Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LPG

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • En we hebben de maand Maart ook afgesloten, met de volgende resultaten:

    lpg: 259,35l
    prijs: € 116,58
    km's: 2609,60

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door PeeKa
      En we hebben de maand Maart ook afgesloten, met de volgende resultaten:

      lpg: 259,35l
      prijs: € 116,58
      km's: 2609,60
      Al 'es uitgerekend wat de LPG-installatie je totnutoe bespaart heeft op brandstofkosten?

      Heb je de installatie trouwens al terugverdiend, of is dat nog wat snel?

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door PeeKa
        En we hebben de maand Maart ook afgesloten, met de volgende resultaten:

        lpg: 259,35l
        prijs: € 116,58
        km's: 2609,60
        Ik zou met evenveel kilometers 40 euro meer kwijt zijn.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus
          Al 'es uitgerekend wat de LPG-installatie je totnutoe bespaart heeft op brandstofkosten?

          Heb je de installatie trouwens al terugverdiend, of is dat nog wat snel?
          Neen, besparing nog niet uitgerekend, maar ze is er wel dat lijkt me duidelijk

          En heb ze nog niet terug verdiend, heb ze liggen van september 2005 dus da's nog wat snel.

          Maar heb me er nog niet mee beziggehouden eerlijk gezegd

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Jupke
            Ik zou met evenveel kilometers 40 euro meer kwijt zijn.
            40 maar? Da's weinig.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door PeeKa
              40 maar? Da's weinig.
              'ie rijdt dan ook met een dieseltje in een 206, beesjes zijn vrij zuinig.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus
                'ie rijdt dan ook met een dieseltje in een 206, beesjes zijn vrij zuinig.
                't zal wel iets meer zijn, ik heb 6l gerekend, tis een fractie meer normaal.

                Comment


                • Ik zou 70€ duurder uitkomen bij en verbruik van 7.2l
                  2002 MX-5 NB 1.6

                  2011 Honda PCX

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Jochen
                    Ik zou 70€ duurder uitkomen bij en verbruik van 7.2l
                    Da's voor mij nog goed om bijna 4 tankbeurten lpg te doen, waarmee ik dan nog eens grofweg 1600km ver kom.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door PeeKa
                      Da's voor mij nog goed om bijna 4 tankbeurten lpg te doen, waarmee ik dan nog eens grofweg 1600km ver kom.
                      2002 MX-5 NB 1.6

                      2011 Honda PCX

                      Comment


                      • EDIT: nvrmnd, ik heb m'n flashlube gevonden in het winkeltje van een lokale lpgpomp hier.
                        Last edited by ; 04/04/2006, 21:21.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus
                          Al 'es uitgerekend wat de LPG-installatie je totnutoe bespaart heeft op brandstofkosten?

                          Heb je de installatie trouwens al terugverdiend, of is dat nog wat snel?
                          Uitgerekend yes, terugverdiend, nog niet. Na 10 maanden gebruik:

                          Brandstofverbruik (LPG én benzine) van 13.1 liter aan gemiddeld 0.51 euro per liter (ik heb ook wel zo'n 350 liter nafte verbuisd reken ik dus ook mee) versus gemiddeld verbruik van 10.3 liter op benzine aan 1.20 euro (gemiddelde over laatste jaar).
                          Verschil tussen die twee na 33000 km is 1857 euro min de 150 euro extra taksen is totale besparing van 1708 euro. Daarmee is 70% van mijn installatiekost geamortiseerd. Dus nog 15000 kms en ik ben break even

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door PeeKa
                            En we hebben de maand Maart ook afgesloten, met de volgende resultaten:

                            lpg: 259,35l
                            prijs: € 116,58
                            km's: 2609,60
                            Mmm hiermee heb ik dus geen reden om eraan te denken mijn diesel in te ruilen.

                            Met een vlotte rijstijl verstook ik 6 literkes diesel, aan 0,95 cent. Voor 2610 km zou dat op 148,77 EUR komen.

                            Dus een winst van 32,19 euro op 2610 km. Per 1.000 km komt dat op 12,33 euro. Veel te weinig dus, als je het vergelijkt met een 318d.
                            BMW E46 318d '05

                            VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

                            Comment


                            • Mijn berekeningsvoordeel diesel- LPG:

                              Men neme een zuinige diesel a 6 liter/100km, de goedkoopste pomp(in mijn nabije omgeving) biedt nu diesel aan a 1,025euro/liter.
                              Dit geeft een verbruikskost van 6,15 euro per liter ofte 248 Bef.

