Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
LPG
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door StefanusIk denk dat je dat niet kan ontkennen.BMW E46 318d '05
VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door 911turboHalf, als je weinig kilometers per jaar doet (bvb 7.000 per jaar) dan zal een benzine de LPG én de diesel overtroeven.BMW E46 318d '05
VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door 911turbograppig, terwijl er wel idioten zijn met een diesel voor minder dan 10.000 km per jaar.
+ mijn dealer is concreet op zoek naar een wagen voor mij en heb meegedeeld dat het een LPG of diesel mag zijn, maar de lpg's zijn niet zo denderend veel te vinden bij zijn clienteel.__________________________
2015 Volvo V60 D2 aut.
2003 Volvo S60 2.4 benzine
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door StefanusAls ik zonder enige externe factor een keuze zou moeten maken kies ik liever een 2500cc benzine dan een 2500cc diesel. Aan LPG zou ik zelfs niet denken.__________________________
2015 Volvo V60 D2 aut.
2003 Volvo S60 2.4 benzine
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door 911turbograppig, terwijl er wel idioten zijn met een diesel voor minder dan 10.000 km per jaar.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door willIk kan mis zijn maar ik beschouw mezelf dus niet als een idioot alhoewel ik wel maar zo'n 10.000 km (maximum) per jaar rij. Waar baseert ge u op om zulke mensen als idioten te beschouwen ?? Moet de handelswijze of zienswijze van iedereen overeenstemmen met die van u teneinde niet het gevaar te lopen om als idioot bestempeld te worden ? Als dat het geval is dan moet u een erg hoge dunk van uzelf hebben, niet ?? Geef me eens één goeie reden, die voor mij ook 'belangrijk' is natuurlijk, waarom, in mijn geval, ik geen diesel zou mogen kopen hebben ? Oh ja, voor ik het vergeet, ik heb ook een automatische versnellingsbak, nog een extra reden om als idioot versleten te worden in uw ogen ??
reken de (totale) kostprijs per jaar eens uit en je zal zien dat een stadswagen met een lichte benzinemotor veel goedkoper uitkomt dan een diesel.
een diesel rendeert immers enkel op lange afstanden (snelwegen dus) waar hij zijn voordeel van het minder verbruiken beter uitspeelt. in het stad echter maakt dit voordeel weinig uit (korte afstanden, schakelen, veel starten/afleggen van de motor). hou ook rekening met het feit dat de verkeerstaks van een diesel een pak hoger ligt dan die van een lichte benzinemotor.
dat je een idioot bent dat je dan voor een diesel kiest met minder dan 10000km/jaar, is mss cru en grof uitgedrukt, maar 't komt er wel op neer.2015 BMW F11 520dA
1976 Triumph Spitfire 1500
Comment
-
ter zijn ook mensen die kiezen voor een 3.0 benzine. En die doen ook niet veel kilometers. Zijn dat dan ook idioten? Neen, die mensen rijden gewoon graag met een zware benzine. Sommige mensen rijden nu eenmaal graag met een diesel. Bergop vertrekken zonder handrem is voor sommige met een benzine nog een delicate kwestie.
trouwens, ivm stadswagentjes. De aankoop is idd nog duurder. Maar voor de taks moet je een 1.4 diesel niet laten.
En als je ziet dat ze uit een 1400 diesel 90pk halen
waarom niet dan ?
je kan al eens lekker snel optrekken, zonder dat je verbruik drastisch stijgt.
vele mensen kopen nu eenmaal een auto met meer dan alleen rationele overtuigingen. Emoties spelen ook mee, ook qua motor....
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gazet Van AntwerpenMeer autobestuurders kiezen voor lpg
Sinds eind 2005 worden er beduidend meer wagens verkocht die uitgerust zijn met een lpg-installatie. Na de eerste pieken in november 2005 draait de meerverkoop nu rond 15 procent, zo luidt het woensdag bij vertegenwoordigers van de sector.
