Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW M47 : de 2-liter 4-cilinder diesel (versies & technisch onderscheid)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door lele Bekijk Berichten
    Is de laatste generatie 118d echt volledig identiek aan de 120d, buiten het teruggeschroevde vermogen? Want ik zie bij Heinz dat ze de 118d 'maar' kunnen chippen tot 170 pk en de 120d tot +200. Hoe komt dat?
    Ben namelijk van plan als de facelift 3 uitkomt, een 318d Touring te bestellen, en had dat natuurlijk graag geweten.
    Niemand?
    Opel Corsa 1.7 cdti (sold)

Opel Astra ST Sport (sold)

Opel Zafira Tourer Cosmo 2.0 cdti 165 pk start/stop

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lele Bekijk Berichten
      Is de laatste generatie 118d echt volledig identiek aan de 120d, buiten het teruggeschroevde vermogen?
      Neen, geenszins. Er zitten vrij veel verschillen. Alles aan de inlaatzijde, eigenlijk, is anders (cilinderkop, kleppen, inspuitsysteem met piëzo-injectoren, ...), en daarnaast ook nog turbo, koppeling, ...

Een heel pak verschillen, dus.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tulpje and Co Bekijk Berichten
        @gTa

Mooi wat je hier getijpt hebt! Al heb ik jou ooit eens verteld dat de eerste generatie/préfacelift E46/320d geen common-rail bezaten
        Euhm, ja, wat bedoel je? 'k Snap niet goed waar je heen wil.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
          Euhm, ja, wat bedoel je? 'k Snap niet goed waar je heen wil.
          Nee gewoon een anecdoten, niets bijzonders

PS: Weet als je eens tijd en zin hebt om een beschrijving te maken van de M52. Thx.

Comment

Neen, geenszins. Er zitten vrij veel verschillen. Alles aan de inlaatzijde, eigenlijk, is anders (cilinderkop, kleppen, inspuitsysteem met piëzo-injectoren, ...), en daarnaast ook nog turbo, koppeling, ...

Een heel pak verschillen, dus.
            Ah Ok, maar het was wegens deze quote van u in de openingspost: "De 120d introduceerde dus de 2.0d (van nog altijd 1.995 cm³ groot) van 130 kW (177 pk) en 350 Nm, en de nieuwe 118d krijgt dezelfde motor in teruggetunede versie die 105 kW (143 pk) en 320 Nm levert" dat ik wat verward was
            Opel Corsa 1.7 cdti (sold)

Opel Astra ST Sport (sold)

Opel Zafira Tourer Cosmo 2.0 cdti 165 pk start/stop

Comment

Mjah, niet zo duidelijk geformuleerd, en er zitten nog hiaten in. 'k Ga nog 'es een beetje moeten toevoegen/aanpassen.

@ T&Co : zeker!

Comment

@ T&Co : zeker!
                Ik bedoelde de M54 ipv M52 Maar beiden mogen ook zenne

Comment

Bij motoren van de tweede generatie doen er veel verhalen rond i.v.m. het falen van de turbo. Ook over de vierde generatie gaan er heel wat verhalen rond (vgl. het thread van gta).

Wat zijn de problemen bij een motor van de derde generatie? Ik ben namelijk aan het uitkijken naar een E46, maar als ik die verhalen hoor is het financieel mss interessanter om een 1-reeks te kopen en zo in de toekomst grote kosten uit te sparen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kenno Bekijk Berichten
                    Bij motoren van de tweede generatie doen er veel verhalen rond i.v.m. het falen van de turbo. Ook over de vierde generatie gaan er heel wat verhalen rond (vgl. het thread van gta).

Wat zijn de problemen bij een motor van de derde generatie? Ik ben namelijk aan het uitkijken naar een E46, maar als ik die verhalen hoor is het financieel mss interessanter om een 1-reeks te kopen en zo in de toekomst grote kosten uit te sparen.
                    eigenlijk is er imo geen abnormaal probleem.... dit zijn heel degelijke blokken tout court, maar er moet altijd ergens een zwakke schakel zijn. Hier is dat de turbo, da's het onderdeel dat het eerste de geest geeft bij deze motoren.

Ik heb hier en daar op internet al gelezen dat de turbo's een productiefout zouden hebben en de vervangturbo's hier geen last van hebben. M'n BMW-dealer ontkent dit. Geen idee wat er irl van aan is.

Ik zou er iig niet al té veel van wakker liggen. De mijne heeft nu bijna 210k, en oké, die turbo fluit wat...met wat pech is ie heel binnenkort naar de zak, met wat geluk rijd ik er nog enkele maanden of een jaar mee rond.

Ohja; een turbo laten vervangen bij BMW kost ca. 1500€. Een revisieturbo (incl. 2 jaar garantie) heb je op ebay.de voor ca. 550 à 600€, inbouwen is op zich niet moeilijk en kan je mits wat handigheid wel zelf doen. Ik houd dus gewoon 600€ opzij voor de dag dat...

Comment

Zoals reeds vermeld in vroegere posten vraag ik me af of de turbo problemen bij de M47 motor niet veroorzaakt worden door het niet vervangen van het carterontluchtingsfilter ?? Dit filter stond ook niet op de lijst van te vervangen onderdelen tijdens het XXXkm onderhoud bij LandRover voor de Freelander Td4 (zelfde motor M47) maar na enkele fratsen (o.a. zie die foto waar de motor precies ontploft is en alles vol olie gespoten is, ook turbo's die naar de filistijnen draaien enz..) hebben ze uitgevogeld dat dit filter regelmatig moest vervangen worden. Ondertussen heeft BMW het binnenste van dit filter vervangen door een plastic stuk dat met een wervelkamer of zo moet werken en dat geen vervanging meer nodig is nadat dit soort filter geïnstalleerd werd, dit dus in tegenstelling tot het katoenen filter van vroeger. Heb dit nieuwe soort filter bij mij gestoken, heb het zo'n 50€ betaald bij BMW (voor een ganse kit, incl. een nieuw deksel en dichtingen) maar naar het schijnt is alleen het binnenste ook te verkrijgen bij BMW voor ongeveer de helft van de prijs, ben dit laatste maar te weten gekomen nadat ik de kit reeds gekocht en gestoken had.

Foto's zijn resp. het resultaat van een verstopt filter, - hoe het oude type van filter er uitzag als nieuw en ook hoe de nieuwe plastic versie er uitziet.
                      Bijgevoegde Bestanden

Comment

Working...
                      X