Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Suzuki SX4 (2.0, Diesel, 135pk, 2013) achteruit versnelling werkt niet

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Suzuki SX4 (2.0, Diesel, 135pk, 2013) achteruit versnelling werkt niet

ik weet wel dat ik naar de garage moet maar wilde toch even vragen. Mijn Suzuki SX4 2.0 Diesel 135pk uit 2013 (6 versnellingen) met enkel iets van 146.000 op de teller ben ik afgelopen dinsdag nog mee naar Maastricht gereden (67km) en Woensdag naar Luik (40km). Donderdag even boodschappen gedaan en alles was OK. Toen ik vrijdag 26/5/2023 weg wilde rijden werkte de achteruit niet. De versnellingspook voelt ook alsof die losser beweegt maar niet zeker daarvan. Ik kan hem wel in de achteruit zetten maar dan gaat die vooruit. Lijkt alsof die dan in de 6-de versnelling staat ipv de achteruit.

Ik heb het plastic in de auto bij de versnellingspook eraf gehaald en er is inderdaad een onderdeel stuk (zie foto). Echter dat kan niet de oorzaak zijn omdat alles nog wel functioneert. Het stukje plastic dat stuk is maakt niet veel uit omdat het onderdeel wel op zijn plaatst blijft.

Erg vreemd dat ik tijdens de laatste rit helemaal niks heb gemerkt. De achteruit werkte toen gewoon. Start ik de auto de volgende dag op en het werkt ineens niet meer. Er moet dan op het laatste stukje van 10km rijden wat gebeurd zijn. Maar schakelen ging toen gewoon nog omdat ik meermaals moet terugschakelen ivm een heuvel waar ik omhoog moet. helemaal niks vreemds gemerkt.

Erg lastig want nu moet ik hem laten ophalen ofzo, zal wel weer een vermogen gaan kosten. Dus ik kan hem gewoon in alle versnellingen zetten maar als ik hem in de achteruit zet gaat die vooruit en lijkt in de 6-de versnelling te staan ipv de achteruit.

Iemand enig idee wat er loos zou kunnen zijn? Kan toch niet de koppeling zijn?

ResizerImage1063X797.jpg
    Bijgevoegde Bestanden

moet ge normaal gezien een vergrendeling indrukken om in achteruit te zetten?
    www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
      moet ge normaal gezien een vergrendeling indrukken om in achteruit te zetten?
      nee, ik moet juist op de pook een onderdeel omhoog trekken zodat de pook in zijn geheel over een barrière heen kan gaan waar de achteruit zit, zie foto. Begin er toch aan te denken dat de bekabeling onder de auto stuk is. Erg lastig want ik kan zo niet naar de garage rijden.

ResizerImage786X589.jpg

Comment

ik heb het gevonden. Het was 1 van de kabels die naar de versnellingsbak gaat die neem ik aan op zijn plaats wordt gehouden met een borgring. Die is ervan af gegaan. Ik kan er moeilijk bij maar kon hem erop drukken en de achteruit werkt weer.

Moet even kijken of ik erbij kan en tijdelijk even een borgring fabriceer zodat ik naar de garage kan.

Hier bij die rode pijl zit er een oog aan het uiteinde van 1 van de 2 kabels die over een stuk metaal past. Echter dit kan er zo weer afglijden. Ik weet niet hoe dit normaal wordt vastgezet. Met een borgring misschien. Ik heb die werkplaats manual niet. Ik kan er heel moeilijk bij. Hoe de toestand van de andere kabel is kan ik net niet zien. Maar ik ben blij dat dit waarschijnlijk slechts een kleine reparatie wordt.

ResizerImage971X728.jpg
        Last edited by emp62; 28/05/2023, 12:02.

Comment

Een meerwaarde voor het forum.

Het probleem vinden en het nog duidelijk aantonen ook zodat anderen er ook iets aan hebben.
          Aangezien het moeilijk bereikbaar is ben ik nu wel benieuwd naar de kost van de herstelling.
          den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
            Een meerwaarde voor het forum.

