das waar maar peeka heeft schoner gereden
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
LPG
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtendas waar maar peeka heeft schoner geredenBMW E46 318d '05
VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2 Bekijk BerichtenDan ga je ervan uit dat Peeka's wagen op het moment van de beslissing 0 euro waard was. En dat was niet zo. De kostprijs voor een gasinstallatie komt +- overeen met de meerprijs die Peeka had moeten neerleggen om een evenwaardige Seat TDI te vinden. Want dat waren zijn keuzes :
1) huidige benzinewagen houden, gasinstallatie kopen
2) huidige benzinewagen verkopen en al dan niet gelijkwaardige dieselwagen kopen ; voor de eerlijkheid gaan we ervan uit dat hij eenzelfde type (dus niet een grotere of kleinere wagen) zou kopen in dieseluitvoering
Uiteindelijk zit eenzelfde hoeveelheid geld vast. In optie 1 verdeeld over de wagen + installatie. In optie 2 volledig in de wagen. Maar globaal gezien gaat het over hetzelfde bedrag. Wanneer hij nu 150.000 km rijdt met zijn LPG-wagen, maakt hij duidelijk winst, op basis van de betaalde brandstofkost. Je moet echter het totaalplaatje zien : op een bepaald moment komt de beslissing om te verkopen, al dan niet omdat een wagen "opgereden" is. En die herverkoopwaarde zal bij de Seat-LPG met 250.000 km (oorspronkelijke benzine-km's + de gereden LPG-km's) zo goed als nihil zijn, terwijl de Seat-diesel steeds een stuk van zijn waarde behoudt. En in werkelijkheid zal dat verschil in herverkoopwaarde ongeveer gelijk zijn aan de LPG-brandstofwinst, zodat de vergelijking diesel-LPG een nuloperatie wordt.
Peeka maakt duidelijk winst ten opzichte van zijn vorige "benzinesituatie". Maar zoals bassface zei, in de financiële vergelijking LPG-diesel, kan je niet zomaar zeggen "rij LPG, want het is goedkoper", daarvoor zit de situatie te ingewikkeld in elkaar én moet je heel beredeneerd kiezen.
Eindelijk eens een topic waar je kan argumenteren zonder dat er belachelijk gedaan wordt. Leuk! Zijn LPG rijders dan toch de slimste?
Ceasar2 heeft een punt, veel winst tov een diesel maak je niet, zeker als je de herverkoopwaarde gaat bekijken van diesel tov benzine/LPG. Het blijft tellen en rekenen.
Mijn situatie was dat ik een diesel had die tegen de leeftijd van 6 jaar begon op te kijken. De auto was perfect in orde maar:
moeilijk verkoopbaar mits 2.2TiD, coupe, basis uitrusting dus de beste optie was eigenlijk om hem op te rijden. Maarja, als autoliefhebber rij je geen 10jaar met je auto hè
Dus ben ik beginnen tellen:
Als ik met deze auto rij tot hij 10 jaar oud zou zijn en dan verkoop krijg ik er nog (heb er geen idee van maar ik schat) 2000€ voor.
Als ik hem inruil (wat ik ook heb gedaan) voor een 9000 hou ik er nog een mooie cent aan over, plaats ik met dat geld de LPG-installatie en heb ik nog een mooie cent over.
Ik spaar dan per jaar iets van een 400€ per jaar uit tov diesel (taksen incl.). Stel dat ik dan nog een jaar of 4 met de auto rij (dan is ie 14jaar) en hem dan verkoop krijg ik er waarschijnlijk ook nog iets van een 2000€ voor.
Dus het blijft een kwestie ven rekenen...
Vermits ik geen diesel meer wilde moest ik wel voor lpg gaan want benzine is een beetje onbetaalbaar.
Ik heb nu een grotere, snellere auto met meer luxe die "goedkoper" rijdt. Goedkoper is relatief omdat de auto ouder is en er ook wel eens reparaties aan nodig zullen zijn. Onderhoud doe ik zelf dus daar spaar ik ook weer wat op uit.
