Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LPG

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • LPG

    De kans is vrij groot dat ik binnenkort dagelijks een afstand van 110km ga doen, dit 5x per week. Dat komt neer op een 550km per week en 2200km per maand.

    Ik rij met een -zoals sommigen onder jullie wel weten- Seat Toledo 1.6 benzine. Mijn verbruik ligt op een gemiddelde van zo'n 8l/100km (geen boordpc, dus beetje mikken), allez soit, het ligt toch vrij hoog. Vrij zware carrosserie en 100pk, dus hij moet zwoegen.

    Ik weet uit vorige ervaringen dat dergelijke afstand mij met m'n benzine duur gaat bekomen, ongeveer een +265 euro/maand en wetende dat de prijzen enkel stijgen... een volle tank benzine op dit moment kost mij €66,495 (1,209 voor 95+ / 55 liter) Ik weet niet wat de LPG momenteel staat, maar als ik een prijs neem van €0,41/l dan komt dat op €22,55 voor een volle tank.

    Nu ben ik dus aan het kijken naar een spaarzamere oplossing, Diesel lijkt mij momenteel al evenmin een gunstige oplossing, dan moet ik trouwens ook een nieuwe wagen aanschaffen. Dus LPG is hét alternatief bij uitstek voor mij. Rekening houdende met de vrij hoge installatiekost en een extra jaarlijkse taks, lijkt het in die situatie toch vrij snel terugverdiend.

    Wat zeggen de kenners hierover?

  • #2
    wel peeka, ik ben geen echte kenner, doch sta me toe mijn mening te placeren.


    lpg is inderdaad goedkoper, je hebt er geen vermogensverlies mee, en het is milieuvriendelijker ( voor zover ik weet toch )

    maar in jouw geval gaat de lpg pas na een aantal kilometer goedkoper uitslaan, omdat je nog eerst een installatie moet inbouwen, die toch al makkelijk richting de 2000 € kan uitgaan.

    Dus het is dan aan jou om eens uit te rekenen na hoeveel kilometers je er voordeel uit pakt.

    maar ik zou lpg toch zeker eens overwegen als ik jou was. Mss zelfs lpi nemen, dat lijkt me nog beter. Althans, als ik de boekskes mag geloven, want het fijne ken ik er niet van

    Comment


    • #3
      check ook maar eens of je op dat traject een lpg-station hebt, want het zou kunnen zijn dat je dagelijks moet tanken.

      met de oudere installaties was de actieradius een 200-tal km. dat kan wel al verbeterd zijn. je kunt ook opteren voor een grotere tank, maar dan verlies je veel van je kofferruimte.

      maar 911turbo zal hier wel meer over weten

      Comment


      • #4
        Je kan het toch snel berekenen:

        Je zegt 2200km per maand, dat maakt x12 al 26400km/jaar aan werk verkeer alleen al. Tel daar nog een 10000km/jaar bij voor andere activitieten dan kom je op pakweg 36000km/jaar

        =>

        Benzine:

        36000km * 8l/100km(verbruik)= 2880l benzine/jaar

        2880l * 1.2€/l = 3456€/jaar


        3456€+ 218.33€(jaarlijkse tax)= 3674.33€/jaar

        LPG:

        36000km * 8.5l/100km(verbruik)= 3060l LPG/jaar

        3060l * 0.4€/l = 1224€/jaar

        1224€ + 218.33€(jaarlijkse tax) + 148.74€ (bijkomende LPG tax)= 1591.07€/jaar


        3674.33€/jaar - 1591.07€/jaar = 2083.26€


        2002 MX-5 NB 1.6

        2011 Honda PCX

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Jochen
          Je kan het toch snel berekenen:

          Je zegt 2200km per maand, dat maakt x12 al 26400km/jaar aan werk verkeer alleen al. Tel daar nog een 10000km/jaar bij voor andere activitieten dan kom je op pakweg 36000km/jaar

          =>

          Benzine:

          36000km * 8l/100km(verbruik)= 2880l benzine/jaar

          2880l * 1.2€/l = 3456€/jaar


          3456€+ 218.33€(jaarlijkse tax)= 3674.33€/jaar

          LPG:

          36000km * 8.5l/100km(verbruik)= 3060l LPG/jaar

          3060l * 0.4€/l = 1224€/jaar

          1224€ + 218.33€(jaarlijkse tax) + 148.74€ (bijkomende LPG tax)= 1591.07€/jaar


          3674.33€/jaar - 1591.07€/jaar = 2083.26€


          Ik dacht dat het meerverbruik van LPG hoger lag dan een schamele 0.5l
          Ik zou al direct 1à2l extra nemen. Maar LPG blijft duidelijk goedkoper

          Comment


          • #6
            Maar de installatie kost 2000€ ...

