Oorspronkelijk geplaatst door bassface
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
LPG
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2 Bekijk BerichtenJe moet inderdaad goed zoeken en beredeneerd kiezen. Dan kan je idd nog voordeel doen.
maar het is en blijft dus wel een feit dat je niet kunt zeggen : rij lpg, want het is goedkoper. daarvoor zit de kwestie helaas wat te ingewikkeld in mekaar.
nuja, mij niet gelaten, 't is beter dat er zo weinig lpg rijders zijn, dan blijft de prijs lekker laag, en kunnen mensen die het wél overwegen lekker goedkoop rijden.
Comment
-
Als ik eens vlug zou rekenen:
Ik doe pakweg 22.000km/jaar
Vorige auto -> 9-3 2.2TiD -> 7.3l/100km
7.3l/100km*220km/jaar*0.9€/l = 1445€/jaar + 527€/jaar = 1972€/jaar
Huidige auto -> 9000 2.0t op benzine - 10.8l/100km
10.8l/100km*220km/jaar*1.2€/l = 2851€/jaar + 344€ = 3195€/jaar
Huidige auto op LPG -> verbruik gok ik op 12l/100km? Geen idee van, dat zullen we wel zien
12l/100km*220km/jaar*0.4€/l = 1056€/jaar + 344+149 = 1549€/jaar
Dus:
Diesel: 1972€/jaar
9000 op benzine: 3195€/jaar
9000 op LPG: 1549€/jaar
- 1646€/jaar "winst"
Kost van de installatie= 1900€ dus op 14 maanden heb ik mijn installatie terug verdient
T.o.v. de diesel maak ik maar 326€ winst per jaar. Dat is te verwaarlozen maar het feit dat ik zoveel meer rijplezier heb is niet te verwaarlozen.
Uiteindelijk heb ik 2x winst, ik spaar geld en heb meer plezier2002 MX-5 NB 1.6
2011 Honda PCX
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk BerichtenUiteindelijk heb ik 2x winst, ik spaar geld en heb meer plezier
mijn eerste gasser was een hel omdat ik niets wou inboeten tov benzine
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenik wil niet zwartkijker spelen maar tis alleen te hopen dat je ketel degelijk draait
mijn eerste gasser was een hel omdat ik niets wou inboeten tov benzine
Tja dat hoop ik natuurlijk ook. Hij gaat binnen bij de beste Saab mechanieker die ik ken en die heeft ook al een 9000 2.0t met 240pk op gas gelegd. Zonder problemen naar verluid, heb ook met de eigenaar gesproken.
Maar het blijft afwachten natuurlijk. Eerst zien dan geloven. Maar ben er wel van overtuigd dat moesten er zich problemen voordoen, ze er alles aan zouden doen om ze te verhelpen.
En geloof me, die Vialle installaties zijn ook niet feilloos:
2002 MX-5 NB 1.6
2011 Honda PCX
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bassface Bekijk Berichtenmaar het is en blijft dus wel een feit dat je niet kunt zeggen : rij lpg, want het is goedkoper. daarvoor zit de kwestie helaas wat te ingewikkeld in mekaar.
nuja, mij niet gelaten, 't is beter dat er zo weinig lpg rijders zijn, dan blijft de prijs lekker laag, en kunnen mensen die het wél overwegen lekker goedkoop rijden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Frankie Loosveld Bekijk Berichtenik volg je redenering helemaal, maar 'k vraag me echt af of 't in mijn geval nog de moeite zou zijn...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Frankie Loosveld Bekijk Berichtenik volg je redenering helemaal, maar 'k vraag me echt af of 't in mijn geval nog de moeite zou zijn...
editLast edited by bobo; 14/01/2007, 01:50.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtende periode die jij met de beretta hebt gereden zeer zeker
jij steekt het zelf, haalt bij rinus een papiertje
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Frankie Loosveld Bekijk Berichtenmaar 'k ga sowieso hoe langer hoe minder kilometers doen...
maar ik gas ook gewoon graag om te gassen, ook al zou het geen winst zijn
ik ben daar een groene sok in, ik hou van de geur en de prijs en de neus die ik zet
zelf de auto's van de ex-lieven zette ik op gas
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtennee dan niet
maar ik gas ook gewoon graag om te gassen, ook al zou het geen winst zijn
ik ben daar een groene sok in, ik hou van de geur en de prijs en de neus die ik zet
zelf de auto's van de ex-lieven zette ik op gas
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenheb je de 2.9 ?
