Mededeling

Collapse
No announcement yet.

zelf chiptunen???

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• zelf chiptunen???

Hoe complex is de theorie achter het chiptunen eigenlijk?
    En hoe groot is het risico als je iets fout doet? Kan je bij wijze van spreken je turbo opblazen of je brandstofpomp of je injectoren of iets dergelijks naar de vaantjes helpen?

Dit is anders namelijk wel een interessante optie:

Misschien dat ik het bestel, al is het maar om iets bij te leren en de programmering van je auto wat beter te begrijpen...

Oorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG Bekijk Berichten
    Hoe complex is de theorie achter het chiptunen eigenlijk?
    En hoe groot is het risico als je iets fout doet? Kan je bij wijze van spreken je turbo opblazen of je brandstofpomp of je injectoren of iets dergelijks naar de vaantjes helpen?

Dit is anders namelijk wel een interessante optie:

Misschien dat ik het bestel, al is het maar om iets bij te leren en de programmering van je auto wat beter te begrijpen...
    En uwe testbank? ga je die ook 2dehands kopen?

Comment

hij schrijft enkel:

de software is alleen bedoelt voor diagnose en reparaties
      de kilometerstand mag alleen verandert worden bij defect of
      aankoop nieuwe teller

waar is hij bezig over het chippen
      heb mij er zelf ook al in verdiept.
      en je hebt 2 soorten toestellen nodig hiervoor.
      ofwel een EDC16 toestel ofwel een kwp2000.
      Deze kosten elks een goeie € 600.
      en dan heb je je wagen nog niet gechipt.

Comment

Idd, voor 20€ ga je dat niet redden.
        En ik heb vroeger de kerel gezien die mijn Subaru "gemapt" heeft, en dat heeft echt wat voeten in aarde, bezint eer ge begint. Als je niet echt weet hoe die software in mekaar zit (maw, hoe de ECU communiceert met verschillende sensors, injectoren enz...) blijf er dan gewoon af, doe ik ook, en betaal iemand voor goeie service !
        www.perfectshine.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wally Bekijk Berichten
          Idd, voor 20€ ga je dat niet redden.
          En ik heb vroeger de kerel gezien die mijn Subaru "gemapt" heeft, en dat heeft echt wat voeten in aarde, bezint eer ge begint. Als je niet echt weet hoe die software in mekaar zit (maw, hoe de ECU communiceert met verschillende sensors, injectoren enz...) blijf er dan gewoon af, doe ik ook, en betaal iemand voor goeie service !
          en hier is alles mee gezegd.
          je auto kost teveel centen of hem naar de haaien te helpen

Comment

thanx voor de reply, dan laat ik het voor wat het is.

Maar het is nu ook niet dat ik zo onbezonnen aan chiptunen zou begonnen zijn. M'n broer doet B.Ing.Voertuigtechnieken, hij moet normaal wel wat van ecu-werking en chiptunen enzo kennen, en als hij het niet doet ik ook niet

Comment

Het is niet moeilijk, alleen niet voor iedereen weggelegd...
              Zonder wideband lambda, knocksensor en zelf een goeie rollenbank om op te starten moet je er zowieso niet aan beginnen.
              www.perfectshine.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
                en hier is alles mee gezegd.
                je auto kost teveel centen of hem naar de haaien te helpen
                Als je auto je lief is ... laat je hem dan wel chippen?
                Ik moet en zal hard op m'n tanden te bijten om zelf de weerleiding te weerstaan.
                Porsche 997 S

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG Bekijk Berichten
                  thanx voor de reply, dan laat ik het voor wat het is.

Maar het is nu ook niet dat ik zo onbezonnen aan chiptunen zou begonnen zijn. M'n broer doet B.Ing.Voertuigtechnieken, hij moet normaal wel wat van ecu-werking en chiptunen enzo kennen, en als hij het niet doet ik ook niet
                  je moet geen burgerlijk ingenieur zijn om te weten hoe je aan chiptuning moet beginnen hoor... een graduaat volstaat

eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk mits je over zeer veel geduld beschikt en je het risico wil lopen van je motor zware schade toe te brengen.
                  ik geef eventjes een voorbeeld van een TDI:

eerst moet je de EEPROM (dus de geheugen-chip) eens uitlezen, deze zijn altijd gewoon even los te peuteren met een schroevendraaier (niet gesoldeerd dus). wanneer je deze hebt uitgelezen moet je hem decompilen (omzetten van binair naar iets meer verstaanbaars), dan krijg je ellenlange toestanden zoals deze:

Hier gaat het dus om de laaddrukbegrenzing...
                  deze is een hexadecimaal getal in de code in dit geval #076C wat omgerekend naar decimaal een getal van 1990 is. De maximale laaddruk is dus bij dit type TDI op 1990 mbar gelegd en overruled alle andere laaddrukken. Dus wil je werkelijk de laaddruk verhogen dan zal je deze waarde ook aan moeten passen en weer in de eeprom steken en voila... de kunst zit hem in de juiste waardes toe te kennen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Viltstift² Bekijk Berichten
                    je moet geen burgerlijk ingenieur zijn om te weten hoe je aan chiptuning moet beginnen hoor... een graduaat volstaat

eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk mits je over zeer veel geduld beschikt en je het risico wil lopen van je motor zware schade toe te brengen.

