Laten we het ‘ns hebben over de verschillende elektronische rijhulpsystemen die voornamelijk de actieve veiligheid van de auto’s moeten verhogen. Dit is geliefde speeltuin van de marketingafdelingen van de autoconstructeurs en hun toeleveranciers. Aan elk systeem worden tal van verschillende drieletterige acroniemen gegeven zodat de meeste consumenten totaal geen idee hebben van ze juist voorgeschoteld krijgen. Laten we bij elk systeem zijn acroniemen plaatsen en daarna elk systeem van anderbij bekijken.
Al deze systemen verhogen de actieve veiligheid van de auto’s. Maar let even wel op dat ook zij moeten gehoorzamen aan de fysische wetten! Het is niet omdat je auto uitgerust is met ABS dat je op nat wegdek dezelfde remafstand hebt als op droog wegdek. Het is niet omdat je auto uitgerust is met ESP dat je sneller door de bocht kunt gaan. Dit zijn systemen die de rijstabiliteit verhogen, het zijn echter geen vrijgeleiden om meer risico’s te nemen!
- Anti-blokkeersysteem: ABS
- Anti-slipregeling of tractiecontrole: ASR, TCS, ASC, ETC, ETS
- Stabiliteitscontrole: ESP, ESC, DSC, VDC, DSTC, PSM, VSA, VSC
- Noodremassistentie: EBA, BAS
- Elektronische remkrachtverdeler: EBD, EBV
Al deze systemen verhogen de actieve veiligheid van de auto’s. Maar let even wel op dat ook zij moeten gehoorzamen aan de fysische wetten! Het is niet omdat je auto uitgerust is met ABS dat je op nat wegdek dezelfde remafstand hebt als op droog wegdek. Het is niet omdat je auto uitgerust is met ESP dat je sneller door de bocht kunt gaan. Dit zijn systemen die de rijstabiliteit verhogen, het zijn echter geen vrijgeleiden om meer risico’s te nemen!
Comment