Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
De kans is vrij groot dat ik binnenkort dagelijks een afstand van 110km ga doen, dit 5x per week. Dat komt neer op een 550km per week en 2200km per maand.
Ik rij met een -zoals sommigen onder jullie wel weten- Seat Toledo 1.6 benzine. Mijn verbruik ligt op een gemiddelde van zo'n 8l/100km (geen boordpc, dus beetje mikken), allez soit, het ligt toch vrij hoog. Vrij zware carrosserie en 100pk, dus hij moet zwoegen.
Ik weet uit vorige ervaringen dat dergelijke afstand mij met m'n benzine duur gaat bekomen, ongeveer een +265 euro/maand en wetende dat de prijzen enkel stijgen... een volle tank benzine op dit moment kost mij €66,495 (1,209 voor 95+ / 55 liter) Ik weet niet wat de LPG momenteel staat, maar als ik een prijs neem van €0,41/l dan komt dat op €22,55 voor een volle tank.
Ik doe een groot deel van mijn onderhoud zelf, maar nooit gedacht om de LPG-onderdelen ook te onderhouden.
Ik rij nu al 20 000km's met een Audi 80 op LPG die al 2 jaar een LPG-installatie heeft ingebouwd.
(Aangekocht als deze al geïnstalleerd was)
Na een luide knal, ik vermoed een backfire, is het vermogen een stukje minder op LPG.
Hij trekt ook iets minder goed op, verder rijdt hij nog even vlot als voordien.
Als ik voor en na moet vergelijken (en adhv geluid van uitlaat) voel ik dat ik er minder gas doorkomt naar de cilinders.
Is er iets dat ik zelf kan nakijken voor ik een afspraak bij een LPG-expert?
knallen komt van 2 zaken:
-je reed zonder gas, dan wordt het mengsel te arm en kan je een serieuze backfire krijgen
-je ontsteking is niet meer 100%. op LPG moeten ontsteking, bougiekabels en bougies in goeie staat zijn.
bij backfire kan er vanalles gebeurd zijn, je krijgt ontbranding in de inlaat, dus alles heeft ne serieuze klopt gekregen. als je een oude mixer hebt op een carbu, heeft die zijn membraam een volle uitslag gekregen, mogelijks gescheurd of ontregel.
heb je een recentere lpg installatie, dan kan je luchtweger kapot zijn van de auto.
bekijk alles eens of er niks gebarsten is in inlaattraject die nu voor valse lucht kan zorgen.
ik rij zuiver op LPG en rijd totdat men tanks leeg zijn (2 afzonderlijke, dus de ene rijd ik 100% leeg, de 2de als ik aan de laatste 10% zit). heb regelmatig backfires
Ik tank hem altijd vol als hij op 30% zit, omdat ik weet het niet goed is om met een bijna lege tank te rijden door uw aangehaalde gevolg.
Ontsteking zou zeker kunnen, ik heb zelf de bougies vervangen 10 000km's geleden, de bougiekabels zou ik nog kunnen na-meten en de ontsteking kan ook.
'k Moet wel zeggen dat hij op benzine soms "twijfelt" als ik flink doorsleur, na enkele seconden weinig optrekken zit hij weer op z'n optimaal (aan 5 000 toeren).
Verder heb ik eens gekeken op het aanzuigen van valse lucht, maar ik zie niet direct iets.
Goed, ik heb toch besloten om vrijdagvm bij de lpg-expert te gaan te Eeklo en te horen wat die mens te zeggen heeft.
Ik zal het hier wel posten wat er oorzaak is!
