Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LPG

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• er zijn geen accijnzen op lpg, dacht ik

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bobo
      er zijn geen accijnzen op lpg, dacht ik
      In principe niet nee, maar ik vraag me dan toch wel sterk af wat de werkelijke reden is dat de LPG-prijs zo sterk stijgt in verhouding tot die van de benzine.

Weer de zoveelste gangsterpraktijk van de regering??, de mensen eerst aanmoedigen om te investeren in een dure gasinstallatie om daarna kunstmatig de LPG-prijzen op te voeren waardoor men uiteindelijk toch niet zooo goedkoop rijdt als men eerst voor ogen had.

Comment

er zijn geen accijnzen op lpg, dacht ik
        idd
        Je ziet dat ik geen LPG-verbruiker ben...

Dan kan het idd niet aan de accijnzen liggen. En de BTW is 21% voor alle motorbrandstoffen. Dan kan het niet anders dat die basisprijs zo sterk opgetrokken is. Maar wie reguleert die nu juist?
        The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

Comment

• ik begrijp het ook niet

Comment

• 'k Heb idd de indruk dat men rare "toeren" uithaalt om de prijzen te verantwoorden...

- Wie bepaalt de maximumprijs hier in België? Is dat de overheid of de "Belgische petroleum federatie"?
            - Klopt het dat er in Nederland geen maximumprijs is, maar slechts een adviesprijs aangekondigd door Shell als grootste leverancier?

Waarom deze vraag? In België geeft men dikwijls "stijgende olieprijzen op de internationale markt" als reden voor prijsstijgingen aan de pomp. Op hetzelfde moment verlaagt Shell bijvoorbeeld in Nederland zijn adviesprijs omwille van dalende noteringen. Combineer die 2 en dan zie je dat we in België letterlijk opgelicht worden.
            BMW E46 318d '05

VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Wutputt
              idd

Dan kan het idd niet aan de accijnzen liggen. En de BTW is 21% voor alle motorbrandstoffen. Dan kan het niet anders dat die basisprijs zo sterk opgetrokken is. Maar wie reguleert die nu juist?
              Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie

Ik denk dat als die overheidsdienst de maximumprijs optrekt dat er niet veel weerstand zal komen vanuit de energiesector.

edit: en bepaalde tankstations zullen altijd de maximumprijs aanrekenen.
              A Twist of the Wrist

Comment

Terwijl dat bij diesel en benzine afwisselende stijgende en dalende noteringen zijn. Hier klopt toch iets niet. Ik geloof dat het Caesar2 was die ooit twee persberichten heeft gepost die binnen dezelfde 24u vrijgegeven waren. De ene ging over de dieselprijs die omwille van de dalende noteringen van de olieproducten op de internationale markten gedaald was en de andere ging omtrend de LPG-prijs die omwille van de stijgende noteringen van de olieproducten op de internationale markten gestegen was.

Rood: dat was me ook al opgevallen.

edit: rood moest groen zijn.
                A Twist of the Wrist

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door magnum
                  In principe niet nee, maar ik vraag me dan toch wel sterk af wat de werkelijke reden is dat de LPG-prijs zo sterk stijgt in verhouding tot die van de benzine.
                  Even een vergelijking benzine-LPG juni 05 - december 05, cijfers van petrolfed, op basis van percentages :

Juni :

Basisprijs benzine 95 : 28,21 % van de totaalprijs, nl 0,381 EUR/liter
                  Accijzen + BTW benzine 95 : 61,21 % van de totaalprijs, nl. 0,826 EUR/liter
                  En daar komen dan nog wat andere kosten en dergelijke bij om aan 100 % te geraken, de verkoopprijs van 1,35 EUR/liter.

Basisprijs LPG : 48,13 %, nl. 0,195 EUR/liter
                  BTW LPG : 17,36 %, nl 0,071 EUR/liter
                  Verkoopprijs : 0,407 EUR/liter

December :

Basisprijs benzine 95 : 26,21 % van de totaalprijs, nl 0,343 EUR/liter
                  Accijzen + BTW benzine 95 : 62,55 % van de totaalprijs, nl. 0,819 EUR/liter
                  Verkoopprijs : 1,31 EUR/liter.

Basisprijs LPG : 54,27 %, nl. 0,290 EUR/liter
                  BTW LPG : 17,36 %, nl 0,093 EUR/liter
                  Verkoopprijs : 0,534 EUR/liter

De prijs van het basisproduct LPG is dus sterk aan het stijgen, terwijl de basisprijs van benzine aan het zakken is.
                  BMW E46 318d '05

VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

Comment

idd
                    Inderdaad, je hebt geen uitstoot
                    1963 Land Rover Series IIa
                    1994 Mercedes SL320
                    2015 Land Rover Discovery SDV6
                    2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2
                      Even een vergelijking benzine-LPG juni 05 - december 05, cijfers van petrolfed, op basis van percentages :

Juni :

Basisprijs benzine 95 : 28,21 % van de totaalprijs, nl 0,381 EUR/liter
                      Accijzen + BTW benzine 95 : 61,21 % van de totaalprijs, nl. 0,826 EUR/liter
                      En daar komen dan nog wat andere kosten en dergelijke bij om aan 100 % te geraken, de verkoopprijs van 1,35 EUR/liter.

