Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Ik ben het gedeeltelijk met je eens.
Ik verduidelijk me hieronder in stappen.
Bij de aankoopbeslissing LPG/Diesel moest 'ie kiezen:
De plaatsing van de LPG-installatie of de verkoop van de benzine + de aankoop van een TDI (incl alle rimram van schouwingen & inschrijvingen) zouden inderdaad ook volgens mij +/- een gelijklopend geweest zijn.
Momenteel rijdt 'ie LPG en spaart 'ie per jaar tov een TDI ruimweg 250 euro uit. Qua taks komen ze veruit 't zelfde uit, de TDI zal iets duurder komen in onderhoud.
Als 'ie met de Seat 5 jaar rijdt heeft 'ie dus 1250 euro uitgespaard tov een diesel.
Bij verkoop komt de kat op de koord. 't Verschil is niet zó erg groot dan je laat uitschijnen hoor.
Voor een 11-jarige benzine kan 'ie nog 2000 euro krijgen, voor een 11-jarige TDI is dit, ondanks iedereen dit verwacht, niet veel meer hoor. Veel meer dan 3000 euro zal zoiets niet meer gaan.
Op dat moment is de winst inderdaad nihiel tot 0 euro. Maar je hebt dan wel de eigenschappen van een benzinemotor gehad voor de prijs van een diesel.
Als laatste, maar niet onbelangrijk punt, komt erbij dat je voor 500 euro je LPG-installatie kan laten overplaatsen. Eens de Toledo buiten kan 'ie zich makkelijk een 3 jaar oude benzine aanschaffen die merkelijk goedkoper zal zijn dan vergelijkbaar dieselmodel en waar 'ie voor 400 eur een volledige LPG-installatie in heeft liggen.
't Is dan uiteindelijk aan de koper om te kiezen. Een dik uitgerustte benzine + LPG laten inbouwen of een quasi standaard dieselmodel...
'k Heb is effe zitten rekenen en 'k vroeg mij 't volgende af:
Rond 2008 gaat de overheid de accijnscompenserende belasting op diesel afschaffen en wordt de prijs voor 'n litertje diesel kwasi gelijk aan de prijs van 'n litertje naft.
Dat brengt met zich mee dat de dieselrijders massaal meer gaan betalen. Voorbeeldje: Iemand die nu 350 euro aan tax voor 'n dieseltje betaalt, gaat in 2008 slechts 250 meer moeten betalen aan tax.
Dieselprijs gelijk aan benzineprijs wil zeggen dat een liter diesel dan ongeveer 1.15 zou kosten (stel dat dat vandaag gebeurd uiteraard).
Iemand die dus 25000km/jaar rijdt betaald (1.15-0.85) 0.30 euro/liter meer. Bij 25.000km en 6l/100km is dat 450 euro.
't Is dus ofwel 350 euro taks
ofwel € 250 taks + 450 euro extra brandstofkost = 700 euro
of 't dubbele...
De vraag is nu: gaan ze ook iets aan de LPG-prijs en taks veranderen? Zoja wat?
De vraag is nu: gaan ze ook iets aan de LPG-prijs en taks veranderen? Zoja wat?
Wat je vertelde van 2008 in compleet nieuw voor mij...
Ik denk dat het optimistisch is te denken dat de prijs van LPG en de tax net hetzelfde gaan blijven... Zeker met de vooruitzichten die je stelde naar de dieselrijders toe.
Moest LPG rijden toch niet duurder worden, denk ik dat het logisch is te zeggen dat deze groep in aantal zal toenemen. Zeker als je kijkt naar de restwaarde van een benzinewagen vandaag.
Volgens mij kan het 2 kanten op.
Of men denkt aan het milieu en stimileert onrechtstreeks door verhoging van diesel/benzine het LPG rijden.
Of men denkt aan de kassa en trekt stilletjes aan ook de prijs van LPG op...
Rond 2008 gaat de overheid de accijnscompenserende belasting op diesel afschaffen en wordt de prijs voor 'n litertje diesel kwasi gelijk aan de prijs van 'n litertje naft.
aha. ze hebben het door. verkeersbelasting in de brandstof inwerken is veel rendabeler dan forfaitair op cilinderinhoud belasten. 'k zou graag wat meer betalen voor de benzine van m'n Jag, als ik die belachelijke verkeersbelasting maar niet moet betalen.
Wat je vertelde van 2008 in compleet nieuw voor mij...
Ik denk dat het optimistisch is te denken dat de prijs van LPG en de tax net hetzelfde gaan blijven... Zeker met de vooruitzichten die je stelde naar de dieselrijders toe.
Moest LPG rijden toch niet duurder worden, denk ik dat het logisch is te zeggen dat deze groep in aantal zal toenemen. Zeker als je kijkt naar de restwaarde van een benzinewagen vandaag.