eerst moet je de EEPROM (dus de geheugen-chip) eens uitlezen, deze zijn altijd gewoon even los te peuteren met een schroevendraaier (niet gesoldeerd dus). wanneer je deze hebt uitgelezen moet je hem decompilen (omzetten van binair naar iets meer verstaanbaars), dan krijg je ellenlange toestanden zoals deze:

deze is een hexadecimaal getal in de code in dit geval #076C wat omgerekend naar decimaal een getal van 1990 is. De maximale laaddruk is dus bij dit type TDI op 1990 mbar gelegd en overruled alle andere laaddrukken. Dus wil je werkelijk de laaddruk verhogen dan zal je deze waarde ook aan moeten passen en weer in de eeprom steken en voila... de kunst zit hem in de juiste waardes toe te kennen
                    Of zoals de Engelsen zeggen: "It's as simple as that".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Catscratch Bekijk Berichten
                      Als je auto je lief is ... laat je hem dan wel chippen?
                      Ik moet en zal hard op m'n tanden te bijten om zelf de weerleiding te weerstaan.
                      chippen kan geen kwaad hoor.
                      de constructeur blijft altijd van de veiligheidsmarge ver af.

Comment

Dus wil je werkelijk de laaddruk verhogen dan zal je deze waarde ook aan moeten passen en weer in de eeprom steken en voila... de kunst zit hem in de juiste waardes toe te kennen
                        maar de uiteindelijke checksom moet kloppen of het karretje start niet hé

Comment

zo'n grenzen zijn relatief, en als je pech hebt, dat zit ze relatief dicht

Comment

hij schrijft enkel:

de software is alleen bedoelt voor diagnose en reparaties
                            de kilometerstand mag alleen verandert worden bij defect of
                            aankoop nieuwe teller
                            Dit is verkeert geskreven

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                              Of zoals de Engelsen zeggen: "It's as simple as that".
                              dit is gewoon het principe; de theorie... menig mens die al eens in de werkplaats heeft gestaan weet dat er vaak een aantal werelden van verschil kan zitten tussen theorie en prakrijk

tja, maar hoe weet je hoe "breed" die veiligheidsmarge is... moest ik willen draai ik men tdi naar de vaantjes binnen de twee minuten door de voorinspuiting een paar graden te vervroegen he...

maar de uiteindelijke checksom moet kloppen of het karretje start niet hé
                              je moet je ujiteraard houden aan een aantal voorgeschreven toestanden he... wat zit er niet allemaal in zo'n stuurdoos als controle... vandaar altijd eerst een backup maken van het origineel

Comment

Wij gebruiken steeds een piggyback.

Zo blijven wij steeds uit de originele computer van de wagen. (Indien er geflasht wordt, is dit ten alle tijden uitleesbaar, ook wanneer de computer terug origineel gezet is.)

Je moet natuurlijk weten wat je doet! Anders berokken je enorme schade.

Dan denk ik onmiddellijk aan air/fuelratio's die te hoog of te laag zijn.

(Benzine dient ook om de motor af te koelen)

Comment

Aaaaand on that bombshell...

Comment

Daar moet je inderdaad geen burgerlijk ingenieur voor zijn, want de meesten die bij mij in de les rondlopen hebben 2 linkerhanden, hoe slim ze ook mogen zijn. Er zijn wel 2 assistenten die bezig zijn met zelf chippen van hun auto's, maar die hebben er dan ook wel een hoop tijd ingestoken om heel de motor met alles erop en eraan te bestuderen.
                                    Het gaat niet over enkel een paar waarden aanpassen, alle kenvelden van sensoren e.d. die gebruikt worden om de inspuittiming, vervroeging, duur e.d. aan te passen moeten op de juiste manier aangepast als je echt een degelijk programma wil hebben wat niet schadelijk is voor de motor (als het binnen de toelaatbare belastingsgrenzen van je blok ligt natuurlijk)

Bij de autofabrikanten zijn er meestal aparte teams die het 'programma' in de ECU schrijven voor elke motor, elk model apart. Dit is een beroep apart als je het echt degelijk wil doen.

Als de meeste mensen het hebben over chiptunen, gaat het meestal over een paar waarden die aangepast worden voor de goedkopere oplossingen, en de duurdere oplossingen zijn meestal vooraf opgestelde kenvelden die toepasbaar zijn voor dat type motor / wagen die dan ingeladen worden in de ECU. Hierna wordt meestal nog eens de wagen op de rollen gezet om vermogen, koppel en uitstoot te controleren.
                                    Deze programma's aankopen is meestal erg duur, daarmee dat de chiptuner dan ook veel geld vraagt.
                                    De goede programma's van fabrikanten en chiptuners zijn dan meestal ook geëncrypteerd zodat je ze niet kan "decompileren" of verstaanbaar maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door A2AGNS Bekijk Berichten
                                      ....Dit is een beroep apart als je het echt degelijk wil doen.

......
                                      IT'S AS SIMPLE AS THAT !

denk is aan het volgende:

Je moet geen burgerlijk ing. zijn om te begrijpen hoe je een brug te bouwt... ik ben wel blij dat de bruggen waar ik over rij wel degelijk door een burg. ing. gebouwd zijn...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jap_Speed Bekijk Berichten
                                        IT'S AS SIMPLE AS THAT !

denk is aan het volgende:

Je moet geen burgerlijk ing. zijn om te begrijpen hoe je een brug te bouwt... ik ben wel blij dat de bruggen waar ik over rij wel degelijk door een burg. ing. gebouwd zijn...
                                        wat een gezever,

een ind. ing kan een brug bouwen maar als ie instort zal ie nooit weten waarom. Dat is voor de bur. ing.

Comment

Working...
                                        X