Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LPG

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts



  • A Twist of the Wrist

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo
      Omdat ze gewoon met ons kl0ten aan het spelen zijn.

      Ze verhogen gewoon de prijs van benzine, diesel en sigaretten om hun begroting in evenwicht te krijgen.

      Nu zit er zoveel man te klagen over de hoge diesel en benzine, en nu hebben ze dus schrik om stemmen te verliezen dus laten ze de prijs van benzine & diesel weer zakken en laten de LPG-prijs stijgen. krijgen ze weer X-aantal honderduizenden €'s meer binnen via de BTW op LPG.
      Vind ik een correcte statement. De benzine -en dieselprijzen waren de laatste tijd wat te snel gestegen, ook met dat systeem waarbij een daling in de prijs normaal gecompenseerd werd door een stijging in accijnzen. Dit systeem werd nu afgeschaft. Hierdoor en door de daling van de olieprijzen is de daling in de benzineprijzen echt voelbaar. Echter, met de beperkte groep LPG rijders in ons land werd geen rekening gehouden. De LPG prijs moet normaal met een vertragend effect volgen maar voorlopig zien we alleen stijgingen. De accijns op de LPG kan ook niet dalen he

      Als ik vergelijk met 4 maand geleden waar de benzineprijs 1,30 was (effectief aan de pomp) en LPG max 40 cent, vind ik dat de mensen die hierdoor hebben beslist om een LPG installatie te plaatsen een kl**t zijn afgedraaid...

      Nu gaat mijn payback ratio van mijn installatie weer omhoog!

      By the way, denken jullie dat de kwaliteit van het gas in de winter beter is dan in de zomer? Ik verbruik nl ip 12,5-13,5 in de zomer nu een liter minder. Kan ook te maken hebben met de 205 winterbanden ipv de 225 zomerbanden misschien? Hoe dan ook, ik dacht te weten dat dit te maken zou kunnen hebben met de mix van propaan en butaan, dat die anders zou zijn in de winter. Any input?

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door axeldb
        Vind ik een correcte statement. De benzine -en dieselprijzen waren de laatste tijd wat te snel gestegen, ook met dat systeem waarbij een daling in de prijs normaal gecompenseerd werd door een stijging in accijnzen. Dit systeem werd nu afgeschaft. Hierdoor en door de daling van de olieprijzen is de daling in de benzineprijzen echt voelbaar. Echter, met de beperkte groep LPG rijders in ons land werd geen rekening gehouden. De LPG prijs moet normaal met een vertragend effect volgen maar voorlopig zien we alleen stijgingen. De accijns op de LPG kan ook niet dalen he
        Dat is het zogenaamde "cliquet-systeem" waarbij elke werkelijke daling in de olieprijs deels afgeroomd wordt door vadertje staat in de vorm van accijnzen. Dus bv 10cent daling daarvan voelen wij er door dat systeem 5 in de portefeuille. (niet gebaseerd op reeële cijfers natuurlijk!)

        Wat mij betreft is dat cliquet-systeem één van de grootste rip-offs bedacht door de federale regering! Het is dé pasmunt bij uitstek voor hun begroting.

        Door deze prijsstijgingen genereert de federale overheid enkele honderden miljoenen extra BTW-inkomsten. Die prijsverhoging wordt nog versterkt door het cliquet-systeem waardoor de accijnzen op benzine en diesel sluipend omhoog gaan. Het cliquet-systeem is in de zomer van 2003 opgezet om de accijnzen op benzine en diesel op vier jaar tijd met 0,15 euro per liter te doen stijgen (6 frank per liter).


        De federale regering beslist in 2003 om de prijsverlagingen binnen bepaalde grenzen maar voor de helft door te rekenen: het zogenaamde cliquet-systeem. De andere helft gaat naar de staatskas in de vorm van hogere accijnzen. De extra belasting op benzine, diesel en stookolie komt neer op een verhoging van de prijs van een liter benzine met 0,0755 euro of 3 frank. Wat flink doortikt aan de ruim 8 miljard liter brandstof die we jaarlijks verbruiken. Met gewone accijnzen (zoals in 1985) zouden benzine en diesel begin 2005 resp. 0,358 en 0,25 euro per liter minder kosten. Per liter huisbrandolie moet de consument vanaf 4 augustus 2003 een energiebijdrage betalen van 0,005 euro. Die sluipende accijnsverhoging is wel beperkt (2,8 eurocent per liter benzine per jaar, voor diesel 3,5 eurocent per liter per jaar).


