Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Graag antwoord van mensen met ervaring (en niet van "horen zeggen"; "het schijnt"...):
Kunnen alle motoren op LPG? Ik lees op het internet veel Volvo's en Saabs maar wat mij interesseert zijn de voor mij betaalbare merken nl. Mazda, Toyota, Honda, Citroën, Ford ? De motoren waarnaar mijn interesse uitgaan hebben allen een cilinderinhoud van minder dan 2000 CC.
Een motor onder de 2000 cc kan perfect op gas. Je ziet 't alleen minder omdat de meeste mensen willen gassen om de hoge benzinekost (lees verbruik) te drukken. En dat is meestal het geval bij grotere motoren.
Een motor onder de 2000 cc kan perfect op gas. Je ziet 't alleen minder omdat de meeste mensen willen gassen om de hoge benzinekost (lees verbruik) te drukken. En dat is meestal het geval bij grotere motoren.
De naft word voor iedereen duurder he, dus ook voor mensen die met een kleinere motor rijden.
Ik vind dat LPG maar één groot nadeel heeft, ofwel is het een kleine tank op de plaats van het reservewiel, dus kleine actieradius en je ben je reservewiel kwijt.
Of je zet een grotere tank, maar dan heb je het probleem dat je minder plaats hebt in je koffer en je neerklapbare achterbank zijn nut verliest.
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Ik zit met een tank van 60l op de plaats van m'n reservewiel. En doe er niet minder km's dan op benzine mee, gezien ik ongeveer evenveel verbruik op benzine als gas...
Mijn tank is 60l dus 48l kan er in. Maar als het laatste groene lampje uit gaat en het rode aanspringt en ik ga tanken gaat er maar +-33l in. Nu ben ik blijven door rijden en ondertussen staat er al bijna 100km meer op de klok dan wanneer ik normaal zou tanken. Ik merk geen beweging van de naftmeter dus ik veronderstel dat ik nog steeds op lpg rij. Ben ik nu fout bezig en moet ik gaan tanken als het rode lampje gaat branden?
Mijn moeder heeft ook al enkele Volvo's op LPG gehad en ze zal er zo blijven kopen denk ik.
Haar 850 2.0 had destijds een Vialle-systeem (met sticker) en daar zijn heel wel wat problemen mee geweest. De auto begon te schokken en was niet meer rijdbaar en het heeft lang geduurd vooraleer men het kon oplossen. Bovendien konden ze dat maar op één plaats en dat was waar de installatie ooit was ingebouwd in Limburg ergens, alleszins erg ver van hier. Andere LPG-installateurs wisten geen weg met deze installatie. Ik heb ook nooit geweten wat er toen eigenlijk aan scheelde. Op 270.000 km hebben we de wagen verkocht wegens een kapotte koppeling. Toen kende ik nog niets van auto's maar achteraf gezien denk ik dat enkel de hydrolische bediening lek zal geweest zijn dus die had ze nooit mogen wegdoen.
Haar V40 nu heeft een recenter systeem met sticker en dat rijdt nu toch al een 150.000km probleemloos. Wat wel een probleem is, is op sommige momenten een vermogensverlies. Maar dat kan ook liggen aan de automaat, ik heb het gevoel dat de automaat niet correct terugschakelt omdat hij niet begrijpt dat er met LPG minder vermogen is. Op die manier kan het soms zijn dat je de gaspedaal indrukt om bv op een drukke weg in te voegen maar dat er "niet voldoende" gebeurd. Het kan ook zijn dat dit gewoon aan de afstelling ofzo ligt.
Maar als je ermee tankt neem je dat er graag allemaal bij.
Mijn tank is 60l dus 48l kan er in. Maar als het laatste groene lampje uit gaat en het rode aanspringt en ik ga tanken gaat er maar +-33l in. Nu ben ik blijven door rijden en ondertussen staat er al bijna 100km meer op de klok dan wanneer ik normaal zou tanken. Ik merk geen beweging van de naftmeter dus ik veronderstel dat ik nog steeds op lpg rij. Ben ik nu fout bezig en moet ik gaan tanken als het rode lampje gaat branden?
