Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De offset van velgen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Iemand hier een verklaring voor?
    Ik vergeleek even mijn winterrubbers t.o.v de zomersloefen...





    Rood is zomer, blauw is winter.
    Waarom wijst de velgflank van de zomer 18" schuin, terwijl de velgflank van de 17" wintervelgen mooi recht is...?

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door STA911 Bekijk Berichten
      Iemand hier een verklaring voor?
      Ik vergeleek even mijn winterrubbers t.o.v de zomersloefen...





      Rood is zomer, blauw is winter.
      Waarom wijst de velgflank van de zomer 18" schuin, terwijl de velgflank van de 17" wintervelgen mooi recht is...?
      je velg behoud dezelfde breedte (8 duim), maar je gaat van 205 naar 225 rubber.

      Comment


      • #23
        Voor pmmke : ik verwijs naar het topic van de '5 facelift, waar je vroeg of de 20" velgen van de '7 zouden passen op een '5, wat steek betreft.

        Ik post hier de printscreens van het Excel-bestand met de juist ingevoerde gegevens. Hopelijk heb je er wat aan.

        Check dus eerst http://felgenkatalog.auto-treff.com/ en zoek op
        1. de gegevens van de velgen die jij wil monteren op een auto (maar waarvan je niet weet of ze wel passen op die auto)
        2. de gegevens van velgen die zéér zeker wél passen op die auto
        We zoeken b.v. of de 20"-velgen 101M van de BMW '7 passen op de '5. Jij hebt die nu al in 19".

        We komen op deze pagina : http://felgenkatalog.auto-treff.com/1010.htm

        De gegevens die we nodig hebben :
        1. '5 vooraan : 8Jx19" ET20, banden 245/35R19
          '5 achteraan : 9,5Jx19" ET32, banden 275/30R19
        2. '7 vooraan : 9Jx20" ET24, banden ?
          '7 achteraan : 10Jx20 ET24, banden ?
        Waarom "banden ?", wel omdat we de banden die op de '7 leggen, uiteraard niet op de '5 gaan leggen, die zullen duidelijk te groot zijn. Maar toch, we gaan alles eerst 'es invoeren zoals 't is, mét banden voor de '7.

        Dan ziet dat er zo uit, voor de voorbanden.



        Zoals je ziet staat de "rode" velg (die van de '7) dus zowel langs de buitenkant, maar vooral ook langs de binnenkant, teveel naar binnen. Dat wordt ook exact berekend onderaan links. Buitenzijde velg -8,7mm wil zeggen (ga over het veld staan met je muisaanwijzer om info te krijgen over dat veld) dat de buitenzijde van de velg bijna 1 cm meer naar binnen staat, vergeleken met de 19" 101M van de '5 (die die jij nu hebt). Binnenzijde velg 16,7mm wil zeggen dat de binnenzijde van die '7-velg een dikke anderhalve cm meer naar binnen komt dan de 19-velg van de '5.
        Da's dus niet goed. We moeten de velg meer naar buiten krijgen. Dan doen we met een spacer. Hoe kan je hier in die spreadsheet een spacer simuleren? Door de breedte van de spacer (in mm) AF te trekken van de ET-waarde van de velg die je wil monteren (de rode dus). Vermoedelijk is hier een spacer van 10mm voldoende, dus we veranderen 24 in 14.

        Bovendien zien we dat de banden die op de '7 liggen (de rode) duidelijk véél te groot zijn voor de '5. Doorgaans helpt het om, als je één maat (in duim) van velg vergroot, om dezelfde maat van band te nemen, maar dan één serie kleiner (het middelste cijfer van de drie, dus in dit geval de "35" van 245/35R19. We voeren als gewenste band dan 245/30R20 in, en gaan 'es kijken wat dat geeft.

        We hebben dus twee zaken veranderd : de bandhoogte (40 wordt 30) en de ET-waarde van de gewenste velg om de spacer te simuleren (24 wordt 14).

        Dat geeft dan dit :



        Bon, beter dan dit zal niet echt gaan, vermoed ik.

        Ziet er goed uit, zelfs. De rode band lijkt qua oppervlak heel dicht te komen bij de blauwe band, en dat is eigenlijk het belangrijkste. 't Is immers de band die sleept tegen de wielkassen, niet de velg.
        De velg zelf is dus een duim breder, en dat zie je doordat de velg langs de binnenzijde ongeveer gelijk is (ze staat nog altijd een dikke halve cm meer naar binnen), maar langs de buitenzijde duidelijk breder komt (bijna 2 cm, exact 18,7mm, dat zie je linksonder).

        Maar de band lijkt quasi perfect aan te sluiten op de 19" band, dus dit zou moeten lukken. Je weet dus al welke band je zal moeten leggen, en ook dat er dus een spacer van 1cm nodig zal zijn.