Iemand enige ervaring met de keuring van lpi installaties in ingevoerde wagens? Ben namelijk gdwoonweg terug gestuurd met het verhaal dat ik eerst de tank moest gaan laten keuren voor ik naar de homologatiekeuring kan. Terwijl de wet blijkbaar zegt dat een installatie uit een andere EU lidstaat gekeurd moet worden indien geplaatst vóór juli 2001. De mijne is toevallig na september 2001 geplaatst en het nederlandse inschrijvings bewijs vermeld bij brandstof G (lpg). Wat moet ik hier nu mee?
in belgie is de LPG wet recent nog veranderd hoor.
terwijl een nieuwe installatie vroeger 10 (15???)jaar goedgekeurd werd, moesten een heleboel installaties van voor jaar 20xx ineens elke 6jaar gekeurd worden.
er kwam dan ook een soort LPG sticker op het raam vooraan.
het enige dat ik terug vind is dat je papieren LPG als brandstof moeten aanduiden als je installatie na 1juli 2001 uitgevoerd werd. heeft deze dat niet, is de installatie gewoon niet in orde en mag je die verwijderen.
jouw installatie is dus in orde, want je hebt brandstof LPG op de papieren. maar deze tank zal dus in die 14jaar niet herkeurd zijn in NL en dat moet wel nu (elke 10jaar voor inbouw van de tank, elke 6jaar voor een tank aan de buitenkant van de auto)
in uw geval dus:
-tank verwijderen en binnensteken voor keuring van de tank
-daarna de tank laten terugplaatsen door een erkende installateur. deze zal de vulslangen en dergelijke ook vervangen (staat een datum op van geldigheid).
-dan krijg je ook een montageverslag met alle serienummers op van de onderdelen (tank, 80% begrenzer, overdrukventiel, leidingen, koppelingen,...)
Daar was ik al bang voor. Dan word het gewoon een nieuwe tank want dat komt goedkoper uit denk ik. Op dit moment liggen er 2 tanks van 50L in de lange weg in de laadbak. Heel onhandig gedaan eigenlijk. Dat 80% vullen is nu ook al op de tanks die ik heb. Bij 80L zijn ze alle 2 vol. Wat ik dus beter niet gedaan had aangezien die nu vol zijn en ze er uit moeten..
Iemand enig idee of het mogelijk is om een tank met externe pomp te gebruiken op een vialle lpi systeem? Mijn tonnen zijn namelijk afgekeurd en een nieuwe ton kost mij meer als het dubbel dan een gewone ton aangezien er voor vialle blijkbaar een interne pomp in zit. Iemand suggesties of moet ik echt zo'n nieuwe ton steken?
op lpg rijden deed ik per defenitie por el cheapo dat het wat groener is, is goed meegenomen
zo'n externe pomp zal wel kunnen, maar zo simpel is het allemaal niet...aanzuig pomp moet groot genoeg zijn anders caviteert je pomp...je zal de persdruk moeten respecteren om ze rest van de install perfect te doen werken
straf dat een vialle-bom wordt afgekeurd, tis toch zeker niet het goedkoopste systeem
waarom zijn ze dan afgekeurd?
afkeur in mijn ogen is:
-een onderdeel niet in orde: onderdeel vervangen (overdrukventiel, 80% begrenzer,...)
-tanken zijn niet proper: eens opschuren en herverven
-tanken vervormen onder hoge druk: das niet goed en zou absoluut niet mogen, nog nooit tegen gekomen
-tanken zijn administratief niet in orde
mijn tanken in de dodge waren al zo oud dat de LPG boer dat systeem al jaren niet meer had gezien (eentje met 5gaten terwijl LPG tanks nu 4gaten hebben of zoiets). en werden jaar na jaar toch weer goedgekeurd. één keer een opmerking gehad dat ze roestig waren, dus alles opgeschuurd en herverfd.
heb wel in de loop der jaren ventielen enzo moeten vervangen om conform de nieuwe wetgeving te zijn
waarom zijn ze dan afgekeurd?
afkeur in mijn ogen is:
-een onderdeel niet in orde: onderdeel vervangen (overdrukventiel, 80% begrenzer,...)
