeten remmen op hoge snelheid.

    Vandaag nog eens getest (korte ritten) van 80 naar 20 hard remmen geen probleem maar toen ik uitstapte roken de voorste remmen naar rubber en waren de voorste velgen enorm lichtjes warm. Achterkant geen problemen (achterkant zitten niet geventileerde remschijven.

    Nu is mijn vraag of het normaal is dat mijn remmen (voor neem ik aan want trilling komt van voor) gaan trillen boven de 160 ? en dat ze warm worden bij korte ritten met hard remmen (sportief rijgedrag), komt dit doordat er voor gaatjes zitten waar de hitte uit komt?

    Alle remmen zowel blokken als schijven zijn van het merk brembo (duurste voor CLA versie).

    Auto is automaat. Wat zou de oorzaak kunnen zijn en welke handelingen zouden er moeten gebeuren?

    alvast bedankt

  • #2
    Je hebt last van hotspotting (google maar eens).
    Je schijf is onregelmatig afgesleten, en dat gaat zich versterken. Nu voel je het enkel boven de 160 en waarschijnlijk bij hete schijven.

    Enige oplossing is vooraan terug de schijven en blokken vervangen. (En dan iets minder belastend rijden.)

    Die auto is niet voorzien op heel hard remmen bij die hoge snelheden.
    Dat het alleen vooraan is, is eerder normaal. Je voorste remmen doen normaal 70% van het werk.

    Het ergste wat je kan doen voor je schijven en blokken is : heel hard remmen vanaf hoge snelheid tot onder de 20-30 km/h, en nadien traag rijden of stilstaan. Er is dan vrijwel geen rijwind om de remmen opnieuw te koelen.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
      Je hebt last van hotspotting (google maar eens).
      Je schijf is onregelmatig afgesleten, en dat gaat zich versterken. Nu voel je het enkel boven de 160 en waarschijnlijk bij hete schijven.

      Enige oplossing is vooraan terug de schijven en blokken vervangen. (En dan iets minder belastend rijden.)

      Die auto is niet voorzien op heel hard remmen bij die hoge snelheden.
      Dat het alleen vooraan is, is eerder normaal. Je voorste remmen doen normaal 70% van het werk.

      Het ergste wat je kan doen voor je schijven en blokken is : heel hard remmen vanaf hoge snelheid tot onder de 20-30 km/h, en nadien traag rijden of stilstaan. Er is dan vrijwel geen rijwind om de remmen opnieuw te koelen.
      Jammer had veel geld betaald voor brembo geventileerde schijven en remblokken, dit omdat ik sportief rij met de CLA vandaar dat ik topkwaliteit wou wel raar dat de auto of schijf/blok niet tegen sportief gedrag kan ..

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door OpelCorsa Bekijk Berichten

        Jammer had veel geld betaald voor brembo geventileerde schijven en remblokken, dit omdat ik sportief rij met de CLA vandaar dat ik topkwaliteit wou wel raar dat de auto of schijf/blok niet tegen sportief gedrag kan ..
        Brembo is top, maar je moet beseffen dat niet alles van Brembo = gelijk is aan sportief.
        Wat jij hebt steken is gewoon de OEM range schijven en blokken. Daar is niks mis mee maar als je er zeer sportief mee gaat rijden heb je in de verkeerde afdeling gekocht.


        Ik zou eerder voor stoptech schijven en Pads gaan. Op mijn A4 had ik EBC yellow, overkill maar zo fijn om te weten dat je ten alle tijden kan stoppen.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
          Brembo is top, maar je moet beseffen dat niet alles van Brembo = gelijk is aan sportief.
          Wat jij hebt steken is gewoon de OEM range schijven en blokken. Daar is niks mis mee maar als je er zeer sportief mee gaat rijden heb je in de verkeerde afdeling gekocht.


