Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Andere velgen, wagen trekt naar links

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Andere velgen, wagen trekt naar links

    Hallo,

    Heb onlangs een setje tweedehands velgen met banden gekocht. De velgen zijn in zeer goede staat, de banden hadden iets nieuwer mogen zijn naar m'n zin Maar jah, ik wou absoluut oem Alfa sportpakket velgen onder m'n 156 SW.

    Die staan er nu onder en

    Wat wel vreemd is, is dat met de vorige velgen/banden de wagen perfect recht reed. Nu, met de "nieuwe" velgen/banden trekt de wagen zeer fel naar links, zeeeeer fel! De banden zijn Firestone Firehawk's (blijkbaar is daar ook geen draairichting aan, het profiel links is het omgekeerd spiegelbeeld van rechts) Toch ben ik afgegaan op de markeringen die op de banden waren gezet bij het afhalen ervan. Wel de meer versleten voorste achteraan gezet en omgekeerd. Dus AVG links achter, ARD rechts voor...

    Iemand enig idee wat de oorzaak van het naar links afwijken kan zijn? De velgen zouden oké moeten zijn, ik vermoed dat indien slecht uitgebalanceerd of scheef getrokken ze eerder zouden gaan trillen. Zou het dan aan het onregelmatige slijtage profiel van de banden kunnen liggen?

    De banden komen ook vanonder een 156 (wel een sedan) en ik vermoed dat de camber ongeveer gelijk ligt. Zou de wielen opnieuw voor naar achter en achter naar voor plaatsen het probleem kunnen oplossen? Of had de wagen waarop deze banden versleten zijn een afwijking die via de onregelmatige slijtage van de banden op mijn wagen wordt overgedragen? Kan dat?

    Een positieve indruk is dat de wagen met de nieuwe velgen (ondanks het bovenvermeld probleempje) aangenamer rijdt. Zou het kunnen dat de nieuwe velgen lichter zijn en dus dit aangenamer gevoel teweeg brengen? Of zit het gewoon tussen m'n oren?
    Verder is er geen verschil eerste velgen lichtmetaal en banden ook Firestone Firehawk 205/55/16 (weliswaar minder versleten)

    Zie fotoos, heb wel nog geen pics van Bella met haar nieuw setje maar geloof me, het ziet er stralend uit
    Bijgevoegde Bestanden

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door oceantrotter Bekijk Berichten
    Hallo,

    Heb onlangs een setje tweedehands velgen met banden gekocht. De velgen zijn in zeer goede staat, de banden hadden iets nieuwer mogen zijn naar m'n zin Maar jah, ik wou absoluut oem Alfa sportpakket velgen onder m'n 156 SW.

    Die staan er nu onder en

    Wat wel vreemd is, is dat met de vorige velgen/banden de wagen perfect recht reed. Nu, met de "nieuwe" velgen/banden trekt de wagen zeer fel naar links, zeeeeer fel! De banden zijn Firestone Firehawk's (blijkbaar is daar ook geen draairichting aan, het profiel links is het omgekeerd spiegelbeeld van rechts) Toch ben ik afgegaan op de markeringen die op de banden waren gezet bij het afhalen ervan. Wel de meer versleten voorste achteraan gezet en omgekeerd. Dus AVG links achter, ARD rechts voor...

    Iemand enig idee wat de oorzaak van het naar links afwijken kan zijn? De velgen zouden oké moeten zijn, ik vermoed dat indien slecht uitgebalanceerd of scheef getrokken ze eerder zouden gaan trillen. Zou het dan aan het onregelmatige slijtage profiel van de banden kunnen liggen?

    De banden komen ook vanonder een 156 (wel een sedan) en ik vermoed dat de camber ongeveer gelijk ligt. Zou de wielen opnieuw voor naar achter en achter naar voor plaatsen het probleem kunnen oplossen? Of had de wagen waarop deze banden versleten zijn een afwijking die via de onregelmatige slijtage van de banden op mijn wagen wordt overgedragen? Kan dat?

