Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LPG

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2
    Inderdaad, (de kosten van) een dieselwagen vergelijken met een LPG-wagen is de meest logische keuze. Benzinewagens moet je zowiezo niet erbij betrekken, omdat je op voorhand weet dat de benzine veel duurder zal uitkomen dan de diesel/LPG.
    Half, als je weinig kilometers per jaar doet (bvb 7.000 per jaar) dan zal een benzine de LPG én de diesel overtroeven.
    A Twist of the Wrist

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus
      Ik denk dat je dat niet kan ontkennen.
      Neen hoor, da zal ik zeker niet ontkennen. Veel kans dat er ooit nog wel eens een LPG-wagen voor de deur staat. Maar dan zal het wel een berekende keuze zijn waarbij ik niet uitga van de gunstigste situatie. 't Leven is te onberekenbaar om daarop te kunnen vertrouwen.
      BMW E46 318d '05

      VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo
        Half, als je weinig kilometers per jaar doet (bvb 7.000 per jaar) dan zal een benzine de LPG én de diesel overtroeven.
        Ja, I know, maar weinig mensen denken al aan LPG bij 7.000 km/jaar.
        BMW E46 318d '05

        VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2
          Ja, I know, maar weinig mensen denken al aan LPG bij 7.000 km/jaar.
          grappig, terwijl er wel idioten zijn met een diesel voor minder dan 10.000 km per jaar.
          A Twist of the Wrist

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo
            grappig, terwijl er wel idioten zijn met een diesel voor minder dan 10.000 km per jaar.
            akkoord, maar naast het economische aspect heb je ook het emotionele aspect
            + mijn dealer is concreet op zoek naar een wagen voor mij en heb meegedeeld dat het een LPG of diesel mag zijn, maar de lpg's zijn niet zo denderend veel te vinden bij zijn clienteel.
            __________________________

            2015 Volvo V60 D2 aut.
            2003 Volvo S60 2.4 benzine

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo
              grappig, terwijl er wel idioten zijn met een diesel voor minder dan 10.000 km per jaar.
              ik rij persoonlijk ook gewoon graag met een diesel

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door bobo
                ik rij persoonlijk ook gewoon graag met een diesel
                Als ik zonder enige externe factor een keuze zou moeten maken kies ik liever een 2500cc benzine dan een 2500cc diesel. Aan LPG zou ik zelfs niet denken.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus
                  Als ik zonder enige externe factor een keuze zou moeten maken kies ik liever een 2500cc benzine dan een 2500cc diesel. Aan LPG zou ik zelfs niet denken.
                  Ook niet als die diesel een 5 of 6 cilinder is, en die benzine een 4 cilinder?
                  __________________________

                  2015 Volvo V60 D2 aut.
                  2003 Volvo S60 2.4 benzine

                  Comment


                  • Diesel stuk goedkoper, benzine stuk goedkoper...waar blijft die daling op LPG?

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo
                      grappig, terwijl er wel idioten zijn met een diesel voor minder dan 10.000 km per jaar.
                      Ik kan mis zijn maar ik beschouw mezelf dus niet als een idioot alhoewel ik wel maar zo'n 10.000 km (maximum) per jaar rij. Waar baseert ge u op om zulke mensen als idioten te beschouwen ?? Moet de handelswijze of zienswijze van iedereen overeenstemmen met die van u teneinde niet het gevaar te lopen om als idioot bestempeld te worden ? Als dat het geval is dan moet u een erg hoge dunk van uzelf hebben, niet ?? Geef me eens één goeie reden, die voor mij ook 'belangrijk' is natuurlijk, waarom, in mijn geval, ik geen diesel zou mogen kopen hebben ? Oh ja, voor ik het vergeet, ik heb ook een automatische versnellingsbak, nog een extra reden om als idioot versleten te worden in uw ogen ??

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door will
                        Ik kan mis zijn maar ik beschouw mezelf dus niet als een idioot alhoewel ik wel maar zo'n 10.000 km (maximum) per jaar rij. Waar baseert ge u op om zulke mensen als idioten te beschouwen ?? Moet de handelswijze of zienswijze van iedereen overeenstemmen met die van u teneinde niet het gevaar te lopen om als idioot bestempeld te worden ? Als dat het geval is dan moet u een erg hoge dunk van uzelf hebben, niet ?? Geef me eens één goeie reden, die voor mij ook 'belangrijk' is natuurlijk, waarom, in mijn geval, ik geen diesel zou mogen kopen hebben ? Oh ja, voor ik het vergeet, ik heb ook een automatische versnellingsbak, nog een extra reden om als idioot versleten te worden in uw ogen ??
                        als je minder dan 10000km/jaar doet, is het waarschijnlijk een stadswagen. bij een stadswagen krijgt een lichte benzinemotor (1.0, 1.2 en 1.4, soms 1.6...) de voorkeur op benzine. waarom?