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Bram S
              Maar de installatie kost 2000€ ...
              En na 1 jaar is dat dan toch terugbetaald en de volgende jaren enkel voordeel

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Bram S
                Maar de installatie kost 2000€ ...
                Ik denk dat je voor een deftige LPI installatie toch nog een kleine 1000€ mag bijtellen (geen verschil ik vermogen, reactie, geen groene sticker,...)

                Zo'n berekening is wel goed maar...
                - niet vergeten de kostprijs van de installatie in kaart te brengen
                - niet vergeten verschil in taksen tov de diesel! 1.9TDI tov 1.6 naft bijvoorbeeld
                - Meest logische lijkt me dan een diesel met zo'n 110pk ofzo (verschil in verzekering)


                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Brammstein
                  wel peeka, ik ben geen echte kenner, doch sta me toe mijn mening te placeren.


                  lpg is inderdaad goedkoper, je hebt er geen vermogensverlies mee, en het is milieuvriendelijker ( voor zover ik weet toch )

                  maar in jouw geval gaat de lpg pas na een aantal kilometer goedkoper uitslaan, omdat je nog eerst een installatie moet inbouwen, die toch al makkelijk richting de 2000 € kan uitgaan.

                  Dus het is dan aan jou om eens uit te rekenen na hoeveel kilometers je er voordeel uit pakt.

                  maar ik zou lpg toch zeker eens overwegen als ik jou was. Mss zelfs lpi nemen, dat lijkt me nog beter. Althans, als ik de boekskes mag geloven, want het fijne ken ik er niet van

                  Volledig mee akkoord.

                  Comment


                  • #10
                    @ Dégioke: 3000€ voor een LPI installatie?!? Ik heb laatst eens prijs gevraagt voor LPI in een Saab 9000 2.0t en dat kwam op 1999€ alles in. En dat is dan nog een turbo motor. Ik denk dat je met 1500€ ook wel toekomt voor de Seat.



                    Een goeie installatie zal echt geen 2l meer gaan verbruiken. Dat was vroeger zo bij de oudere systemen met verdamper. Tegenwoordig werkt een LPI systeem net zoals een benzine. Er wordt niet meer of minder brandstof ingespoten dan nodig.


                    Ik zou het zeker doen die LPG.
                    2002 MX-5 NB 1.6

                    2011 Honda PCX

                    Comment


                    • #11
                      Uw motor gaat wel sneller slijten met LPG, vooral uw kleppen gaan afzien.

                      Kzou daarom een LPI-installatie nemen met de Valve-saver (speciale vettige olie) techniek.


                      Ik ken iemand met een Cayenne V6 op gas met die Valve-saver en hij heeft al zonder problemen 85.000 km.

                      Comment


                      • #12
                        Idd, het Flash Lube systeem is een aanrader naar het schijnt. Het zorgt dat de kleppen gesmeert blijven. Normaal doet de benzine dat. Het kost iets van een 60€ dus dat is ook de kop niet af.
                        2002 MX-5 NB 1.6

                        2011 Honda PCX

                        Comment


                        • #13
                          Geen twijfel mogelijk Peeka, ik zou resoluut voor LPG gaan. Of liever LPI: kost iets meer maar zo'n installatie is zijn meerprijs waard tov LPG. Als je het ziet als een investering op lange termijn, zou ik het zeker overwegen.

                          Kijk alleen goed uit welke inhoud van tank je wil: een tank in je reservewiel is handig, maar is vrij beperkt qua inhoud (30liter?). Een tank in je koffer bevat meer liter (50liter?), maar beperkt dan weer serieus je koffer. Dat is al een eerste zware dobber waarover je moet beslissen...