-tanken zijn niet proper: eens opschuren en herverven
-tanken vervormen onder hoge druk: das niet goed en zou absoluut niet mogen, nog nooit tegen gekomen
-tanken zijn administratief niet in orde
mijn tanken in de dodge waren al zo oud dat de LPG boer dat systeem al jaren niet meer had gezien (eentje met 5gaten terwijl LPG tanks nu 4gaten hebben of zoiets). en werden jaar na jaar toch weer goedgekeurd. één keer een opmerking gehad dat ze roestig waren, dus alles opgeschuurd en herverfd.
heb wel in de loop der jaren ventielen enzo moeten vervangen om conform de nieuwe wetgeving te zijn
die gasboer hier zei dat hij die tanks onmogelijk nog kon keuren want ze vielen praktisch uit elkaar. Lijkt me sterk want ze hebben altijd netjes onder een kist gezeten met daarover nog een cover van de laadbak. Maar ok, ik zal hem dan maar geloven dacht ik. Hij zei dat ze zo rot waren dat de stukken ijzer er vanaf vielen. Ze zijn nog nieteens op druk gekeurd denk ik. En administratief moeten ze ook nog in orde gemaakt worden, de wagen komt van nederland en de tanks krijgen daar geen attesten. Hier in belgie is dat natuurlijk weer verplicht.
@ timmie: ja ik wil cheap doen. Wij rijden elk weekend met een aanhanger volgeladen met paarden. Ik doe dan liever cheap met een deftige wagen dan dat ik met zo'n appelsienenkist een aanhanger van 2 ton ga sleuren zoals ze bijna allemaal doen. Ik koop dan liever een wagen die dat gemakkelijk kan ipv een dieseltje die het nieteens mag en waar ze de motor van aan gort rijden omdat ie veel te vaak over belast word. Ik koop dan een 5.4 V8 die 10 ton kan sleuren en ja dan wil ik ook goedkoop rijden. En dat ik een andere oplossing zoek voor men tank, is omdat een tank van vialle tegen de 1500€ aan loopt geplaatst terwijl ik bij een ander merk een hele installatie krijg voor die prijs. Dus eerst bevragen, dan beslissen.
Nu was ik wel net aan het denken, die tanks van vialle zijn zo duur omdat daar een pomp in zit. Maar ik heb 2 tanks in de wagen liggen en dus ook 2 pompen. Kunnen die niet overgezet worden? Dat ik dan gewoon alleen de tank moet kopen..
die gasboer hier zei dat hij die tanks onmogelijk nog kon keuren want ze vielen praktisch uit elkaar. Lijkt me sterk want ze hebben altijd netjes onder een kist gezeten met daarover nog een cover van de laadbak. Maar ok, ik zal hem dan maar geloven dacht ik. Hij zei dat ze zo rot waren dat de stukken ijzer er vanaf vielen. Ze zijn nog nieteens op druk gekeurd denk ik. En administratief moeten ze ook nog in orde gemaakt worden, de wagen komt van nederland en de tanks krijgen daar geen attesten. Hier in belgie is dat natuurlijk weer verplicht.
@ timmie: ja ik wil cheap doen. Wij rijden elk weekend met een aanhanger volgeladen met paarden. Ik doe dan liever cheap met een deftige wagen dan dat ik met zo'n appelsienenkist een aanhanger van 2 ton ga sleuren zoals ze bijna allemaal doen. Ik koop dan liever een wagen die dat gemakkelijk kan ipv een dieseltje die het nieteens mag en waar ze de motor van aan gort rijden omdat ie veel te vaak over belast word. Ik koop dan een 5.4 V8 die 10 ton kan sleuren en ja dan wil ik ook goedkoop rijden. En dat ik een andere oplossing zoek voor men tank, is omdat een tank van vialle tegen de 1500€ aan loopt geplaatst terwijl ik bij een ander merk een hele installatie krijg voor die prijs. Dus eerst bevragen, dan beslissen.
Maw. Je doet al die moeite... en dan ga je besparen op die tanken.
Anyway. Probeer eens bij vanmenen in eeklo
Maw. Je doet al die moeite... en dan ga je besparen op die tanken.
Anyway. Probeer eens bij vanmenen in eeklo
Ehm 1500euro voor zo een tank je zou voor minder zeker? Of heb je een ezel staan die geld schijt?
En vanmenen als die het niet kunnen zal niemand het kunnen je ziet daar vanalles van franse, nl, engelse tot poolse platen.
Reken wel als je tot daar gaat dat je makkelijk een hele dag kwijt bent die gasten zijn met 10dingen tegelijk bezig, wagen achterlaten is meestal simpler.
Dan zou ik toch maar eens bij een andere installateur langs gaan.
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment