Is daar wel plaats voor, voor zo'n oliekoeler? Zo'n dingen hebben toch een extra radiator, als ik me niet vergis? En 'k wil écht de intercooler (van de turbo) geen kubiek millimetertje frisse lucht ontnemen, de turbo loopt nu soms al zéér warm (zeker op circuit).
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Olievraag
Collapse
X
-
Hé kijk !
Dat kost precies nog de wereld niet. Maar da's dan ook énkel de koeler, eigenlijk. Moet 'ie nog in de motorruimte geplaatst worden ook.
Kan je, beetje boertig uitgedrukt, het bestaande oliecircuit "doorknippen", en dan dit ding ergens in rijwind placeren en die aankoppelen met andere darmpjes? Of behelst dat meer dan dat?
En hoe controleer je dan of 'ie daadwerkelijk werkt, een positieve bijdrage levert, dus?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo Bekijk BerichtenWaarom niet, je moet niet alles tegelijk vervangen, je begint gewoon met het simpelste te vervangen en kijkt of het effect heeft.
Daar komt het op neer met die warmtewisselaar.
Het "blokske" bij 10-11-12
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Frigobox Bekijk BerichtenKleine vraag over de olie voor mijn Golf
De olie is 0W30 (dus Long Life) goedgekeurd VW 502 00 / 503 01 / 505 00
Op mijn motorblok staat een sticker Elf Solaris 5W30 Long Life
Ik heb bij mijn garage 2 buskes olie gekocht (1buske halverwege onderhoudsbeurt). Een keer was het 5W30 Solaris en de andere keer 0W30 Evolution (VW 503 00 / 506 00 / 506 01)
Volgens het boekske met technische gegevens moet er Long Life olie VW 506 01 in
Wat zouden jullie doen? Erindoen of toch maar een ander buske. Heb nog effe gecheckt op mijn motorkap verleden week maar genen tijd gehad om te posten...
Onderhoudsboekje zegt: Long Life VW 506
Sticker op motorkap zegt: Elf Solaris 5W30 VW 507
Garage geeft mee: Elf Evolution 0W30 en ook eens Elf Solaris 5W30
Dus de sticker op de motorkap geef een andere olie aan dan het onderhoudsboekje. De garage heeft beide olies maar zegt dat ze er allemaal in mogen, tis afhankelijk van wat zij zelf in de rekken hebben ...
Enfin, ik heb er nu een beetje van die 0W30 met VW 502 00 / 503 01 / 505 00 goedkeuring erin gedaan en geen problemen of zo
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk BerichtenZo'n "blokske" staat op mijn M47 (in de Freelander) op hoor.A Twist of the Wrist
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichtenbij opel staat er ook zo'n blokske opA Twist of the Wrist
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenIs daar wel plaats voor, voor zo'n oliekoeler? Zo'n dingen hebben toch een extra radiator, als ik me niet vergis? En 'k wil écht de intercooler (van de turbo) geen kubiek millimetertje frisse lucht ontnemen, de turbo loopt nu soms al zéér warm (zeker op circuit).A Twist of the Wrist
Comment
-
Misschien een domme vraag maar ik heb nu al 2 keer voorgehad dat ik na een 10000-tal kilometer de boodschap op mijn boordcomputer krijg dat ik olie moet toevoegen terwijl mijn onderhoudsinterval is berekend op 20000 km.
De laatste keer zijn ze in de garage overgeschakeld van halfsynthetische 10w40 naar volsynthetische 5w40 olie. Waar ik dat busje olie gekocht heb heb ik gehoord dat een auto meer olie verbruikt als deze dunner is dus ook als je synthetische olie gebruikt, is daar iets van waar? Is dat niet enkel zo als je enkel korte afstandjes doet en bijgevolg de olie nooit "stroperig" laat worden?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief Bekijk BerichtenMisschien een domme vraag maar ik heb nu al 2 keer voorgehad dat ik na een 10000-tal kilometer de boodschap op mijn boordcomputer krijg dat ik olie moet toevoegen terwijl mijn onderhoudsinterval is berekend op 20000 km.