    Een positieve indruk is dat de wagen met de nieuwe velgen (ondanks het bovenvermeld probleempje) aangenamer rijdt. Zou het kunnen dat de nieuwe velgen lichter zijn en dus dit aangenamer gevoel teweeg brengen? Of zit het gewoon tussen m'n oren?
    Verder is er geen verschil eerste velgen lichtmetaal en banden ook Firestone Firehawk 205/55/16 (weliswaar minder versleten)

    Zie fotoos, heb wel nog geen pics van Bella met haar nieuw setje maar geloof me, het ziet er stralend uit

    Wissel banden links naar rechts trekt hij dan naar de andere kant ligt oorzaak ligt aan het profiel.
    Beste banden altijd achteraan plaatsen.
    Wanner het een V uitsnijding is in het loopvlak, deze in de rijrichting plaatsen.
    Op foto te zien, is het een gewoon profiel en speeld de rijrichting geen rol.

    Greetzzzz
    Last edited by ; 04/04/2007, 23:48.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door XJefkeX Bekijk Berichten
      Wissel banden links naar rechts trekt hij dan naar de andere kant ligt oorzaak ligt aan het profiel.
      Beste banden altijd achteraan plaatsen.
      Wanner het een V uitsnijding is in het loopvlak, deze in de rijrichting plaatsen.
      Op foto te zien, is het een gewoon profiel en speeld de rijrichting geen rol.

      Greetzzzz
      Bedankt voor jouw snelle reactie

      Aangezien het idd geen V uitsnijding is en er dus ook geen rijrichting is kan ik makkelijk het linker wiel(met band) met het rechtse veranderen (heb ik dus ook net geleerd). Zal dit eens proberen en hou je op de hoogte van het resultaat. Zal wel pas voor na de Paasvakantie zijn.
      En als de wagen dus nu naar rechts zou trekken zou de enige oplossing zijn nieuwe banden steken? Of lost het probleem zich vanwege gelijke slijtage vanzelf op? Indien ja, is dat dan in afwachting niet slecht voor m'n wagen? (jah, vele vragen he, maar ben dan ook een nieuwsgierige leek )

      Volgens jou zou het ook totaal niet aan de velgen zelf kunnen liggen? (zou al een hele geruststelling zijn)
      Last edited by ; 05/04/2007, 00:38.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door oceantrotter Bekijk Berichten
        Bedankt voor jouw snelle reactie

        Aangezien het idd geen V uitsnijding is en er dus ook geen rijrichting is kan ik makkelijk het linker wiel(met band) met het rechtse veranderen (heb ik dus ook net geleerd). Zal dit eens proberen en hou je op de hoogte van het resultaat. Zal wel pas voor na de Paasvakantie zijn.
        En als de wagen dus nu naar rechts zou trekken zou de enige oplossing zijn nieuwe banden steken? Of lost het probleem zich vanwege gelijke slijtage vanzelf op? Indien ja, is dat dan in afwachting niet slecht voor m'n wagen? (jah, vele vragen he, maar ben dan ook een nieuwsgierige leek )

        Volgens jou zou het ook totaal niet aan de velgen zelf kunnen liggen? (zou al een hele geruststelling zijn)

        Best is slechte band vervangen, geeft een enorme belasting op de wiellager, ophanging en stuurhuis.
        Aan de velg zelf ligt het niet.


        Greetzzzz

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door XJefkeX Bekijk Berichten
          Wissel banden links naar rechts trekt hij dan naar de andere kant ligt oorzaak ligt aan het profiel.
          Beste banden altijd achteraan plaatsen.
          Wanner het een V uitsnijding is in het loopvlak, deze in de rijrichting plaatsen.
          Op foto te zien, is het een gewoon profiel en speeld de rijrichting geen rol.

          Greetzzzz


          Nog een vraagje: Beste banden altijd achteraan plaatsen?

          Ik had de beste vooraan geplaatst omdat die (zoals iedereen weet) sneller afslijten. Als het dan tijd is om ze te vervangen kan ik alle 4 banden vervangen en niet alleen de 2 voorste. (zonde om dan de achterste die dan eigenlijk nog goed zijn mee te vervangen) Ik dacht dat dit vaker werd gedaan. Wat is daar verkeerd aan?

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door oceantrotter Bekijk Berichten

            Een positieve indruk is dat de wagen met de nieuwe velgen (ondanks het bovenvermeld probleempje) aangenamer rijdt. Zou het kunnen dat de nieuwe velgen lichter zijn en dit dus een aangenamer rijgedrag teweeg brengt? Of zit het gewoon tussen m'n oren?
            Verder is er geen verschil eerste velgen ook lichtmetaal (ander model) en banden ook Firestone Firehawk 205/55/16 (weliswaar minder versleten)
            Iemand enige reactie op dit deel?

