Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LPG

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
    Je verliest inderdaad laadruim, klopt. Maar door de ringtanken (lpg-tank die op de plaats van 't reservewiel komt te liggen) is dat probleem voor 'n groot deel al opgelost. 't Reservewiel wordt netjes opgeborgen in een tas die bevestigd kan worden tegen de flank van je koffer. Bij een wagen als de jouwe neemt dat dus de plaats in van zo'n opvouwbare plastic bak. De keren dat mijn koffer werkelijk nokvol geladen is kan ik op 1 hand tellen.

    Trouwens, in tal van nieuwe wagens zit enkel een thuiskomertje. Daarmee ben je ook geen zak als je middenin de ardennen staat.
    Zo een ringtank is ideaal maar ik vind de autonomie dan weer zo beperkt. Ik wil minstens 600 km kunnen rijden met een volle tank, anders kan ik om de 2 dagen gaan tanken en dat is echt niet praktisch.

    Pas op ik ben volop voor LPG, maar ik kan begrijpen dat er een toch wel mensen zijn die het iets teveel nadelen vinden om over te schakelen.
    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
    '15 Volvo XC60 D3

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door avander_be Bekijk Berichten
      Nog een paar:
      - Nieuw: praktisch niet te krijgen... zeker niet als firmawagen.
      Das het rotte fiscaal systeem in België waarmee we stillaan zelf onze strot aan het dichtknijpen zijn. Jarenlang diesel gepromoot, nu op een punt gekomen van verzadiging, europa die beslist dat er op iedere brandstof evenveel accijns moet zitten wat voor prijsstijgingen gaat zorgen...


      - Dus meestal zelf de handen uit de mouwen steken:
      ----> een passend model zoeken en kopen
      ----> een deftig installateur zoeken
      ----> jaarlijkse keuring
      Voor een bedrijfswagen is het onbegonnen werk. Voor een privéwagen is het peanuts ivm met uitsparing. Gekende installateurs zijn er ondertussen voldoende in belgie.

      - Kofferruimte opofferen, beperkte actieradius, vaak tanken
      Door de ringtank is de hoeveelheid koffer die je oppoffert miniem. Ik vraag mij trouwens heel vaak af wie z'n koffer dagelijks nokvol laadt waardoor er geen mm meer vrij is. Actieradius is vandaag, mits grote ringtank te beperken tot +/- 500km. Dat valt vrij goed mee dus.

      - Parkeerverbod in de meeste ondergrondse parkings
      Parkeergarage's mogen geen lpg-wagens meer weigeren ondanks ze nog steeds bordjes hangen. In de nieuwere garage's is er geen enkele probleem meer.

      - Restwaarde quasi nul
      Niemand verplicht je wagen incl installatie te verkopen. Je koopt een nieuwe wagen, laat de installatie overplaatsen in de nieuwe en verkoopt de oude als benzinewagen.

      - 150 € extra rijbelasting, HONDERVIJFTIG EURO!!!!!!! ( Dat zijn dus twee tankbeurten hé :-).
      - 13€ extra keuringkost, DERTIEN EURO!!!!!!!! ( Da's bijna een emmer diesel, hé :-)).
      70 liter diesel tanken kost je vandaag 100.8 euro, wat is 150 euro dan nog...;-
      De extra dieselkeuring is ook niet gratis

      Zeg nu zelf, als Jan met de Pet laat je je dan toch liever een diesel aansmeren zoals de buren...
      Inderdaad. België is compleet verdieseld. Dat kan snel keren met dit soort prijzen maar de vooroordelen zoals hierboven zitten in het hoofd. Sommigen zijn correct (lpg-keuring, restwaarde), anderen dateren van jaren geleden en zijn achterhaald (beperkte actieradius, parkeergarages)

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
        Zo een ringtank is ideaal maar ik vind de autonomie dan weer zo beperkt. Ik wil minstens 600 km kunnen rijden met een volle tank, anders kan ik om de 2 dagen gaan tanken en dat is echt niet praktisch.

        Pas op ik ben volop voor LPG, maar ik kan begrijpen dat er een toch wel mensen zijn die het iets teveel nadelen vinden om over te schakelen.
        Er zijn ringtanken op de markt waarbij je om en bij de 500km kan rijden (weliswaar niet met een zuipschuit van 1985 maar met een hedendaagse vrij zuinige benzinemotor).

        Om de 2 dagen gaan tanken klinkt inderdaad angstaanjagend. Ik geeft toe dat dat bij mij ook vervelend leek in 't begin (ik kan maar 400km rijden per volle tank).