Conclusie: tov benzine is lpg zeer voordelig, tov diesel is het moeilijker maar ik geniet van het rijplezier wat een diesel mij niet kon bieden2002 MX-5 NB 1.6
2011 Honda PCX
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2 Bekijk BerichtenDan ga je ervan uit dat Peeka's wagen op het moment van de beslissing 0 euro waard was. En dat was niet zo. De kostprijs voor een gasinstallatie komt +- overeen met de meerprijs die Peeka had moeten neerleggen om een evenwaardige Seat TDI te vinden. Want dat waren zijn keuzes :
1) huidige benzinewagen houden, gasinstallatie kopen
2) huidige benzinewagen verkopen en al dan niet gelijkwaardige dieselwagen kopen ; voor de eerlijkheid gaan we ervan uit dat hij eenzelfde type (dus niet een grotere of kleinere wagen) zou kopen in dieseluitvoering
Uiteindelijk zit eenzelfde hoeveelheid geld vast. In optie 1 verdeeld over de wagen + installatie. In optie 2 volledig in de wagen. Maar globaal gezien gaat het over hetzelfde bedrag. Wanneer hij nu 150.000 km rijdt met zijn LPG-wagen, maakt hij duidelijk winst, op basis van de betaalde brandstofkost. Je moet echter het totaalplaatje zien : op een bepaald moment komt de beslissing om te verkopen, al dan niet omdat een wagen "opgereden" is. En die herverkoopwaarde zal bij de Seat-LPG met 250.000 km (oorspronkelijke benzine-km's + de gereden LPG-km's) zo goed als nihil zijn, terwijl de Seat-diesel steeds een stuk van zijn waarde behoudt. En in werkelijkheid zal dat verschil in herverkoopwaarde ongeveer gelijk zijn aan de LPG-brandstofwinst, zodat de vergelijking diesel-LPG een nuloperatie wordt.
Peeka maakt duidelijk winst ten opzichte van zijn vorige "benzinesituatie". Maar zoals bassface zei, in de financiële vergelijking LPG-diesel, kan je niet zomaar zeggen "rij LPG, want het is goedkoper", daarvoor zit de situatie te ingewikkeld in elkaar én moet je heel beredeneerd kiezen.
Ik verduidelijk me hieronder in stappen.
Bij de aankoopbeslissing LPG/Diesel moest 'ie kiezen:
De plaatsing van de LPG-installatie of de verkoop van de benzine + de aankoop van een TDI (incl alle rimram van schouwingen & inschrijvingen) zouden inderdaad ook volgens mij +/- een gelijklopend geweest zijn.
Momenteel rijdt 'ie LPG en spaart 'ie per jaar tov een TDI ruimweg 250 euro uit. Qua taks komen ze veruit 't zelfde uit, de TDI zal iets duurder komen in onderhoud.
Als 'ie met de Seat 5 jaar rijdt heeft 'ie dus 1250 euro uitgespaard tov een diesel.
Bij verkoop komt de kat op de koord. 't Verschil is niet zó erg groot dan je laat uitschijnen hoor.
Voor een 11-jarige benzine kan 'ie nog 2000 euro krijgen, voor een 11-jarige TDI is dit, ondanks iedereen dit verwacht, niet veel meer hoor. Veel meer dan 3000 euro zal zoiets niet meer gaan.
Op dat moment is de winst inderdaad nihiel tot 0 euro. Maar je hebt dan wel de eigenschappen van een benzinemotor gehad voor de prijs van een diesel.
Als laatste, maar niet onbelangrijk punt, komt erbij dat je voor 500 euro je LPG-installatie kan laten overplaatsen. Eens de Toledo buiten kan 'ie zich makkelijk een 3 jaar oude benzine aanschaffen die merkelijk goedkoper zal zijn dan vergelijkbaar dieselmodel en waar 'ie voor 400 eur een volledige LPG-installatie in heeft liggen.