        Afschaffing is trouwens ook niet helemaal waar, eerder een omgekeerde werking wanneer de prijzen bepaalde plafonds overschrijden:

        Het systeem krijgt veel kritiek. Daarom wordt in april 2005 gedacht aan een omkering van de cliquet: bij iedere prijsverhoging wordt de helft van die verhoging ongedaan gemaakt door een verlaging van de accijnzen. De grensbedragen werden vastgelegd op 1,1 euro per liter diesel en op 1,5 euro per liter ongelode benzine. Boven die drempel worden de meerontvangsten aan BTW gebruikt om de accijns te verlagen.
        Dit mechanisme betekent dus geen blokkering van de prijzen, het remt alleen de prijsstijging af. Om de maatregel niet te doen wegen op het regeringsbudget (want bij een blokkering van de prijzen zouden de olieproducenten een vrijgeleide krijgen voor ongecontroleerde prijsstijgingen). De afremming betekent dus niet dat de prijs aan de pomp de grenzen van 1,1 en 1,5 euro niet overschreden kan worden; de maatregel houdt de prijsstijging niet tegen, maar zwakt ze enkel af door de taksvermindering. De uiteindelijke besparing voor de consument is dus miniem.
        Toch is de regering-Verhofstadt niet te vinden voor een echte accijnsverlaging, zoals in Frankrijk. In juli, wanneer de dieselprijs over de 1,10 euro-grens gaat, wordt de omgekeerde cliquet voor het eerst toegepast. Ook eind augustus 2005 bereikt de federale regering een akkoord over een nieuwe toepassing van de omgekeerde cliquet: de accijns daalt met 2,10 euro per 1.000 liter (0,0021 euro per liter).

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door PeeKa
          Wat mij betreft is dat cliquet-systeem één van de grootste rip-offs bedacht door de federale regering! Het is dé pasmunt bij uitstek voor hun begroting
          Inderdaad, ik weet nog dat ze in de regering geld nodig hadden voor één of ander megalomaan projectje en direct daarna hebben ze het plafond voor de maximale stijging van de accijns met het clicquet systeem verhoogd.
          A Twist of the Wrist

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo
            Inderdaad, ik weet nog dat ze in de regering geld nodig hadden voor één of ander megalomaan projectje en direct daarna hebben ze het plafond voor de maximale stijging van de accijns met het clicquet systeem verhoogd.
            Als ik me niet vergis was dat destijds om een verminderde energiefactuur voor kmo's te bekrachtigen. Dat ging een put nalaten van 25 miljoen euro en dat verschil zijn ze toen aan de pomp gaan oprapen. Dat is wel pas aan het licht gekomen na een parlementaire vraag...op de persconferentie na die ministerraad waar dat beslist is heeft men er toen met géén woord over gerept, maar wel met grote trom die vermindering aangekondigd.

            It makes you sick, doesn't it?

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door PeeKa
              It makes you sick, doesn't it?
              Amai, niet.
              A Twist of the Wrist

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo
                on-topic: hoeveel liter is je tank ?
                77 liter reservewieltank - 62 liter effectief gevuld...
                goed voor 450-500 km...

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door axeldb
                  By the way, denken jullie dat de kwaliteit van het gas in de winter beter is dan in de zomer? Ik verbruik nl ip 12,5-13,5 in de zomer nu een liter minder. Kan ook te maken hebben met de 205 winterbanden ipv de 225 zomerbanden misschien? Hoe dan ook, ik dacht te weten dat dit te maken zou kunnen hebben met de mix van propaan en butaan, dat die anders zou zijn in de winter. Any input?
                  In de winter zit er meer propaan in dan butaan, namelijk 70% propaan en 30% butaan.

                  Het lager verbruik ligt puur aan je winterbanden want normaal verbruik je altijd meer met "winter"-LPG.
                  A Twist of the Wrist

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo
                    In de winter zit er meer propaan in dan butaan, namelijk 70% propaan en 30% butaan.

                    Het lager verbruik ligt puur aan je winterbanden want normaal verbruik je altijd meer met "winter"-LPG.
                    en wat is de verhouding dan in de zomer?
                    enig idee wat dan het verschil is tss zomer -en winter LPG?
                    Zo ja, waar haal je deze informatie?

                    thx
                    axel

                    Comment


                    • dat kan varieren tot 40 propaan en 60 butaan

                      butaan ontspant moeilijk boven de 4°, maar is kalorierijker waardoor je minder verbruikt

                      zelf zit ik nou ook met een liter méérverbruik tov de zomer

                      (die brede banden kosten je flink wat dollars kwa verbruik zo te zien)

                      google eens op lpg, vind je veel info !

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door bobo
                        dat kan varieren tot 40 propaan en 60 butaan

                        butaan ontspant moeilijk boven de 4°, maar is kalorierijker waardoor je minder verbruikt

                        zelf zit ik nou ook met een liter méérverbruik tov de zomer

                        (die brede banden kosten je flink wat dollars kwa verbruik zo te zien)

                        google eens op lpg, vind je veel info !
                        je bedoelt dat butaan moeilijk ontspant ONDER de 4 graden wellicht? Anders zouden ze er niet meer van gebruiken in de zomer...

                        Had niet gedacht dat die banden zo een groot effect zouden hebben op het verbruik...
                        maar ja, zo´n goeie grip is ook wat waard

                        Comment


                        • lpg in pick up truck??

