laatste install was 2005, maar er hebben er op het forum nog nadien geplaatst...en in hun draden was er toch ook sprake van onregelmatig draaien
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
LPG
Collapse
X
-
Korte afstanden op LPG rijden, is dat schadelijk?
E30SHOP.be - Alles voor uw BMW E30.
Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.
Comment
-
Ok, no worries dan.
E30SHOP.be - Alles voor uw BMW E30.
Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ian Bekijk BerichtenKorte afstanden op LPG rijden, is dat schadelijk?
een automatische installatie zal eerst op benzine draaien (met choke dus) en pas als die warm is, op gas overschakelen. hierdoor ga je dus veel moet choke rijden en komt er veel benzine bij de olie terecht.
als je nu een oude installatie hebt, dan kan je gewoon op gas starten. hier heb je dus geen choke meer bij nodig en wordt de olie niet zo snel verdund. mijn dodge heeft geen benzineinstallatie meer en daarbij maakt het dus niks uit of die kort of lang rijd
heb je nergens geen vacuumlek ofzo? loszittende leidingen enzo zou ik toch al weer vastzetten dan. hoe zit het met chokekleppen en dergelijke? als je een oude installatie hebt met verdamper, dan zit die VOOR de chokeklep. als die dus niet goed opengaat, kan er ook geen gas in de motor.
nergens geen veiligheidsklep die niet genoeg spanning krijgt (sommige installaties hebben een draad rond een bougiekabel gewonden om te detecteren dat de motor niet stilvalt.)
die klep achteraan kan je gewoon open maken, zit niet zoveel in. enkel de veiligheidsklep, je vulslang, je metertje).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenvermogenverlies heb ik ook niet echt gemerkt, zelfs met oude sleuren van installaties
maar het continue niet perfect afgestelt staan, ergerde mij bij al mijn gasauto's
ik denk dat ik ook de enige ben/was die auto na auto op gas legde, zelfs de meeste gas-die-hards gaan na hun enig experiment terug over op de duivelsbrandstof
Ik mis van de twee die E36 het meest. Reed veel toffer, puurder en klonk ook veel rauwer en zwaarder.
Wat ik mis bij de diesel is het benzinegeluid (maar die 6cilinder diesel klinkt ook wel zeer goed als hij warm is), tot hoge toeren trekken en zeker ook de geur. Zo een benzine die staat te draaien rook ik graag. Diesel stinkt echt, vooral bij koudstart.BMW E61 525d LCI '09
Suzuki Bandit 1250NA /07
Fiesta Red Edition '16
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtenhangt ervan af welke installatie en hoe ze schakeld.
een automatische installatie zal eerst op benzine draaien (met choke dus) en pas als die warm is, op gas overschakelen. hierdoor ga je dus veel moet choke rijden en komt er veel benzine bij de olie terecht.
als je nu een oude installatie hebt, dan kan je gewoon op gas starten. hier heb je dus geen choke meer bij nodig en wordt de olie niet zo snel verdund. mijn dodge heeft geen benzineinstallatie meer en daarbij maakt het dus niks uit of die kort of lang rijd
heb je nergens geen vacuumlek ofzo? loszittende leidingen enzo zou ik toch al weer vastzetten dan. hoe zit het met chokekleppen en dergelijke? als je een oude installatie hebt met verdamper, dan zit die VOOR de chokeklep. als die dus niet goed opengaat, kan er ook geen gas in de motor.
nergens geen veiligheidsklep die niet genoeg spanning krijgt (sommige installaties hebben een draad rond een bougiekabel gewonden om te detecteren dat de motor niet stilvalt.)
die klep achteraan kan je gewoon open maken, zit niet zoveel in. enkel de veiligheidsklep, je vulslang, je metertje).
Comment
-
op gas hoef je de olie niet zo vaak te wisselen, ze blijft veel properder. althans vroeger toch. toen zaten er veel zuren in de brandstof en met die oude choke methodes kwam er teveel bij de olie.
als je toen op LPG reed en zuiver op lpg start, kan je langer met je olie rijden. is ook veel gezonder voor de motor zelf. iedereen zegt altijd maar dat je motor op LPG meer verslijt, dit is nu net het omgekeerde. alleen moet je koeling in orde blijven.
als je daarbij de ontsteking ook eens laat afstellen voor de LPG, zal die veel beter rijden op lpg en geen vermogenverlies meer hebben. nu heb je een motor die fijn is afgesteld voor benzine, en rampzalig voor lpg. tuurlijk dat die dan inhoud en meer verbruikt.
mijn dodge is afgesteld voor lpg en die ontsteking loopt zo scheef, dat die op benzine gewoonweg niet meer kan draaien (ontsteking vervroegd tot 14° terwijl dit normaal 8° moet zijn, normaal zou ik het mechanisch deel ook moeten aanpassen zodat de curve meer afbuigt)
Comment
-
Ik rij al jaren met LPI en al een paar keer overgeplaats naar een volgende wagen.Ook met het flah lube systeem inbegrepen.