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door PeeKa
                            De kans is vrij groot dat ik binnenkort dagelijks een afstand van 110km ga doen, dit 5x per week. Dat komt neer op een 550km per week en 2200km per maand.

                            Ik rij met een -zoals sommigen onder jullie wel weten- Seat Toledo 1.6 benzine. Mijn verbruik ligt op een gemiddelde van zo'n 8l/100km (geen boordpc, dus beetje mikken), allez soit, het ligt toch vrij hoog. Vrij zware carrosserie en 100pk, dus hij moet zwoegen.

                            Ik weet uit vorige ervaringen dat dergelijke afstand mij met m'n benzine duur gaat bekomen, ongeveer een +265 euro/maand en wetende dat de prijzen enkel stijgen... een volle tank benzine op dit moment kost mij €66,495 (1,209 voor 95+ / 55 liter) Ik weet niet wat de LPG momenteel staat, maar als ik een prijs neem van €0,41/l dan komt dat op €22,55 voor een volle tank.

                            Nu ben ik dus aan het kijken naar een spaarzamere oplossing, Diesel lijkt mij momenteel al evenmin een gunstige oplossing, dan moet ik trouwens ook een nieuwe wagen aanschaffen. Dus LPG is hét alternatief bij uitstek voor mij. Rekening houdende met de vrij hoge installatiekost en een extra jaarlijkse taks, lijkt het in die situatie toch vrij snel terugverdiend.

                            Wat zeggen de kenners hierover?
                            Een dieselwagen blijft nog steeds zuiniger rijden dan een dito benzine exemplaar. De brandstofprijs stijgt ook, dat is de keerzijde van de medaille maar uit een litertje diesel blijft een dieselauto meer rendement halen dat zijn broer die het met benzine moet stellen.

                            Waar hier niemand een woord over rept, wat mij toch enigsinds verbaast, is de vraag hoelang je nog met je wagen denkt te rijden. Deze zou ik mezelf toch zeker stellen.

                            Indien je voor jezelf zegt, ik wil er nog makkelijk minimum 4 jaar mee bollen zou ik het plaatsen van LPG overwegen. Zeg je eerder van, binnen 2 jaar vliegt hij de deur uit dan zijn het ergens overbodige kosten deze installatie nog uit te laten voeren omdat;

                            1. Je er van je occasie LPG nooit zoveel meer gaat krijgen als van eenzelfde benzine model.

                            2. Je wagen dan al terug 2 of meer jaar ouder is, seat de nieuwe toledo volledig gerestyled heeft en je het alweer wat moeilijker gaat kwijtgeraken (ouder model, geen gelijkenis met nieuwer model enz).

                            Mijn advies zou luiden:

                            A] Rij je er nog meer dan 4 jaar mee: installeren
                            B] Ben je van plan hem sneller weg te doen (en wil je er nog iets deftig van krijgen tenminste): niet installeren

                            C] Je laat geen LPG installeren, maar wil toch je Toledo houden, klein dieseltje kopen dan zou ik zeggen (POLO 1.4 TDI bvb). dan kom je met 4 a 5 litertjes toe per 100km en je kan 's zondags je Toledo buitenhalen.

                            Ziezo, ook mijn bijdrage geleverd

                            GRtz

                            PS: Dan is er nog de optie van het gratis rijden. Koop je een oude diesel aan lage prijs (zonder directe injectie, met voorkamer dus) en laat deze rijden op plantaardige olie (geen ombouwkosten, doen dan vanzelf). Gratis brandstof

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus
                              PS: Dan is er nog de optie van het gratis rijden. Koop je een oude diesel aan lage prijs (zonder directe injectie, met voorkamer dus) en laat deze rijden op plantaardige olie (geen ombouwkosten, doen dan vanzelf). Gratis brandstof
                              En waar zou je die plantaardige dan wel gratis verkrijgen?
                              Er is over enkele weken terug nog een reportage geweest op TV dat net het tegendeel beweerde: plantaardige olie kost per liter meer dan 2x zoveel dan gewone diesel. Dat is nu net het huidige probleem nog.

                              Het idee op zich is echter wel leuk ;-)

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door sportael
                                En waar zou je die plantaardige dan wel gratis verkrijgen?
                                Er is over enkele weken terug nog een reportage geweest op TV dat net het tegendeel beweerde: plantaardige olie kost per liter meer dan 2x zoveel dan gewone diesel. Dat is nu net het huidige probleem nog.