Volgens mij kan het 2 kanten op.
Of men denkt aan het milieu en stimileert onrechtstreeks door verhoging van diesel/benzine het LPG rijden.
Of men denkt aan de kassa en trekt stilletjes aan ook de prijs van LPG op...
De LPG-rijders zijn 't afgelopen jaar met 20% toegenomen dacht ik.
Hayes heeft dat verteld in 'n ander topic. We zijn dan ook nog geen 2008
't Gaat er wel komen vermoed ik, ze spreken er nu al zo lang over.
Die geruchten doen al lang de ronde, maar zolang er niks vastligt, geloof ik er niet veel van. De dieselprijs kan wel iets stijgen, via de FOD, maar een algehele stijging van de accijnzen... niet voor 2012, da's mijn mening. Immers, die stijging kan niet eenzijdig opgelegd worden door de Vlaamse overheid, er moet overeenstemming zijn tussen al de overheden, vooral voor wat betreft de verdeling van de extra opbrengsten. En zoals gewoonlijk is het niet makkelijk als men onderling iets moet overeenkomen. 2012 wordt een veel "gemakkelijkere" datum, vanwege de Europese verplichting om alle vaste autolasten af te schaffen. Aangezien dit opgelegd wordt door een hogere instantie, zal het op dat punt vele gemakkelijker zijn om tot een akkoord te komen (ze kunnen de verantwoordelijkheid voor de beslissing immers afschuiven op "Europa").
Dus voor 2012 heb ik weinig/geen schrik dat er veel verandering komt in de accijnzen.
Verhofstad heeft deze maand overduidelijk gezegd op tv dat ten laatste tegen 2009 alle bestaande taksen vervangen zullen worden door een CO2-taks, met andere woorden de vervuilers(vooral de verouderde en zware diesels dus) zullen mogen betalen naargelang hun vervuiling en CO2 uitstoot.
Nu is het natuurlijk wel zo dat de gemiddelde LPG-bak toch ook wel redelijk wat verbruikt, en aangezien het verschil kwa CO2 uitstoot tussen rijden op benzine en LPG minimaal is zouden wij als LPG gebruiker ook wel eens pech kunnen hebben.
Verhofstad heeft deze maand overduidelijk gezegd op tv dat ten laatste tegen 2009 alle bestaande taksen vervangen zullen worden door een CO2-taks, met andere woorden de vervuilers(vooral de verouderde en zware diesels dus) zullen mogen betalen naargelang hun vervuiling en CO2 uitstoot.
Heeft hij gezegd op het nieuws tijdens de opening van het autosalon!
Van mij mag dat er ook aankomen, zo wordt er ineens een schone opruiming gehouden van die vieze stinkende oude diesels waardoor het weer wat aangenamer vertoeven is op de weg
Verhofstad heeft deze maand overduidelijk gezegd op tv dat ten laatste tegen 2009 alle bestaande taksen vervangen zullen worden door een CO2-taks, met andere woorden de vervuilers(vooral de verouderde en zware diesels dus) zullen mogen betalen naargelang hun vervuiling en CO2 uitstoot.
Nu is het natuurlijk wel zo dat de gemiddelde LPG-bak toch ook wel redelijk wat verbruikt, en aangezien het verschil kwa CO2 uitstoot tussen rijden op benzine en LPG minimaal is zouden wij als LPG gebruiker ook wel eens pech kunnen hebben.
Verhofstadt
Excuseer As usual geloof ik geen bal van wat die beweert of zegt.
Die geruchten doen al lang de ronde, maar zolang er niks vastligt, geloof ik er niet veel van. De dieselprijs kan wel iets stijgen, via de FOD, maar een algehele stijging van de accijnzen... niet voor 2012, da's mijn mening. Immers, die stijging kan niet eenzijdig opgelegd worden door de Vlaamse overheid, er moet overeenstemming zijn tussen al de overheden, vooral voor wat betreft de verdeling van de extra opbrengsten. En zoals gewoonlijk is het niet makkelijk als men onderling iets moet overeenkomen. 2012 wordt een veel "gemakkelijkere" datum, vanwege de Europese verplichting om alle vaste autolasten af te schaffen. Aangezien dit opgelegd wordt door een hogere instantie, zal het op dat punt vele gemakkelijker zijn om tot een akkoord te komen (ze kunnen de verantwoordelijkheid voor de beslissing immers afschuiven op "Europa").
Dus voor 2012 heb ik weinig/geen schrik dat er veel verandering komt in de accijnzen.
Maar wat gebeurt er dan concreet. De verlaging van de autobelasting voor dieselvoertuigen is dus ook maar voor 2012? Ik kan mij niet inbeelden dat m'n 4 jaar inkomsten gaat mislopen door het niet verhogen van de literprijs?
Comment