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door oceantrotter Bekijk Berichten


              Nog een vraagje: Beste banden altijd achteraan plaatsen?

              Ik had de beste vooraan geplaatst omdat die (zoals iedereen weet) sneller afslijten. Als het dan tijd is om ze te vervangen kan ik alle 4 banden vervangen en niet alleen de 2 voorste. (zonde om dan de achterste die dan eigenlijk nog goed zijn mee te vervangen) Ik dacht dat dit vaker werd gedaan. Wat is daar verkeerd aan?
              Dat heeft vooral te maken met noodsituaties: als je bv bruusk moet uitwijken (of nogal snel een bocht ingaat) en je achterste banden zijn minder goed dan de voorste, breekt je achterkant uit, en dat valt niet zo gemakkelijk te corrigeren.
              Steek je de slechtste banden vooraan, dan krijg je onderstuur, en dat corrigeer je vanzelf met je natuurlijke reflex (nl gas lossen).

              BTW schooooon velgjes!!!
              Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

              Comment


              • #8
                Beste banden achteraan of vooraan, daar is dikwijls discussie over. Net zoals sneeuwkettingen bij een 4x4 achteraan of vooraan.

                Ik zou m'n beste banden vooraan leggen. Om twee simpele redenen:

                -je wagen blijft bestuurbaarder met veel water op de baan, vooral bij aquaplanning dus.

                -belangrijker nog: Als je remt komt er veel meer druk op de voortrein, je voorste remmen zijn daarom ook groter en je remkrachtverdeler stuurt meer remkracht naar je voorste remmen. Dus bij hard remmen krijgen je voorste banden het veel zwaarder te verduren. Als je op nat wegdek dan vooraan 'kale' banden hebt liggen ben je vet met die extra remkracht... en schuif je gewoon door


                En ook net gelijk je zegt: bij een fwd zullen de voorbanden sneller slijten. Dit toont ook aan dat de voorbanden meer te verwerken krijgen, en dus belangrijker zijn...



                over je scheeftrekprobleem: om uit te sluiten of het aan de velg of de band ligt, kan je misschien best je banden eens van de velgen laten halen en ze onderling laten wisselen, en dan de banden terug op dezelfde plaats leggen. Als hij nu nog scheeftrekt in dezelfde richting weet je al dat je velgen er zowiezo niets mee te maken hebben, en het aan je banden of je uitlijning ligt.

                Misschien ook je wagen eens laten uitlijnen. Je weet nooit dat je toevallig ongeveer tesamen met je bandenwissel door een diepe put bent gereden ofzo...

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG Bekijk Berichten
                  Beste banden achteraan of vooraan, daar is dikwijls discussie over. Net zoals sneeuwkettingen bij een 4x4 achteraan of vooraan.

                  Ik zou m'n beste banden vooraan leggen. Om twee simpele redenen:

                  -je wagen blijft bestuurbaarder met veel water op de baan, vooral bij aquaplanning dus.

                  -belangrijker nog: Als je remt komt er veel meer druk op de voortrein, je voorste remmen zijn daarom ook groter en je remkrachtverdeler stuurt meer remkracht naar je voorste remmen. Dus bij hard remmen krijgen je voorste banden het veel zwaarder te verduren. Als je op nat wegdek dan vooraan 'kale' banden hebt liggen ben je vet met die extra remkracht... en schuif je gewoon door


                  En ook net gelijk je zegt: bij een fwd zullen de voorbanden sneller slijten. Dit toont ook aan dat de voorbanden meer te verwerken krijgen, en dus belangrijker zijn...



                  over je scheeftrekprobleem: om uit te sluiten of het aan de velg of de band ligt, kan je misschien best je banden eens van de velgen laten halen en ze onderling laten wisselen, en dan de banden terug op dezelfde plaats leggen. Als hij nu nog scheeftrekt in dezelfde richting weet je al dat je velgen er zowiezo niets mee te maken hebben, en het aan je banden of je uitlijning ligt.

                  Misschien ook je wagen eens laten uitlijnen. Je weet nooit dat je toevallig ongeveer tesamen met je bandenwissel door een diepe put bent gereden ofzo...