                              Men neme mijn eigenste Saab 9-3 met een verbruik van 10 liter LPG, op dit moment te tanken aan 0,439euro/liter.(ook in mijn omgeving)
                              Dit geeft een verbruikskost aan van 4,39 euro ofte 177 Bef.
                              Verschil in verbruikskostprijs is dus 71 Bef oftewel 1,76 euro voor elke 100 km in het voordeel van de Saab op LPG.
                              Per 1000 km is dat reeds 710 Bef en op jaarbasis gerekend aan 20000km/jaar is dat reeds 14200 Bef ofte 352 euro.
                              Mijns insziens kan dit toch al tellen vind ik.

                              Komt daar bovenop dat men meer dan waarschijnlijk met een kleine dieselwagen moet rijden om de voornoemde 6 liter te kunnen bereiken terwijl mijn Saab toch een niet zo kleine gezinswagen is, dus dan is de keuze ook vrij vlug gemaakt. althans voor mij toch.

                              Maar uiteraard moet ieder voor zich uitmaken op welke brandstof hij of zij wil rijden, ik heb alleszins toch al vele voordelen ontdekt van rijden op LPG!
                              Last edited by magnum; 05/04/2006, 01:49.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2
                                Mmm hiermee heb ik dus geen reden om eraan te denken mijn diesel in te ruilen.

                                Met een vlotte rijstijl verstook ik 6 literkes diesel, aan 0,95 cent. Voor 2610 km zou dat op 148,77 EUR komen.

                                Dus een winst van 32,19 euro op 2610 km. Per 1.000 km komt dat op 12,33 euro. Veel te weinig dus, als je het vergelijkt met een 318d.

                                Die 0,95 cent is al erg goedkoop gerekend, verleden week heb ik getankt bij EE in Groot-Bijgaarden, één der goedkoopste en daar moest ik reeds 0,979 Euro neertellen per liter. Mist wat zoeken vindt je LPG aan 0,43 EUR/liter.

                                Stel je rijdt een LPI-wagen, 0,43€/liter, 10liter/100km = 4,3€/100km [173 Bef]
                                Stel je rijdt een DIESELwagen, 0,98€/liter, 6liter/100km = 5,88€/100km [237 Bef]
                                __________________________________________________ __________
                                Dit geeft een verschil van 1,58€/100km [63 Bef]

                                Stel je rijdt gemiddeld 30.000km/jaar, uitsparing bedraagt 474€/jaar.
                                Verder gaat een dieselwagen er niet goedkoper op worden, en zal de dieselprijs niet meer zakken. Uiteraard ook de gasprijs niet, maar je hebt wel ieder jaar een uitsparing van enkele honderden Euro's. Ik denk dat het voor velen interessant is.
                                Last edited by ; 05/04/2006, 11:23.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus
                                  Die 0,95 cent is al erg goedkoop gerekend, verleden week heb ik getankt bij EE in Groot-Bijgaarden, één der goedkoopste en daar moest ik reeds 0,979 Euro neertellen per liter. Mist wat zoeken vindt je LPG aan 0,43 EUR/liter.

                                  Stel je rijdt een LPI-wagen, 0,43€/liter, 10liter/100km = 4,3€/100km [173 Bef]
                                  Stel je rijdt een DIESELwagen, 0,98€/liter, 6liter/100km = 5,88€/100km [237 Bef]
                                  __________________________________________________ __________
                                  Dit geeft een verschil van 1,58€/100km [63 Bef]

                                  Stel je rijdt gemiddeld 30.000km/jaar, uitsparing bedraagt 474€/jaar.
                                  Verder gaat een dieselwagen er niet goedkoper op worden, en zal de dieselprijs niet meer zakken. Uiteraard ook de gasprijs niet, maar je hebt wel ieder jaar een uitsparing van enkele honderden Euro's. Ik denk dat het voor velen interessant is.
                                  Voor velen misschien wel, voor mij nog niet. Die 0,95 is de EE in Izegem (eigenlijk nog minder, gewoon 17 cent korting op officiële prijs). Van die 474 euro moet je ook nog de extra LPG-taks van 148,68 EUR aftrekken (bij normale wagens van 10 à 11 fiscale pk). Komt dus op 325 EUR besparing.

                                  En dat is het mij niet waard. Common-rail dieselmotoren zijn minder betrouwbaar dan oude atmosferische diesels, maar je kan er niet omheen dat ook een LPG-wagen minder betrouwbaar is dan dezelfde atmosferische benzinewagen. Hoe meer randmechaniek, hoe groter de kans op storingen allerhande. Dus op dat vlak heeft de een geen voordeel op een ander.