"Er was een hoge piek tussen november 2005 en mei 2006, waarbij we niet konden volgen met de productie", legt Jean-Claude De Ceuster van Debi, een van de verdelers van lpg in België, uit.
"Tijdens de zomermaanden is de verkoop steeds wat minder, maar we verwachten een nieuwe toename vanaf half september. We merken ook nieuwe interesse bij de autodealers en concessiehouders."
Bij Chevrolet Belgium wordt een gelijkaardige tendens waargenomen. Daar zijn 394 van de in 2006 verkochte 2.274 voertuigen uitgerust met lpg. Dat is goed voor 17,3 procent van de verkoop.
"Sinds de stijging van de brandstofprijzen vorig jaar, was de toename van de vraag zo groot, dat meerdere leveranciers zonder voorraad vielen", stelt Rudolf De Smedt van de Federatie Butaan Propaan (FeBuPro). "Gelukkig is de productie ondertussen verhoogd en stabiliseerde de groei zich rond de 15 procent."
Het aantal voertuigen op lpg-gas zou dus in 2006 een toename moeten kennen. Op 1 augustus 2005 reden er in België 60.413 voertuigen rond met een lpg-installatie. In 2002 waren dit er 74.186. De vloot van voertuigen met benzine of diesel als brandstof, bedraagt volgens gegevens van de federale overheidsdienst Economie 4.839.156 wagens.
In het begin van dit millennium kende lpg succes dankzij een premie van iets meer dan 500 euro bij aankoop van een wagen met dergelijke installatie. Die premie werd in 2003 weer ingetrokken.
Comment
-
Och, 't is juist, ik ben superidioot.
Mijn vrouw doet minder dan 10000 km/j en heeft een 2.5D
Ik zal binnenkort ook minder dan 10000km/j doen en waarschijnlijk ook een 2500 diesel hebben....
Je zit er naast hoor, 911turbo, je mag niet zo veralgemenen.
Ik betaal liever wat meer taks dan in een klein grut rond te rijden, ook al is het voor minder dan uw magische grens.
Leer eens te aanvaarden dat mensen NIET ALTIJD op zoek zijn naar het goedkoopste.__________________________
2015 Volvo V60 D2 aut.
2003 Volvo S60 2.4 benzine
Comment
-
Ik vind het ook enorm idioot om over een dieselwagen te beschikken en daar nog minder dan 15000km per jaar mee rond te tuffen.
Zelf heb ik bijvoorbeeld een 2800 diesel waar amper 5000km/jaar mee gereden wordt, echt wel idioot he!! Maar gelukkig betaal ik daar maar een lichtevrachttaks voor van ocharme 100 euro haha.
Voor de serieuze kilometers zal ik mijne 2 liter turbo op lpg wel nemen die zijn 25000km mag bollen! Veel goedkoper dan de 10 liter dat het 4x4 beestje verstookt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door willIk kan mis zijn maar ik beschouw mezelf dus niet als een idioot alhoewel ik wel maar zo'n 10.000 km (maximum) per jaar rij. Waar baseert ge u op om zulke mensen als idioten te beschouwen ?? Moet de handelswijze of zienswijze van iedereen overeenstemmen met die van u teneinde niet het gevaar te lopen om als idioot bestempeld te worden ? Als dat het geval is dan moet u een erg hoge dunk van uzelf hebben, niet ?? Geef me eens één goeie reden, die voor mij ook 'belangrijk' is natuurlijk, waarom, in mijn geval, ik geen diesel zou mogen kopen hebben ? Oh ja, voor ik het vergeet, ik heb ook een automatische versnellingsbak, nog een extra reden om als idioot versleten te worden in uw ogen ??
't Werd ofwel een lichte diesel, 1400 en consoorten of een benzine waar LPG kwam in te liggen.
Ik rij graag diesel, maar ik rij ook graag benzine, dus zoveel maakte dat niet uit.
