Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Olievraag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Olievraag

    Kleine vraag over de olie voor mijn Golf

    Ik heb dus een Golf V 90pk. Ik rij met Long Life olie aangezien ik redelijk wat kms doe. Ik heb hier nog een restantje Long Life olie die ik zou willen gebruiken. Moet niet veel zijn aangezien de auto binnen een goeie 4000km op onderhoud moet

    Maar nu twijfel ik of de olie erin mag...

    De olie is 0W30 (dus Long Life) goedgekeurd VW 502 00 / 503 01 / 505 00

    Op mijn motorblok staat een sticker Elf Solaris 5W30 Long Life

    Ik heb bij mijn garage 2 buskes olie gekocht (1buske halverwege onderhoudsbeurt). Een keer was het 5W30 Solaris en de andere keer 0W30 Evolution (VW 503 00 / 506 00 / 506 01)

    Volgens het boekske met technische gegevens moet er Long Life olie VW 506 01 in

    Wat zouden jullie doen? Erindoen of toch maar een ander buske

  • #2
    Doe dat er maar in.
    A Twist of the Wrist

    Comment


    • #3
      Wat bedoelt VW eigenlijk met Longlife olie ?

      Ik heb in de Transporter TDI gewoon een litertje Q8 F1 Ultimate of zoiets, bijgedaan. Da's als ik me niet vergis 0W30 of 0W40 full synthetic.

      Goed ?

      Comment


      • #4
        Goh, Long Life is gewoon Full Synthetic. Alles wat 0W30 is, is normaal full synthetic. Maar achteraan op de bus staan nog een paar codes. Deze staan normaal ook in het boekske van den auto

        Nog andere meningen? Kmoet er morgen voor ik vertrek wa bijgieten. Ofwel nieuwe bus kope ofwel van het buske dak heb liggen

        Comment


        • #5
          Long life blijft dunner als hij warm is, dit maakt dat bij sportief gebruik er nogal eens olie verbruik is, ik ken er die om de 3000km 0.5 liter moeten bijkappen (vanaf nieuw).
          Omdat er dus bij zwaardere belasting regelmatig olie moet bijgedaan worden kan men de interval op 50.000km zetten.
          Bij een 0W40 of 5W40 zult ge olie best vervangen op 30.000km.

          Die long life mag enkel gebruikt worden als het specifiek vermeld is in het onderhoudsboekje.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Darl'mat Bekijk Berichten
            Long life blijft dunner als hij warm is, dit maakt dat bij sportief gebruik er nogal eens olie verbruik is, ik ken er die om de 3000km 0.5 liter moeten bijkappen (vanaf nieuw).
            Omdat er dus bij zwaardere belasting regelmatig olie moet bijgedaan worden kan men de interval op 50.000km zetten.
            Bij een 0W40 of 5W40 zult ge olie best vervangen op 30.000km.

            Die long life mag enkel gebruikt worden als het specifiek vermeld is in het onderhoudsboekje.
            long life heeft niks te maken met de viscositeit van de olie hoor.
            enkel met de ingredienten van de olie.
            long life is meestal een 0W of 5W (die koud dunner is!!) om minder slijtage te hebben bij een koudstart.

            Comment


            • #7
              Ja, leg dat eens uit, waarvoor staan die cijferkens? 15W40 b.v., waarvoor staat de 15, en waarvoor de 40 ? Niet enkel een term, maar met 'n beetje uitleg als 't kan. Wat zijn de gevolgen daarvan, waarvoor zijn die oliën daardoor net wel of net niet geschikt, voor- en nadelen, enz.?

              Bestaan er "superoliën" die pokkeduur zijn, en ook duidelijk beter dan gewone oliën? Wat heeft 't voor gevolg als je 'n ander type neemt, hoe kan je b.v. je motor beter beschermen als je erg vaak 't maximum vermogen vraagt (dus vaak volgas rijdt) : verander je dan best van olie?

              Thx.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                Ja, leg dat eens uit, waarvoor staan die cijferkens? 15W40 b.v., waarvoor staat de 15, en waarvoor de 40 ? Niet enkel een term, maar met 'n beetje uitleg als 't kan. Wat zijn de gevolgen daarvan, waarvoor zijn die oliën daardoor net wel of net niet geschikt, voor- en nadelen, enz.?

                Bestaan er "superoliën" die pokkeduur zijn, en ook duidelijk beter dan gewone oliën? Wat heeft 't voor gevolg als je 'n ander type neemt, hoe kan je b.v. je motor beter beschermen als je erg vaak 't maximum vermogen vraagt (dus vaak volgas rijdt) : verander je dan best van olie?

