Mededeling
Collapse
No announcement yet.
LPG
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door 911turboOmdat ze gewoon met ons kl0ten aan het spelen zijn.
Ze verhogen gewoon de prijs van benzine, diesel en sigaretten om hun begroting in evenwicht te krijgen.
Nu zit er zoveel man te klagen over de hoge diesel en benzine, en nu hebben ze dus schrik om stemmen te verliezen dus laten ze de prijs van benzine & diesel weer zakken en laten de LPG-prijs stijgen. krijgen ze weer X-aantal honderduizenden €'s meer binnen via de BTW op LPG.
Als ik vergelijk met 4 maand geleden waar de benzineprijs 1,30 was (effectief aan de pomp) en LPG max 40 cent, vind ik dat de mensen die hierdoor hebben beslist om een LPG installatie te plaatsen een kl**t zijn afgedraaid...
Nu gaat mijn payback ratio van mijn installatie weer omhoog!
By the way, denken jullie dat de kwaliteit van het gas in de winter beter is dan in de zomer? Ik verbruik nl ip 12,5-13,5 in de zomer nu een liter minder. Kan ook te maken hebben met de 205 winterbanden ipv de 225 zomerbanden misschien? Hoe dan ook, ik dacht te weten dat dit te maken zou kunnen hebben met de mix van propaan en butaan, dat die anders zou zijn in de winter. Any input?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door axeldbVind ik een correcte statement. De benzine -en dieselprijzen waren de laatste tijd wat te snel gestegen, ook met dat systeem waarbij een daling in de prijs normaal gecompenseerd werd door een stijging in accijnzen. Dit systeem werd nu afgeschaft. Hierdoor en door de daling van de olieprijzen is de daling in de benzineprijzen echt voelbaar. Echter, met de beperkte groep LPG rijders in ons land werd geen rekening gehouden. De LPG prijs moet normaal met een vertragend effect volgen maar voorlopig zien we alleen stijgingen. De accijns op de LPG kan ook niet dalen he
Wat mij betreft is dat cliquet-systeem één van de grootste rip-offs bedacht door de federale regering! Het is dé pasmunt bij uitstek voor hun begroting.
Door deze prijsstijgingen genereert de federale overheid enkele honderden miljoenen extra BTW-inkomsten. Die prijsverhoging wordt nog versterkt door het cliquet-systeem waardoor de accijnzen op benzine en diesel sluipend omhoog gaan. Het cliquet-systeem is in de zomer van 2003 opgezet om de accijnzen op benzine en diesel op vier jaar tijd met 0,15 euro per liter te doen stijgen (6 frank per liter).
De federale regering beslist in 2003 om de prijsverlagingen binnen bepaalde grenzen maar voor de helft door te rekenen: het zogenaamde cliquet-systeem. De andere helft gaat naar de staatskas in de vorm van hogere accijnzen. De extra belasting op benzine, diesel en stookolie komt neer op een verhoging van de prijs van een liter benzine met 0,0755 euro of 3 frank. Wat flink doortikt aan de ruim 8 miljard liter brandstof die we jaarlijks verbruiken. Met gewone accijnzen (zoals in 1985) zouden benzine en diesel begin 2005 resp. 0,358 en 0,25 euro per liter minder kosten. Per liter huisbrandolie moet de consument vanaf 4 augustus 2003 een energiebijdrage betalen van 0,005 euro. Die sluipende accijnsverhoging is wel beperkt (2,8 eurocent per liter benzine per jaar, voor diesel 3,5 eurocent per liter per jaar).
Afschaffing is trouwens ook niet helemaal waar, eerder een omgekeerde werking wanneer de prijzen bepaalde plafonds overschrijden:
Het systeem krijgt veel kritiek. Daarom wordt in april 2005 gedacht aan een omkering van de cliquet: bij iedere prijsverhoging wordt de helft van die verhoging ongedaan gemaakt door een verlaging van de accijnzen. De grensbedragen werden vastgelegd op 1,1 euro per liter diesel en op 1,5 euro per liter ongelode benzine. Boven die drempel worden de meerontvangsten aan BTW gebruikt om de accijns te verlagen.
Dit mechanisme betekent dus geen blokkering van de prijzen, het remt alleen de prijsstijging af. Om de maatregel niet te doen wegen op het regeringsbudget (want bij een blokkering van de prijzen zouden de olieproducenten een vrijgeleide krijgen voor ongecontroleerde prijsstijgingen). De afremming betekent dus niet dat de prijs aan de pomp de grenzen van 1,1 en 1,5 euro niet overschreden kan worden; de maatregel houdt de prijsstijging niet tegen, maar zwakt ze enkel af door de taksvermindering. De uiteindelijke besparing voor de consument is dus miniem.
Toch is de regering-Verhofstadt niet te vinden voor een echte accijnsverlaging, zoals in Frankrijk. In juli, wanneer de dieselprijs over de 1,10 euro-grens gaat, wordt de omgekeerde cliquet voor het eerst toegepast. Ook eind augustus 2005 bereikt de federale regering een akkoord over een nieuwe toepassing van de omgekeerde cliquet: de accijns daalt met 2,10 euro per 1.000 liter (0,0021 euro per liter).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door PeeKaWat mij betreft is dat cliquet-systeem één van de grootste rip-offs bedacht door de federale regering! Het is dé pasmunt bij uitstek voor hun begrotingA Twist of the Wrist
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door 911turboInderdaad, ik weet nog dat ze in de regering geld nodig hadden voor één of ander megalomaan projectje en direct daarna hebben ze het plafond voor de maximale stijging van de accijns met het clicquet systeem verhoogd.