                        reken de (totale) kostprijs per jaar eens uit en je zal zien dat een stadswagen met een lichte benzinemotor veel goedkoper uitkomt dan een diesel.

                        een diesel rendeert immers enkel op lange afstanden (snelwegen dus) waar hij zijn voordeel van het minder verbruiken beter uitspeelt. in het stad echter maakt dit voordeel weinig uit (korte afstanden, schakelen, veel starten/afleggen van de motor). hou ook rekening met het feit dat de verkeerstaks van een diesel een pak hoger ligt dan die van een lichte benzinemotor.

                        dat je een idioot bent dat je dan voor een diesel kiest met minder dan 10000km/jaar, is mss cru en grof uitgedrukt, maar 't komt er wel op neer.
                        2015 BMW F11 520dA
                        1976 Triumph Spitfire 1500

                        Comment


                        • ter zijn ook mensen die kiezen voor een 3.0 benzine. En die doen ook niet veel kilometers. Zijn dat dan ook idioten? Neen, die mensen rijden gewoon graag met een zware benzine. Sommige mensen rijden nu eenmaal graag met een diesel. Bergop vertrekken zonder handrem is voor sommige met een benzine nog een delicate kwestie.
                          trouwens, ivm stadswagentjes. De aankoop is idd nog duurder. Maar voor de taks moet je een 1.4 diesel niet laten.
                          En als je ziet dat ze uit een 1400 diesel 90pk halen
                          waarom niet dan ?
                          je kan al eens lekker snel optrekken, zonder dat je verbruik drastisch stijgt.
                          vele mensen kopen nu eenmaal een auto met meer dan alleen rationele overtuigingen. Emoties spelen ook mee, ook qua motor....
                          KLIK |&| KLAK

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Gazet Van Antwerpen
                            Meer autobestuurders kiezen voor lpg

                            Sinds eind 2005 worden er beduidend meer wagens verkocht die uitgerust zijn met een lpg-installatie. Na de eerste pieken in november 2005 draait de meerverkoop nu rond 15 procent, zo luidt het woensdag bij vertegenwoordigers van de sector.

                            "Er was een hoge piek tussen november 2005 en mei 2006, waarbij we niet konden volgen met de productie", legt Jean-Claude De Ceuster van Debi, een van de verdelers van lpg in België, uit.

                            "Tijdens de zomermaanden is de verkoop steeds wat minder, maar we verwachten een nieuwe toename vanaf half september. We merken ook nieuwe interesse bij de autodealers en concessiehouders."

                            Bij Chevrolet Belgium wordt een gelijkaardige tendens waargenomen. Daar zijn 394 van de in 2006 verkochte 2.274 voertuigen uitgerust met lpg. Dat is goed voor 17,3 procent van de verkoop.

                            "Sinds de stijging van de brandstofprijzen vorig jaar, was de toename van de vraag zo groot, dat meerdere leveranciers zonder voorraad vielen", stelt Rudolf De Smedt van de Federatie Butaan Propaan (FeBuPro). "Gelukkig is de productie ondertussen verhoogd en stabiliseerde de groei zich rond de 15 procent."

                            Het aantal voertuigen op lpg-gas zou dus in 2006 een toename moeten kennen. Op 1 augustus 2005 reden er in België 60.413 voertuigen rond met een lpg-installatie. In 2002 waren dit er 74.186. De vloot van voertuigen met benzine of diesel als brandstof, bedraagt volgens gegevens van de federale overheidsdienst Economie 4.839.156 wagens.

                            In het begin van dit millennium kende lpg succes dankzij een premie van iets meer dan 500 euro bij aankoop van een wagen met dergelijke installatie. Die premie werd in 2003 weer ingetrokken.
                            Sinds eind 2005 worden er beduidend meer wagens verkocht die uitgerust zijn met een lpg-installatie. Na de eerste pieken in november 2005 draait de meerverkoop nu rond 15 procent, zo luidt het woensdag bij vertegenwoordigers van de sector.

                            Comment


                            • Och, 't is juist, ik ben superidioot.

                              Mijn vrouw doet minder dan 10000 km/j en heeft een 2.5D
                              Ik zal binnenkort ook minder dan 10000km/j doen en waarschijnlijk ook een 2500 diesel hebben....