          Ik zou eerder voor stoptech schijven en Pads gaan. Op mijn A4 had ik EBC yellow, overkill maar zo fijn om te weten dat je ten alle tijden kan stoppen.
          De schijven die ik heb kosten op AUTODOC 70 euro x 2 en de blokken 65 euro, was de duurste die ik kon krijgen voor mijn Cla 180 AMG pakket.
          op AUTODOC staat dan voor voertuigen met AMG pakket + voor voertuigen met sportset. Deze heb ik dus. Om zeker te zijn zal mijn vriend kijken of de schijven zijn kromgetrokken en of er een soort laag op de blokken zitten die afgeschuurd kunnen worden, remvloeistof was ook al vervangen geweest in september. Ben ook paar keer als een stommeling na een eindje rijden naar de carwash geweest en er kwam toen rook uit de voorste remmen, ik werd hier nog voor gewaarschuwd door mijn vriend
          Last edited by OpelCorsa; 21/11/2021, 17:39.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door OpelCorsa Bekijk Berichten
            De schijven die ik heb kosten op AUTODOC 70 euro x 2 en de blokken 65 euro, was de duurste die ik kon krijgen voor mijn Cla 180 AMG pakket.
            op AUTODOC staat dan voor voertuigen met AMG pakket + voor voertuigen met sportset. Deze heb ik dus. Om zeker te zijn zal mijn vriend kijken of de schijven zijn kromgetrokken en of er een soort laag op de blokken zitten die afgeschuurd kunnen worden, remvloeistof was ook al vervangen geweest in september
            Het soort schijven dat jij moet hebben staan niet op autodoc

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
              Het soort schijven dat jij moet hebben staan niet op autodoc
              Ben ook paar keer als een stommeling na een eindje rijden naar de carwash geweest en er kwam toen rook uit de voorste remmen, ik werd hier nog voor gewaarschuwd door mijn vriend

              Comment


              • #8
                je hebt enkele (beginners) fouten gemaakt, ongeacht de remschijven(kom ik verder op terug)
                1 je hebt je schijven warm gestookt door hard af te remmen en bovendien met een automaat: wanneer je stilstaat, blijven de blokken op je schijf op 1 plek en daar zijn ze warmer dan de rest>> krom trekken, zelfs als je de auto stilzet en de blokken niet meer tegen de schijf komen, koelt deze plek nog altijd minder af...>>> kromme schijven
                2 na hard remmen moet je de schijven de kans geven om af te koelen, filerijden of traag rijden is niet goed, je schrijft dat er veel file was en je daarom heftig moest remmen>> kromtrekken
                3 met hete schijven in plassen/car wash etc is hét recept voor kromme schijven
                4 je zegt dat je schijven hebt met gaatjes: dit dient niet om de schijven af te koelen, dit dient om het remstof makkelijker van tussen schijf en blok te verwijderen , door de gaatjes krijg je temperatuurverschillen tussen de volle plekken in je schijf en de plekken rond de gaatjes>> kromtrekken

                ivm je geboorde remschijven: voor intensief gebruik zijn deze minder geschikt dan volle schijven, ik heb 1x geperforeerde schijven op onze trackday auto geplaatst en na 1 dag circuit waren deze krom(zie uitleg punt 4) en begon je haarscheurtjes te zien(kans op breken remschijf) op af fabriek geleverde geperforeerde schijven is de samenstelling van de schijf anders en die kosten véél meer dan 70€/stuk

                plaats gewone geventileerde(ziet eruit als 2 schijven met een spleet tussen) op je auto en ga voor bvb Ferodo DS2500(of zelfs ds3000) remblokken, EBC is goed maar niet zo goed als Ferodo DS2500
                en belangrijk nadat je zotjes gedaan hebt: rij nog minstens 20km rustig rond (+90km/u minstens) om de schijven de kans te geven om af te koelen

                en als je ziet dat er file is: anticipeer.... dan hoef je niet hard te remmen

                enige dat je nu nog kan doen: nieuwe schijven en blokken(9/10 zijn je blokken verglaasd)
                mijn autootjes:

                Volvo V60 D3 R-Design 2021
                Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
                  je hebt enkele (beginners) fouten gemaakt, ongeacht de remschijven(kom ik verder op terug)
                  1 je hebt je schijven warm gestookt door hard af te remmen en bovendien met een automaat: wanneer je stilstaat, blijven de blokken op je schijf op 1 plek en daar zijn ze warmer dan de rest>> krom trekken, zelfs als je de auto stilzet en de blokken niet meer tegen de schijf komen, koelt deze plek nog altijd minder af...>>> kromme schijven
                  2 na hard remmen moet je de schijven de kans geven om af te koelen, filerijden of traag rijden is niet goed, je schrijft dat er veel file was en je daarom heftig moest remmen>> kromtrekken
                  3 met hete schijven in plassen/car wash etc is hét recept voor kromme schijven
                  4 je zegt dat je schijven hebt met gaatjes: dit dient niet om de schijven af te koelen, dit dient om het remstof makkelijker van tussen schijf en blok te verwijderen , door de gaatjes krijg je temperatuurverschillen tussen de volle plekken in je schijf en de plekken rond de gaatjes>> kromtrekken

