Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
LPG
Collapse
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door platten tuub Bekijk BerichtenMaar hoe kan een gastank "rotten"?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tynka Bekijk BerichtenDat dacht ik eerst ook, maar hij stelde me zelf voor om een tweedehands ton te zoeken en hem die te brengen. Ik kon ook niet vatten dat die tonnen "rot" waren. Maar wat wel zou kunnen en dat weet ik nu niet direct, is dat die tonnen "vervallen" zijn. Blijkbaar moeten tegenwoordig de tonnen voorzien zijn van een 67r01 keurmerk, en alles met 67r00 word integraal afgekeurd.
laatste keuring is in 2013 geweest.
de tonnen worden op druk getest, en als die niet vervormen, en goed gelakt zijn, dan worden die goedgekeurd.
daarna moet de installatie wel voldoen aan de laatste nieuwe regels.
dus het overdrukventiel, de vulbegrenzers, vulnippel, leidingen moet allemaal de nieuwe nr's bevatten (had ik men dodge nog gehad, ik kon u nog zeggen welke die getallen waren)
@packard: niet onderhouden, geen lak, onderaan de auto, meer dan 10jaar lang zo rondgereden
keuring elke 6jaar, ik heb de keuring zelf 2keer gedaan (dus al 12jaar verder dus), en die tanken waren al een keer of 2-3 gekeurd geweest. auto heeft 5jaar stilgestaan toen ik die kocht (zit je toch al tegen de 30jaar dat die tonnen waren).
laatste jaren wel eens aangepakt, nieuw frame gelast om ze in te hangen,
alles eens herschilderd
wel 1000€ armer na die laatste herkeuring. dus voor TS: als die nieuwe tank maar 1500€ kost, is dat peanuts. ga je ook kwijt zijn om de oude te herkeuring en up to date te brengen.
wat ik eerder denk is dat die tanken niet de goeie papieren hebben, en daardoor niet meer herkeurd kunnen worden. heb hier ook zo een tank liggen, heel goeie staat, kan nooit meer gebruikt worden wegens ontbreken vorig keuringsattest.
het is mijn spare tank voor als de originele installatie weg is voor herkeuring, dan rijd ik rond met die tijdelijke ton (dodge kon namelijk niet meer op benzine rijden).
Comment
-
Dan zal het niet aan de tonnen zelf gelegen hebben, want zoals die op foto er uit zien is 100 keer erger dan de mijne. Zoals ik al zei, ze liggen in de laadbak met een bekisting rond en een cover over de bak. Nooit water of zout aangeweest. Zullen dan zoals vermeld wel de attesten zijn. De wagen komt uit nederland, dus dazr kennen ze sowieso het woord attest niet.
In het weekend tweedehands ton gaan halen. Originele papieren van inbouw erbij en voorzien van keurmerk met "01". Blijkbaar heeft dit te maken met een verzndering van wetgeving in 2001. Hopen dat het nu wel in orde is en ik hem dan eindelijk kan homologeren.
Maar 1000€ om een ton terug op te lappen en te keuren?? Het keuren kost mij 300€ en hem lakken kan ik zelf en kost mij geen 100€...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tynka Bekijk BerichtenMaar 1000€ om een ton terug op te lappen en te keuren?? Het keuren kost mij 300€ en hem lakken kan ik zelf en kost mij geen 100€...
2 tonnen keuren: 2x300€
nadat u tonnen op druk getest zijn (dacht 300bar?), zijn u overdrukventielen kapot, daar moeten dus 2 nieuwe ventielen in.
dan ook een nieuwe vulnippel, nieuwe LPG leidingen,...
alle werkuren daar dan nog bij, de attesten schrijven...
totale factuur was iets van een 1100€.
daarbij heb ik zelf het frame gemaakt waar de tanken inkomen, zelf de bevestiging om dat frame aan het chassis te bouten (6bouten), zelf de kabelboom gemaakt om op dat frame te hangen.
de kostprijs zit dus in al die onderdelen, drukproeven, klemmen en dergelijke her en der... probleem is dat je in belgie zelf niet aan de LPG mag werken, je moet dus al iemand vinden die bereid is jouw bouwsel te aanvaarden en een montageattest te maken.
bij de vorige LPG boer werden de tanken gewoon onderaan de laadbak gehangen met smalle strips (zie die ene foto). 4,5jaar later ben ik een tank verloren op straat (tot zover mijn vertrouwen in erkende installateurs). men LPG boer toen had er toen ineens 'geen tijd meer voor'. ben dus naar een andere gereden en die kregen al schrik toen ze alles zagen. dat type smalle banden gebruikten zij nog niet eens bij een inbouw, laat staan dat die het gewicht van volle tanken kunnen dragen.
daar werd die ene tankbevestiging hersteld en heb ik beslist alles in een frame in te bouwen. ze hebben me toen ook aangeraden de tanken eens te schilderen, want zo gingen ze eens afgekeurd worden. best goeie garage, maar niet goedkoop. de vorige was maar een knoeier (koste daar 600€ voor de volledige herkeuring).
1500€ voor een nieuwe tank met allemaal nieuwe ventielen in, nieuwe brandstofpomp erin,... lijkt mij dus niet overdreven. normaal ben je daar voor een paar jaar zeker safe
Comment
-
Hier was de herkeuring van mijb tank 300 euro.....met uit en inbouw.
