Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LPG

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door bassface Bekijk Berichten
    't is pas voordeliger als je een oudere 2dehands koopt, met een vrij grote motor ( pakt 2.0 of meer, liefst 2.5+ ), met niet al te veel kilometers op en van een merk die een goed waardeverlies heeft. maar wel met de nodige betrouwbaarheid, zodat je er nog lang mee kunt rijden. en dan lpg erin gooien. zodat je totale kost bv niet meer is dan 8-10d €.
    Je moet inderdaad goed zoeken en beredeneerd kiezen. Dan kan je idd nog voordeel doen.
    BMW E46 318d '05

    VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

    Comment


    • ook weer waar
      maar je haalt de install eruit, krijg je ietske meer van je benzine-wagen, en gooit ze in de volgende auto

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2 Bekijk Berichten
        Je moet inderdaad goed zoeken en beredeneerd kiezen. Dan kan je idd nog voordeel doen.

        maar het is en blijft dus wel een feit dat je niet kunt zeggen : rij lpg, want het is goedkoper. daarvoor zit de kwestie helaas wat te ingewikkeld in mekaar.

        nuja, mij niet gelaten, 't is beter dat er zo weinig lpg rijders zijn, dan blijft de prijs lekker laag, en kunnen mensen die het wél overwegen lekker goedkoop rijden.

        Comment


        • Als ik eens vlug zou rekenen:

          Ik doe pakweg 22.000km/jaar


          Vorige auto -> 9-3 2.2TiD -> 7.3l/100km

          7.3l/100km*220km/jaar*0.9€/l = 1445€/jaar + 527€/jaar = 1972€/jaar


          Huidige auto -> 9000 2.0t op benzine - 10.8l/100km

          10.8l/100km*220km/jaar*1.2€/l = 2851€/jaar + 344€ = 3195€/jaar

          Huidige auto op LPG -> verbruik gok ik op 12l/100km? Geen idee van, dat zullen we wel zien

          12l/100km*220km/jaar*0.4€/l = 1056€/jaar + 344+149 = 1549€/jaar


          Dus:

          Diesel: 1972€/jaar

          9000 op benzine: 3195€/jaar
          9000 op LPG: 1549€/jaar
          - 1646€/jaar "winst"



          Kost van de installatie= 1900€ dus op 14 maanden heb ik mijn installatie terug verdient


          T.o.v. de diesel maak ik maar 326€ winst per jaar. Dat is te verwaarlozen maar het feit dat ik zoveel meer rijplezier heb is niet te verwaarlozen.
          Uiteindelijk heb ik 2x winst, ik spaar geld en heb meer plezier
          2002 MX-5 NB 1.6

          2011 Honda PCX

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
            Uiteindelijk heb ik 2x winst, ik spaar geld en heb meer plezier
            ik wil niet zwartkijker spelen maar tis alleen te hopen dat je ketel degelijk draait

            mijn eerste gasser was een hel omdat ik niets wou inboeten tov benzine

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
              ik wil niet zwartkijker spelen maar tis alleen te hopen dat je ketel degelijk draait

              mijn eerste gasser was een hel omdat ik niets wou inboeten tov benzine
              Ketel ketel??

              Tja dat hoop ik natuurlijk ook. Hij gaat binnen bij de beste Saab mechanieker die ik ken en die heeft ook al een 9000 2.0t met 240pk op gas gelegd. Zonder problemen naar verluid, heb ook met de eigenaar gesproken.
              Maar het blijft afwachten natuurlijk. Eerst zien dan geloven. Maar ben er wel van overtuigd dat moesten er zich problemen voordoen, ze er alles aan zouden doen om ze te verhelpen.