                  ivm je geboorde remschijven: voor intensief gebruik zijn deze minder geschikt dan volle schijven, ik heb 1x geperforeerde schijven op onze trackday auto geplaatst en na 1 dag circuit waren deze krom(zie uitleg punt 4) en begon je haarscheurtjes te zien(kans op breken remschijf) op af fabriek geleverde geperforeerde schijven is de samenstelling van de schijf anders en die kosten véél meer dan 70€/stuk

                  plaats gewone geventileerde(ziet eruit als 2 schijven met een spleet tussen) op je auto en ga voor bvb Ferodo DS2500(of zelfs ds3000) remblokken, EBC is goed maar niet zo goed als Ferodo DS2500
                  en belangrijk nadat je zotjes gedaan hebt: rij nog minstens 20km rustig rond (+90km/u minstens) om de schijven de kans te geven om af te koelen

                  en als je ziet dat er file is: anticipeer.... dan hoef je niet hard te remmen

                  enige dat je nu nog kan doen: nieuwe schijven en blokken(9/10 zijn je blokken verglaasd)
                  ik vind dat veel geld hoor 2 x 70 euro + 65 voor blokken + 50 euro werk voor vriend wat ik maar 3 maanden heb kunnen gebruiken we zullen zien alvast bedankt voor de antwoorden, ik hou jullie op de hoogste

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
                    en als je ziet dat er file is: anticipeer.... dan hoef je niet hard te remmen
                    Terugschakelen en deels afremmen op de motor is ook een onderdeel van sportief rijden.
                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                    Comment


                    • #11
                      Jammer om te horen dat de kans groot is dat ik mijn remschijven en blokken opnieuw moet veranderen. Ik ga er toch mee doorrijden maar dan onder de 150. Als de huidige blokken weer op zijn (ongeveer na 10k km zal ik ze samen met de schijven vervangen

                      Comment


                      • #12
                        De prijzen die je betaald hebt zijn heel normaal voor gewone schijven en blokken van goede kwaliteit.
                        Op een 180 staan ook niet de grootste of meest performante remmen. Ga eens te rade bij mensen die regelmatig rijden op circuit. Nu…. Niet verschieten als die zeggen dat ze na een dagje raggen nieuwe schijven, blokken en banden steken hé.

                        Je moet beseffen dat heel snel opwarmen en afkoelen van je schijven gewoon enorm belastend is.

                        En het ergste wat je kan doen is 200 rijden (150 is ook al genoeg), en dan brutaal remmen tot stilstand. Je schijven staan dan gloeiend heeft, met de blokken er tegen gedrukt, dus ze koelen dan onregelmatig af.

                        Realiseer je dat het vermogen van je remmen een pak groter is dan je motor.
                        Als je in 10s af remt van 200 kmh naar nu, dan is het gemiddeld vermogen ruim 300 kW… en dat steek je dus in die paar kg ijzer.

                        (als je met het schijven de carwash binnen rijdt, dan rookt het niet, dat is stoom. Maar ook dat is slecht, want het koelt de schijf te snel, en nooit gelijkmatig af, dus weer een risico op krom trekken)

                        Nu begrijp ik wel dat je verder wil door rijden. Zo lang je geen trillingen voelt, en het remt goed zal het veilig zijn.
                        Maar regelmatig de trillingen voelen betekent ook extra slijtage voor lagers, ophanging en al de rest.

                        in elk geval… de occasiewaarde van je auto is hier op het forum al wat gezakt.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                          De prijzen die je betaald hebt zijn heel normaal voor gewone schijven en blokken van goede kwaliteit.
                          Op een 180 staan ook niet de grootste of meest performante remmen. Ga eens te rade bij mensen die regelmatig rijden op circuit. Nu…. Niet verschieten als die zeggen dat ze na een dagje raggen nieuwe schijven, blokken en banden steken hé.

                          Je moet beseffen dat heel snel opwarmen en afkoelen van je schijven gewoon enorm belastend is.

                          En het ergste wat je kan doen is 200 rijden (150 is ook al genoeg), en dan brutaal remmen tot stilstand. Je schijven staan dan gloeiend heeft, met de blokken er tegen gedrukt, dus ze koelen dan onregelmatig af.

                          Realiseer je dat het vermogen van je remmen een pak groter is dan je motor.
                          Als je in 10s af remt van 200 kmh naar nu, dan is het gemiddeld vermogen ruim 300 kW… en dat steek je dus in die paar kg ijzer.