It makes you sick, doesn't it?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door axeldbBy the way, denken jullie dat de kwaliteit van het gas in de winter beter is dan in de zomer? Ik verbruik nl ip 12,5-13,5 in de zomer nu een liter minder. Kan ook te maken hebben met de 205 winterbanden ipv de 225 zomerbanden misschien? Hoe dan ook, ik dacht te weten dat dit te maken zou kunnen hebben met de mix van propaan en butaan, dat die anders zou zijn in de winter. Any input?
Het lager verbruik ligt puur aan je winterbanden want normaal verbruik je altijd meer met "winter"-LPG.A Twist of the Wrist
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door 911turboIn de winter zit er meer propaan in dan butaan, namelijk 70% propaan en 30% butaan.
Het lager verbruik ligt puur aan je winterbanden want normaal verbruik je altijd meer met "winter"-LPG.
enig idee wat dan het verschil is tss zomer -en winter LPG?
Zo ja, waar haal je deze informatie?
thx
axel
Comment
-
dat kan varieren tot 40 propaan en 60 butaan
butaan ontspant moeilijk boven de 4°, maar is kalorierijker waardoor je minder verbruikt
zelf zit ik nou ook met een liter méérverbruik tov de zomer
(die brede banden kosten je flink wat dollars kwa verbruik zo te zien)
google eens op lpg, vind je veel info !
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobodat kan varieren tot 40 propaan en 60 butaan
butaan ontspant moeilijk boven de 4°, maar is kalorierijker waardoor je minder verbruikt
zelf zit ik nou ook met een liter méérverbruik tov de zomer
(die brede banden kosten je flink wat dollars kwa verbruik zo te zien)
google eens op lpg, vind je veel info !
Had niet gedacht dat die banden zo een groot effect zouden hebben op het verbruik...
maar ja, zo´n goeie grip is ook wat waard
Comment
-
lpg in pick up truck??
hallo iedereen
vooreerst zalig kerstmis voor iedereen op deze site..
ik heb aan jullie een vraagje,en alle meningen zijn welkom...
ik heb me een pick up truck aangeschaft en ik zou graag willen weten welke installatie van gas voor mij het beste geschikt is....de verkoper zijnen uitleg heb ik wel gehoord,maar toch zou ik graag van jullie ook je mening of ervaringen hiemee willen weten...en waar je het aan de beste prijs en naservice kan laten installeren.
ik ben zelf van de regio geel/kasterlee
het voetuig in kwestie is een dodge ram 1500,4700cc
ik kijk uit naar jullie reaktie waarvoor alvast dank
mvg
marcus
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door axeldben wat is de verhouding dan in de zomer?
enig idee wat dan het verschil is tss zomer -en winter LPG?
Zo ja, waar haal je deze informatie?
thx
axelOorspronkelijk geplaatst door bobodat kan varieren tot 40 propaan en 60 butaan
butaan ontspant moeilijk boven de 4°, maar is kalorierijker waardoor je minder verbruikt
zelf zit ik nou ook met een liter méérverbruik tov de zomer
De verhouding zit altijd tussen 70-30 en 30-70 maar in de praktijk is "winter"-lpg 70% propaan en 30 % butaan, en in de zomer is het 40% propaan en 60 % butaan.A Twist of the Wrist
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door marcus orreliushallo iedereen
vooreerst zalig kerstmis voor iedereen op deze site..
ik heb aan jullie een vraagje,en alle meningen zijn welkom...
ik heb me een pick up truck aangeschaft en ik zou graag willen weten welke installatie van gas voor mij het beste geschikt is....de verkoper zijnen uitleg heb ik wel gehoord,maar toch zou ik graag van jullie ook je mening of ervaringen hiemee willen weten...en waar je het aan de beste prijs en naservice kan laten installeren.
ik ben zelf van de regio geel/kasterlee
het voetuig in kwestie is een dodge ram 1500,4700cc
ik kijk uit naar jullie reaktie waarvoor alvast dank
mvg
marcusA Twist of the Wrist
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door marcus orreliustja,maar wa is het beste he voor zo'n wagen..en die vsi,is dat dan die lpi da ze zeggen?
Maar VSI is sequentiële gas injectie.Last edited by 911turbo; 24/12/2005, 20:32.A Twist of the Wrist
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door PeeKaWaarom piekt de LPG prijs momenteel en zakt de prijs van benzine & diesel naar een laagte?
Ik betaal een dure 0.484/l terwijl de benzine 95+ op een "lage" 1.16/l staat...
Verhoudingsgewijs is dat respectievelijk duur en 'goedkoop'.
Zoals de prijs van de LPG de hoogte inschiet de laatste tijd, het verschil wordt me wat te klein t.o.v. benzine die wel al fel in prijs gemindert is de laatste paar maand ,waardoor men weer vele duizenden kilometers extra moet rijden eer de installatie terugverdiend is.
Afzetters en bedriegers, dat zijn het, al die kwieten daar in Brussel!
Comment
-
het eerste jaar kost het met een € 500 surplus, het lpg rijden, met een jaargemiddelde van 20000 km
het tweede jaar brengt het me € 1200 op, want de installatiekost is al terugbetaald
dus rij minumum 2 jaar met je auto
overbouwen naar de volgende kost € 500
Comment
Comment