        Maar dat wordt een automatisme en ocharme, het neemt 10 minuten van je tijd in want de gaspomp is praktisch altijd vrij.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
          Er zijn ringtanken op de markt waarbij je om en bij de 500km kan rijden (weliswaar niet met een zuipschuit van 1985 maar met een hedendaagse vrij zuinige benzinemotor).

          Om de 2 dagen gaan tanken klinkt inderdaad angstaanjagend. Ik geeft toe dat dat bij mij ook vervelend leek in 't begin (ik kan maar 400km rijden per volle tank).

          Maar dat wordt een automatisme en ocharme, het neemt 10 minuten van je tijd in want de gaspomp is praktisch altijd vrij.
          Ik heb een tijd om de 2 dagen moeten gaan tanken en dat is echt verschrikkelijk voor mij, ik kan er niet aan doen, je moet je daar dan ook altijd naar regelen dat je een LPG pomp in de buurt hebt.

          Ik zeg niet dat het niet doenbaar is maar het is onmiskenbaar een nadeel.
          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
          '15 Volvo XC60 D3

          Comment


          • lpg in nieuwe civic?

            Hey iedereen,

            ik heb een vraag ivm lpi; zou het problemen geven om in mijn honda civic i-vtec van 2007 een lpi installatie te leggen?? Heb het dan voornaamlijk over de kleppen enz...

            Hoe zit het met de garantie indien er bv wel iets stuk zou gaan, want ik denk dat honda zich zal terugtrekken van de garantie als ik lpi zou leggen...

            Welk systeem zou het beste zijn en hoeveel zou mij dit dan kosten (wel met maar een kleine tank wil nie teveel aan ruimte inboeten) en moet er dan ook kopsmering op?

            mvg

            Comment


            • tuurlijk trekt honda zich terug

              tenzij het over natuurlijke dingen zou gaan als een benzinefilter

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Biestig Bekijk Berichten
                Hey iedereen,
                ...
                Welk systeem zou het beste zijn en hoeveel zou mij dit dan kosten (wel met maar een kleine tank wil nie teveel aan ruimte inboeten) en moet er dan ook kopsmering op?

                mvg
                Honda's hebben niet zo'n beste reputatie qua LPG, in zo'n geval ga je best voor een LPI Vialle systeem met een extra klepsmering.

                Kleppen slijten vooral omdat de temperatuur van de LPG ontbranding hoger ligt dan deze van benzine. Het voordeel is dat het vloeibaar ingespoten LPG opnieuw gasvormig wordt in de cylinders zelf en hierbij warmte ontrekt aan zijn omgeving.

                Comment


                • Kleppen slijten vooral omdat de temperatuur van de LPG ontbranding hoger ligt dan deze van benzine. Het voordeel is dat het vloeibaar ingespoten LPG opnieuw gasvormig wordt in de cylinders zelf en hierbij warmte ontrekt aan zijn omgeving.[/quote]


                  De verbrandingstemperatuur van LPG ligt 25° lager dan op benzine, het probleem zit helemaal niet in de temperatuur maar is de smeereigenschap, lpg reinigt te sterk

                  Wij hebbend e verbrandingtemperturen gemeten op een motor ik was er zelf van onder de indruk, ik dacht ook dat het anders was maar de zaak zit hem enkel in de smeereigenschap. benzine zorgt eigenlijk voor een "kussen" op de klep, lpg wast dit kussen weg waardoor de kleppen "onslaan" simpel uitgelegd maar dat is wat er gebeurd in werkelijkheid.

                  Take Care

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Mecanieker Bekijk Berichten
                    ...
                    De verbrandingstemperatuur van LPG ligt 25° lager dan op benzine, het probleem zit helemaal niet in de temperatuur maar is de smeereigenschap, lpg reinigt te sterk

                    Wij hebbend e verbrandingtemperturen gemeten op een motor ik was er zelf van onder de indruk, ik dacht ook dat het anders was maar de zaak zit hem enkel in de smeereigenschap. benzine zorgt eigenlijk voor een "kussen" op de klep, lpg wast dit kussen weg waardoor de kleppen "onslaan" simpel uitgelegd maar dat is wat er gebeurd in werkelijkheid.

                    Take Care
                    weer iets geleerd vandaag...

                    Comment


                    • Dus met een kleppensmeersysteem kunt ge dit euvel dus wegwerken, maar ik denk toch dat zo goed als iedere lpg gebruiker dit systeem gebruikt nie? of ben ik hier mis in??

