Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW M47 : de 2-liter 4-cilinder diesel (versies & technisch onderscheid)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• BMW M47 : de 2-liter 4-cilinder diesel (versies & technisch onderscheid)

Ik kreeg de laatste weken enkele keren dezelfde vraag in m'n PM-inbox, en alhoewel 't al vaker aan bod gekomen is in het BMW-lovers topic, maak ik er 'es een apart topicje van, zodat 't makkelijker terug te vinden is.
    • "Kan ik van mijn 318d d.m.v. een update van de BMW-software een 320d maken?"
    • "Ik had graag mijn 118d laten tunen, maar op de site van de chiptuner staat voor de 118d niet dezelfde waarde als voor de 120d, terwijl dit toch dezelfde motor is, dacht ik?"
    • "Mijn dealer vertelt me dat de motor van mijn 318d identiek is aan die van een 320d, klopt dit?"
    Hieronder lees je hoe 't nu precies ineen zit. Ik schets eerst de historiek en evolutie van de 2-liter 4-cilinder diesel van BMW, en daarna komen (kort) de technische verschillen aan bod.

Historiek van de M47-motorreeks & varianten

De motor waarover sprake, BMW's 2-liter diesel, heet intern "M47", of voluit met brandstofcode en cilinderinhoud-opgave "M47D20". Tot op vandaag onderscheiden we 4 verschillende generaties van deze motor.
    1. eerste generatie
      .
      De motor kende z'n debuut in de E46, in de 320d van 100kW (136 pk) en 280 Nm. De cilinderinhoud was 1.951 cm³, en de motor had een turbo met vaste schoepen. De motor had (in tegenstelling tot de eerste 4-cilinder dieselmotor van BMW, de M41D17 uit de 318tds, die van de M51D25 2,5-liter zescilinder uit de 525tds was afgeleid, en dus 4/6e van 2.498 cm³ telde of exact 1.665 cm³, goed was voor 66 kW (90 pk) en 190 Nm, en het nog met een indirecte injectie deed met wervelkamers) een directe brandstofinjectie, maar nog niet via het vandaag quasi overal gebruikte common-rail systeem, maar via een verdelerpomp.
      .
      Deze motor was te krijgen in de E46 berline en de E46 touring pre-facelift, tot en met modeljaar 2001 dus. Tevens kwam deze motor ook in de toenmalige E39 5-reeks te liggen, en deze 136-pk versie bleef ongewijzigd in de 520d, ook na de facelift van 2001, tot het einde van de productie van de E39 in de zomer van 2003.
      .
      De motor bleef verder geproduceerd worden ook na de start van modeljaar 2002 (waarin de opvolger van de M47, nl. de M47TU, werd gelanceerd), enerzijds in de reeds vermelde E39 520d, en anderzijds in de eerste 318d (facelift E46). Met die facelift van de E46 kreeg de 320d (die dan naar 150 pk werd versterkt) een "kleine broer", 318d genaamd. Alhoewel de nieuwe motorgeneratie M47TU dan al beschikbaar was, bleef de 318d het tot de zomer van 2003 verder doen met de "oude" 1.951 cm³ tellende motor met verdelerpomp en turbo met vaste schoepen, maar dan middels nieuwe software teruggetuned tot 85 kW (115 pk) en 260 Nm.
      .
      Tot slot dient ter volledigheid nog te worden vermeld dat deze motor ook in de Rover 75 en de MG ZT werd ingezet.
      .
    2. tweede generatie
      .
      De tweede generatie van de M47, met interne benaming M47TU (waarbij TU staat voor "technisch überarbeitet" of "technische Überarbeitung"), kwam er vanaf modeljaar 2002 (samen met de facelift van de E46). De 320d kreeg een iets grotere longinhoud, namelijk 1.995 cm³, en leverde 110 kW (150 pk) en 330 Nm. De motor kreeg beschikking over een turbo met variabele schoepen, en als inspuitsysteem werd de verdelerpomp vervangen door een common-rail systeem (van de eerste generatie).
      .
      De "oude" 1.951 cm³ tellende motor met 115 pk (uit de 318d) werd echter in 2003 (wanneer de E39 uit productie ging en de 520d met M47-motor dus niet meer werd geproduceerd) vervangen door een nieuwere versie, namelijk een teruggetunede M47TU. De 318d kreeg nu dus ook recht op een 1.995 cm³ tellende motor, waarvan echter het vermogen gelijk bleef op 85 kW (115 pk), maar het koppel steeg naar 280 Nm. Ook had 'ie nu recht op common-rail, en op een turbo met verstelbare schoepen.
