Groot prijsvoordeel doet chauffeurs op autogas overschakelen Iedereen wil op LPG overschakelen
Grégoire De Poorter
De monteurs van LPG-installaties in auto's kunnen de stijgende vraag nauwelijks volgen. 'We zouden dag en nacht moeten werken', zegt Jean-Marie De Roover uit Sint-Truiden.
LPG of autogas is met 0,67 euro per liter ongeveer een volle euro goedkoper dan benzine en dat doet almaar meer chauffeurs kiezen voor LPG.
'Sinds 1 maart krijgen we bijzonder veel automobilisten over de vloer die hun wagen met een LPG-installatie willen uitrusten. We moeten overwerken om de mensen snel te bedienen want we willen de wachttijd tot anderhalve maand beperken', zegt Jean-Marie De Roover uit Sint-Truiden. 'Blijkbaar is voor velen de psychologische prijsdrempel van de benzine en diesel overschreden. Ze willen nu op LPG rijden, ontegensprekelijk de voordeligste brandstof. De installatiekost van gemiddeld 1.800 euro is snel terugverdiend. Reken op anderhalf jaar voor wie jaarlijks 20.000 km aflegt.' 'Het is al van begin dit jaar veel drukker. Ik zit dertig jaar in de stiel en heb de vroegere LPG-rijders naar de dieselauto's zien overstappen maar nu keren ze terug naar autogas', zegt Paul Van Coillie in Sint-Martens-Leerne.
'Er staan nu drie nieuwe Chevrolets in mijn garage te wachten op een LPG-installatie. Ik monteer ze aan een tempo van een per dag en kan de wachttijd beperken tot twee weken.'
'We bouwen nu al dubbel zoveel installaties in als vorig jaar maar we verwachten de komende maanden een boom van de LPG-auto's. Gasvormige brandstoffen zoals LPG, aardgas en (in de toekomst) waterstof zijn de toekomst', zegt Ives van Meenen in Eeklo.
'LPG is een brandstof die vooral door particuliere automobilisten wordt getankt. De bedrijven met leasewagens zijn er niet in geïnteresseerd wat onbegrijpelijk is als je de prijsvoordeel van LPG bekijkt. Omdat er op LPG geen accijnzen worden geheven zal het verschil met benzine en diesel zelfs nog toenemen. Wie 30.000 km per jaar rijdt heeft de meerkost van de installatie al in een jaar tijd terugverdiend. Daarna is er alleen nog profijt', zegt Ives Van Meenen.
Ook oudere auto's komen nog in aanmerking voor een LPG-installatie. 'En die ombouw is zelfs goedkoper dan een nieuwe installatie omdat de oude auto's een minder complexe motor hebben.'
Chevrolet
Ondanks het prijsvoordeel zijn LPG-wagens nooit kunnen doorbreken in autoland. 'De constructeurs hebben LPG altijd afgeremd. Blijkbaar vinden ze dat marktsegment onvoldoende interessant', zegt Van Meenen.
Enkele automerken hebben LPG wel gepromoot maar dan uit noodzaak omdat ze geen dieselmotoren konden aanbieden. Zo is Chevrolet gestopt met LPG-auto's af te leveren. 'We hebben nu zuinige diesels en de klanten kunnen hun benzinewagen nog altijd bij een onafhankelijke monteur op LPG laten afstellen', zegt Yves De Cauwer, woordvoerder van Chevrolet.
- vrijdag 11 maart 2011
- Auteur: JanMuylaert
Grégoire De Poorter
De monteurs van LPG-installaties in auto's kunnen de stijgende vraag nauwelijks volgen. 'We zouden dag en nacht moeten werken', zegt Jean-Marie De Roover uit Sint-Truiden.
LPG of autogas is met 0,67 euro per liter ongeveer een volle euro goedkoper dan benzine en dat doet almaar meer chauffeurs kiezen voor LPG.
'Sinds 1 maart krijgen we bijzonder veel automobilisten over de vloer die hun wagen met een LPG-installatie willen uitrusten. We moeten overwerken om de mensen snel te bedienen want we willen de wachttijd tot anderhalve maand beperken', zegt Jean-Marie De Roover uit Sint-Truiden. 'Blijkbaar is voor velen de psychologische prijsdrempel van de benzine en diesel overschreden. Ze willen nu op LPG rijden, ontegensprekelijk de voordeligste brandstof. De installatiekost van gemiddeld 1.800 euro is snel terugverdiend. Reken op anderhalf jaar voor wie jaarlijks 20.000 km aflegt.' 'Het is al van begin dit jaar veel drukker. Ik zit dertig jaar in de stiel en heb de vroegere LPG-rijders naar de dieselauto's zien overstappen maar nu keren ze terug naar autogas', zegt Paul Van Coillie in Sint-Martens-Leerne.
'Er staan nu drie nieuwe Chevrolets in mijn garage te wachten op een LPG-installatie. Ik monteer ze aan een tempo van een per dag en kan de wachttijd beperken tot twee weken.'
'We bouwen nu al dubbel zoveel installaties in als vorig jaar maar we verwachten de komende maanden een boom van de LPG-auto's. Gasvormige brandstoffen zoals LPG, aardgas en (in de toekomst) waterstof zijn de toekomst', zegt Ives van Meenen in Eeklo.
'LPG is een brandstof die vooral door particuliere automobilisten wordt getankt. De bedrijven met leasewagens zijn er niet in geïnteresseerd wat onbegrijpelijk is als je de prijsvoordeel van LPG bekijkt. Omdat er op LPG geen accijnzen worden geheven zal het verschil met benzine en diesel zelfs nog toenemen. Wie 30.000 km per jaar rijdt heeft de meerkost van de installatie al in een jaar tijd terugverdiend. Daarna is er alleen nog profijt', zegt Ives Van Meenen.
Ook oudere auto's komen nog in aanmerking voor een LPG-installatie. 'En die ombouw is zelfs goedkoper dan een nieuwe installatie omdat de oude auto's een minder complexe motor hebben.'
Chevrolet
Ondanks het prijsvoordeel zijn LPG-wagens nooit kunnen doorbreken in autoland. 'De constructeurs hebben LPG altijd afgeremd. Blijkbaar vinden ze dat marktsegment onvoldoende interessant', zegt Van Meenen.
Enkele automerken hebben LPG wel gepromoot maar dan uit noodzaak omdat ze geen dieselmotoren konden aanbieden. Zo is Chevrolet gestopt met LPG-auto's af te leveren. 'We hebben nu zuinige diesels en de klanten kunnen hun benzinewagen nog altijd bij een onafhankelijke monteur op LPG laten afstellen', zegt Yves De Cauwer, woordvoerder van Chevrolet.
Comment