        Hetzelfde kan je doen met de twee achterste velgen. Een gelijkaardige tutorial is niet nodig denk ik?



        Succes !

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
          We moeten de velg meer naar buiten krijgen. Dan doen we met een spacer. Hoe kan je hier in die spreadsheet een spacer simuleren? Door de breedte van de spacer (in mm) AF te trekken van de ET-waarde van de velg die je wil monteren (de rode dus). Vermoedelijk is hier een spacer van 10mm voldoende, dus we veranderen 24 in 14.
          Sorry gTa, maar spacers zijn bij wet verboden.

          Comment


          • #25
            121 per uur rijden ook. Veel mensen hebben velgen steken waarmee ze ook niet door de keuring zouden geraken...

            Trouwens, men is bezig om spacers toch toe te laten, als ik het antwoord van how2tune goed heb begrepen. Feit is : er zijn gevaarlijker dingen dan dat, als ze correct gemonteerd zijn. Bovendien : de TÜV is zoals geweten véél strenger dan de Belgische Autokeuringapengemeenschap, en in Duitsland zijn correct gemonteerde spacers, zolang de velgen binnen de kassen blijven, wél in de papieren te brengen.

            En nog iets : 't is een antwoord op een vraag van pmmke, en die heeft al spacers steken op z'n auto. Ik vermoed dus dat 'ie er niet zal om malen om dat opnieuw te doen.

            Dus, zo erg is het niet, dacht ik?

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
              Voor pmmke : ik verwijs naar het topic van de '5 facelift, waar je vroeg of de 20" velgen van de '7 zouden passen op een '5, wat steek betreft.

              Ik post hier de printscreens van het Excel-bestand met de juist ingevoerde gegevens. Hopelijk heb je er wat aan.

              Check dus eerst http://felgenkatalog.auto-treff.com/ en zoek op
              1. de gegevens van de velgen die jij wil monteren op een auto (maar waarvan je niet weet of ze wel passen op die auto)
              2. de gegevens van velgen die zéér zeker wél passen op die auto
              We zoeken b.v. of de 20"-velgen 101M van de BMW '7 passen op de '5. Jij hebt die nu al in 19".

              We komen op deze pagina : http://felgenkatalog.auto-treff.com/1010.htm

              De gegevens die we nodig hebben :
              1. '5 vooraan : 8Jx19" ET20, banden 245/35R19
                '5 achteraan : 9,5Jx19" ET32, banden 275/30R19
              2. '7 vooraan : 9Jx20" ET24, banden ?
                '7 achteraan : 10Jx20 ET24, banden ?
              Waarom "banden ?", wel omdat we de banden die op de '7 leggen, uiteraard niet op de '5 gaan leggen, die zullen duidelijk te groot zijn. Maar toch, we gaan alles eerst 'es invoeren zoals 't is, mét banden voor de '7.

              Dan ziet dat er zo uit, voor de voorbanden.



              Zoals je ziet staat de "rode" velg (die van de '7) dus zowel langs de buitenkant, maar vooral ook langs de binnenkant, teveel naar binnen. Dat wordt ook exact berekend onderaan links. Buitenzijde velg -8,7mm wil zeggen (ga over het veld staan met je muisaanwijzer om info te krijgen over dat veld) dat de buitenzijde van de velg bijna 1 cm meer naar binnen staat, vergeleken met de 19" 101M van de '5 (die die jij nu hebt). Binnenzijde velg 16,7mm wil zeggen dat de binnenzijde van die '7-velg een dikke anderhalve cm meer naar binnen komt dan de 19-velg van de '5.
              Da's dus niet goed. We moeten de velg meer naar buiten krijgen. Dan doen we met een spacer. Hoe kan je hier in die spreadsheet een spacer simuleren? Door de breedte van de spacer (in mm) AF te trekken van de ET-waarde van de velg die je wil monteren (de rode dus). Vermoedelijk is hier een spacer van 10mm voldoende, dus we veranderen 24 in 14.

              Bovendien zien we dat de banden die op de '7 liggen (de rode) duidelijk véél te groot zijn voor de '5. Doorgaans helpt het om, als je één maat (in duim) van velg vergroot, om dezelfde maat van band te nemen, maar dan één serie kleiner (het middelste cijfer van de drie, dus in dit geval de "35" van 245/35R19. We voeren als gewenste band dan 245/30R20 in, en gaan 'es kijken wat dat geeft.

              We hebben dus twee zaken veranderd : de bandhoogte (40 wordt 30) en de ET-waarde van de gewenste velg om de spacer te simuleren (24 wordt 14).

              Dat geeft dan dit :



              Bon, beter dan dit zal niet echt gaan, vermoed ik.