                      Maar honda is toch nie de enige fabrikant die variabele kleppensturing heeft (v-tec) toyota heeft dit toch ook met z'n vvti en ik denk toch dat elke benzine dit tegenwoordig heeft... Of zijn de kleppen van een honda gewoon nog iets anders zodat deze sneller slijten dan ofzo?

                      Had een mail gestuurd naar een garage en die adviseert mij het prins vsi systeem aan met dan kleppensmering. Maar hier vind ik niet zoveel info over hoe dit systeem juist werkt, op een andere site had ik iets gelezen over het bigas lpi systeem en hier staat da goed op uitgelegd bv dat het werkt op de computer van de auto zelf qua inspuiting enzo, is dit bij het prins systeem ook zo??

                      Welke systemen spuiten de gas in vloeibare vorm in?? En hoeveel zijn deze ongeveer duurder??

                      mvg
                      Last edited by Biestig; 31/05/2008, 18:52.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Biestig Bekijk Berichten
                        ...

                        Welke systemen spuiten de gas in vloeibare vorm in?? En hoeveel zijn deze ongeveer duurder??

                        mvg
                        Voor zover ik weet zijn er maar twee fabrikanten die vloeibare inspuiting aanbieden: Vialle en Icom.

                        Variabele klepsturing of niet maakt niks uit, het gaat om de legering van de kleppen of klepzittingen AFAIK.

                        Comment


                        • jah, nu wordt het wel moeilijk eh...

                          Had ergens gehoord dat de honda's vanaf 2000 hun kleppen nie zo goed bestand waren tegen de hogere temperaturen van de lpg en dus rapper stuk zouden gaan...

                          Maar mecanieker zegt dat het juist sneller ontbrandt...

                          En bij de systemen van vialle heb ik hier gelezen dat de pomp "snel" stuk kan gaan als ge de tank leeg rijd...Maar bij dit systeem hebt ge wel de koelende werking van de lpg omdat die volledig vloeibaar ingespoten wordt...

                          Dus dan is het systeem van prins nie zo goed voor op een honda v-tec of ben ik hier nu mis in?? Of ligt het enkel aan de smering die moet toegevoegd worden?

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                            Ik heb een tijd om de 2 dagen moeten gaan tanken en dat is echt verschrikkelijk voor mij, ik kan er niet aan doen, je moet je daar dan ook altijd naar regelen dat je een LPG pomp in de buurt hebt.

                            Ik zeg niet dat het niet doenbaar is maar het is onmiskenbaar een nadeel.
                            Ook als 't je eigen portemonnee ten goede komt?

                            Als ik met een kar van de baas zou rijden ging ik ook lieft 2x per jaar tanken, bij wijze van spreken. Maar voor niets gaat alleen de zon op.

                            Het is waarschijnlijk voor iedereen anders maar ik vind om de 2 dagen de bak 'es volblazen zeker en vast geen probleem. Misschien omdat het tankstation op de weg naar 't werk ligt...

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Biestig Bekijk Berichten
                              jah, nu wordt het wel moeilijk eh...

                              Had ergens gehoord dat de honda's vanaf 2000 hun kleppen nie zo goed bestand waren tegen de hogere temperaturen van de lpg en dus rapper stuk zouden gaan...

                              Maar mecanieker zegt dat het juist sneller ontbrandt...

                              En bij de systemen van vialle heb ik hier gelezen dat de pomp "snel" stuk kan gaan als ge de tank leeg rijd...Maar bij dit systeem hebt ge wel de koelende werking van de lpg omdat die volledig vloeibaar ingespoten wordt...

                              Dus dan is het systeem van prins nie zo goed voor op een honda v-tec of ben ik hier nu mis in?? Of ligt het enkel aan de smering die moet toegevoegd worden?
                              Prins is een zeer degelijk systeem, ik heb er tot hiertoe nog géén klachten over gehoord, dus met een klepsmering slaap je vast op beide oren.

                              Ik heb 4 Honda's gehad uit de vroege jaren 90 waarvan 3 op LPG gereden hebben zonder problemen. Da's natuurlijk géén garantie dat de huidige Honda motoren het even goed gaan doen... maar het zou me sterk verwonderen dat je voor de 100KKm in de problemen zou geraken.

                              Comment


                              • hmm, maar toch blijf ik met een dubbel gevoel zitten...
                                Die verhalen zullen toch ook wel niet zomaar uit de lucht gegrepen zijn denk ik dan toch.