                  Beste banden achteraan, is nooit een discussie over geweest, is gewoon zo.
                  Slip achteraan moeilijk terug onder controle te krijgen, integestelling tot vooraan,
                  corrigeren met bijsturen.
                  Scheeftrekprobleem is pas begonnen met het wissellen van banden/velg.

                  Uitlijning is overbodig.
                  Gebruikte banden op uw wagen plaatsen, is vragen om problemen.
                  Niet alle voertuigen hebben dezelfde geometrie en banden slijten.
                  Banden van permanent fwd slijten de banden vooraan meer, moeten wagen mee aandrijven en dan nog eens draaien l en r

                  Greetzzzz

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door XJefkeX Bekijk Berichten
                    Beste banden achteraan, is nooit een discussie over geweest, is gewoon zo.
                    Slip achteraan moeilijk terug onder controle te krijgen, integestelling tot vooraan,
                    corrigeren met bijsturen.
                    Scheeftrekprobleem is pas begonnen met het wissellen van banden/velg.

                    Uitlijning is overbodig.
                    Gebruikte banden op uw wagen plaatsen, is vragen om problemen.
                    Niet alle voertuigen hebben dezelfde geometrie en banden slijten.
                    Banden van permanent fwd slijten de banden vooraan meer, moeten wagen mee aandrijven en dan nog eens draaien l en r

                    Greetzzzz
                    Sorry, maar wie ben jij om te zeggen dat daar nooit discussie over is geweest? No offence, maar ik heb die vraag al op verschillende fora gezien, ik denk ook hier, en beide hebben voor en tegenstanders


                    En ik heb al verscheidene keren occasie velgen met banden opgelegd. Elke keer probleemloos tot nu toe...

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG Bekijk Berichten
                      Sorry, maar wie ben jij om te zeggen dat daar nooit discussie over is geweest? No offence, maar ik heb die vraag al op verschillende fora gezien, ik denk ook hier, en beide hebben voor en tegenstanders


                      En ik heb al verscheidene keren occasie velgen met banden opgelegd. Elke keer probleemloos tot nu toe...

                      Wie discuteerd erover, onwetende, nog nooit een bandenfabrikant of autoconstrukteur erover horen discuteren, zelfs geen rijinstrukteur die sliplessen geeft.


                      Greetzzzz

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door XJefkeX Bekijk Berichten
                        Wie discuteerd erover, onwetende, nog nooit een bandenfabrikant of autoconstrukteur erover horen discuteren, zelfs geen rijinstrukteur die sliplessen geeft.


                        Greetzzzz
                        mogelijk, maar stellen 'daar is nooit over gediscuteerd' komt raar over
                        Daar bestaan meerdere topics over, er zijn wel heel wat meer mensen die daar over twijfelen of er zeker van zijn dat vooraan beter is, en inderdaad, de mensen die in de branche zitten zullen (meestal) achteraan voorstellen.

                        Maar intuïtief zou ik ze vooraan leggen omdat hard remmen (in combinatie met draaien) iets vaker voorkomt dan aquaplanning, al neem ik gerust aan dat uw oplossing de 'correcte' is...

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door elio Bekijk Berichten
                          Dat heeft vooral te maken met noodsituaties: als je bv bruusk moet uitwijken (of nogal snel een bocht ingaat) en je achterste banden zijn minder goed dan de voorste, breekt je achterkant uit, en dat valt niet zo gemakkelijk te corrigeren.
                          Steek je de slechtste banden vooraan, dan krijg je onderstuur, en dat corrigeer je vanzelf met je natuurlijke reflex (nl gas lossen).

                          BTW schooooon velgjes!!!
                          Zo had ik er nog niet over gedacht maar het lijkt wel heel logisch.

                          En bedankt voor 't complimentje. Ook al is het een klassieker, ik vind ze het best passen bij een 156, ook omdat de gaten van de velgen passen bij de vormgeving van kilometerteller en toerenteller (detail).

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG Bekijk Berichten
                            Beste banden achteraan of vooraan, daar is dikwijls discussie over. Net zoals sneeuwkettingen bij een 4x4 achteraan of vooraan.

                            Ik zou m'n beste banden vooraan leggen. Om twee simpele redenen:

                            -je wagen blijft bestuurbaarder met veel water op de baan, vooral bij aquaplanning dus.