Basisprijs LPG : 48,13 %, nl. 0,195 EUR/liter
                      BTW LPG : 17,36 %, nl 0,071 EUR/liter
                      Verkoopprijs : 0,407 EUR/liter

December :

Basisprijs benzine 95 : 26,21 % van de totaalprijs, nl 0,343 EUR/liter
                      Accijzen + BTW benzine 95 : 62,55 % van de totaalprijs, nl. 0,819 EUR/liter
                      Verkoopprijs : 1,31 EUR/liter.

Basisprijs LPG : 54,27 %, nl. 0,290 EUR/liter
                      BTW LPG : 17,36 %, nl 0,093 EUR/liter
                      Verkoopprijs : 0,534 EUR/liter

De prijs van het basisproduct LPG is dus sterk aan het stijgen, terwijl de basisprijs van benzine aan het zakken is.
                      Vind ik wel vreemd dat de basisprijs bij het ene stijgt en het andere daalt - te meer omdat LPG een bijproduct is van de benzine-productie en ze dus beiden recht evenredig moeten zijn...
                      Kan niemand hiervoor een verklaring vinden - evt bij dat ministerie van economie etc?

Comment

• ik denk dat het de producenten zijn, deze keer, aardgas wordt ook duurder brrr

Comment

ik denk dat het de producenten zijn, deze keer, aardgas wordt ook duurder brrr
                          Aardgas heeft niks te maken met LPG.
                          Of toch wel, het kunnen substituten zijn...
                          als iemand hierover meer info heeft...?

Comment

• het zijn concurrenten, en ze passen de prijzen naar elkaar aan

Comment

• LPG is een samenstelling van propaan en butaan en dat zijn afgeleiden van benzine dus met aardgas heeft LPG feitelijk niks te maken dacht ik.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door magnum
                                met aardgas heeft LPG feitelijk niks te maken dacht ik.
                                Inderdaad, LPG wordt "gemaakt" bij de raffinage van aardolie.
                                A Twist of the Wrist

Comment

• Wat ik me eigenlijk afvraag he, waarom verbranden ze boven op die torens eigenlijk nog al die LPG? als ze die toch opslaan, kan de prijs van LPG serieus naar beneden, en dan gaan toch meer en meer mensen LPG nemen...
                                  Desnoods stellen ze dan (zoals in frankrijk) een vaste prijs voor LPG, maak nog dat dat 0,5€/liter is, en dan zal binnne de kortste keren iedereen met LPG rijden denk ik. en het verschil tss de marktprijs en die vaste prijs kunnen ze toch als accijnzen pakken dan...
                                  Of ben ik weer domme dingen aan het zeggen?

Comment

• Hoe meer ze verbranden, hoe minder er is, hoe meer ze kunnen vragen?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Carlito
                                      Wat ik me eigenlijk afvraag he, waarom verbranden ze boven op die torens eigenlijk nog al die LPG? als ze die toch opslaan, kan de prijs van LPG serieus naar beneden, en dan gaan toch meer en meer mensen LPG nemen...
                                      Desnoods stellen ze dan (zoals in frankrijk) een vaste prijs voor LPG, maak nog dat dat 0,5€/liter is, en dan zal binnne de kortste keren iedereen met LPG rijden denk ik. en het verschil tss de marktprijs en die vaste prijs kunnen ze toch als accijnzen pakken dan...
                                      Of ben ik weer domme dingen aan het zeggen?

NOg steeds heel veel mensen zijn niet LPG-gezind vanwege de vooroordelen die er nog altijd zijn zoals dat LPG dient om op te koken of dat je op LPG met een bomauto zou rijden.
                                      Het zijn zeer domme vooroordelen maar ze zijn er wel nog steeds waardoor LPG nooit echt zal doorbreken als 'de' brandstof bij uitstek.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Carlito
                                        Wat ik me eigenlijk afvraag he, waarom verbranden ze boven op die torens eigenlijk nog al die LPG? als ze die toch opslaan, kan de prijs van LPG serieus naar beneden, en dan gaan toch meer en meer mensen LPG nemen...
                                        Dat is gewoon zo een enorme hoeveelheid dat je enorm veel moeite zou moeten doen om dat op te slaan. Je moet rekenen op ongeveer een jaarlijkse hoeveelheid (die verbrand wordt) voor 20 miljoen wagens van gemiddelde grote die een 20 à 25.000 km per jaar afleggen.
                                        A Twist of the Wrist

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jupke
                                          Hoe meer ze verbranden, hoe minder er is, hoe meer ze kunnen vragen?
                                          Ja inderdaad, maar als ze meer maken, en dus minder moeten vragen, kunnen ze de rest toch aan belastingen gebruiken...
                                          Als je als raffinaderij nu 50 liter tegen 0,7€ verkoopt, of je verkoopt 100liter tegen 0,5€, in het tweede geval kan je meer verdienen, de regering doet de accijnzen dan tot het niveau van 0,6€, en iedereen is tevreden, raffinaderij heeft meer geld, minder LPG gewoon verbrand, dus GROEN! is ook blij, consument betaald minder en regering heeft accijnzen binnen.

Comment

Working...
                                          X