Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Is het eigenlijk mogelijk en aan te raden om bijvoorbeeld een golf gti of polo gti op lpi te leggen? Ze hebben mij ook eens wijsgemaakt dat het ongezond is om toeren te maken met een wagen op lpi? Fairytales?
LPG Gids 2010
In de meeste Europese landen kunt u dus zonder problemen op autogas rijden. Maar niet in ieder land in Europa is de distributie van autogas even goed geregeld. Voor automobilisten die tijdens een reis naar het buitenland optimaal van hun autogasinstallatie willen profiteren, verschijnt jaarlijks de LPG Gids. Hierin vindt u niet alleen de adressen van nagenoeg alle LPG-tankstations in Europa, de gids bevat ook handige tips. Zo kunt u lezen welke verloopnippel u in de verschillende landen nodig hebt en of u op zoek moet naar autogas, LPG, propaan of GPL.
Met de app van Landi Renzo vind je gemakkelijk een LPG- of CNG-tankstation op je route Ook in het buitenland Navigeer gemakkelijk via Google Maps naar je bestemming
In de editie 2010 zijn voor bijna alle landen de GPS-codes opgenomen. Na aanschaf van de LPG-gids kunt u voor € 4,95 extra alle landen uit de gids (uitgezonderd Balkan, Griekenland en Ierland) downloaden in uw navigatiesysteem (TomTom of Garmin). De adressen van de LPG-tankstations in Nederland ontvangt u extra.
ff wat correcties
toeren maken op LPG is totaal geen probleem, zolang hij maar nergens over de lijn te arm begint te lopen.
vroeger met de vacuumsystemen ( zoals carbu) had je sms het probleem dat je op lage toeren te rijk stond en dat je bij full throttle ineens te arm liep ( zorgt voor verbrande kleppen ). waardoor je aan de vijsjes kon beginnen regelen om dit goed te krijgen. ( als het al lukte )
nu met moderne lpi systemen heb je dat probleem niet, die luisteren mee naar je lambdasensor en zulen wel zorgen dat er meer word ingespoten als dat nodig is.
eerst chippen dan LPG ( wtf denk ff na man)
hoe kan je nu fijntunen via te chippen als je daarna een andere brandstof gaat inspuiten met andere eigenschappen.
zo kan lpg hogere compressies aan, en kan dit meer voorontsteking gebruiken.
normaalgezien is het zo dat je vroeger kon kiezen op carbu. of hij reed goed op benzine en redelijk op gas.
of je verzette de ontsteking wat ( meer voorontsteking) en hij reed goed op gas en redelijk op benzine.
je zou dus nu eigenlijk eerst je auto op gas moeten leggen, en dan u chip herprogrameren dat je de ontstekingstijdstippen aanpast voor lpg. want anders ga je mss wel optimalere ontstekingen inprogrameren voor benzine, maar dan blijkt achteraf dat die nog steeds te laat staat LPG optimaal te laten presteren.
het beste van al is als je een systeem zou hebben met 2 chips, eentje voor lpg, en eentje voor benzine, en dat die vanzelf kiest welke chip die neemt naargelang op welke brandstof je rijd.
Ben is met de S8 naar CH gebold (met dank aan de vijs in de achterband van de 5)
Verdomme ik had dat al veel eerder moeten doen
De angst voor het tanken van LPG in het buitenland, maar overal dezelfde vulnippel
Luxemburg dezelfde, en 50 cent is een goeie prijs
Duitsland ook dezelfde, 69 cent is wel wat duurder but still
En dus zelfs in Zwitserland, nota bene op 5km van m'n deur, 1 van de weinige zoniet de enigste in de Zentralschweiz! Zelfde vulnippel, wel een stuk prijziger: 1,17 CHF per liter, da's zowat 88 cent.
Overigens, verbruik na 680km volgens boordcomputer 12,9, reëel zou het een 17 moeten zijn. Dit wel na een vlotte nachtelijke rit via Luxemburg - Nancy - épinal - Mulhouse - Basel
Ik heb ze ook nog nooit goedkoper tegengekomen dan in België. Morgen vertrek ik naar Denemarken en heb al gelezen dat gas daar amper te verkrijgen is en dat het praktisch even duur is als benzine
BMW E61 525d LCI '09
Suzuki Bandit 1250NA /07
Fiesta Red Edition '16
Ik heb ze ook nog nooit goedkoper tegengekomen dan in België. Morgen vertrek ik naar Denemarken en heb al gelezen dat gas daar amper te verkrijgen is en dat het praktisch even duur is als benzine
Zoek u maar op internet gasstations op voorhand op. Langs de autostrade heeft geen enkel tankstation gas.
Oorspronkelijk geplaatst door Alexis
Was grappig om je bij het vertrekken elke 90° bocht al clutchdumpend scheef te zien nemen om je kar wat te sparen
Ben is met de S8 naar CH gebold (met dank aan de vijs in de achterband van de 5)
Verdomme ik had dat al veel eerder moeten doen
De angst voor het tanken van LPG in het buitenland, maar overal dezelfde vulnippel
Luxemburg dezelfde, en 50 cent is een goeie prijs
Duitsland ook dezelfde, 69 cent is wel wat duurder but still
En dus zelfs in Zwitserland, nota bene op 5km van m'n deur, 1 van de weinige zoniet de enigste in de Zentralschweiz! Zelfde vulnippel, wel een stuk prijziger: 1,17 CHF per liter, da's zowat 88 cent.
De max!
Op m'n roadtripje heb ik 3 nippels gekocht, en 2 nodig gehad. Denk dat ik met die 3 heel Europa kan doen.
Rond België hebben enkel Nl en UK een andere nippel
Oorspronkelijk geplaatst door Alexis
Was grappig om je bij het vertrekken elke 90° bocht al clutchdumpend scheef te zien nemen om je kar wat te sparen
In Luxemburg vond ik het wel ff "scary", in de zin dat ik het pistool niet kon blokkeren en dus zelf in een soort spreidstand dat ding nog moest vasthouden, terwijl ik die knop ingedrukt hield.
Aldus durfde ik niet vol vol te tanken, uit angst voor overdruk of dergelijke...
Comment