De laatste keer zijn ze in de garage overgeschakeld van halfsynthetische 10w40 naar volsynthetische 5w40 olie. Waar ik dat busje olie gekocht heb heb ik gehoord dat een auto meer olie verbruikt als deze dunner is dus ook als je synthetische olie gebruikt, is daar iets van waar? Is dat niet enkel zo als je enkel korte afstandjes doet en bijgevolg de olie nooit "stroperig" laat worden?
Daar zit waarheid in.
Logisch ook: om het simpel te stellen: een dunnere vloeistof kan gemakkelijker tussen kleine spleten (bijv. tss cilinderwand en zuigerveren) dan een dikkere vloeistof.
Synthetische olie betekent niet direct meer olieverbruik.
Gewoon af en toe het oliepeil zelf een checken, en bijvullen indien nodig.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door P.Stichelb Bekijk BerichtenViscositeit
De uitdrukking 'getal W getal' bij multi grade (daarover straks meer) olieën staat voor de viscositeit van de olie bij verschillende temperaturen. Deze viscositeit is eigenlijk gewoon een numerieke indicatie van de 'vloeibaarheid' van die olie.- Hoe lager de viscositeit, hoe 'waterachtiger' de olie.
- Hoe hoger de viscositeit, hoe 'puddingachtiger' de olie.
- Is de viscositeit té laag, dan wordt de olie te vloeibaar, en verliest ze (een groot deel van) haar smerende functie => veel meer slijtage !
- Is de viscositeit te hoog, dan zorgt ze niet enkel voor een slechte, onvolledige smering, maar is ook de weerstand die ze biedt hoger. => slijtage en hoger verbruik !!
Wanneer de motorolie bij gebruik opwarmt, wordt ze vloeibaarder en verlaagt dus de viscositeit.
- Bij motoren met vast toerental (en dus ook +/- vaste werktemperatuur) kan dus makkelijk bepaald worden met welke single grade (olie met 1 optimale werktemperatuur) olie zij optimaal functioneren.
- Bij motoren in hedendaagse wagens zijn de werktemperaturen echter zeer variabel. Daarom zijn er olieën ontwikkeld met allerhande polymeren toegevoegd. Hierdoor krijgen deze gunstige eigenschappen die ook bij sterk variërende temperaturen behouden blijven. Dit noemt men multigrade olie.
Waarvoor staan al die getalletjes nu concreet ?
De waardes die wij kennen, zijn toegekend volgens het SAE systeem (SAE of Society of automotive engineers). Er zijn nog andere systemen, maar deze worden minder gehanteerd.
- Het eerste getal (dus vóór de W) is de viscositeit van de olie bij lage temperatuur. Deze is meestal 0, 5, 10 of 15.
- Het tweede getal (ná de W) is de viscositeit bij hoge temperatuur. Deze is meestal 30,40 of 50.
Wat is nu de beste?
Sommige BMW dealers gebruiken olie type 0W30 en andere dealers gebruiken type olie 5W30.
Ik weet alleen dat 0W30 beter is dan een 5W30, want hoe dichter bij de 0 hoe beter en ook hoe duurder
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tulpje and Co Bekijk BerichtenWat is nu de beste?
Sommige BMW dealers gebruiken olie type 0W30 en andere dealers gebruiken type olie 5W30.
Ik weet alleen dat 0W30 beter is dan een 5W30, want hoe dichter bij de 0 hoe beter en ook hoe duurder
Eigenlijk is er niks 'het beste'. Een goeie keuze hangt volledig af van hoe je je wagen gebruikt.
Wie meer korte ritjes doet, en de motor(en dus ook olie) dus niet altijd tot zijn optimale temperatuur laat komen, opteert beter voor wat lagere waarden. Deze olie is al van bij koudstart redelijk vloeibaar, en verricht bijgevolg onmiddellijk goed smeerwerk.
