Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De offset van velgen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    Het reglement werd aangepast (lees: versoepled) zodat hier gerust over spacers mag gepraat worden.

    Aangezien deze dingen bij wet verboden zijn moet ieder voor zich maar uitmaken of ze het in praktijk gaan toepassen ja of neen...
    OO 00 OO

    Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
    Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

    Comment


    • #62
      wijze beslissing

      Comment


      • #63
        erover praten is idd niet verboden.
        Zolang ze hier maar niet worden aangeboden
        1996 Opel Corsa B Joy 1.2 - 1998 Opel Astra G Comfort 1.7TD - 1995 Opel Corsa B 1.4SI - 2001 Opel Astra G Coupé Bertoné Edition 1.8 - 2002 Opel Zafira A Sport 1.6 - 2005 Opel Vectra C Break Cosmo 1.9CDTI
        2006 Opel Corsa C Enjoy 1.2Twinport - 2009 Opel Insignia Sports Tourer Edition 2.0CDTI

        Comment


        • #64
          Oorspronkelijk geplaatst door McClane Bekijk Berichten
          erover praten is idd niet verboden.
          Zolang ze hier maar niet worden aangeboden
          Awel, eigenlijk is dat een interessante discussie !

          Oorspronkelijk geplaatst door Frankie Loosveld Bekijk Berichten
          helaba, westvlaamse ploert. wat met mijn legale spacers?
          Voorbeeld één van legale spacers : oké, 't is een eind geleden, maar toch : die auto is herkeurd mét spacers. Legaal, dus.

          Oorspronkelijk geplaatst door pmmeke Bekijk Berichten
          ivm spoorverbreders: kw variante 1 en 2 en 3 zijn verplicht te plaatsen in belgie met spoorverbreders en zijn gekeurd. Soit.....
          Voorbeeld 2.

          Oorspronkelijk geplaatst door pmmke
          Sommige porsches hebben standaard spoor verbreders en legaal....
          Juist ! Porsche biedt ze aan op de optielijst !! Wat daarmee? Als 'ie zo geleverd wordt, zitten ze erop, en kan de auto legaal op de weg worden gebracht. Voorbeeld 3.

          Oorspronkelijk geplaatst door gTa
          Rallyevoertuigen groep-N, legaal op de weg te brengen in België, kunnen er zo door met spacers !
          Voorbeeld 4.




          Het "verbod" op spacers is dus toch niet zo waterdicht als 't wel lijkt. Quid?

          Comment


          • #65
            Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
            Het reglement werd aangepast (lees: versoepled) zodat hier gerust over spacers mag gepraat worden.

            Aangezien deze dingen bij wet verboden zijn moet ieder voor zich maar uitmaken of ze het in praktijk gaan toepassen ja of neen...
            Dan kan ik blijkbaar niet goed lezen, want in het reglement staat nu:
            14. Alle content die blijk geeft van, of aanzet geeft tot onwettige handelingen zijn strikt verboden.

            Comment


            • #66
              Xit, nogmaals : de "geest" van de wet primeert op de "letter" van de wet. Ga jij staan kijven naar een politie-agent die iemand die een éénrichtingsstraat kwam inrijden, een verwittiging geeft in plaats van een boete? Want de bestuurder overtrad de wet, en de wet zegt dat daar een boete op staat. En die kwam er niet?

              Hardelijn-ingesteldheid is zo nutteloos als wat. En doorgaans kan zowat élke gemeenschap die ook missen als kiespijn.

              Comment


              • #67
                gTa, de volgende post heb ik gisteren in het topic over chiptuning gezet. Ik weet niet of je hem gezien hebt.

                Oorspronkelijk geplaatst door xit2050 Bekijk Berichten
                Je snapt het echt niet, hé?
                Mij gaat het niet om spacers of chiptuning, maar als men hier op dit forum regeltjes wil opleggen voor alles en nog wat, dan moeten die regeltjes maar door iedereen worden nageleefd zonder uitzondering.
                Misschien is het forumreglement in deze de grote boosdoener. Daar al over nagedacht?

