Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ESP en automaat... schadelijk of voorzien?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• ESP en automaat... schadelijk of voorzien?

Iedereen kent het ESP wel, de electronische reddende engel die in vele auto's zit ingebouwd tegenwoordig.
    En iedereen weet ook wel ongeveer hoe ze werken, namelijk in geval van tractieverlies van 1 of meerdere wielen, worden andere wielen bijgeremd.

Maar hoe zit dit bij automaten, is dit schadelijk voor de bak of niet?
    Waarom?
    Wel, remmen en gasgeven tegelijk met een automaat wordt algemeen beschouwd als niet gezond zijnde, zeker de automaat rem truc om snel weg te zijn aan de lichten.
    Maar aangezien het ESP ook remt terwijl je nog gas geeft (meestal toch), is dat dan niet even schadelijk?
    Of schakelt het systeem ook tegelijk de krachttoevoer uit? (wat me ook logisch lijkt...)

Domme vraag mss, maar het kwam zo in me op

Ja, ESP is de dag van vandaag onlosmakelijk verbonden met ASR, dat de aandrijfkracht onderbreekt als dit nodig is om wielspin tegen te gaan. Dat kan deels gebeuren door, terug zoals 't ESP, een afzonderlijk (aangedreven) wiel te gaan bijremmen, of door elektronisch in te grijpen in de motorelectronica, zodat je eventjes geen power hebt.

De situaties waarbij ESP gaat bijtreden, zijn doorgaans niét de situaties waarbij je volgas geeft, hoogstens genoeg gas om licht op te trekken, of zelfs maar net genoeg om de snelheid aan te houden.
    Bovendien : elke auto heeft op elke aangedreven as een differentieel. De functie (en ook de nadelen) daarvan ken je zeker van de Marders : aan 't ene wieltje draaien resulteert in 't draaien van 't andere wiel in de andere richting. Als er dus gas gegeven wordt, en één van den aangedreven wielen wordt wat afgeremd, dan gaat de kracht gewoon wat meer op 't andere wiel (onverminderd de effecten van een evt. aanwezig sperdifferentieel).
    Bovendien is de tussenkomst van ESP erg kortstondig, en slechts op één wiel, of hoogstens twee tegelijk (maar dat is zelfs uitzonderlijk).

Het feit dat je ESP tussenkomst tout court, lijkt me dus op meer (externe) gevaren te wijzen dan 't feit dat één van de aangedreven wielen wordt afgeremd terwijl er nog 'n beetje gas wordt gegeven. En ESP lijkt me "slim" genoeg om, als 't nodig is, middels het ASR meteen ook de motorpower te verminderen of uit te schakelen.

Comment

Dus toch
      Heb het al meermaals voelen ingrijpen dat 'ie plots hard afremt aan 1 kant en ook niet meer reageerd op het gaspedaal (en je hoort de motor niet verder toeren maken, dus het zal dan ook wel afgesneden worden).

Mooi, hoef ik me geen zorgen te maken dat de automaat pijn heeft als het lampje flikkert

Thx voor de reply

Comment

De auto's kunnen vandaag kijken, en houden gas in of rémmen zelfs autonoom als de auto voor je te dicht komt. 't Zou maar vreemd zijn mocht men dan de werking van 't ESP niet zo kunnen afstemmen dat 't ook schonend is voor de andere componenten of mechaniek.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
          De auto's kunnen vandaag kijken, en houden gas in of rémmen zelfs autonoom als de auto voor je te dicht komt. 't Zou maar vreemd zijn mocht men dan de werking van 't ESP niet zo kunnen afstemmen dat 't ook schonend is voor de andere componenten of mechaniek.
          En toch is er geen bescherming tegen het te vroeg gassen met koude motor, maar dat zal wel een andere reden hebben zeker

Comment

Working...
          X