Ik kreeg de laatste weken enkele keren dezelfde vraag in m'n PM-inbox, en alhoewel 't al vaker aan bod gekomen is in het BMW-lovers topic, maak ik er 'es een apart topicje van, zodat 't makkelijker terug te vinden is.
Historiek van de M47-motorreeks & varianten
De motor waarover sprake, BMW's 2-liter diesel, heet intern "M47", of voluit met brandstofcode en cilinderinhoud-opgave "M47D20". Tot op vandaag onderscheiden we 4 verschillende generaties van deze motor.
Onderlinge technische verschillen
(onvolledig, wordt binnenkort aangevuld met meer details en de correcte onderdeelnummers)
- "Kan ik van mijn 318d d.m.v. een update van de BMW-software een 320d maken?"
- "Ik had graag mijn 118d laten tunen, maar op de site van de chiptuner staat voor de 118d niet dezelfde waarde als voor de 120d, terwijl dit toch dezelfde motor is, dacht ik?"
- "Mijn dealer vertelt me dat de motor van mijn 318d identiek is aan die van een 320d, klopt dit?"
Historiek van de M47-motorreeks & varianten
De motor waarover sprake, BMW's 2-liter diesel, heet intern "M47", of voluit met brandstofcode en cilinderinhoud-opgave "M47D20". Tot op vandaag onderscheiden we 4 verschillende generaties van deze motor.
- eerste generatie
.
De motor kende z'n debuut in de E46, in de 320d van 100kW (136 pk) en 280 Nm. De cilinderinhoud was 1.951 cm³, en de motor had een turbo met vaste schoepen. De motor had (in tegenstelling tot de eerste 4-cilinder dieselmotor van BMW, de M41D17 uit de 318tds, die van de M51D25 2,5-liter zescilinder uit de 525tds was afgeleid, en dus 4/6e van 2.498 cm³ telde of exact 1.665 cm³, goed was voor 66 kW (90 pk) en 190 Nm, en het nog met een indirecte injectie deed met wervelkamers) een directe brandstofinjectie, maar nog niet via het vandaag quasi overal gebruikte common-rail systeem, maar via een verdelerpomp.
.
Deze motor was te krijgen in de E46 berline en de E46 touring pre-facelift, tot en met modeljaar 2001 dus. Tevens kwam deze motor ook in de toenmalige E39 5-reeks te liggen, en deze 136-pk versie bleef ongewijzigd in de 520d, ook na de facelift van 2001, tot het einde van de productie van de E39 in de zomer van 2003.
.
De motor bleef verder geproduceerd worden ook na de start van modeljaar 2002 (waarin de opvolger van de M47, nl. de M47TU, werd gelanceerd), enerzijds in de reeds vermelde E39 520d, en anderzijds in de eerste 318d (facelift E46). Met die facelift van de E46 kreeg de 320d (die dan naar 150 pk werd versterkt) een "kleine broer", 318d genaamd. Alhoewel de nieuwe motorgeneratie M47TU dan al beschikbaar was, bleef de 318d het tot de zomer van 2003 verder doen met de "oude" 1.951 cm³ tellende motor met verdelerpomp en turbo met vaste schoepen, maar dan middels nieuwe software teruggetuned tot 85 kW (115 pk) en 260 Nm.
.
Tot slot dient ter volledigheid nog te worden vermeld dat deze motor ook in de Rover 75 en de MG ZT werd ingezet.
. - tweede generatie
.
De tweede generatie van de M47, met interne benaming M47TU (waarbij TU staat voor "technisch überarbeitet" of "technische Überarbeitung"), kwam er vanaf modeljaar 2002 (samen met de facelift van de E46). De 320d kreeg een iets grotere longinhoud, namelijk 1.995 cm³, en leverde 110 kW (150 pk) en 330 Nm. De motor kreeg beschikking over een turbo met variabele schoepen, en als inspuitsysteem werd de verdelerpomp vervangen door een common-rail systeem (van de eerste generatie).
.
De "oude" 1.951 cm³ tellende motor met 115 pk (uit de 318d) werd echter in 2003 (wanneer de E39 uit productie ging en de 520d met M47-motor dus niet meer werd geproduceerd) vervangen door een nieuwere versie, namelijk een teruggetunede M47TU. De 318d kreeg nu dus ook recht op een 1.995 cm³ tellende motor, waarvan echter het vermogen gelijk bleef op 85 kW (115 pk), maar het koppel steeg naar 280 Nm. Ook had 'ie nu recht op common-rail, en op een turbo met verstelbare schoepen.