      Belangrijk dus is 't om hier aan te stippen dat er facelift E46 318d zijn met de "oude" motor, en ook met de "nieuwe" motor. Dat kan een criterium zijn indien men een tweedehands E46 318d wenst aan te schaffen.
      .
      De M47TU was in al z'n versies beschikbaar in de E46 (318d limousine en touring, 318td compact, 320d limousine en touring, 320Cd coupé en cabriolet, 320td compact), en in de E83 X3 (2.0d). Deze tweede generatie van de M47 is vandaag nog altijd beschikbaar
      .
    3. derde generatie
      .
      De derde generatie zag het levenslicht bij de introductie van de E87 1-reeks in september 2004. De motor, nog steeds 1.995 cm³ groot, heet intern M47TU2 (tweede "technische Überarbeitung"), of voluit M47TU2D20. De motor leverde 120 kW (163 pk) en 340 Nm, en kon pronken met een common-rail systeem van de tweede generatie. Bij de generatiewissel van de '3 (van E46 naar E90) kwam ook deze motor in de nieuwe 320d. En alhoewel bij de generatiewissel van de '5 (van E39 naar E60) er nog niet onmiddellijk een 520d beschikbaar werd, kwam er vanaf modeljaar 2006 ook een 520d met deze motor.
      .
      Ook van deze motor bestond er een minder krachtige variant, namelijk die van de 118d en 318d. Even groot als de krachtiger broer, maar met een vermogen van 90 kW (122 pk) en 280 Nm. Deze motoren hadden ook beschikking over de (toen) nieuwste generatie common-rail en een turbo met variabele schoepen.
      .
    4. vierde generatie
      .
      De (tot op vandaag) laatste generatie kwam er met de facelift van de BMW '1, waarbij de E87 5-deurs (of "Hatch") werd vervoegd door een E81 3-deurs (of "Sporthatch"). De nieuwe motoren introduceerden het begrip "EfficientDynamics" voor 't eerst voor het grote publiek, en scoren middels alle maatregelen die onder die naam werden genomen, met een zeer laag verbruik en lage C0²-uitstoot.
      De 120d introduceerde dus de 2.0d (van nog altijd 1.995 cm³ groot) van 130 kW (177 pk) en 350 Nm, en de nieuwe 118d krijgt dezelfde motor in teruggetunede versie die 105 kW (143 pk) en 320 Nm levert.
      .
      Met de introductie van de laatste BMW '3 coupé (E92) kreeg ook de laatste generatie BMW '3 recht op deze vierde generatie van de 2-liter diesel. De 320d Coupé pronkt vandaag ook met 177 pk en 350 Nm. Alhoewel de limousine en de touring deze motor op vandaag nog niet hebben, wordt de laatste generatie van de M47 ook binnen enkele maanden in de andere versies van de BMW '3 verwacht. Met de recente facelift van de BMW '5 (E60/E61) kreeg ook de 520d recht op de nieuwste generatie M47.
      .
      Tot slot dient ook nog te worden vermeld dat BMW van deze 2-liter diesel binnenkort ook een versie zal aanbieden met twee in serie geplaatste turbo's (twin-turbo). Deze drukvullingstechniek (met een kleine turbo met lage inertie die al vanaf zeer lage toeren z'n optimale prestaties levert, en die naarmate het motortoerental stijgt geleidelijk aan z'n werk overgeeft aan een grote turbo die z'n hogere inertie niet als nadeel ondervindt omdat 'ie geleidelijk aan op toeren en onder druk wordt gebracht en pas optimaal dient te presteren bij hogere toerentallen) die z'n debuut kende in de E60/E61 535d, zorgt ervoor dat uit het 2-liter blok een vermogen van 150 kW (204 pk) en 400 Nm wordt geperst. De motor debuteert weldra in de nieuwe BMW '1 coupé (E82), wordt ook beschikbaar in de BMW '1 Hatch (E87) en Sporthatch (E81), en zal vermoedelijk (alhoewel nog niet bevestigd) ook ingezet worden in andere modellen van BMW.

Onderlinge technische verschillen

(onvolledig, wordt binnenkort aangevuld met meer details en de correcte onderdeelnummers)
    • "Heeft mijn pre-facelift 118d dezelfde motor als een pre-facelift 120d?"
      Neen. Er is een hardware-onderscheid in (onder andere) de turbo, het inspuitsysteem en de cilinderkop.