                                Heb mail gestuurd naar mijn garage (wuyts in hechtel) en daar zeggen ze dus dat de garantie vervalt op de motor indien ik hem op lpg leg, terwijl ze wel op hun eigen site wa moeite gaan doen voor uitleg te geven over lpg waarbij zelfs als eerste punt staat "kan lpg mijn motor beschadigen?" (en hun antwoord is dan dus nee...) Beetje belachelijk wel van de garage, als ze toch hun garantie intrekken moeten ze nie met van die misleidende reclame afkomen vind ik mja...

                                Dus ben nog wa aant twijfelen, een andere lpg installateur heeft mij ook een mail terug gestuurd waarin stond:

                                "Deze kopsmeringssystemen kunnen het probleem van het inslaan van de kleppen niet weg nemen, zij gaan het inslaan vertragen.
                                Het is dan belangrijk om ook tijdig de klepspeling te laten opmeten en indien nodig te laten bijstellen."

                                En da laat me nog meer twijfelen, dus zal nog wa meer info moeten opzoeken vrees ik...

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                                  Ook als 't je eigen portemonnee ten goede komt?

                                  Als ik met een kar van de baas zou rijden ging ik ook lieft 2x per jaar tanken, bij wijze van spreken. Maar voor niets gaat alleen de zon op.

                                  Het is waarschijnlijk voor iedereen anders maar ik vind om de 2 dagen de bak 'es volblazen zeker en vast geen probleem. Misschien omdat het tankstation op de weg naar 't werk ligt...
                                  In combinatie met andere nadelen van LPG wel ja, moest dat het enige zijn dan is het iets anders.
                                  '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                  '15 Volvo XC60 D3

                                  Comment


                                  • Tien vragen over LPG

                                    De prijzen van benzine en diesel swingen de pan uit, maar het overtuigt ons blijkbaar niet om over te stappen naar LPG. Nochtans biedt LPG (liquified petroleum gas) een hoop voordelen. In tien vragen blazen we de mist weg rond het autogas LPG.


                                    1 Hoe schakel ik over op LPG?

                                    Sommige merken, zoals Chevrolet, bieden LPG-auto’s te koop aan. Andere bestuurders kunnen hun benzinewagen laten ombouwen. Sommige garages hebben een gespecialiseerde installateur. Die sluit een LPG-tank aan op de motor. Dat kost gemiddeld 2.000 euro. LPG kan alleen bij benzinemotoren en niet bij dieselwagens.

                                    2 Hoeveel kost LPG en hoeveel zal het in de toekomst kosten?


                                    Een liter autogas kost nu 0,606 euro. Met een maximumprijs van 1,447 euro voor diesel en 1,580 euro voor benzine valt LPG meer dan de helft goedkoper uit.
                                    Een LPG-motor verbruikt wel vijftien procent meer dan een benzinewagen, maar het prijsvoordeel compenseert dat.
                                    De prijzen zullen waarschijnlijk licht stijgen als de regering niet ingrijpt via accijnzen, maar LPG blijft goedkoper dan diesel en benzine. Bovendien krijg je een fiscaal voordeel van 298 euro bij de inschrijving van een auto op LPG en geeft de gasleverancier Primagaz 150 liter gratis.

                                    3 Is het voordelig om op LPG te rijden?

                                    Zeker voor auto’s die veel verbruiken, maakt LPG een groot verschil. De installatiekosten en het meerverbruik in acht genomen, win je de investering ruim terug. Gesteld dat het 2.000 euro kost om een tank te installeren en dat je vijftien procent meer verbruikt, dan win je tegen de huidige tarieven 6 euro per 100 kilometer met een benzinewagen. Dat betekent dat je de investering terugverdiend hebt na 24.000 kilometer. Voor een dieselwagen is de berekening iets ingewikkelder. Een dieselwagen die 6,8 liter per 100 kilometer verbruikt, staat qua vermogen ongeveer gelijk met een LPG-auto die 10 liter verbruikt. Na 44.000 kilometer zijn de kosten terugverdiend.

                                    4 Neemt de LPG-tank mijn kofferruimte helemaal in?

                                    Een LPG-tank moet apart geïnstalleerd worden en neemt dus plaats in. Maar er zijn modellen op de markt die passen in de ruimte van je reservewiel. De meeste LPG-tanks zijn 40 of 60 liter groot, maar er zijn er die zelfs 200 liter kunnen bevatten.