              En geloof me, die Vialle installaties zijn ook niet feilloos:


              2002 MX-5 NB 1.6

              2011 Honda PCX

              Comment


              • er zullen geen problemen zijn kwa levensduur of immobilistie

                alleen mag je je kop niet breken over eventueel voorkomende afstelproblmen, das al

                en ik deed dat bij de eerste wel

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door bassface Bekijk Berichten
                  maar het is en blijft dus wel een feit dat je niet kunt zeggen : rij lpg, want het is goedkoper. daarvoor zit de kwestie helaas wat te ingewikkeld in mekaar.

                  nuja, mij niet gelaten, 't is beter dat er zo weinig lpg rijders zijn, dan blijft de prijs lekker laag, en kunnen mensen die het wél overwegen lekker goedkoop rijden.
                  ik volg je redenering helemaal, maar 'k vraag me echt af of 't in mijn geval nog de moeite zou zijn...

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Frankie Loosveld Bekijk Berichten
                    ik volg je redenering helemaal, maar 'k vraag me echt af of 't in mijn geval nog de moeite zou zijn...
                    de periode die jij met de beretta hebt gereden zeer zeker

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Frankie Loosveld Bekijk Berichten
                      ik volg je redenering helemaal, maar 'k vraag me echt af of 't in mijn geval nog de moeite zou zijn...
                      de periode die jij met de beretta hebt gereden zeer zeker

                      edit
                      Last edited by bobo; 14/01/2007, 01:50.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                        de periode die jij met de beretta hebt gereden zeer zeker

                        jij steekt het zelf, haalt bij rinus een papiertje
                        op 30000 kilometertjes? meer heb ik er nog niet mee gedaan... 'k wil die bak wel houden, maar 'k ga sowieso hoe langer hoe minder kilometers doen...

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Frankie Loosveld Bekijk Berichten
                          maar 'k ga sowieso hoe langer hoe minder kilometers doen...
                          nee dan niet

                          maar ik gas ook gewoon graag om te gassen, ook al zou het geen winst zijn
                          ik ben daar een groene sok in, ik hou van de geur en de prijs en de neus die ik zet

                          zelf de auto's van de ex-lieven zette ik op gas

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                            nee dan niet

                            maar ik gas ook gewoon graag om te gassen, ook al zou het geen winst zijn
                            ik ben daar een groene sok in, ik hou van de geur en de prijs en de neus die ik zet

                            zelf de auto's van de ex-lieven zette ik op gas
                            'k ga waarschijnlijk wel de installatie van m'n 3.6 in m'n 2.9 laten leggen, uit principe. als de overbouw effectief maar 500 eurodollars kost, is dat de moeite niet. en dan spaar ik sowieso wel wat uit op iets langere termijn.

                            Comment


                            • heb je de 2.9 ?

                              ()

                              ga eens praten met rinus, die 500 was voor mij...met een bij hem gekochtte install


                              maar dat lukt vast als je schippert en helpt

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                heb je de 2.9 ?

                                ()

                                ga eens praten met rinus, die 500 was voor mij...met een bij hem gekochtte install


                                maar dat lukt vast als je schippert en helpt
                                'k heb al een tijdje een 2.9, een erg mooie. vind ik.
                                de 3.6 vliegt uit mekaar, kosten/baten is 'ie het niet meer waard. vind ik.

                                'k zal binnenkort eens bij 'm binnenspringen, z'n buren hadden een Regal staan, dacht ik.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                  er zullen geen problemen zijn kwa levensduur of immobilistie

                                  alleen mag je je kop niet breken over eventueel voorkomende afstelproblmen, das al

                                  en ik deed dat bij de eerste wel
                                  Ja idd, maar de kop van deze motor zou er redelijk tegen kunnen. Veel beter dab de koppen van de 9-5 en de >2001 9-3.