()
ga eens praten met rinus, die 500 was voor mij...met een bij hem gekochtte install
maar dat lukt vast als je schippert en helpt
de 3.6 vliegt uit mekaar, kosten/baten is 'ie het niet meer waard. vind ik.
'k zal binnenkort eens bij 'm binnenspringen, z'n buren hadden een Regal staan, dacht ik.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtener zullen geen problemen zijn kwa levensduur of immobilistie
alleen mag je je kop niet breken over eventueel voorkomende afstelproblmen, das al
en ik deed dat bij de eerste wel
Hij heeft me ook aangeraden om 5-10% op benzine te rijden en zei ook: "als je gaat doorvlammen, zet hem dan op benzine"2002 MX-5 NB 1.6
2011 Honda PCX
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk BerichtenJa idd, maar de kop van deze motor zou er redelijk tegen kunnen. Veel beter dab de koppen van de 9-5 en de >2001 9-3.
een saab-kop kan daar tegen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenik bedoelde vooral je eigen kop
een saab-kop kan daar tegen
Ik had te snel gelezen... . Ik lees niets anders meer dan over "koppen" de laatste tijd2002 MX-5 NB 1.6
2011 Honda PCX
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2 Bekijk BerichtenAls je het verschil in herverkoopwaarde vergeet, dan wel ja 't Verschil in herverkoopwaarde tussen een benzine/LPG met 200.000 km of een TDI met 200.000 km zal ook dicht tegen die 2.500 euro aanleunen, als't zelfs niet méér is.
'k Begrijp je redering hoor, Caesar2, en op de manier waarop jij 't verantwoord is 't inderdaad helemaal niet voordeling.
Maar de gemiddelde huisvader, die zich een wagen koopt en daarmee 10 jaar of meer rijdt (en zo zijn er wel wat) kan winst maken.
In Peeka's geval ging 'ie plots veel km's moeten maken. Ofwel de Seat verkopen en een diesel kopen, ofwel gas leggen in deze Seat. De laatste optie heeft brengt hem nu al, na anderhalf jaar, ferme winst op. Bij 'n diesel was 'ie misschien nog aan 't afbetalen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk BerichtenIn Peeka's geval ging 'ie plots veel km's moeten maken. Ofwel de Seat verkopen en een diesel kopen, ofwel gas leggen in deze Seat. De laatste optie heeft brengt hem nu al, na anderhalf jaar, ferme winst op. Bij 'n diesel was 'ie misschien nog aan 't afbetalen
1) huidige benzinewagen houden, gasinstallatie kopen
2) huidige benzinewagen verkopen en al dan niet gelijkwaardige dieselwagen kopen ; voor de eerlijkheid gaan we ervan uit dat hij eenzelfde type (dus niet een grotere of kleinere wagen) zou kopen in dieseluitvoering
Uiteindelijk zit eenzelfde hoeveelheid geld vast. In optie 1 verdeeld over de wagen + installatie. In optie 2 volledig in de wagen. Maar globaal gezien gaat het over hetzelfde bedrag. Wanneer hij nu 150.000 km rijdt met zijn LPG-wagen, maakt hij duidelijk winst, op basis van de betaalde brandstofkost. Je moet echter het totaalplaatje zien : op een bepaald moment komt de beslissing om te verkopen, al dan niet omdat een wagen "opgereden" is. En die herverkoopwaarde zal bij de Seat-LPG met 250.000 km (oorspronkelijke benzine-km's + de gereden LPG-km's) zo goed als nihil zijn, terwijl de Seat-diesel steeds een stuk van zijn waarde behoudt. En in werkelijkheid zal dat verschil in herverkoopwaarde ongeveer gelijk zijn aan de LPG-brandstofwinst, zodat de vergelijking diesel-LPG een nuloperatie wordt.
Peeka maakt duidelijk winst ten opzichte van zijn vorige "benzinesituatie". Maar zoals bassface zei, in de financiële vergelijking LPG-diesel, kan je niet zomaar zeggen "rij LPG, want het is goedkoper", daarvoor zit de situatie te ingewikkeld in elkaar én moet je heel beredeneerd kiezen.BMW E46 318d '05
VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13
Comment
Comment