                                Het idee op zich is echter wel leuk ;-)
                                Jij verwart met Biodiesel, wat een mengeling is van gewone reguliere dieselolie met 2% koolzaadolie. Wanneer ik zeg dat het aat om plantaardige olie, bedoel ik...plantaardige olie, in Colruyt aan 0,70 €/ liter...maar uiteraard bestel je dit per vat wanneer je hierop gaat rijden.

                                Er is hier in België een groepering van tevreden PPO (puur plantaardige olie) rijders. De naam ontsnapt mij. Er is er zelfs eentje bij die er al 200.000km heeft opzitten met PPO.

                                En dan heb je nog WVO, dat is de frituurolie waarvoor de frituurist moet betalen om opgehaald te worden. Deze wordt door een filterinstallatie gegooid én is bijkomend gratis.

                                Ik weet niet hoe het juist in mekaar zit, dat filteren, om te voorkomen dat tegenstanders hier straks met hun verhaal staan van dure installaties, is niet zo, ik denk zelfs dat diegene met z'n golf fllterde met linnen doeken.

                                Indien jé echt gratis wil rijden is dit natuurlijk de ideale oplossing. Maar uiteraard niet de meest voor de handliggende...MAAR het kan he.

                                Oorspronkelijk geplaatst door sportael
                                Het idee op zich is echter wel leuk ;-)
                                Ik heb hier enkele dagen geleden een tekst gepost over rijden op PPO, kan je vinden via deze: http://www.vtm.be/auto/forum/showthr...013#post704013

                                Grtz

                                Comment


                                • #17
                                  Ik ben niet van plan deze wagen weg te doen. Ik wil hem liever nog wat 'oprijden' want hij heeft nog maar 48.000km (en nog wat) op de teller.

                                  Maar die afstand afleggen op benzine is geen optie, zó graag zie ik de pomp ook niet. Ik zou natuurlijk opteren voor LPI, moet eens ergens prijs gaan vragen...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Bij AG Autogas betaal je 2050 € voor een LPG installatie voor jouw model.
                                    A Twist of the Wrist

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo
                                      Bij AG Autogas betaal je 2050 € voor een LPG installatie voor jouw model.
                                      en ik durf er geld op zetten dat dat de prijs is die je op hun site hebt gevonden. Ik heb ook pas een andere wagen gekocht (foto's komen nog wel ooit ergens).
                                      En ik ben ook aan het rondkijken geweest voor lpg.
                                      Als je ringtank wil, of kleppensmeersysteem, flesje voor als je platte band hebt enzo..... komt nog veel bij kijken hoor. Dus een prijs van ca 2700 is echt niet overdreven.

                                      volgens testaankoop heb je, tegen 15.000km per jaar, je lpg installatie terug verdiend na 4jaar. Je mag namelijk niet vergeten dat je nog steeds een extra lpg taks betaald.
                                      En van enige voordelen kan je niet meer genieten, aangezien deze enkel gelden voor lpg installaties die geïnstalleerd worden VOOR inschrijving van het voertuig (max 298€)


                                      MAAR ....
                                      Ik weet niet hoe het met Seat zit, maar mijn garagist liet me niet toe om lpg te steken. Dan wou hij me zelfs geen garantie geven.
                                      Hij heeft me een paar motorblokken laten zien die op lpg liepen.
                                      Motorblokken van 2 à 3 jaar oud, die van 2 zelfs met kleppensmeersysteem.
                                      En geloof me, dat zag er niet meer gezond uit. Kleppen waren helemaal weg.
                                      oude motoren, met hydraulische kleppensturing konder zeer goed tegen lpg, maar momenteel zijn er (zeker en vast Japanse merken) die niet zo geschikt zijn voor LPG.

                                      Dus best eerst even raad vragen aan je betrouwbare seat garagist.
                                      KLIK |&| KLAK

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo
                                        Bij AG Autogas betaal je 2050 € voor een LPG installatie voor jouw model.
                                        Heb ik ook berekend. Bij Koltec-Necam (?) gaat het tussen € 1661 en € 1773 naar gelang het model.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X