Mijn vorige wagen en deze nu hebben nog nooit echt goed gereden op lpg al is het goedkoper eens de installatie afgeschreven is.
Met gewone kleppen moeten deze regelmatig bijgesteld worden;
Dus hou ook rekening met een hogere onderhoudskost.
Comment
-
blijft een auto waarvan je het lpg-systeem hebt overgezet eigenlijk bruikbaar?
Ik heb destijds mijn wagen met installatie en al verkocht, maar vroeg me zonet af hoe dat zit als je terug gaat uitbouwen. Blijven er dan geen gaatjes open, moet dat opnieuw gekeurd worden? Of zijn die wagens klaar voor de sloop/export?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door svenio_g Bekijk Berichtenblijft een auto waarvan je het lpg-systeem hebt overgezet eigenlijk bruikbaar?
Ik heb destijds mijn wagen met installatie en al verkocht, maar vroeg me zonet af hoe dat zit als je terug gaat uitbouwen. Blijven er dan geen gaatjes open, moet dat opnieuw gekeurd worden? Of zijn die wagens klaar voor de sloop/export?
E30SHOP.be - Alles voor uw BMW E30.
Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.
Comment
-
mijn capri was een ex LPG wagen en had de volgende schade:
-groot gat in de zijkant achteraan voor de vulnippel (rond gat van 5cm en 4gaatjes van vijskes errond)
-redelijk gat door de bodem in de koffer waar de electrische leiding van het ventiel en de koperen gasleiding naar de motor doorgaan
-paar grote gaten waar ze de bevestigingsbeugels van de tank in de kofferplaat hebben geschroefd
-over de hele lengte van de bodem werden er parkerschroeven ingedraaid voor de gasleiding vast te houden (je benzineleiding zit op voorziene bevestigingen uit de fabriek, bij gasleidingen draaien ze los vijzen door de bodem/balken
-gaatjes aan de binnenkant van de voorvleugels voor bevestigen verdamper, ontspanners, plaatje met serienr's gasstukken
-gaten in de carbu en de luchtfilter voor de gastoevoerleidingen
-gaten in het dashboard en schutboard van de nodige electrische leidingen en schakelaars voor het overschakelen
-doorgesneden waterleidingen voor het aftakken van warm water voor de verdamper
...
kortweg, je hebt best wat schade als je de installatie verwijderd hoor. bij een daily wagen van 15-20jaar niet meer de moeite om allemaal weer dicht te lassen ofzo.
bij mij was het een oldtimer en heb ik de gasleidingen en die schroefjes door de bodem allemaal schoon laten zitten. die eruit draaien zou meer roest voorzien. bij een daily wagen MOET ALLES van de installatie verwijderd zijn. een half afgeknipte leiding die onder de auto hangt mag NIET.
oja, een carbu van een ex gas motor IS KAPOT. door droog te staan (op gas rijden wordt benzine afgekoppeld) springt je vlotter in een leeg deel op en neer en zijn alle asjes en bussen uitgesleten op die carbu. trekt overal valse lucht. ook benzinepomp en leidingen zijn van verdroogt door geen brandstof meer te zien.
en dan bijhorend alle problemen bij DIV in brussel voor ze die gas eraf krijgen (t heeft 4jaar geduurd bij men capri, vele oproepingsbrieven van de keuring genegeerd(moet op gaskeuring), dreigementen van deurwaarders gekregen omdat ik weigerde gas belasting te betalen.
als oldtimer is het keuringsvrij, en 30€ tax, bij LPG was het elk jaar herkeuren en 150€ aan taxen (op 4jaar toch 600€). nogthans was auto gekeurd op benzine, ingeschreven op benzine en had de auto gekocht zonder gasinstallatie in
Comment
-
't Is jammer!
Enkele nadelen worden zelfs nog niet opgesomd in het artikel: verlies van kofferruimte/reservewiel, verbod van parkeren in ondergrondse parkings, niet mogelijk om te tanken buiten de openingsuren van de shop...
De houding van de overheid is triestig, maar ik denk niet dat de opgesomde maatregelen plots voor een ommekeer gaan zorgen. De Belg staat veel te sceptisch t.o.v. LPG en blijft liever verder dieselen ondanks de besparing die het kan opleveren om te gassen.
Comment
-
Ik ben paar maand geleden ook overgestapt van lpg naar diesel en soms mis ik het wel soms. De nadelen van lpg waren voor mij:
- kleine rijbereik (420km op lpg - nu 950km met diesel) dus elke week tanken
- omslachtig om te tanken en heb regelmatig tegengekomen dat er niets gebeurde als ik op die knop duwde.
- altijd hopen dat er een lpg station is als je in een andere buurt bent.
- als de motor raar deed of er een foutmelding was, was het telkens de vraag: ligt het aan de motor of aan de lpg installatie? Probleem werd soms doorgeschoven.
