Emissies
Tijd om even stil te staan bij een steeds belangrijker aspect van onze geliefde auto: de uitstoot van schadelijke stoffen. Steeds meer en meer wordt de auto scheef bekeken omwille van z’n emissies. De emissienormen voor nieuwe auto’s worden strenger zodat de constructeurs met nieuwe ideeën op de proppen moeten komen opdat hun modellen, aan de toekomstige normen kunnen voldoen.
Vanwaar komen die emissies nu? Als we de vebranding van benzine of diesel ‘ns even eenvoudig voorstellen dan bekom je volgende chemische reactie:
C8H18 + O2 --> CO2 + H2O
Zonder op de chemische achtergrond in te gaan, komt het hier op neer. Als we de brandstof (C8H1 met de zuurstof (O2) uit de lucht laten reageren op een hoge temperatuur en druk, gaat de brandstof verbranden tot koolstofdioxide (CO2) en waterdamp (H2O). Hierbij komt er energie vrij die benut wordt om de motor aan te drijven.
Dus in principe zouden we in de uitlaat van onze auto enkel waterdamp en CO2 kunnen terugvinden. Jammer genoeg leert de praktijk ons dat er veel meer stoffen terug te vinden zijn in de uitlaat. Hoe komt dit nu? Wel op deze hoge temperaturen onstaan er naast de verbrandingsreactie ook nog nevenreacties. Daarenboven zitten er in de brandstof ook een hoop andere stoffen en additieven. Ook gaat de verbranding nooit volledig op; er zal altijd wel een klein beetje brandstof niet volledig verbranden.
Vandaar dat we heel wat meer stoffen terugvinden in de uitlaatgassen. Hier volgt een overzicht van de belangrijkste emissies die we in de uitlaat van onze auto’s terug kunnen vinden:
H2O (waterdamp)
Waterdamp is onschadelijk voor het milieu, maar in dampvorm is water wel het grootste broeikasgas dat we op aarde hebben.
CO2 (koolstofdioxide)
CO2 is onschadelijk voor het milieu, maar is wel het tweede grootste broeikasgas dat we op aarde kennen. Het heeft per deeltje wel een grotere invloed op het broeikasgaseffect als waterdamp.
CO (koolstofmonoxide)
CO onstaat tijdens nevenreactie van de verbranding. Hoe slechter de verbranding verloopt hoe meer CO er gevormd wordt. CO is schadelijk voor de mens in die zin dat het een lagere zuurstofopname veroorzaakt in slecht verluchte ruimtes, hetgeen in extreme gevallen kan leiden tot de dood (CO-vergiftiging). CO veroozaakt ook de vorming van ozon.
SOx (zwaveloxiden)
SOx onstaat tijdens een van de nevenreacties doordat zwavel afkomstig uit de brandstof gaat reageren met de lucht. SOx leidt tot ademhalingsproblemen, irritatie van de luchtwegen, verzuring, en smog.
NOx (stikstofoxiden)
NOx vindt ook zijn onstaan in een de nevenreacties. Stikstof uit de lucht gaat reageren met de zuurstof uit de lucht. Hoe hoger de verbrandingstemperatuur, hoe meer zuurstof er in de verbrandingskamer zit en hoe langer de verbranding duurt, des te meer NOx er gevormd wordt.
NOx heeft tal van nadelen. Zo veroorzaakt het ademhalingsproblemen, ademhalingsziektes, ontsteking van de luchtwegen, verzuring, smog, en leidt het tot verhoogde ozonconcentraties. Recent is men ook tot de ontdekking gekomen dat NOx een indirect broeikasgas is. D.w.z. dat het zelf geen broeikasgas is maar de concentraties van broeikasgassen in de atmosfeer beïnvloedt.
PM (partikels of roet)
Roet onstaat doordat de brandstofdruppeltjes niet volledig verbranden waardoor er een klein partikel achterblijft. Roet veroorzaakt in eerste instantie ademhalingsproblemen, maar is ook kankerverwekkend, en het is een drager van toxische stoffen.
HC (HydroCarbons) of KWS (KoolWaterStoffen)
KWS is een algemene noemer om stoffen aan te duiden die uit waterstofatomen (H) en koolstofatomen (C) bestaan. Benzine en diesel bestaan voornamelijk uit KWS. KWS of HC-emissies zijn onverbrande brandstofgassen. Sommige van deze gassen zijn onschadelijk, maar een bepaalde reeks (BTX) is toxisch. Ook methaan (CH4) is een KWS, maar verschilt van de rest doordat het een broeikasgas is dat 21 keer meer bijdraagt tot het broeikasgaseffect is als CO2. Anderen KWS leiden dan weer tot verhoogde ozonconcentraties.
N2O (lachgas)
Lachgas ontstaat tijdens nevenreacties in de verbrandingskamer maar kan ook onstaan door een slecht werkende katalysator. Het is onschadelijk voor mens en milieu, maar het is wel een broeikasgas dat 310 keer meer bijdraagt tot het broeikasgaseffect als CO2.