Opm.: dit is géénszins een "eigen werk", maar een "verzamelwerk". Ik gebruikte verschillende bronnen (BMW.de, BMW.be, wikipedia, bmw-treff, ...), en dan nog is het geenszins zeker dat ik geen fouten maakte, of onvolledig was.

Graag dus, van zij die 't willen & kunnen, tips en suggesties. Ook aanvullingen (met staving, i.e. betrouwbare bronnen) zijn welkom !!

Thx,

Gilles

Comment

Als ik ooit eens 5 minuten tijd heb ... lees ik dit wel.

Thanks Gillemans

Comment

Alvast een prachtig naslagwerkje! Misschien ook nog nuttig om heel kort te vermelden dat deze motor een distributieketting heeft, omdat je op veel forums vragen ziet verschijnen mbt riem vs. ketting in het kader van onderhoud. Voor kenners is dat waarschijnlijk een gemakkelijk te onthouden feit, maar voor vele anderen...
        BMW E46 318d '05

VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

Comment

gTa, are there things he doesn't know?

Comment

Deze M47 van de eerste generatie werd ook in de LandRover Freelander Td4 gemonteerd, maar dan wel met een turbo met variabele schoepen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
              Deze M47 van de eerste generatie werd ook in de LandRover Freelander Td4 gemonteerd, maar dan wel met een turbo met variabele schoepen.
              Juist! Thanks, was 'k vergeten. Ik vul 't aan van zodra ik de update schrijf.

Comment

M47

wat een motor, beste diesel met beperkte longinhoud i've ever driven

Soepel, stil, meer dan krachtig genoeg (vroem was gisteren neig onder de indruk van de kracht) en zuinig

Weet niet of die uitlaat er iets mee te maken heeft maar als ik bijv 120 rij op de snelweg in 5/6 en ik geef gas richting 160 dan klinkt ie een beetje zoals de sixpack in m'n 528

dieselgenagel: 0,0 I love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                  Juist! Thanks, was 'k vergeten. Ik vul 't aan van zodra ik de update schrijf.
                  Voor mij hoeft het niet hoor.. , heb het alleen maar gezegd omdat u alleen maar de Rover 75 en MG ZT vermeldde, in de LR (en waarschijnlijk de andere twee ook) is het ook met common rail.

Comment

Mooi overzicht gta!

Misschien nog interessant om weten is dat er van de M47TU 150pk versie (320d) in België een gedetunde versie van 126pk beschikbaar was voor fleet met benaming 320d Business. Af en toe zie je zo nog wel eentje te koop staan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Airborne Bekijk Berichten
                      Mooi overzicht gta!

Misschien nog interessant om weten is dat er van de M47TU 150pk versie (320d) in België een gedetunde versie van 126pk beschikbaar was voor fleet met benaming 320d Business. Af en toe zie je zo nog wel eentje te koop staan.
                      Dat weet ie wel. Hij rijdt immers zélf met zo'n Business rond.

Comment

ik vind dat gTa een doctoraat in de BMW-ologie verdient!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichten
                          ik vind dat gTa een doctoraat in de BMW-ologie verdient!
                          tis waar!!! ge hebt freaks en ge hebt freaks... we moeten hier toch onze meerdere erkennen....

Knap werk! en bedankt!

Comment

Vraagje:

Wij hebben een gefacelifte 520d met Efficient Dynamics met 163pk(150pk downtuned) standaard. De 177pk(163pk downtuned) versie was toen nog niet beschikbaar. Hebben we dan een derde of vierde generatie motor?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door McFarnsworth Bekijk Berichten
                              Vraagje:

Wij hebben een gefacelifte 520d met Efficient Dynamics met 163pk(150pk downtuned) standaard. De 177pk(163pk downtuned) versie was toen nog niet beschikbaar. Hebben we dan een derde of vierde generatie motor?
                              Jullie wagen heeft geen Efficient Dynamics

/edit : in termen van de lijst van gTa : derde generatie motor dus
                              Last edited by Caesar2; 09/09/2007, 13:26.
                              BMW E46 318d '05

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2 Bekijk Berichten
                                Jullie wagen heeft geen Efficient Dynamics

/edit : in termen van de lijst van gTa : derde generatie motor dus
                                Heeft wel Efficient Dynamics. Het start/stop systeem niet, maar voor de rest zit heel die zever er op, wat te merken is aan het verbruik. (En zou de brochure en de handleiding er niet vol van staan )

Derde generatie motor kan wel kloppen ja, beetje jammer eigenlijk maar het is nu eenmaal zo.