                                  Hij heeft me ook aangeraden om 5-10% op benzine te rijden en zei ook: "als je gaat doorvlammen, zet hem dan op benzine"
                                  2002 MX-5 NB 1.6

                                  2011 Honda PCX

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                                    Ja idd, maar de kop van deze motor zou er redelijk tegen kunnen. Veel beter dab de koppen van de 9-5 en de >2001 9-3.
                                    ik bedoelde vooral je eigen kop

                                    een saab-kop kan daar tegen

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                      ik bedoelde vooral je eigen kop

                                      een saab-kop kan daar tegen

                                      Ik had te snel gelezen... . Ik lees niets anders meer dan over "koppen" de laatste tijd
                                      2002 MX-5 NB 1.6

                                      2011 Honda PCX

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2 Bekijk Berichten
                                        Als je het verschil in herverkoopwaarde vergeet, dan wel ja 't Verschil in herverkoopwaarde tussen een benzine/LPG met 200.000 km of een TDI met 200.000 km zal ook dicht tegen die 2.500 euro aanleunen, als't zelfs niet méér is.
                                        Ik koop een wagen om op te rijden. Niet voor na 3 jaar mét verlies te verkopen.
                                        'k Begrijp je redering hoor, Caesar2, en op de manier waarop jij 't verantwoord is 't inderdaad helemaal niet voordeling.

                                        Maar de gemiddelde huisvader, die zich een wagen koopt en daarmee 10 jaar of meer rijdt (en zo zijn er wel wat) kan winst maken.

                                        In Peeka's geval ging 'ie plots veel km's moeten maken. Ofwel de Seat verkopen en een diesel kopen, ofwel gas leggen in deze Seat. De laatste optie heeft brengt hem nu al, na anderhalf jaar, ferme winst op. Bij 'n diesel was 'ie misschien nog aan 't afbetalen
                                        Last edited by ; 13/01/2007, 22:41.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                                          In Peeka's geval ging 'ie plots veel km's moeten maken. Ofwel de Seat verkopen en een diesel kopen, ofwel gas leggen in deze Seat. De laatste optie heeft brengt hem nu al, na anderhalf jaar, ferme winst op. Bij 'n diesel was 'ie misschien nog aan 't afbetalen
                                          Dan ga je ervan uit dat Peeka's wagen op het moment van de beslissing 0 euro waard was. En dat was niet zo. De kostprijs voor een gasinstallatie komt +- overeen met de meerprijs die Peeka had moeten neerleggen om een evenwaardige Seat TDI te vinden. Want dat waren zijn keuzes :

                                          1) huidige benzinewagen houden, gasinstallatie kopen
                                          2) huidige benzinewagen verkopen en al dan niet gelijkwaardige dieselwagen kopen ; voor de eerlijkheid gaan we ervan uit dat hij eenzelfde type (dus niet een grotere of kleinere wagen) zou kopen in dieseluitvoering

                                          Uiteindelijk zit eenzelfde hoeveelheid geld vast. In optie 1 verdeeld over de wagen + installatie. In optie 2 volledig in de wagen. Maar globaal gezien gaat het over hetzelfde bedrag. Wanneer hij nu 150.000 km rijdt met zijn LPG-wagen, maakt hij duidelijk winst, op basis van de betaalde brandstofkost. Je moet echter het totaalplaatje zien : op een bepaald moment komt de beslissing om te verkopen, al dan niet omdat een wagen "opgereden" is. En die herverkoopwaarde zal bij de Seat-LPG met 250.000 km (oorspronkelijke benzine-km's + de gereden LPG-km's) zo goed als nihil zijn, terwijl de Seat-diesel steeds een stuk van zijn waarde behoudt. En in werkelijkheid zal dat verschil in herverkoopwaarde ongeveer gelijk zijn aan de LPG-brandstofwinst, zodat de vergelijking diesel-LPG een nuloperatie wordt.

                                          Peeka maakt duidelijk winst ten opzichte van zijn vorige "benzinesituatie". Maar zoals bassface zei, in de financiële vergelijking LPG-diesel, kan je niet zomaar zeggen "rij LPG, want het is goedkoper", daarvoor zit de situatie te ingewikkeld in elkaar én moet je heel beredeneerd kiezen.
                                          BMW E46 318d '05

                                          VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

                                          Comment

                                          Working...
                                          X