              Ziet er goed uit, zelfs. De rode band lijkt qua oppervlak heel dicht te komen bij de blauwe band, en dat is eigenlijk het belangrijkste. 't Is immers de band die sleept tegen de wielkassen, niet de velg.
              De velg zelf is dus een duim breder, en dat zie je doordat de velg langs de binnenzijde ongeveer gelijk is (ze staat nog altijd een dikke halve cm meer naar binnen), maar langs de buitenzijde duidelijk breder komt (bijna 2 cm, exact 18,7mm, dat zie je linksonder).

              Maar de band lijkt quasi perfect aan te sluiten op de 19" band, dus dit zou moeten lukken. Je weet dus al welke band je zal moeten leggen, en ook dat er dus een spacer van 1cm nodig zal zijn.



              Hetzelfde kan je doen met de twee achterste velgen. Een gelijkaardige tutorial is niet nodig denk ik?



              Succes !
              Okido, maar ging eigenlijk over de 1O1 van de 6 reeks maar dat zal wel zelfde zijn zeker. Okido thanks

              Comment


              • #27
                De 20" 101M voor de BMW '6 staat niet met de gegevens vermeld op de Felgenkatalog. Daarom dat ik dat niet kon berekenen.

                Maar om toch te antwoorden : als ik me niet vergis is de voorste velg van de '6 ET 13, wat dus zou betekenen dat ze eigenlijk perfect is qua breedte voor de '5. Achteraan zijn ze van breedte en offset gelijk aan de 19" van de '5 (ongeveer), dacht ik, dus dat moet ook mooi passen.

                Comment


                • #28
                  okido hele geruststelling

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                    Dus, zo erg is het niet, dacht ik?
                    Volgens het forumreglement wel.

                    Comment


                    • #30
                      Spoorverbreders zijn door de Belgische wetgever verboden dus ook op dit forum. Topic closed

                      1996 Opel Corsa B Joy 1.2 - 1998 Opel Astra G Comfort 1.7TD - 1995 Opel Corsa B 1.4SI - 2001 Opel Astra G Coupé Bertoné Edition 1.8 - 2002 Opel Zafira A Sport 1.6 - 2005 Opel Vectra C Break Cosmo 1.9CDTI
                      2006 Opel Corsa C Enjoy 1.2Twinport - 2009 Opel Insignia Sports Tourer Edition 2.0CDTI

                      Comment


                      • #31
                        De offset van velgen.

                        Effe het 99,9999% nuttige uit het andere, gesloten topic, naar hier halen. Een forum moet nut bewijzen, imho, geen juridische voorbeeldfunctie-van-de-harde-lijn zijn.

                        Comment


                        • #32
                          - edit -

                          Dubbeltje.
                          Last edited by ; 01/02/2007, 12:11.

                          Comment


                          • #33
                            - edit -

                            Dubbeltje.
                            Last edited by ; 01/02/2007, 12:11.

                            Comment


                            • #34
                              - edit -

                              Dubbeltje.
                              Last edited by ; 01/02/2007, 12:11.

                              Comment


                              • #35
                                wat is een wielflans?

                                Comment


                                • #36
                                  - edit -

                                  Dubbeltje.
                                  Last edited by ; 01/02/2007, 12:11.

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Frankie Loosveld
                                    wat is een wielflans?


                                    Ik hóópte dat je 'm opnieuw zou plaatsen. Immers ik mag dat niet, want sinds de forumdictatuur mogen enkele nuttige zaken nog, dus ik moést jouw opmerking er wel uit laten.

                                    ...

                                    Alhoewel, 't is wel nuttig! Anders zou iedereen 't over wielflansen hebben.

                                    Ik zet 'm er weer bij !!

                                    Comment


                                    • #38
                                      Spoorverbreder = [verboden woord wegens illegaal !!] ?

                                      Oei, sluiten dit topic dan maar

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Frankie Loosveld
                                        wat is een wielflans?
                                        Moet eigenlijk zijn :

                                        Oorspronkelijk geplaatst door Wanky Losefat
                                        wat is een wielflans? ik kan me voorstellen dat ze bij de gemiddelde duitse bak een wielflens in mekaar flansen, maar om nu te gaan veralgemenen...
                                        En dan :

                                        Oorspronkelijk geplaatst door gTa


                                        Izzehèms è blikboar ni v'ralhemjind.
                                        ;-)
                                        Last edited by ; 01/02/2007, 12:10.

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door gTa


                                          Ik hóópte dat je 'm opnieuw zou plaatsen. Immers ik mag dat niet, want sinds de forumdictatuur mogen enkele nuttige zaken nog, dus ik moést jouw opmerking er wel uit laten.

                                          ...

                                          Alhoewel, 't is wel nuttig! Anders zou iedereen 't over wielflansen hebben.

                                          Ik zet 'm er weer bij !!
                                          ik ben niet geheel nutteloos. ik kan altijd als slecht voorbeeld gebruikt worden.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X