Je bent helemaal niet fout bezig.
Ik merk net 't zelfde met de mijne. Als het metertje op rood springt, kan ik nog een heel eind rijden. Gewoon goed opletten dat je je tank niet helemaal leeg rijdt
Hoe gebeurt de aankoop van een auto op LPG het best?
Hiermee bedoel ik:
Best uitkijken naar garagisten die ervaring hebben met LPG en/of die samenwerken met erkende LPG-installateurs? Zo ja, kennen er mensen hier goede garagisten en/of goede LPG-installateurs in Oost-Vlaanderen omgeving Gent?
Hoe en bij wie gebeurt de onderhoud van de LPG-installatie of is er geen onderhoud nodig? Met deze vraag bedoel ik: moet men bvb. nààr de garagist gaan én nààr de LPG-installateur voor onderhoud (=bij het geval als de garagist geen specialist is in LPG)? Dus 2 aparte plaatsen.
De merken van auto's waarnaar mijn interesse uitgaan, zijn: Mazda, Honda, Toyota, Ford, Subaru en mocht het budget toelaten op het moment als ik in de toekomst een auto koop ook Saab en Volvo. Dus als er hier iemand over de genoemde automerken goede garagisten kent die iets van LPG kennen en/of goede installateurs voor de genoemde automerken omgeving Gent... laat het gerust weten.
Wat ik niet begrijp, LPG is goedkoper dan Propaangas voor huishoudelijk gebruik terwijl het eigenlijk gewoon hetzelfde is
En nog iets, hoe zit het eigenlijk met rijden op aardgas? Opel heeft al een Zafira en een Combo die op aardgas rijden.
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
LPG is een mengsel van propaan en butaan. De verhouding tss beide is afhankelijk van de temperatuur (winter/zomer). Ik weet wel een tankstation dat puur propaan levert als LPG, zo tank je het ganse jaar door hetzelfde.
LPG is een mengsel van propaan en butaan. De verhouding tss beide is afhankelijk van de temperatuur (winter/zomer). Ik weet wel een tankstation dat puur propaan levert als LPG, zo tank je het ganse jaar door hetzelfde.
De Propaan die wij hier geleverd krijgen van Shell is LPG (en is ook echt een propaan - butaan mengsel), staat zo op de factuur.
Maar word wel aangerekend volgens de prijzen van de Propaan.
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Ik merk net 't zelfde met de mijne. Als het metertje op rood springt, kan ik nog een heel eind rijden. Gewoon goed opletten dat je je tank niet helemaal leeg rijdt
Vandaag gaan tanken: 46,8l dus nog 1,2l en hij was helemaal leeg (60l tank)
Goede gok van mij dus
aardgas zit op een hogere druk en de tanks zijn zwaarder
mja hoor op veel hogere druk !! ik had vandaag les betreffende het prins VSI systeem voor aardgas ombouw. de druk in de tank is zo'n 200 bar. Het grootste nadeel is de heel zware tanks die bovendien dikwijls een beperkte autonomie hebben.
Weet er iemand of de 1.2 3-cilinder (65pk) van VAG zonder problemen op LPG kan gezet worden?
Het is natuurlijk niet een motor met vermogen te over (echter voldoende).
Maar het is LPG of een Fabia van een jaar oud vervangen door een tweedehands diesel.
Weet er iemand of de 1.2 3-cilinder (60pk) van VAG zonder problemen op LPG kan gezet worden?
Het is natuurlijk niet een motor met vermogen te over (echter voldoende).
Maar het is LPG of een Fabia van een jaar oud vervangen door een tweedehands diesel.
lpg is zeker de beste keuze want het verlies op je Fabia gaat echt veel zijn en ze zijn niet zo gewild denk ik. Met lpg ga je ook nog winst maken.
Die 1.2 is heel basic dus lpg zal geen probleem zijn
Comment