                Thx.
                Volgens hetgeen ik er van begrepen heb heeft een olie van bv 15W40 dezelfde viscositeit en smeringseigenschappen bij koud weer van een SAE 15 en dezelfde viscositeit en smeringseigenschappen bij warm weer van een SAE 40, dus om met een en dezelfde olie verschillende temperatuur platformen aan te kunnen en dus niet bij daling/stijging van temperatuur de olie te moeten veranderen.

                Comment


                • #9
                  Viscositeit

                  De uitdrukking 'getal W getal' bij multi grade (daarover straks meer) olieën staat voor de viscositeit van de olie bij verschillende temperaturen. Deze viscositeit is eigenlijk gewoon een numerieke indicatie van de 'vloeibaarheid' van die olie.
                  • Hoe lager de viscositeit, hoe 'waterachtiger' de olie.
                  • Hoe hoger de viscositeit, hoe 'puddingachtiger' de olie.
                  Aangezien deze olie een smerende functie heeft, moet gezocht worden naar een gulden middenweg qua viscositeit, en dit bij een zo groot mogelijke variatie aan temperaturen.
                  • Is de viscositeit té laag, dan wordt de olie te vloeibaar, en verliest ze (een groot deel van) haar smerende functie => veel meer slijtage !
                  • Is de viscositeit te hoog, dan zorgt ze niet enkel voor een slechte, onvolledige smering, maar is ook de weerstand die ze biedt hoger. => slijtage en hoger verbruik !!

                  Werking

                  Wanneer de motorolie bij gebruik opwarmt, wordt ze vloeibaarder en verlaagt dus de viscositeit.
                  • Bij motoren met vast toerental (en dus ook +/- vaste werktemperatuur) kan dus makkelijk bepaald worden met welke single grade (olie met 1 optimale werktemperatuur) olie zij optimaal functioneren.
                  • Bij motoren in hedendaagse wagens zijn de werktemperaturen echter zeer variabel. Daarom zijn er olieën ontwikkeld met allerhande polymeren toegevoegd. Hierdoor krijgen deze gunstige eigenschappen die ook bij sterk variërende temperaturen behouden blijven. Dit noemt men multigrade olie.

                  10W40 ?

                  Waarvoor staan al die getalletjes nu concreet ?

                  De waardes die wij kennen, zijn toegekend volgens het SAE systeem (SAE of Society of automotive engineers). Er zijn nog andere systemen, maar deze worden minder gehanteerd.

                  • Het eerste getal (dus vóór de W) is de viscositeit van de olie bij lage temperatuur. Deze is meestal 0, 5, 10 of 15.
                  • Het tweede getal (ná de W) is de viscositeit bij hoge temperatuur. Deze is meestal 30,40 of 50.

                  Comment


                  • #10
                    perfecte uitleg

                    Comment


                    • #11
                      Wat is nu de beste?

                      Sommige BMW dealers gebruiken olie type 0W30 en andere dealers gebruiken type olie 5W30.

                      Ik weet alleen dat 0W30 beter is dan een 5W30, want hoe dichter bij de 0 hoe beter en ook hoe duurder
                      Last edited by ; 17/04/2007, 00:36.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Frigobox Bekijk Berichten
                        Kleine vraag over de olie voor mijn Golf

                        Ik heb dus een Golf V 90pk. Ik rij met Long Life olie aangezien ik redelijk wat kms doe. Ik heb hier nog een restantje Long Life olie die ik zou willen gebruiken. Moet niet veel zijn aangezien de auto binnen een goeie 4000km op onderhoud moet

                        Maar nu twijfel ik of de olie erin mag...

                        De olie is 0W30 (dus Long Life) goedgekeurd VW 502 00 / 503 01 / 505 00

                        Op mijn motorblok staat een sticker Elf Solaris 5W30 Long Life

                        Ik heb bij mijn garage 2 buskes olie gekocht (1buske halverwege onderhoudsbeurt). Een keer was het 5W30 Solaris en de andere keer 0W30 Evolution (VW 503 00 / 506 00 / 506 01)

                        Volgens het boekske met technische gegevens moet er Long Life olie VW 506 01 in

                        Wat zouden jullie doen? Erindoen of toch maar een ander buske
                        Mag erbij. Geen probleem. Als de olie volgens de VW-norm toegestaan is, kan het geen kwaad om deze te vermengen. Heb dit bij mijn A4 ook nog voor gehad. Ik moest om de 10.000km een beetje bijgieten om het interval van 30 à 40.000km te overbruggen.

