Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Emissies, Euro-normen, Katalysatoren, etc.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door wouteb Bekijk Berichten
    Is het mogelijk om bio-ethanol in een motor met lpg-installatie te gebruiken of zijn hier nog aanpassingen nodig?
    Oorspronkelijk geplaatst door Wutputt Bekijk Berichten
    E85 wordt in de gewone benzinetank getankt, je hebt dus geen extra tank, injectoren en sturing nodig (zoals bij een LPG-installatie). Wel is het sterk aan te raden om de benzinetank en de benzineleidingen te vervangen door corrosiebestendige exemplaren.
    Oorspronkelijk geplaatst door wouteb Bekijk Berichten
    Enig idee waarom het nog niet gelegaliseerd is in België?
    Bij ons op school zijn ze toevallig bezig een Hyundai I30 te laten lopen op Bio-Ethanol.

    Benodigdheden: grotere verstuivers, andere stuurcomputer,...

    Meer details kan ik wel opvragen evt, maar aangezien dat een eindwerk is in opdracht van Hyundai weet ik niet of ik het kan verkrijgen voordat het eindwerk klaar is (eind dit jaar)

    Comment


    • #22
      Welke school?
      BMW = Freude Am Fahren

      Comment


      • #23
        KdG Hoboken

        www.bachelor-autotechnologie.be

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
          Bij ons op school zijn ze toevallig bezig een Hyundai I30 te laten lopen op Bio-Ethanol.

          Benodigdheden: grotere verstuivers, andere stuurcomputer,...

          Meer details kan ik wel opvragen evt, maar aangezien dat een eindwerk is in opdracht van Hyundai weet ik niet of ik het kan verkrijgen voordat het eindwerk klaar is (eind dit jaar)
          veel van de informatie zal interne keuken blijven tot september 2008, wachten maar

          ow, en als je niet weet wat doen. Lees mijn eindwerk maar

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door B4_avant Bekijk Berichten
            veel van de informatie zal interne keuken blijven tot september 2008, wachten maar

            ow, en als je niet weet wat doen. Lees mijn eindwerk maar
            Maat van mij maakt dat eindwerk, ik zal wel corrector spelen

            U eindwerk? kzalt eens gaan zoeken in de mediatheek.

            Titel?

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
              Maat van mij maakt dat eindwerk, ik zal wel corrector spelen

              U eindwerk? kzalt eens gaan zoeken in de mediatheek.

              Titel?
              nu vraag je me iets

              ik denk: "Link between braking testbench and Harcasim"

              schooljaar: 2003-2004
              naam: Jan Schiepers
              promotor: Mark Pecqueur en François Teissedre

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door B4_avant Bekijk Berichten
                nu vraag je me iets

                ik denk: "Link between braking testbench and Harcasim"

                schooljaar: 2003-2004
                naam: Jan Schiepers
                promotor: Mark Pecqueur en François Teissedre
                Twas dat ik u achternaam niet wist

                Kzal donderdag (als ik nog eens op school ben) eens gaan kijken of ik het kan vinden.

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                  Twas dat ik u achternaam niet wist
                  weet ik veel

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door Wutputt Bekijk Berichten
                    Bio-ethanol

                    Doordat de specifieke verbrandingswaarde van E85 een stuk lager is als benzine, verbruikt een benzinemotor op E85 meer. Het meerverbruik schommelt tussen de 10% en 25%, afhankelijk van hoe goed de motorsturing aangepast aan E85 en afhankelijk van de rijstijl (hoe sportiever er gereden wordt, hoe kleiner het verschil tussen E85 en benzine). De prestaties zijn dezelfde of zijn zelfs beter. Vooral bij turbomotoren en motoren met directe injectie kan er op vlak van prestaties winst geboekt worden. Dit komt omdat pure bio-ethanol een octaangetal heeft van 110 (voor E85 is het 108 ) en bio-ethanol veel meer afkoelt als het verdampt in vergelijking met benzine.


                    Een benzinemotor op E85 laten rijden vergt relatief eenvoudige ingrepen. Om hem op pure bio-ethanol (E100) is een ander verhaal. Dit vergt verdere aanpassingen, waaronder een voorverwarminstallatie (net als bij oudere dieselmotoren).
                    Ik heb nochtans al atmosferische benzinemotoren met indirecte injectie gezien die meer dan 30% vermogensstijging hadden op pure bio-ethanol en een herprogrammering van het motormanagement.

                    Dat is een pak meer dan bvb die 17% die zo een Saab 9-3 1.8t wint op E85.
                    A Twist of the Wrist

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo Bekijk Berichten
                      Ik heb nochtans al atmosferische benzinemotoren met indirecte injectie gezien die meer dan 30% vermogensstijging hadden op pure bio-ethanol en een herprogrammering van het motormanagement.

                      Dat is een pak meer dan bvb die 17% die zo een Saab 9-3 1.8t wint op E85.
                      Maar uiteindelijk is het mogelijke potentieel groter bij directe injectie of drukvoeding
                      The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

                      Comment


                      • #31
                        Ik weet het . Het is een oud topic.
                        Maar mijn vragen gaan over uitlaat emissies.
                        Tijdens de laatste keuring van de vectra stond er bij de roettest op zijn computer euro3. Terwijl op mijn glv euro4 staat.
                        Heeft hij een fout gemaakt of is het pas vanaf een bepaalde datum dat wagens aan euro4 getest worden. De vectra is van april 2007.
                        Ik had een waarde van 0,85. Hoeveel mag ik feitelijk hebben? Kan ik dat ergens terugvinden?

                        Comment


                        • #32


                          Euro4 en hoger: maximaal 1.5
                          Lager dan Euro 4: maximaal 2.5 zonder turbo en maximaal 3 met turbo

                          Ik zou dus mooi zwijgen tegen de keurder over de euronorm op zijn PC want volgens zijn computer mag je dan meer roet uitstoten

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door ksirk Bekijk Berichten
                            http://www.senate.be/www/?MIval=/Vra...R=4567&LANG=nl

                            Euro4 en hoger: maximaal 1.5
                            Lager dan Euro 4: maximaal 2.5 zonder turbo en maximaal 3 met turbo

                            Ik zou dus mooi zwijgen tegen de keurder over de euronorm op zijn PC want volgens zijn computer mag je dan meer roet uitstoten
                            bedankt

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door ksirk Bekijk Berichten
                              http://www.senate.be/www/?MIval=/Vra...R=4567&LANG=nl

                              Euro4 en hoger: maximaal 1.5
                              Lager dan Euro 4: maximaal 2.5 zonder turbo en maximaal 3 met turbo

                              Ik zou dus mooi zwijgen tegen de keurder over de euronorm op zijn PC want volgens zijn computer mag je dan meer roet uitstoten
                              moest gisteren nog eens met andere wagen op de keuring zijn.

                              Hij liet me op zijn pc zien dat er pas vanaf 1/7/2008 volgens euro 4 gekeurd word ongeacht of je motor al een euro 4 heeft.

                              Comment

                              Working...
                              X