                              Je zit er naast hoor, 911turbo, je mag niet zo veralgemenen.
                              Ik betaal liever wat meer taks dan in een klein grut rond te rijden, ook al is het voor minder dan uw magische grens.
                              Leer eens te aanvaarden dat mensen NIET ALTIJD op zoek zijn naar het goedkoopste.
                              __________________________

                              2015 Volvo V60 D2 aut.
                              2003 Volvo S60 2.4 benzine

                              Comment


                              • mijn volgende kar is weer een LPG bak

                                Comment


                                • Ik vind het ook enorm idioot om over een dieselwagen te beschikken en daar nog minder dan 15000km per jaar mee rond te tuffen.
                                  Zelf heb ik bijvoorbeeld een 2800 diesel waar amper 5000km/jaar mee gereden wordt, echt wel idioot he!! Maar gelukkig betaal ik daar maar een lichtevrachttaks voor van ocharme 100 euro haha.

                                  Voor de serieuze kilometers zal ik mijne 2 liter turbo op lpg wel nemen die zijn 25000km mag bollen! Veel goedkoper dan de 10 liter dat het 4x4 beestje verstookt.

                                  Comment


                                  • Mijn volgende auto zal ook terug met lpg zijn .

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door will
                                      Ik kan mis zijn maar ik beschouw mezelf dus niet als een idioot alhoewel ik wel maar zo'n 10.000 km (maximum) per jaar rij. Waar baseert ge u op om zulke mensen als idioten te beschouwen ?? Moet de handelswijze of zienswijze van iedereen overeenstemmen met die van u teneinde niet het gevaar te lopen om als idioot bestempeld te worden ? Als dat het geval is dan moet u een erg hoge dunk van uzelf hebben, niet ?? Geef me eens één goeie reden, die voor mij ook 'belangrijk' is natuurlijk, waarom, in mijn geval, ik geen diesel zou mogen kopen hebben ? Oh ja, voor ik het vergeet, ik heb ook een automatische versnellingsbak, nog een extra reden om als idioot versleten te worden in uw ogen ??
                                      Ik heb bij de aankoop van m'n laatste wagen ook getwijfeld. Diesel of LPG.
                                      't Werd ofwel een lichte diesel, 1400 en consoorten of een benzine waar LPG kwam in te liggen.
                                      Ik rij graag diesel, maar ik rij ook graag benzine, dus zoveel maakte dat niet uit.

                                      Caesar heeft het een paar posts geleden aangehaald, een dieselwagen heeft een hogere restwaarde tov een wagen uitgerust met LPG. Tenminste, dat gaat op wanneer je de wagen op 'normale' afschrijftermijn gaat verkopen. Eens de ouderdom van 6 jaar gepasseerd wordt het verschil steeds kleiner, bij een auto's van 10 jaar en meer is het verschil slechts zeer klein meer.

                                      'k Wou geen nieuwe wagen kopen, 't werd een jonge occasie, nét geen 2 jaar oud. Interessant in aankoopprijs dus. 't Ging om een 1400 benzine, een vergelijkbare diesel was al snel 1500 tot 2000 euro duurder. Ik heb dus met die 2000 euro (dat ik uitspaarde door voor benzinewagen te gaan) de LPG installatie laten plaatsen. Tot op dat punt kost LPG vs dieselwagen: nuloperatie.

                                      't Voordeel is dat ik m'n installatiekost niet meer hoef terug te winnen als ik een vergelijking optrek tussen een dieselwagen & de mijne. De aanschafprijs was (na installatie LPG) bij beide dus 'dezelfde'. Dat is uiteraard niet het geval als ik m'n benzinewagen niet in occasie maar nieuw zou gekocht hebben.

                                      Dan de taksen, diesel is zoals gekend duurder dan benzine. Bij een LPG-installatie komt daar nog is een extra taks bij. Als ik vergelijk tussen een 1400 diesel en mijn 1400 benzine met LPG dan komt die LPG me jaarlijk 90 euro duurder aan taks. Evenveel verschil dus als tussen een 1400 diesel en een 2000 diesel.