                                  Als je dan een installatie rekent van 2000 eur ('t zal niet veel schelen voor een goede LPI), dan zou ik al 184.000 km moeten rijden vooraleer ik break-even ben.

                                  Dus voor mij is het een no-go. Ik blijf dieselen.

                                  (echter, voor de mensen die nu met een benzine-wagen rijden en hun eigen wagen op LPG willen leggen, da's iets heel anders, dan is het al heel snel financieel interessant)
                                  BMW E46 318d '05

                                  VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2
                                    Voor velen misschien wel, voor mij nog niet. Die 0,95 is de EE in Izegem (eigenlijk nog minder, gewoon 17 cent korting op officiële prijs). Van die 474 euro moet je ook nog de extra LPG-taks van 148,68 EUR aftrekken (bij normale wagens van 10 à 11 fiscale pk). Komt dus op 325 EUR besparing.

                                    En dat is het mij niet waard. Common-rail dieselmotoren zijn minder betrouwbaar dan oude atmosferische diesels, maar je kan er niet omheen dat ook een LPG-wagen minder betrouwbaar is dan dezelfde atmosferische benzinewagen. Hoe meer randmechaniek, hoe groter de kans op storingen allerhande. Dus op dat vlak heeft de een geen voordeel op een ander.
                                    Ik respecteer uiteraard je keuze hierin.

                                    Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2
                                    Als je dan een installatie rekent van 2000 eur ('t zal niet veel schelen voor een goede LPI), dan zou ik al 184.000 km moeten rijden vooraleer ik break-even ben.
                                    Je commonrail 'gooi' je weg als je je wagen verkoopt. Je LPI-installatie plaats je over in je nieuwe wagen. Ik bekijk het als een investering, geen lederen interieur, geen nieuwe koelkast dit jaar, maar een LPG-installatie

                                    Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2
                                    Dus voor mij is het een no-go. Ik blijf dieselen.

                                    (echter, voor de mensen die nu met een benzine-wagen rijden en hun eigen wagen op LPG willen leggen, da's iets heel anders, dan is het al heel snel financieel interessant)
                                    Ik reed een dieselwagen en heb moeten kiezen bij de aankoop van m'n "nieuwe". Ik volg de brandstofprijzen vrij goed en heb opgemerkt dat de dieselprijs verdubbeld is op 24 maanden. Bij de LPG-prijs is er 35% bijgekomen. Zo is de dieselprijs afgelopen maand 3 keer gestegen, de LPG geen enkele keer, uitgezonder afgelopen week waarin alle brandstofprijzen gestegen zijn. Uiteraard blijven ze mekaar in prijs, maar als je voordelig wil rijden ben je beter af met LPG, toch met een respectabal aantal kilometers.

                                    Nu is het verschil voor jou 300 Euro, als de prijzen de huidige trend blijven volgen bespaar je volgend jaar 400 Eur...
                                    Last edited by ; 05/04/2006, 12:55.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus
                                      Die 0,95 cent is al erg goedkoop gerekend, verleden week heb ik getankt bij EE in Groot-Bijgaarden, één der goedkoopste en daar moest ik reeds 0,979 Euro neertellen per liter. Mist wat zoeken vindt je LPG aan 0,43 EUR/liter.

                                      Stel je rijdt een LPI-wagen, 0,43€/liter, 10liter/100km = 4,3€/100km [173 Bef]
                                      Stel je rijdt een DIESELwagen, 0,98€/liter, 6liter/100km = 5,88€/100km [237 Bef]
                                      __________________________________________________ __________
                                      Dit geeft een verschil van 1,58€/100km [63 Bef]

                                      Stel je rijdt gemiddeld 30.000km/jaar, uitsparing bedraagt 474€/jaar.
                                      Verder gaat een dieselwagen er niet goedkoper op worden, en zal de dieselprijs niet meer zakken. Uiteraard ook de gasprijs niet, maar je hebt wel ieder jaar een uitsparing van enkele honderden Euro's. Ik denk dat het voor velen interessant is.
                                      In mijn omgeving tan,k je voor ongeveer 1,032 € voor een liter diesel en LPG is er te vinden voor 0,40 €.

                                      reken maar uit.
                                      Last edited by 911turbo; 05/04/2006, 12:54.
                                      A Twist of the Wrist

                                      Comment


                                      • Kleine toevoeging nog, ik reed met een 1900 diesel en ben over gegaan naar een 1400 benzine, extra LPG-taks kost me 30€ in plus.

                                        Comment


                                        • Hoe reageren de motoren van Renault op LPG?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X