                        Comment


                        • #13
                          Dus, als je je auto vaak warm rijdt, op circuit b.v., schakel je beter over van (ik zeg maar wat) 5W40 naar 15W50?

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                            Dus, als je je auto vaak warm rijdt, op circuit b.v., schakel je beter over van (ik zeg maar wat) 5W40 naar 15W50?
                            Ik denk dat je beter eerst maatregelen treft om de temperatuur van je olie in bedwang te houden. Als ik me niet vergis heb je op een M47 geen echte oliekoeler maar wel een warmtewisselaar tussen je oliecircuit en je koelcircuit.
                            A Twist of the Wrist

                            Comment


                            • #15
                              Aha.

                              Maar zo'n ingreep (een oliekoeler) kost dan wel een pak meer dan een paar litertjes olie, of niet? Heb je voorbeelden van oliekoelers op 'n BMW 2.0d, en evt. een prijsidee?

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                Aha.

                                Maar zo'n ingreep (een oliekoeler) kost dan wel een pak meer dan een paar litertjes olie, of niet? Heb je voorbeelden van oliekoelers op 'n BMW 2.0d, en evt. een prijsidee?
                                Ja, een oliekoeler kost wel meer maar mogelijk is die dikkere olie voor je circuitgebruik gewoonweg té dik voor je normaal gebruik. En als alles té heet wordt is dikkere olie echt geen wondermiddel

                                Een universele oliekoeler is beschikbaar vanaf ongeveer 50 à 100€ maar je moet wel leidingen (laten) maken.

                                Een andere mogelijkheid is dat je een andere koelwaterthermostaat zou steken die sneller opengaat zodat je koeler water in je motor krijgt en ook in je warmtewisselaar zodat de olie meer warmte kan afgeven aan je koelwater.

                                Volgende stap is een grotere radiator voor je koelwater.
                                A Twist of the Wrist

                                Comment


                                • #17
                                  Oeioei, dat begint de richting op te gaan die 'k niet wil. Maar toch merci voor de uitleg.

                                  O ja, zo'n warmtewisselaar, is dat één of ander stukje simpele techniek waarbij de warmte van de olie in metaal wordt opgenomen en zo afgegeven aan 't in een ander kanaaltje lopende koelwater? Of zie ik 't té simpel?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Waarom zou je geen oliekoeler overwegen ? Op zich is het denk ik de makkelijkste oplossing hoor.

                                    Zoals 911turbo zegt.... er zijn weinig soorten olie die 100% allround bruikbaar zijn hoor. (dus zowel koudstart om 2km verder achter brood te bollen en de dag erna een heel eind 200+ gaan sjeezen in duitsland en dan het circuit rond...)
                                    Je begrijpt wel wat ik bedoel hé

                                    Echter, als je de temperatuur van jouw 'huis tuin en keukengebruik-olie' binnen de perken kunt houden, dan ben je direct een hele stap verder.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                      O ja, zo'n warmtewisselaar, is dat één of ander stukje simpele techniek waarbij de warmte van de olie in metaal wordt opgenomen en zo afgegeven aan 't in een ander kanaaltje lopende koelwater? Of zie ik 't té simpel?
                                      Dat is het inderdaad.

                                      Het komt erop neer dat de 2 circuits over een bepaalde afstand zeer dicht bij elkaar, doch nog steeds gescheiden (duuh), lopen.
                                      Hierdoor wisselen ze onderling warmte uit. En dus wordt door de radiator van het water onrechtstreeks ook de olie gekoeld.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                        Oeioei, dat begint de richting op te gaan die 'k niet wil. Maar toch merci voor de uitleg.

                                        O ja, zo'n warmtewisselaar, is dat één of ander stukje simpele techniek waarbij de warmte van de olie in metaal wordt opgenomen en zo afgegeven aan 't in een ander kanaaltje lopende koelwater? Of zie ik 't té simpel?
                                        Waarom niet, je moet niet alles tegelijk vervangen, je begint gewoon met het simpelste te vervangen en kijkt of het effect heeft.

                                        Daar komt het op neer met die warmtewisselaar.

                                        Het "blokske" bij 10-11-12

                                        Bijgevoegde Bestanden
                                        A Twist of the Wrist

                                        Comment

                                        Working...
                                        X