                                      't Verbruik tenslotte, hier haal ik natuurlijk de grootste winst uit, op LPG loopt 'ie een dikke 8 liter, op diesel zou 'ie een goeie 5.5 liter lopen. (gas gerekend aan 0.40 eur, diesel aan 1 eur, beiden per liter) dan rij ik 100 km...
                                      ...op gas voor 3.2 Euro
                                      ...op diesel voor 5.5 Euro


                                      Samenvattend kan ik dus stellen dat:
                                      LPG op lange termijn niet persé duurder hoeft uit te komen ivm diesel, zoals hier beweerd wordt, ook niet omwille van de herverkoopwaarde, op voorwaarde dat je auto langer rijdt dan 5 jaar. Als je goed uitkijkt naar een degelijke directiewagen is er heus voordeel uit te halen.

                                      Er zijn er die voor minder overgeschakelen van benzine naar diesel (cfr enkele posts hoger) dus waarom zou je niet 't zelfde doen met gas indien er voordeel uit te halen valt...

                                      Als afsluiter, 't artikel van de gva laat zien dat LPG duidelijk in de lift zit. Dat zal met zich meebrengen dat ook occasiewagens op LPG aantrekkelijk zullen worden. (Nu zijn 't veelal oude zuipende bakken, maar doordat er vandaag ook gewone -lees: meer zuinige benzinewagens- van gas voorzien worden zal dit stillaan keren) & op termijn zal het verschil in restwaarde ook na kortere perioden kleiner worden.

                                      grtz

                                      grtz

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door M3'er
                                        als je minder dan 10000km/jaar doet, is het waarschijnlijk een stadswagen. bij een stadswagen krijgt een lichte benzinemotor (1.0, 1.2 en 1.4, soms 1.6...) de voorkeur op benzine. waarom?

                                        reken de (totale) kostprijs per jaar eens uit en je zal zien dat een stadswagen met een lichte benzinemotor veel goedkoper uitkomt dan een diesel.

                                        een diesel rendeert immers enkel op lange afstanden (snelwegen dus) waar hij zijn voordeel van het minder verbruiken beter uitspeelt. in het stad echter maakt dit voordeel weinig uit (korte afstanden, schakelen, veel starten/afleggen van de motor). hou ook rekening met het feit dat de verkeerstaks van een diesel een pak hoger ligt dan die van een lichte benzinemotor.

                                        dat je een idioot bent dat je dan voor een diesel kiest met minder dan 10000km/jaar, is mss cru en grof uitgedrukt, maar 't komt er wel op neer.
                                        't Komt voor bepaalde mensen misschien zo over maar al die theoriën en dergelijke zijn voor mij van nul en generlei waarde. Toen we van wagen veranderden (eind 2000) wilden zowel mijn vrouw als ik een SUV, daar ik juist op pensioen was waren we zinnens van redelijk wat uitstapjes te maken dus een diesel was aangewezen, verder moest het met een automatische bak zijn, na rondneuzen was de enige wagen die in aanmerking kwam de LR Freelander Td4, dat was een diesel (BMW M47 motor) die gecombineerd met Steptronic beschikbaar was. Al de andere SUV's waren in die periode ofwel benzine alleen ofwel was hun diesel niet combineerbaar met een autobox. Wegens omstandigheden zijn de 'redelijk wat uitstapjes' fors teruggedraaid vandaar de lage kmstand (vandaag toevallig gezien, meter staat op 53.900 km en de wagen is in gebruik sinds 9/1/01), ondertussen heb ik evenwel zo'n genoegen aan- en ben ik zo tevreden van- 'mijn' combinatie dat, moest ik direkt moeten veranderen terug naar de Td4 met Steptronic zou gaan wetende dat ik niet de "magische" kilometers per jaar zal doen die volgens velen "moeten" gereden worden om zich een diesel te "mogen" aanschaffen. (geen enkele van de Japanse merken geeft de mogelijkheid van diesel te combineren met automaat, ik vraag me af waarom niet?). Voor mij is het simpel, de wagen is perfect voor ons, we weten wat we te betalen hebben en als de bak tot 1/3 leeg is ga ik tanken, dus wat is het probleem ? Maar om zich een idioot (direct/911turbo of verbloemd/M3'er) te laten noemen door de eerste de beste nul, nitwit of betweter die toevallig andere regeltjes of ideetjes heeft van wat nodig is om zuinig door het leven te gaan of hoe anderen zich zouden moeten gedragen is er over. Mvg
                                        Last edited by ; 07/09/2006, 22:35.

                                        Comment


                                        • er is nix boven een kleine (-2 liter) diesel met automaat als je zuinig wil karren en nog iets of wat pit wil overhouden in een zware wagen

                                          als je dat met een 1800 16v, in wills plaats, moet doen dan wordt je niet echt vrolijk

                                          Comment

                                          Working...
                                          X