                          (als je met het schijven de carwash binnen rijdt, dan rookt het niet, dat is stoom. Maar ook dat is slecht, want het koelt de schijf te snel, en nooit gelijkmatig af, dus weer een risico op krom trekken)

                          Nu begrijp ik wel dat je verder wil door rijden. Zo lang je geen trillingen voelt, en het remt goed zal het veilig zijn.
                          Maar regelmatig de trillingen voelen betekent ook extra slijtage voor lagers, ophanging en al de rest.

                          in elk geval… de occasiewaarde van je auto is hier op het forum al wat gezakt.
                          Ja klopt maar een auto zakt helaas altijd in waarde, ik heb deze auto gekocht met als bedoeling om de wagen 3 jaar te gebruiken (smaak te pakken krijgen) en dan weg. De auto is zonder lening aangekocht, het is dus mijn auto en niet van de bank. Ik heb geen problemen om te investeren in mijn auto, ik heb destijds ook 1500 euro betaald voor een LPG installatie op mijn Opel Corsa (gebruiken we nog steeds zonder problemen, KM stand 150 000). Maar waar ik moeite mee heb is je betaald voor die schijven en blokken en dan op korte termijn dit daar heb ik moeite mee

                          Comment


                          • #14
                            Tja… je koopt standaard schijven en gaat er dan rally mee rijden.
                            Dat werkt niet.

                            Comment


                            • #15
                              Hier moet je zijn.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                                Bedankt voor de moeite maar ik kan uit schrik geen +400 betalen voor enkel de schijven omdat ik bang ben dat ze weer hetzelfde probleem gaan veroorzaken…. Het is met enkele keren per jaar dat ik naar Duitsland ga en in België heb ik toch mijn lesje geleerd nadat ik geflits werd met 168km per uur

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                  Terugschakelen en deels afremmen op de motor is ook een onderdeel van sportief rijden.
                                  idd

                                  mijn autootjes:

                                  Volvo V60 D3 R-Design 2021
                                  Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                                  Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door OpelCorsa Bekijk Berichten
                                    Bedankt voor de moeite maar ik kan uit schrik geen +400 betalen voor enkel de schijven omdat ik bang ben dat ze weer hetzelfde probleem gaan veroorzaken…. Het is met enkele keren per jaar dat ik naar Duitsland ga en in België heb ik toch mijn lesje geleerd nadat ik geflits werd met 168km per uur
                                    de voorste remschijven op mijn trackdaycar kosten rond de 1000€, kan ik in 'ideale' omstandigheden 1 tot 2 seizoenen mee voort, blokjes kosten rond de 250€ voor vooraan(meestal 2x per seizoen)

                                    op mijn dagelijkse auto daarentegen doe ik +/-90.000km met de blokjes en na 200000km gaat de auto binnen en zitten de schijven waarop de auto geleverd werd nog onder en dan zijn ze nog niet versleten(en die moet ik ni eens zelf betalen wegens leasing)
                                    mijn autootjes:

                                    Volvo V60 D3 R-Design 2021
                                    Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                                    Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten

                                      de voorste remschijven op mijn trackdaycar kosten rond de 1000€, kan ik in 'ideale' omstandigheden 1 tot 2 seizoenen mee voort, blokjes kosten rond de 250€ voor vooraan(meestal 2x per seizoen)

                                      op mijn dagelijkse auto daarentegen doe ik +/-90.000km met de blokjes en na 200000km gaat de auto binnen en zitten de schijven waarop de auto geleverd werd nog onder en dan zijn ze nog niet versleten(en die moet ik ni eens zelf betalen wegens leasing)
                                      Ja maar ik denk niet dat jij zoals mij rijd, die wat onder mijn Corsa zitten van 40 euro van brembo gebruik ik bv ook al 2 jaren zonder problemen en Corsa maakt veel meer kilometers

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door OpelCorsa Bekijk Berichten

                                        Ja maar ik denk niet dat jij zoals mij rijd, die wat onder mijn Corsa zitten van 40 euro van brembo gebruik ik bv ook al 2 jaren zonder problemen en Corsa maakt veel meer kilometers
                                        Ik doe maar een 65.000km per jaar met de dagelijkse auto, soms zwaargeladen, dus de kans zit er dik in dat jij met de Corsa meer rijdt...
                                        en ik anticipeer veel en rem af op de motor(dit gaat idd met een automaat)
                                        Last edited by Philken; 22/11/2021, 20:30.
                                        mijn autootjes:

                                        Volvo V60 D3 R-Design 2021
                                        Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                                        Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                                        Comment

                                        Working...
                                        X