Pb (lood)
Lood kan in de brandstof zitten en is toxisch
Tijd om even stil te staan bij een steeds belangrijker aspect van onze geliefde auto: de uitstoot van schadelijke stoffen. Steeds meer en meer wordt de auto scheef bekeken omwille van z’n emissies. De emissienormen voor nieuwe auto’s worden strenger zodat de constructeurs met nieuwe ideeën op de proppen moeten komen opdat hun modellen, aan de toekomstige normen kunnen voldoen.
Vanwaar komen die emissies nu? Als we de vebranding van benzine of diesel ‘ns even eenvoudig voorstellen dan bekom je volgende chemische reactie:
C8H18 + O2 --> CO2 + H2O
Zonder op de chemische achtergrond in te gaan, komt het hier op neer. Als we de brandstof (C8H1 met de zuurstof (O2) uit de lucht laten reageren op een hoge temperatuur en druk, gaat de brandstof verbranden tot koolstofdioxide (CO2) en waterdamp (H2O). Hierbij komt er energie vrij die benut wordt om de motor aan te drijven.
Dus in principe zouden we in de uitlaat van onze auto enkel waterdamp en CO2 kunnen terugvinden. Jammer genoeg leert de praktijk ons dat er veel meer stoffen terug te vinden zijn in de uitlaat. Hoe komt dit nu? Wel op deze hoge temperaturen onstaan er naast de verbrandingsreactie ook nog nevenreacties. Daarenboven zitten er in de brandstof ook een hoop andere stoffen en additieven. Ook gaat de verbranding nooit volledig op; er zal altijd wel een klein beetje brandstof niet volledig verbranden.
Vandaar dat we heel wat meer stoffen terugvinden in de uitlaatgassen. Hier volgt een overzicht van de belangrijkste emissies die we in de uitlaat van onze auto’s terug kunnen vinden:
H2O (waterdamp)
Waterdamp is onschadelijk voor het milieu, maar in dampvorm is water wel het grootste broeikasgas dat we op aarde hebben.
CO2 (koolstofdioxide)
CO2 is onschadelijk voor het milieu, maar is wel het tweede grootste broeikasgas dat we op aarde kennen. Het heeft per deeltje wel een grotere invloed op het broeikasgaseffect als waterdamp.
CO (koolstofmonoxide)
CO onstaat tijdens nevenreactie van de verbranding. Hoe slechter de verbranding verloopt hoe meer CO er gevormd wordt. CO is schadelijk voor de mens in die zin dat het een lagere zuurstofopname veroorzaakt in slecht verluchte ruimtes, hetgeen in extreme gevallen kan leiden tot de dood (CO-vergiftiging). CO veroozaakt ook de vorming van ozon.
SOx (zwaveloxiden)
SOx onstaat tijdens een van de nevenreacties doordat zwavel afkomstig uit de brandstof gaat reageren met de lucht. SOx leidt tot ademhalingsproblemen, irritatie van de luchtwegen, verzuring, en smog.
NOx (stikstofoxiden)
NOx vindt ook zijn onstaan in een de nevenreacties. Stikstof uit de lucht gaat reageren met de zuurstof uit de lucht. Hoe hoger de verbrandingstemperatuur, hoe meer zuurstof er in de verbrandingskamer zit en hoe langer de verbranding duurt, des te meer NOx er gevormd wordt.
NOx heeft tal van nadelen. Zo veroorzaakt het ademhalingsproblemen, ademhalingsziektes, ontsteking van de luchtwegen, verzuring, smog, en leidt het tot verhoogde ozonconcentraties. Recent is men ook tot de ontdekking gekomen dat NOx een indirect broeikasgas is. D.w.z. dat het zelf geen broeikasgas is maar de concentraties van broeikasgassen in de atmosfeer beïnvloedt.
PM (partikels of roet)
Roet onstaat doordat de brandstofdruppeltjes niet volledig verbranden waardoor er een klein partikel achterblijft. Roet veroorzaakt in eerste instantie ademhalingsproblemen, maar is ook kankerverwekkend, en het is een drager van toxische stoffen.
HC (HydroCarbons) of KWS (KoolWaterStoffen)
KWS is een algemene noemer om stoffen aan te duiden die uit waterstofatomen (H) en koolstofatomen (C) bestaan. Benzine en diesel bestaan voornamelijk uit KWS. KWS of HC-emissies zijn onverbrande brandstofgassen. Sommige van deze gassen zijn onschadelijk, maar een bepaalde reeks (BTX) is toxisch. Ook methaan (CH4) is een KWS, maar verschilt van de rest doordat het een broeikasgas is dat 21 keer meer bijdraagt tot het broeikasgaseffect is als CO2. Anderen KWS leiden dan weer tot verhoogde ozonconcentraties.
N2O (lachgas)
Lachgas ontstaat tijdens nevenreacties in de verbrandingskamer maar kan ook onstaan door een slecht werkende katalysator. Het is onschadelijk voor mens en milieu, maar het is wel een broeikasgas dat 310 keer meer bijdraagt tot het broeikasgaseffect als CO2.
Pb (lood)
Lood kan in de brandstof zitten en is toxisch
Comment