Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Men neme een zuinige diesel a 6 liter/100km, de goedkoopste pomp(in mijn nabije omgeving) biedt nu diesel aan a 1,025euro/liter.
Dit geeft een verbruikskost van 6,15 euro per liter ofte 248 Bef.
Men neme mijn eigenste Saab 9-3 met een verbruik van 10 liter LPG, op dit moment te tanken aan 0,439euro/liter.(ook in mijn omgeving)
Dit geeft een verbruikskost aan van 4,39 euro ofte 177 Bef.
Verschil in verbruikskostprijs is dus 71 Bef oftewel 1,76 euro voor elke 100 km in het voordeel van de Saab op LPG.
Per 1000 km is dat reeds 710 Bef en op jaarbasis gerekend aan 20000km/jaar is dat reeds 14200 Bef ofte 352 euro.
Mijns insziens kan dit toch al tellen vind ik.
Komt daar bovenop dat men meer dan waarschijnlijk met een kleine dieselwagen moet rijden om de voornoemde 6 liter te kunnen bereiken terwijl mijn Saab toch een niet zo kleine gezinswagen is, dus dan is de keuze ook vrij vlug gemaakt. althans voor mij toch.
Maar uiteraard moet ieder voor zich uitmaken op welke brandstof hij of zij wil rijden, ik heb alleszins toch al vele voordelen ontdekt van rijden op LPG!
Stel je rijdt een LPI-wagen, 0,43€/liter, 10liter/100km = 4,3€/100km [173 Bef]
Stel je rijdt een DIESELwagen, 0,98€/liter, 6liter/100km = 5,88€/100km [237 Bef]
__________________________________________________ __________
Dit geeft een verschil van 1,58€/100km [63 Bef]
Stel je rijdt gemiddeld 30.000km/jaar, uitsparing bedraagt 474€/jaar.
Verder gaat een dieselwagen er niet goedkoper op worden, en zal de dieselprijs niet meer zakken. Uiteraard ook de gasprijs niet, maar je hebt wel ieder jaar een uitsparing van enkele honderden Euro's. Ik denk dat het voor velen interessant is.
Stel je rijdt een LPI-wagen, 0,43€/liter, 10liter/100km = 4,3€/100km [173 Bef]
Stel je rijdt een DIESELwagen, 0,98€/liter, 6liter/100km = 5,88€/100km [237 Bef]
__________________________________________________ __________
Dit geeft een verschil van 1,58€/100km [63 Bef]
Stel je rijdt gemiddeld 30.000km/jaar, uitsparing bedraagt 474€/jaar.
Verder gaat een dieselwagen er niet goedkoper op worden, en zal de dieselprijs niet meer zakken. Uiteraard ook de gasprijs niet, maar je hebt wel ieder jaar een uitsparing van enkele honderden Euro's. Ik denk dat het voor velen interessant is.
Voor velen misschien wel, voor mij nog niet. Die 0,95 is de EE in Izegem (eigenlijk nog minder, gewoon 17 cent korting op officiële prijs). Van die 474 euro moet je ook nog de extra LPG-taks van 148,68 EUR aftrekken (bij normale wagens van 10 à 11 fiscale pk). Komt dus op 325 EUR besparing.
En dat is het mij niet waard. Common-rail dieselmotoren zijn minder betrouwbaar dan oude atmosferische diesels, maar je kan er niet omheen dat ook een LPG-wagen minder betrouwbaar is dan dezelfde atmosferische benzinewagen. Hoe meer randmechaniek, hoe groter de kans op storingen allerhande. Dus op dat vlak heeft de een geen voordeel op een ander.
Als je dan een installatie rekent van 2000 eur ('t zal niet veel schelen voor een goede LPI), dan zou ik al 184.000 km moeten rijden vooraleer ik break-even ben.
Dus voor mij is het een no-go. Ik blijf dieselen.
(echter, voor de mensen die nu met een benzine-wagen rijden en hun eigen wagen op LPG willen leggen, da's iets heel anders, dan is het al heel snel financieel interessant)
Voor velen misschien wel, voor mij nog niet. Die 0,95 is de EE in Izegem (eigenlijk nog minder, gewoon 17 cent korting op officiële prijs). Van die 474 euro moet je ook nog de extra LPG-taks van 148,68 EUR aftrekken (bij normale wagens van 10 à 11 fiscale pk). Komt dus op 325 EUR besparing.
En dat is het mij niet waard. Common-rail dieselmotoren zijn minder betrouwbaar dan oude atmosferische diesels, maar je kan er niet omheen dat ook een LPG-wagen minder betrouwbaar is dan dezelfde atmosferische benzinewagen. Hoe meer randmechaniek, hoe groter de kans op storingen allerhande. Dus op dat vlak heeft de een geen voordeel op een ander.
Ik respecteer uiteraard je keuze hierin.
Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2
Als je dan een installatie rekent van 2000 eur ('t zal niet veel schelen voor een goede LPI), dan zou ik al 184.000 km moeten rijden vooraleer ik break-even ben.
Je commonrail 'gooi' je weg als je je wagen verkoopt. Je LPI-installatie plaats je over in je nieuwe wagen. Ik bekijk het als een investering, geen lederen interieur, geen nieuwe koelkast dit jaar, maar een LPG-installatie
Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2
Dus voor mij is het een no-go. Ik blijf dieselen.
(echter, voor de mensen die nu met een benzine-wagen rijden en hun eigen wagen op LPG willen leggen, da's iets heel anders, dan is het al heel snel financieel interessant)
Ik reed een dieselwagen en heb moeten kiezen bij de aankoop van m'n "nieuwe". Ik volg de brandstofprijzen vrij goed en heb opgemerkt dat de dieselprijs verdubbeld is op 24 maanden. Bij de LPG-prijs is er 35% bijgekomen. Zo is de dieselprijs afgelopen maand 3 keer gestegen, de LPG geen enkele keer, uitgezonder afgelopen week waarin alle brandstofprijzen gestegen zijn. Uiteraard blijven ze mekaar in prijs, maar als je voordelig wil rijden ben je beter af met LPG, toch met een respectabal aantal kilometers.
Nu is het verschil voor jou 300 Euro, als de prijzen de huidige trend blijven volgen bespaar je volgend jaar 400 Eur...
Stel je rijdt een LPI-wagen, 0,43€/liter, 10liter/100km = 4,3€/100km [173 Bef]
Stel je rijdt een DIESELwagen, 0,98€/liter, 6liter/100km = 5,88€/100km [237 Bef]
__________________________________________________ __________
Dit geeft een verschil van 1,58€/100km [63 Bef]
Stel je rijdt gemiddeld 30.000km/jaar, uitsparing bedraagt 474€/jaar.
Verder gaat een dieselwagen er niet goedkoper op worden, en zal de dieselprijs niet meer zakken. Uiteraard ook de gasprijs niet, maar je hebt wel ieder jaar een uitsparing van enkele honderden Euro's. Ik denk dat het voor velen interessant is.
In mijn omgeving tan,k je voor ongeveer 1,032 € voor een liter diesel en LPG is er te vinden voor 0,40 €.
Comment