Zij die dan weer langere afstanden doen, en de motor hevig belasten, kiezen beter voor hogere waarden, daar de olie op termijn (dus wanneer ze haar optimale temperatuur heeft bereikt. Dit gaat iets trager dan bij een lage waarde) ook de juiste temperatuur en samenstelling aanneemt, waardoor ook hier haar smeerfunctie goed vervult wordt.
Er zijn natuurlijk (zoals bij alles, niet ?) mensen die zich blindstaren op dat éne kleine verschilletje, voordeel of nadeel, maar wie geen exotische waarden in zijn motor kapt hoeft zich eigenlijk niet echt ongerust te maken.
Je zult snel genoeg merken als de motor olie begint te verbruiken, en dan moet je jezelf natuurlijk wel eens vragen gaan stellen....
Er staat normaal ook op elke motor vermeld welke olie hij het liefst drinkt. Dus de constructeur zal het meestal wel bij het recht eind hebben
@ KC :
- Doe jij veel korte ritjes?
- En dan nog een kleine rechtzetting (je hebt het blijkbaar verkeerd voor):
Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser ChiefIs dat niet enkel zo als je enkel korte afstandjes doet en bijgevolg de olie nooit "stroperig" laat worden?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief Bekijk BerichtenMisschien een domme vraag maar ik heb nu al 2 keer voorgehad dat ik na een 10000-tal kilometer de boodschap op mijn boordcomputer krijg dat ik olie moet toevoegen terwijl mijn onderhoudsinterval is berekend op 20000 km.
De laatste keer zijn ze in de garage overgeschakeld van halfsynthetische 10w40 naar volsynthetische 5w40 olie. Waar ik dat busje olie gekocht heb heb ik gehoord dat een auto meer olie verbruikt als deze dunner is dus ook als je synthetische olie gebruikt, is daar iets van waar? Is dat niet enkel zo als je enkel korte afstandjes doet en bijgevolg de olie nooit "stroperig" laat worden?
Sorry, 'k zie zojuist dat P.Stichelb ook al over dat stroperig bezig geweest is, sorry.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tulpje and Co Bekijk BerichtenWat is nu de beste?
Sommige BMW dealers gebruiken olie type 0W30 en andere dealers gebruiken type olie 5W30.
Ik weet alleen dat 0W30 beter is dan een 5W30, want hoe dichter bij de 0 hoe beter en ook hoe duurder
@ Kaiser Chief: ik moet gemiddeld 1 liter bijvoegen na 15.000km. Dus net halverwege mijn onderhoudsbeurt en ik rij per dag gemiddeld 150km tijdens werkdagen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tulpje and Co Bekijk BerichtenWat is nu de beste?
Sommige BMW dealers gebruiken olie type 0W30 en andere dealers gebruiken type olie 5W30.
Ik weet alleen dat 0W30 beter is dan een 5W30, want hoe dichter bij de 0 hoe beter en ook hoe duurder
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tulpje and Co Bekijk BerichtenIk weet alleen dat 0W30 beter is dan een 5W30, want hoe dichter bij de 0 hoe beter en ook hoe duurder
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenJa, leg dat eens uit, waarvoor staan die cijferkens? 15W40 b.v., waarvoor staat de 15, en waarvoor de 40 ? Niet enkel een term, maar met 'n beetje uitleg als 't kan. Wat zijn de gevolgen daarvan, waarvoor zijn die oliën daardoor net wel of net niet geschikt, voor- en nadelen, enz.?
Bestaan er "superoliën" die pokkeduur zijn, en ook duidelijk beter dan gewone oliën? Wat heeft 't voor gevolg als je 'n ander type neemt, hoe kan je b.v. je motor beter beschermen als je erg vaak 't maximum vermogen vraagt (dus vaak volgas rijdt) : verander je dan best van olie?
Thx.
0W30? 5W30? 5W40?
Btw, ik was 19/09 heel even op Zolder, en uw Babs'ke laat ook wel een beetje "zwarte scheetjes" bij het wegrijden uit de bocht.ofwel roet ofwel een beetje olie.
A Twist of the Wrist
Comment
Comment