Het probleem vinden en het nog duidelijk aantonen ook zodat anderen er ook iets aan hebben.
            Aangezien het moeilijk bereikbaar is ben ik nu wel benieuwd naar de kost van de herstelling.
            bedankt. Ik heb het momenteel met wat ijzerdraad vastgezet plus een sanitair rubbertje. Moet vandaag met garage contact opnemen. Echter, wat ik her en der heb gelezen is dat ze het onderdeel niet apart verkopen en dat je een hele nieuwe kabel moet kopen. Plus het erin zetten kan geloof ik wel 400€ gaan kosten. Dus dat ga ik niet doen. De kabel is op zich goed.

Er zijn veel knutselaars te vinden zoals hier: https://www.youtube.com/watch?v=HPiUTCKWJJQ

In mijn geval is er een rubber Bushel of Bus uitgevallen zoals ze hier verkopen: https://www.bushingfix.com/ Bij mijn Suzuki lijkt echter plaatsing van een borgring niet mogelijk . Dus ik zit te denken om een soort clip te gaan maken.

Dit is b.v. een leuke: https://www.youtube.com/watch?v=4BpenCwvRcc

Die gaat bij mij helaas niet passen omdat ik geen of nauwelijks een verdikking heb aan het uiteinde van de pin. Maar ik heb wel een idee voor een clip die wel zou kunnen werken.

Ik ga informeren bij de garage of ik gewoon die onderdeeltjes los kan kopen die bij mijn auto horen. Mijn pin waar het oog van de versnellingskabel overheen schuift lijkt helaas wat versleten te zijn in die zin dat er nauwelijks profiel aanwezig is voor een borgring. Als de garage het probleem kan verhelpen met de onderdelen doe ik dat. Als ze perse de hele kabel willen vervangen dan ga ik zelf denk ik knutselen. Probleem is inderdaad dat ik er nauwelijks bij kan. Dus ik moet wat onderdelen (zoals accu) aan de kant zetten.
            Last edited by emp62; 29/05/2023, 08:32.

Comment

heel die zooi eraf halen, vervangen door een messing bus met daarop rondel zodat het armpje er niet meer af kan.
              www.peugeotforum.be

Comment

heel die zooi eraf halen, vervangen door een messing bus met daarop rondel zodat het armpje er niet meer af kan.
                bedankt. Maar hoe zet je die rondel dan vast? Met een borgring? Ik heb namelijk niet echt veel profiel zitten op die pin.

Hier zie je hoe iemand hem eraf haalt. https://www.youtube.com/watch?v=8K_mezUk_cY&t=97s In de laatste minuten trekt die hem van de pin af.

maar was dat wel zoiets van plan. 1) Rondel plaatsen, 2) Dan oog van kabel over pin. 3) Dan rubber bus in oog plaatsen. 4) Dan nog een rondel en 5) dan vast proberen te zetten met borgring. Ik moet eerst even wat borgringen bestellen. Maar wacht nog even op antwoord of ze ook rubber bussen (bushels) hebben. Ze hebben wel leuke setjes borgringen.

was van plan beide setjes te bestellen, kijken of het blijft zitten.

Comment

waar nu die rubberen dop zit op de metalen arm, die is daar opgevezen. Messing bus die hol is, vijs daardoor met daarop rondel. wel eerst armpjr van de kabel erop zetten eer je de vijs met rondel vast zet.
                  www.peugeotforum.be

Comment

waar nu die rubberen dop zit op de metalen arm, die is daar opgevezen. Messing bus die hol is, vijs daardoor met daarop rondel. wel eerst armpjr van de kabel erop zetten eer je de vijs met rondel vast zet.
                    ah ja bedankt daar was ik nog niet opgekomen.. Dus eigenlijk een holle bus met schroefdraad aan de binnenzijde die je als het ware op de pin 'schroeft' of draait.

zoiets als dit:

vijs.jpg

Comment

zoiets dus
                      www.peugeotforum.be

Comment

Working...
                      X