- onbegrijpelijke extra jaarlijkse taks van 150€BMW E61 525d LCI '09
Suzuki Bandit 1250NA /07
Fiesta Red Edition '16
Comment
-
voordele bij mij van LPG:
-groter rijbereik (450-550km met de gastanken van 128liter VS 300-350km met het benzinetankje van 90liter)
-geen problemen met valse lucht, de oude benzine installatie had veel miserie tijdens starten (choke), lekkende brandstofpomp (heeft LPG niet, werkt op druk, het tankstation doet het pompen voor u), geen happering bij koude motor... op gas loopt een auto gewoon fijner, geen problemen met koude of warme motor
-de auto staat altijd volgetankt op de oprit (ge leert da vanzelf, terwijl de andere wagen zo ineens onverwacht in reserve kan staan). op autosnelwegen zijn gas stations altijd open.
-geen LPG tax wegens lichte vracht bij mij
-auto voltanken kost 60-80€ op LPG terwijl dit naar de 150-170€ op benzine gaat (en kan langer rijden met diene gas)
nadelen:
-elke 6jaar herkeuren, dus hele installatie eruit, tanken binnengeven, nieuwe leidingen laten steken, hoop nieuw papierwerk, miserie op keuring (oude installatie) en t duur ********* 1jaar voor de auto weer deftig rijd (lees afgesteld zodat alles weer perfect werkt)
als ik LPG in een auto zou leggen, zou ik toch minstens ook 80-100liter steken, die kleine tankjes die u 200-300km ver brengen, das ook nutteloos. brengt meer miserie. natuurlijk verliesd ge meer kofferruimte, tja, koop dan een grotere auto :-). met 80liter zou ge toch ook rond de 1000km moeten kunnen halen.
of ge nu een golfke 1.6 op gas zou leggen met een 30liter tank, of een grote audi/bmw 2.0 met een 60-80liter tank. ge gaat evenveel vrije kofferuimte overhouden en met die grotere bak zal je wel verder geraken met de gas. ook al verbruikt die meer (alhoewel 1.6 VS 2.0 nietveel zal schelen)
Comment
-
Men denkt idd nog te vaak dat LPG tanks bommen zijn die elk moment kunnen afgaan (misschien ook door de vorm van de tank en het woord 'gas'). Hoewel, ik hoop dat er niemand crasht achterin de Civic (hatchback) of het zou wel eens boem kunnen zijn. In een sedan/break is het 'veiliger' denk ik. En dat verlies van kofferruimt is idd wel een nadeel bij mij. Een Civic hatch heeft zowieso al niet zo'n grote koffer (als de zetels niet plat liggen), en met zo'n klassieke tank heb je nog amper ruimte. Een ringtank is in dat geval een betere optie. En dan kan je nog altijd een thuiskomertje in de koffer leggen. Bij sommige nieuwe auto's zit zelfs niet eens meer een reservewiel maar een 'reparatiekit', allemaal om gewicht en geld te besparen.
't Is in elk geval veel minder pijnlijk om te gaan tanken dan als ik benzine moet gaan tanken. Dat ga ik een beetje missen als de Civic weg zou gaan of in zomerslaap gaat. Maar idd stom dat je dan weer die extra taks per jaar moet betalen, dat is natuurlijk omdat de overheid toch nog geld zou kunnen incasseren gezien er geen accijnzen zijn op LPG.
E30SHOP.be - Alles voor uw BMW E30.
Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.
Comment
-
ge moogt een gastank in t midden van straat leggen en er met nen hamer beginnen op slaan voor zot. die dingen ontploffen niet.
het gevaar zit hem erin als er een gaslek is en die 'ruimte' kan zich volledig vullen met een gas/luchtmengsel (bv garagebox). dan kan het wel een serieuze boem geven.
der mag ne camion in uwe civic vliegen, diene gastank zal misschien hard aankomen in uwe rug, maar ontploffen doet die niet.
trouwens, een benzinetank is VEEEEEL gevaarlijker dan een gastank. hij heeft wel niet de grote druk zoals een gasfles, maar als een benzinetank leeg is, komt er lucht bij en dan heb je WEL een explosief mengsel. bij een ongeluk is er VEEEL kans dat een benzinetank vuur vat (zoek maar eens op ford pinto), de kans op een ontploffende gastank is bijna nihil.
der is trouwens niemand die nagedacht heeft over een electrische wagen. die dingen draaien vlot op 150-300V DC. bij een ongeluk kunnen die niet alleen geweldig goed ontploffen, die kunnen ook heel den auto samensmelten (2-3 lood accus van 12V zijn voldoende om een deftig lasapparaat te maken, lithium is krachtiger), de inzittinden lekker bakken (electrocuteren), masaal veel gewicht die de inzittenden kunnen pletten (die accus wegen best wel wat).
en als er brand ontstaat (kortsluiting met wat plaatwerk) kunt ge lithium cellen niet zomaar blussen,. lithium ontbrand namelijk met water.
Comment
-
Weer een reden erbij om niet met een elektrische auto te rijden.
E30SHOP.be - Alles voor uw BMW E30.
Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.
Comment
Comment