Comment
-
das raar. misschien zijn er weinig onderdelen aan u tank (lange vulslangen en dergelijke)?
die tanken worden namelijk opgestuurd naar een externe firma voor de drukproeven, en die factuur stak gewoon bij mijn papieren. aan die 300€ kunnen ze dus al niet foefelen.
daarbij kwamen dan nog 2 lange vulslangen (1,5 en 2meter lang om van de 2 tanken naar de bumper te geraken) + een koppelstuk voor beide slangen aan elkaar te hangen + 1 vulnippel voor LPG die in de bumper werd gemonteerd. dit alles staat extra bij de factuur.
bij de montage worden dan ook nog die rubberen lappen aangerekend die tussen de tank en de metalen spanbanden zitten, nog 2 overdrukventielen die vervangen worden (die gaan namelijk stuk bij de hoge drukproeven), nog 1 van die magneetventielen die werd vervangen omdat die gebarsten was.
het 2de afsluitventiel moest nog vervangen worden, deze blijft regelmatig dicht hangen (en dan werkt de motor niet meer op die tank).
daarbij nog wat werkuren, en wat kleine prullen (oa vastzetten van de vaste koperen leiding naar de motor want mijn tanken werden anders opgehangen in een frame ip) waardoor de totale factuur boven de 1000€ uitkwam.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Kristofm Bekijk BerichtenStel: je koopt een auto met LPG en wilt deze er uit halen. Welke punten hebben extra aandacht nodig om een verder goed verloop van auto/motor?
Comment
-
wagen na 7 weken terug kunnen halen bij de gasboer. prijskaartje van 550€ voor het keuren, plaatsen en de attesten, en 150€ voor een tank die ik op de kop kon tikken van een kameraad. resultaat, de wagen staat hier en bolt niet op gas. kreeg hem terug met de melding: ja meneer de tank is gekeurd en in de wagen gelegd. leidingen enzo zijn vernieuwd maar de elektriciteit kunnen wij niet doen. wij weten niet hoe dat moet want die ton is van een nieuw systeem en in de wagen ligt een oud systeem..
700€ en hij bolt niet. top geregeld :s nu zit ik dus met de vraag of er hier iemand een idee heeft of er schemas bestaan van vialle voor de ombouw van de kabelboom. ik heb er 1 gevonden maar ben niet heel zeker of ik dat wel goed begrijp.. ook bestaat er blijkbaar een verloopstuk voor dit probleem maar ik wil eerst zeker zijn dat dat mogelijk is voor ik dat aanschaf..
Comment
-
is toch weinig aan?
12V voor je opvoerpomp die moet aanspringen als je overschakeld op LPG/afsluitkraan.
12V onderbreken naar je benzinepomp en de benzineleiding afsluiten door de afsluiter in de benzineleiding.
2 draadjes zodat je in ledjes/benzinemeter kan zien hoe vol ze nog zijn.
hier zie je dus alweer een verschil tussen een goedkope gasboer en een duurdere.
bij mijn eerste gasboer kreeg ik de auto ook zo mee en viel uit bij omschakelen. uitleg van de installateur: installatie is zo oud, daar kennen wij niks meer van.
en de 2de installateur was duurder maar de auto reed tenminste. en ze hebben mijn frame enzo gewoon gebruikt voor inbouw.
eerst 400€, daarna 550€. je bent nu al 700€ verder en de auto rijd nog niet op LPG. je zal uiteindelijk niet ver van de 1000€ eindigen als ik het zo hoor.
je had beter van in het begin eens bij vanmeenen geweest zoals timmie tijdje geleden al aanhaalde, en nog andere mensen... ik heb mijn les ook geleerd bij prutsers (tank verloren)
Comment
-
Fcapri...laat maar. Hij weet het beter en wil ni luisteren. Laat maar met de vodden zitten.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk BerichtenFcapri...laat maar. Hij weet het beter en wil ni luisteren. Laat maar met de vodden zitten.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtenis toch weinig aan?
12V voor je opvoerpomp die moet aanspringen als je overschakeld op LPG/afsluitkraan.
12V onderbreken naar je benzinepomp en de benzineleiding afsluiten door de afsluiter in de benzineleiding.
2 draadjes zodat je in ledjes/benzinemeter kan zien hoe vol ze nog zijn.
hier zie je dus alweer een verschil tussen een goedkope gasboer en een duurdere.
bij mijn eerste gasboer kreeg ik de auto ook zo mee en viel uit bij omschakelen. uitleg van de installateur: installatie is zo oud, daar kennen wij niks meer van.
en de 2de installateur was duurder maar de auto reed tenminste. en ze hebben mijn frame enzo gewoon gebruikt voor inbouw.
eerst 400€, daarna 550€. je bent nu al 700€ verder en de auto rijd nog niet op LPG. je zal uiteindelijk niet ver van de 1000€ eindigen als ik het zo hoor.
je had beter van in het begin eens bij vanmeenen geweest zoals timmie tijdje geleden al aanhaalde, en nog andere mensen... ik heb mijn les ook geleerd bij prutsers (tank verloren)
Ofwel zou ik ergens een ABI tank moeten kunnen gaan halen maar dat is blijkbaar geen makkelijk te vinden tonneke..
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk BerichtenOpnieuw....van meenen in eeklo....
Maar Heb een officiele vialle verdeler gevonden niet zo heel ver uit de buurt bij mij. Heb gebeld en zij zouden dat op een dag geregeld kunnen krijgen. Ben benieuwd..
Comment
Comment