                                    5 Is LPG schoner dan benzine of diesel?

                                    Zeker. Een motor verbrandt LPG veel schoner en efficiënter dan diesel en benzine. Daardoor maakt hij minder lawaai en verslijt hij minder snel. De uitlaatgassen zijn ook properder dan die van benzinemotoren.

                                    LPG-uitlaatgassen bevatten beduidend minder CO2 dan benzinewagens en veel minder stikstof dan dieselwagens. ‘Vooral op het vlak van fijn stof is er een enorm verschil’, zegt Paul Verwilghen van LPG-verdeler Primagaz.

                                    6 Is LPG onveilig?

                                    Nee. LPG-tanks kunnen concurreren met diesel- en benzinetanks en zijn minstens even stevig, zoniet steviger. Zware crashtests in maart jongstleden jaar wezen uit dat de tanks in alle gevallen intact bleven. Toch zijn er veel ondergrondse garages die LPG-auto’s weigeren uit angst voor ontploffingen.

                                    7 Waar kan ik LPG tanken?

                                    Zo’n zeshonderd tankstations in België bieden LPG aan. Er zijn lijsten op het internet en er bestaat een ‘LPG-gids’ met alle tankstations die autogas aanbieden. Volgens de Federatie Butaan Propaan (FeBuPro) voldoet dat voorlopig ruimschoots aan de vraag. Nadeel is dat het in landen als Frankrijk, Spanje en Italië veel moeilijker is om aan LPG te raken.

                                    8 Hoeveel mensen rijden al op LPG?

                                    Het aantal LPG-gebruikers daalt al jaren. In 2002 reden meer dan 74.000 auto’s op gas, in 2007 waren dat er nog maar 51.000. Ter vergelijking: er kwamen meer dan vier miljoen diesel- en benzineauto’s op controle.

                                    Een steekproef van FeBuPro wijst wel op een nieuwe stijging. ‘Vroeger bouwden installateurs één auto per dag om, en nu zien ze gemakkelijk vijftien klanten passeren’, zegt Walter Kuylen van FeBuPro. Ook Primagaz wordt de jongste tijd overstelpt met vragen naar concrete informatie.

                                    9 Waarom breekt LPG niet door?

                                    Een eerste grote drempel is het feit dat de meeste bestuurders op diesel rijden. Bovendien leeft bij veel mensen het vooroordeel dat LPG minder veilig is dan doorsneebrandstof. Dat ze soms niet ondergronds kunnen parkeren, is een bijkomend tegenargument. Ook de impact op de kofferruimte doet veel potentiële klanten terugdeinzen. Veel mensen denken ook dat ze niet genoeg mogelijkheden hebben om te tanken. Dat je in het begin ook veel geld moet betalen om een tank te installeren, schrikt nog mensen af.

                                    10 Waarom zou je overschakelen op LPG en geen waterstofauto of hybride wagen kopen?


                                    Wachten tot waterstofauto’s gecommercialiseerd worden, heeft geen zin. Tegen dat het zo ver is, hebt u alweer enkele auto’s versleten. Eergisteren nog werd het eerste waterstoftankstation ingehuldigd. LPG is veel meer verspreid. ‘Wij zijn niet tegen andere vormen van brandstof’, reageert Walter Kuylen van FeBuPro. ‘Over een jaar of dertig kan je helemaal zuiver de baan op dankzij waterstof. Maar wie nu een auto heeft, is beter af met LPG.’

                                    Koen Baumers

                                    Bron : http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...cleID=O31SO94U

                                    Comment


                                    • 15% is sterk overdreven.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Mecanieker Bekijk Berichten
                                        ...
                                        De verbrandingstemperatuur van LPG ligt 25° lager dan op benzine, het probleem zit helemaal niet in de temperatuur maar is de smeereigenschap, lpg reinigt te sterk
                                        ...
                                        Take Care
                                        Hoi Mecanieker,

                                        ik heb zelf z'on Flashlube maar het (on)ding raakt niet deftig afgesteld, t'is doorgaans alles of niets... 'k heb meermaals gepoogd het af te stellen: 1 druppel per 5 sec bij stationair toerental en bij 2000/min maar tevergeefs. Gelukkig doet de Galant het prima zonder...

                                        Comment


                                        • Wat kost 'n klassieke lpg installatie voor 'n Mercedes w123 ? (230ce)
                                          (en valt dat 2dehands te kopen ?)

                                          Comment

                                          Working...
                                          X