Comment

Heeft wel Efficient Dynamics. Het start/stop systeem niet, maar voor de rest zit heel die zever er op, wat te merken is aan het verbruik. (En zou de brochure en de handleiding er niet vol van staan )
                                  .
                                  Dan hebben jullie een heel speciaal model Het lagere verbruik is immers enkel te bereiken met de nieuwe motor die wél efficient dynamics heeft.

Don't worry, ik heb hier ook alle info liggen. Start/stop heeft ie al niet, brake energy regeneration ook al niet en eigenlijk al de andere ermee gepaard gaande systemen ook niet. Maar als jij gelukkig bent door het omgekeerde te denken, feel free to do so.

/edit : scan of fotografeer anders eens de brochure/documentatie waarin staat dat jullie 520d die systemen wél heeft. Tot het tegendeel bewezen is, kan ik enkel maar bedenken dat het niet waar is.
                                  Last edited by Caesar2; 17/09/2007, 22:41.
                                  BMW E46 318d '05

Comment

Vraagje:

Inderdaad 3e generatie, zonder EfficientDynamics (geen BrakeEnergyRegeneration, geen kleppen achter de nieren, geen start/stop-systeem, geen lichter lopende achteras, ...).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                      1. vierde generatie
                                        .
                                        De (tot op vandaag) laatste generatie kwam er met de facelift van de BMW '1, waarbij de E87 5-deurs (of "Hatch") werd vervoegd door een E81 3-deurs (of "Sporthatch"). De nieuwe motoren introduceerden het begrip "EfficientDynamics" voor 't eerst voor het grote publiek, en scoren middels alle maatregelen die onder die naam werden genomen, met een zeer laag verbruik en lage C0²-uitstoot.
                                        De 120d introduceerde dus de 2.0d (van nog altijd 1.995 cm³ groot) van 130 kW (177 pk) en 350 Nm, en de nieuwe 118d krijgt dezelfde motor in teruggetunede versie die 105 kW (143 pk) en 320 Nm levert.
                                        .
                                        Met de introductie van de laatste BMW '3 coupé (E92) kreeg ook de laatste generatie BMW '3 recht op deze vierde generatie van de 2-liter diesel. De 320d Coupé pronkt vandaag ook met 177 pk en 350 Nm. Alhoewel de limousine en de touring deze motor op vandaag nog niet hebben, wordt de laatste generatie van de M47 ook binnen enkele maanden in de andere versies van de BMW '3 verwacht. Met de recente facelift van de BMW '5 (E60/E61) kreeg ook de 520d recht op de nieuwste generatie M47.
                                        .
                                        Tot slot dient ook nog te worden vermeld dat BMW van deze 2-liter diesel binnenkort ook een versie zal aanbieden met twee in serie geplaatste turbo's (twin-turbo). Deze drukvullingstechniek (met een kleine turbo met lage inertie die al vanaf zeer lage toeren z'n optimale prestaties levert, en die naarmate het motortoerental stijgt geleidelijk aan z'n werk overgeeft aan een grote turbo die z'n hogere inertie niet als nadeel ondervindt omdat 'ie geleidelijk aan op toeren en onder druk wordt gebracht en pas optimaal dient te presteren bij hogere toerentallen) die z'n debuut kende in de E60/E61 535d, zorgt ervoor dat uit het 2-liter blok een vermogen van 150 kW (204 pk) en 400 Nm wordt geperst. De motor debuteert weldra in de nieuwe BMW '1 coupé (E82), wordt ook beschikbaar in de BMW '1 Hatch (E87) en Sporthatch (E81), en zal vermoedelijk (alhoewel nog niet bevestigd) ook ingezet worden in andere modellen van BMW.
                                      Is de laatste generatie 118d echt volledig identiek aan de 120d, buiten het teruggeschroevde vermogen? Want ik zie bij Heinz dat ze de 118d 'maar' kunnen chippen tot 170 pk en de 120d tot +200. Hoe komt dat?
                                      Ben namelijk van plan als de facelift 3 uitkomt, een 318d Touring te bestellen, en had dat natuurlijk graag geweten.
                                      Opel Corsa 1.7 cdti (sold)

Opel Astra ST Sport (sold)

Opel Zafira Tourer Cosmo 2.0 cdti 165 pk start/stop

Comment

@gTa

Mooi wat je hier getijpt hebt! Al heb ik jou ooit eens verteld dat de eerste generatie/préfacelift E46/320d geen common-rail bezaten

Als je nog eens zin en tijd hebt, mag je zo eens alles over de M52 posten.

Comment

Working...
                                        X