                          hallo iedereen
                          vooreerst zalig kerstmis voor iedereen op deze site..
                          ik heb aan jullie een vraagje,en alle meningen zijn welkom...
                          ik heb me een pick up truck aangeschaft en ik zou graag willen weten welke installatie van gas voor mij het beste geschikt is....de verkoper zijnen uitleg heb ik wel gehoord,maar toch zou ik graag van jullie ook je mening of ervaringen hiemee willen weten...en waar je het aan de beste prijs en naservice kan laten installeren.
                          ik ben zelf van de regio geel/kasterlee
                          het voetuig in kwestie is een dodge ram 1500,4700cc
                          ik kijk uit naar jullie reaktie waarvoor alvast dank
                          mvg
                          marcus

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door axeldb
                            en wat is de verhouding dan in de zomer?
                            enig idee wat dan het verschil is tss zomer -en winter LPG?
                            Zo ja, waar haal je deze informatie?

                            thx
                            axel
                            Oorspronkelijk geplaatst door bobo
                            dat kan varieren tot 40 propaan en 60 butaan

                            butaan ontspant moeilijk boven de 4°, maar is kalorierijker waardoor je minder verbruikt

                            zelf zit ik nou ook met een liter méérverbruik tov de zomer
                            Zoals Bobo zei, butaan verdampt te slecht bij lage temperaturen waardoor je motor slechter zou draaien in de winter. Daarom wordt er extra veel propaan in de LPG gedaan.

                            De verhouding zit altijd tussen 70-30 en 30-70 maar in de praktijk is "winter"-lpg 70% propaan en 30 % butaan, en in de zomer is het 40% propaan en 60 % butaan.
                            A Twist of the Wrist

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door marcus orrelius
                              hallo iedereen
                              vooreerst zalig kerstmis voor iedereen op deze site..
                              ik heb aan jullie een vraagje,en alle meningen zijn welkom...
                              ik heb me een pick up truck aangeschaft en ik zou graag willen weten welke installatie van gas voor mij het beste geschikt is....de verkoper zijnen uitleg heb ik wel gehoord,maar toch zou ik graag van jullie ook je mening of ervaringen hiemee willen weten...en waar je het aan de beste prijs en naservice kan laten installeren.
                              ik ben zelf van de regio geel/kasterlee
                              het voetuig in kwestie is een dodge ram 1500,4700cc
                              ik kijk uit naar jullie reaktie waarvoor alvast dank
                              mvg
                              marcus
                              Ik zou gaan voor een prins VSI voor een RAM 1500 4.7, maar er zijn ook nog andere fabrikanten die een systeem hebben voor deze wagen.
                              A Twist of the Wrist

                              Comment


                              • tja,maar wa is het beste he voor zo'n wagen..en die vsi,is dat dan die lpi da ze zeggen?

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door marcus orrelius
                                  tja,maar wa is het beste he voor zo'n wagen..en die vsi,is dat dan die lpi da ze zeggen?
                                  Nee, dat is geen lpi, maar lpi is een benaming die nogal regelmatig verkeerd wordt gebruikt.

                                  Maar VSI is sequentiële gas injectie.
                                  Last edited by 911turbo; 24/12/2005, 20:32.
                                  A Twist of the Wrist

                                  Comment


                                  • lpi is met een pomp (net zoals je benzine of mazoutpomp) voor je lpg en exclusief vialle

                                    bij lpg heb je geen pomp nodig omdat het op druk staat en automatisch vergast op atmosferische druk

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door PeeKa
                                      Waarom piekt de LPG prijs momenteel en zakt de prijs van benzine & diesel naar een laagte?

                                      Ik betaal een dure 0.484/l terwijl de benzine 95+ op een "lage" 1.16/l staat...

                                      Verhoudingsgewijs is dat respectievelijk duur en 'goedkoop'.
                                      Ik ben alleszins content dat ik tot hiertoe nog niet ben overgegaan tot de aanschaf van een LPG installatie.
                                      Zoals de prijs van de LPG de hoogte inschiet de laatste tijd, het verschil wordt me wat te klein t.o.v. benzine die wel al fel in prijs gemindert is de laatste paar maand ,waardoor men weer vele duizenden kilometers extra moet rijden eer de installatie terugverdiend is.
                                      Afzetters en bedriegers, dat zijn het, al die kwieten daar in Brussel!

                                      Comment


                                      • het eerste jaar kost het met een € 500 surplus, het lpg rijden, met een jaargemiddelde van 20000 km

                                        het tweede jaar brengt het me € 1200 op, want de installatiekost is al terugbetaald

                                        dus rij minumum 2 jaar met je auto

                                        overbouwen naar de volgende kost € 500

                                        Comment


                                        • Bon, ik heb mijn "tankjaar" afgesloten. Sinds ik op 16 sept 2005 mijn eerste LPG tankbeurt heb gedaan, tot mijn laatste op 30/12 heb ik een totaal opgemaakt:

                                          Liters lpg: 1009,21l
                                          Totaal kost lpg: €473,23

                                          Comment

                                          Working...
                                          X