                            -belangrijker nog: Als je remt komt er veel meer druk op de voortrein, je voorste remmen zijn daarom ook groter en je remkrachtverdeler stuurt meer remkracht naar je voorste remmen. Dus bij hard remmen krijgen je voorste banden het veel zwaarder te verduren. Als je op nat wegdek dan vooraan 'kale' banden hebt liggen ben je vet met die extra remkracht... en schuif je gewoon door


                            En ook net gelijk je zegt: bij een fwd zullen de voorbanden sneller slijten. Dit toont ook aan dat de voorbanden meer te verwerken krijgen, en dus belangrijker zijn...



                            over je scheeftrekprobleem: om uit te sluiten of het aan de velg of de band ligt, kan je misschien best je banden eens van de velgen laten halen en ze onderling laten wisselen, en dan de banden terug op dezelfde plaats leggen. Als hij nu nog scheeftrekt in dezelfde richting weet je al dat je velgen er zowiezo niets mee te maken hebben, en het aan je banden of je uitlijning ligt.

                            Misschien ook je wagen eens laten uitlijnen. Je weet nooit dat je toevallig ongeveer tesamen met je bandenwissel door een diepe put bent gereden ofzo...
                            Ook heel logisch natuurlijk. Maakt er maar een gedacht van, voor/achter/voor...

                            De kans dat het probleem bij de velgen ligt is blijkbaar miniem.

                            Bij de oude banden had ik het niet, ben niet in een put gereden en heb de velgen niet met bruut geweld verwisseld.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door XJefkeX Bekijk Berichten
                              Wie discuteerd erover, onwetende, nog nooit een bandenfabrikant of autoconstrukteur erover horen discuteren, zelfs geen rijinstrukteur die sliplessen geeft.


                              Greetzzzz
                              Oké, de betere vooraan dus

                              Nu weet ik wat doen na de paasvakantie. Even voor links en rechts wisselen uit nieuwsgierigheid of de wagen naar rechts zal trekken. Duidelijk dan dat het aan het bandenprofiel ligt.

                              Daarna, van achter naar voor veranderen aangezien de slechtste momenteel vooraan liggen. Hopelijk trekt de wagen dan noch links, noch rechts. En voor de winter eens vier nieuwe steken kan misschien nog 't beste zijn.

                              Alvast bedankt voor al jullie reacties

                              Comment


                              • #16
                                het ligt aan je banden
                                heb dit vroeger ook op de zafira gehad

                                Comment


                                • #17
                                  Heb ondertussen (gisteren) de voorste wielen gewisseld.

                                  Resultaat: wagen trok naar rechts, wel ietjes minder dan hij voordien naar links trok.

                                  Dan maar alle wielen opnieuw verwisseld zodat ze uiteindelijk stonden hoe ze op de wagen van de vorige eigenaar stonden. En dus de meest versleten vooraan links/links en rechts/rechts.

                                  Ben er vandaag mee naar Luik geweest en hij rijd perfect recht, geen rillingen, just so smooth. Me happy

                                  Probleem opgelost. Thanks voor jullie reacties.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Heb dit ook voor, denk dat er een lichte knik in de band zit?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door oceantrotter Bekijk Berichten
                                      Heb ondertussen (gisteren) de voorste wielen gewisseld.

                                      Resultaat: wagen trok naar rechts, wel ietjes minder dan hij voordien naar links trok.

                                      Dan maar alle wielen opnieuw verwisseld zodat ze uiteindelijk stonden hoe ze op de wagen van de vorige eigenaar stonden. En dus de meest versleten vooraan links/links en rechts/rechts.

                                      Ben er vandaag mee naar Luik geweest en hij rijd perfect recht, geen rillingen, just so smooth. Me happy

                                      Probleem opgelost. Thanks voor jullie reacties.

                                      Goed dat het 'opgelost' is.

                                      Best dan wel snel nieuwe bandjes laten steken.


                                      Ik ben trouwens ook van mening dat de beste banden vooraan moeten liggen, en de slechtste achteraan.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Basspower Bekijk Berichten
                                        Heb dit ook voor, denk dat er een lichte knik in de band zit?

                                        Het komt waarschijnlijk, zoals hierboven het geval is, door een bepaald slijtagebeeld op de banden.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X