Belangrijk dus is 't om hier aan te stippen dat er facelift E46 318d zijn met de "oude" motor, en ook met de "nieuwe" motor. Dat kan een criterium zijn indien men een tweedehands E46 318d wenst aan te schaffen.
.
De M47TU was in al z'n versies beschikbaar in de E46 (318d limousine en touring, 318td compact, 320d limousine en touring, 320Cd coupé en cabriolet, 320td compact), en in de E83 X3 (2.0d). Deze tweede generatie van de M47 is vandaag nog altijd beschikbaar
. - derde generatie
.
De derde generatie zag het levenslicht bij de introductie van de E87 1-reeks in september 2004. De motor, nog steeds 1.995 cm³ groot, heet intern M47TU2 (tweede "technische Überarbeitung"), of voluit M47TU2D20. De motor leverde 120 kW (163 pk) en 340 Nm, en kon pronken met een common-rail systeem van de tweede generatie. Bij de generatiewissel van de '3 (van E46 naar E90) kwam ook deze motor in de nieuwe 320d. En alhoewel bij de generatiewissel van de '5 (van E39 naar E60) er nog niet onmiddellijk een 520d beschikbaar werd, kwam er vanaf modeljaar 2006 ook een 520d met deze motor.
.
Ook van deze motor bestond er een minder krachtige variant, namelijk die van de 118d en 318d. Even groot als de krachtiger broer, maar met een vermogen van 90 kW (122 pk) en 280 Nm. Deze motoren hadden ook beschikking over de (toen) nieuwste generatie common-rail en een turbo met variabele schoepen.
. - vierde generatie
.
De (tot op vandaag) laatste generatie kwam er met de facelift van de BMW '1, waarbij de E87 5-deurs (of "Hatch") werd vervoegd door een E81 3-deurs (of "Sporthatch"). De nieuwe motoren introduceerden het begrip "EfficientDynamics" voor 't eerst voor het grote publiek, en scoren middels alle maatregelen die onder die naam werden genomen, met een zeer laag verbruik en lage C0²-uitstoot.
De 120d introduceerde dus de 2.0d (van nog altijd 1.995 cm³ groot) van 130 kW (177 pk) en 350 Nm, en de nieuwe 118d krijgt dezelfde motor in teruggetunede versie die 105 kW (143 pk) en 320 Nm levert.
.
Met de introductie van de laatste BMW '3 coupé (E92) kreeg ook de laatste generatie BMW '3 recht op deze vierde generatie van de 2-liter diesel. De 320d Coupé pronkt vandaag ook met 177 pk en 350 Nm. Alhoewel de limousine en de touring deze motor op vandaag nog niet hebben, wordt de laatste generatie van de M47 ook binnen enkele maanden in de andere versies van de BMW '3 verwacht. Met de recente facelift van de BMW '5 (E60/E61) kreeg ook de 520d recht op de nieuwste generatie M47.
.
Tot slot dient ook nog te worden vermeld dat BMW van deze 2-liter diesel binnenkort ook een versie zal aanbieden met twee in serie geplaatste turbo's (twin-turbo). Deze drukvullingstechniek (met een kleine turbo met lage inertie die al vanaf zeer lage toeren z'n optimale prestaties levert, en die naarmate het motortoerental stijgt geleidelijk aan z'n werk overgeeft aan een grote turbo die z'n hogere inertie niet als nadeel ondervindt omdat 'ie geleidelijk aan op toeren en onder druk wordt gebracht en pas optimaal dient te presteren bij hogere toerentallen) die z'n debuut kende in de E60/E61 535d, zorgt ervoor dat uit het 2-liter blok een vermogen van 150 kW (204 pk) en 400 Nm wordt geperst. De motor debuteert weldra in de nieuwe BMW '1 coupé (E82), wordt ook beschikbaar in de BMW '1 Hatch (E87) en Sporthatch (E81), en zal vermoedelijk (alhoewel nog niet bevestigd) ook ingezet worden in andere modellen van BMW.
Onderlinge technische verschillen
(onvolledig, wordt binnenkort aangevuld met meer details en de correcte onderdeelnummers)
- "Heeft mijn pre-facelift 118d dezelfde motor als een pre-facelift 120d?"
Neen. Er is een hardware-onderscheid in (onder andere) de turbo, het inspuitsysteem en de cilinderkop.
Comment