Caesar heeft het een paar posts geleden aangehaald, een dieselwagen heeft een hogere restwaarde tov een wagen uitgerust met LPG. Tenminste, dat gaat op wanneer je de wagen op 'normale' afschrijftermijn gaat verkopen. Eens de ouderdom van 6 jaar gepasseerd wordt het verschil steeds kleiner, bij een auto's van 10 jaar en meer is het verschil slechts zeer klein meer.
'k Wou geen nieuwe wagen kopen, 't werd een jonge occasie, nét geen 2 jaar oud. Interessant in aankoopprijs dus. 't Ging om een 1400 benzine, een vergelijkbare diesel was al snel 1500 tot 2000 euro duurder. Ik heb dus met die 2000 euro (dat ik uitspaarde door voor benzinewagen te gaan) de LPG installatie laten plaatsen. Tot op dat punt kost LPG vs dieselwagen: nuloperatie.
't Voordeel is dat ik m'n installatiekost niet meer hoef terug te winnen als ik een vergelijking optrek tussen een dieselwagen & de mijne. De aanschafprijs was (na installatie LPG) bij beide dus 'dezelfde'. Dat is uiteraard niet het geval als ik m'n benzinewagen niet in occasie maar nieuw zou gekocht hebben.
Dan de taksen, diesel is zoals gekend duurder dan benzine. Bij een LPG-installatie komt daar nog is een extra taks bij. Als ik vergelijk tussen een 1400 diesel en mijn 1400 benzine met LPG dan komt die LPG me jaarlijk 90 euro duurder aan taks. Evenveel verschil dus als tussen een 1400 diesel en een 2000 diesel.
't Verbruik tenslotte, hier haal ik natuurlijk de grootste winst uit, op LPG loopt 'ie een dikke 8 liter, op diesel zou 'ie een goeie 5.5 liter lopen. (gas gerekend aan 0.40 eur, diesel aan 1 eur, beiden per liter) dan rij ik 100 km...
...op gas voor 3.2 Euro
...op diesel voor 5.5 Euro
Samenvattend kan ik dus stellen dat:
LPG op lange termijn niet persé duurder hoeft uit te komen ivm diesel, zoals hier beweerd wordt, ook niet omwille van de herverkoopwaarde, op voorwaarde dat je auto langer rijdt dan 5 jaar. Als je goed uitkijkt naar een degelijke directiewagen is er heus voordeel uit te halen.
Er zijn er die voor minder overgeschakelen van benzine naar diesel (cfr enkele posts hoger) dus waarom zou je niet 't zelfde doen met gas indien er voordeel uit te halen valt...
Als afsluiter, 't artikel van de gva laat zien dat LPG duidelijk in de lift zit. Dat zal met zich meebrengen dat ook occasiewagens op LPG aantrekkelijk zullen worden. (Nu zijn 't veelal oude zuipende bakken, maar doordat er vandaag ook gewone -lees: meer zuinige benzinewagens- van gas voorzien worden zal dit stillaan keren) & op termijn zal het verschil in restwaarde ook na kortere perioden kleiner worden.
grtz
grtz
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door M3'erals je minder dan 10000km/jaar doet, is het waarschijnlijk een stadswagen. bij een stadswagen krijgt een lichte benzinemotor (1.0, 1.2 en 1.4, soms 1.6...) de voorkeur op benzine. waarom?
reken de (totale) kostprijs per jaar eens uit en je zal zien dat een stadswagen met een lichte benzinemotor veel goedkoper uitkomt dan een diesel.
een diesel rendeert immers enkel op lange afstanden (snelwegen dus) waar hij zijn voordeel van het minder verbruiken beter uitspeelt. in het stad echter maakt dit voordeel weinig uit (korte afstanden, schakelen, veel starten/afleggen van de motor). hou ook rekening met het feit dat de verkeerstaks van een diesel een pak hoger ligt dan die van een lichte benzinemotor.
dat je een idioot bent dat je dan voor een diesel kiest met minder dan 10000km/jaar, is mss cru en grof uitgedrukt, maar 't komt er wel op neer.
Comment
Comment