Vanaf dan wordt de winst per maand makkelijk verdrievoudigd!
Mits goed rond te kijken op de occasiemarkt kan je véél winst maken tov een diesel.
't Is dan uiteindelijk aan de koper om te kiezen. Een dik uitgerustte benzine + LPG laten inbouwen of een quasi standaard dieselmodel...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichteninstall overplaatsen voor 500 ?Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenwil je mij het adres doorspelen van de € 400 ombouwer astublief ?
Comment
-
-
een groot min punt hier in ons land is..
dat er maar één apenland extra taks vraagt voor op gas te rijden terwijl andere landen juist subsidies geven om milieu vriendelijker te gaan rijden..
mijn volgende wagen wordt terug een benzine..
steeds ga ik voor de zwaarste motorisatie mogelijk in de wagen die ik wil..
indien er LPI installtie mogelijk is op dit type motor ga ik ervoor..
ik rij wel heel veel km's maar heel veel korte stukken ook en bij ene diesel zijn er hier onderdelen die daar rap van weten..
een benzine vindt ik over het algemeen ook plessanter rijden al is deze trend sterk aan het veranderren met de variabelle turbo ( diesels ) alsook de bi-turbo systemen dat nu vaker opkomt
( al zetten de benzine varianten de tegenaanval in met combi turbo/compressor alsook bi-turbo systemen maar wordt het wachten op de LPI fabrikanten hierook deftige systemen voor te ontwikkellen die erop draaien ook wanneer het ermogen wat wordt opengeschroeft )
iemand trouwens idee of er een fabrikant in belgië of nederland een LPI installatie op een mini S kan zetten ( die met de compressor ) en of er ééntje bezig is met de 3.5 bi-turbo van BMW op gas te zetten?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten't Scheelt hem 100 euro...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bolli Bekijk Berichteneen groot min punt hier in ons land is..
dat er maar één apenland extra taks vraagt voor op gas te rijden terwijl andere landen juist subsidies geven om milieu vriendelijker te gaan rijden..
wij zijn wel het enige land waar er op de brandstof zelf geen accijnzen zitten
die max 208 euri zijn een peuleschil als je vergelijkt met de literprijs van de ons omliggende landen
en daarmee is belgie het goekoopste gasland
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2 Bekijk Berichten(Belga) Vanaf zaterdag wordt LPG motorbrandstof per liter 0,0140 euro goedkoper. Dat deelt de FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie vrijdag mee.
Een liter LPG motorbrandstof kost voortaan, btw inbegrepen, 0,4610 euro. De prijsdalingen zijn het gevolg van de dalingen van de noteringen van de olieproducten op de internationale markten. (sij)
Comment
-
Juist zag ik hem staan aan 0.36x. Lekker! Ik kan niet wachten...2002 MX-5 NB 1.6
2011 Honda PCX
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk BerichtenJuist zag ik hem staan aan 0.36x. Lekker! Ik kan niet wachten...
Comment
-
In "de" Limburg -> Genk -> Hasseltweg. Is een Octa+ station dacht ik.
Bij "Matty"2002 MX-5 NB 1.6
2011 Honda PCX
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door M3 is the best Bekijk BerichtenIs het doenbaar om op een auto met 160000km LPG te leggen?
Al hoor je heel vaak zeggen dat je het beter is dat je je wagen sneller op LPG legt. En dus veel minder km's op benzine hebt gemaakt...
Ik kan alleen zeggen dat ik 12k km verder ben en nog geen problemen heb sinds
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door M3 is the best Bekijk BerichtenIs het doenbaar om op een auto met 160000km LPG te leggen?A Twist of the Wrist
Comment
-
De mijne heeft 225000km en die gaat ook binnen voor LPG dus... . Volgens mij hangt het meer af van de algemane staat van de auto dan van de kilometerstand...2002 MX-5 NB 1.6
2011 Honda PCX
Comment
Comment