                Comment


                • #68
                  Wat een oeverloos gelul allemaal. Waarom niet gewoon aannemen zoals gTa 't hieronder op onnavolgbare wijze de wereld in post:

                  Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                  Er moet een verschil gemaakt worden tussen

                  - technische uitleg over een technisch element van de auto
                  - vragen waar je of hoe je iets dat volgens de wet niet mag, kan laten doen.

                  Vb chiptuning:

                  wat voor mij geen probleem zou mogen vormen is een topic waarin duidelijk de verschillende vormen, voor(?)- en nadelen, ... van chiptuning in terechtkunnen.

                  Een topic echter waarin voortdurend wordt gevraagd waar je je lease-Golf het best kunt laten chippen om meer roet te krijgen, da's dan weer iets dat niet zou mogen.

                  Het reglement is in die zin niet duidelijk opgesteld, vandaar ook m'n directe reactie een tijdje geleden in de chiptuning-topics
                  Chiptuning moet inderdaad kunnen besproken worden lijkt me. 't Is & blijft techniek mbt een auto. Vanop 't ogenblik dat 't er iet of wat teveel gaat op lijken dit te willen uitvoeren of laten uitvoeren onmiddellijk een serieuze blaam van één of ander moderator.

                  'k Weet overgins dat zo'n grote groep als dit forum modereren geen kinderspel is. Maar 't organisatorische probleem is ondertussen al genoeg bekend en oplossingen zijn er genoeg aangeduid. Geef elke moderator een deel van 't forum waar hij of zij (en dan enkel hij of zij zodat er weer geen tegenstrijdige zaken gebeuren) er met zeer harde hand op toekijken dat er geen inbreuken tegen de wetgeving gebeuren. Vanop voorhand afspreken dat 'een inbreuk plegen = topic gesloten of x dagen ban lijkt me ideaal. 't Forum blijft gevrijwaard van onwettigheden & techniek kan toch nog besproken worden. De wetgever verbiedt mij 150 te rijden op de snelweg, ik denk niet dat hij mij verbiedt er met m'n buur over te spreken.

                  Dus topics als 'is heinz werkelijk de beste' mogen stande pede gesloten worden. 't Mag niet dus maakt het niet uit of hij de beste is. Maar 'hoe werkt chiptuning' lijkt me interressant tot de 'algemene autovorming'.

                  En voor alle duidelijkheid: dit was compleet off-topic. Voor goede raad mag m'n trouwens een uitzondering maken.
                  Last edited by ; 01/02/2007, 12:44.

                  Comment


                  • #69
                    Oorspronkelijk geplaatst door xit2050 Bekijk Berichten
                    gTa, de volgende post heb ik gisteren in het topic over chiptuning gezet. Ik weet niet of je hem gezien hebt.
                    Nee, 'k had het niet gezien, sorry.

                    Ik volg je wel, maar ik vind dan vooral het volgende : de vigilante spelen is even irritant en nutteloos als de bandiet zijn. Het komt bij de rest van de forummers alleszins alles behálve collegiaal over, en de meesten zien het als een mierzoet geslijm richting de ene moderator die op dat moment een gelijkaardig hard optreden etaleerde. Nu weet ik ook dat jij je evenmin als ik druk maakt om je reputatie op 't forum, en je bent net als mij iemand die soms vér gaat om een punt onder de aandacht te brengen. Dus ik begrijp je enigszins wel.

                    Maar ... 't is niet omdat het forum een regel aan het reglement toevoegde naar aanleiding van een bepaald gebeuren, dat er plots op manische, enerverende manier moet worden gezocht naar andere punten die héél misschien gelijkaardig zouden kunnen zijn. En als dat dan al moet gedaan worden, dan zullen de moderatoren dat wel doen. Vigilantes doen doorgaans geen goed aan een beleid, maar verstoren de orde veel meer dan ze ertoe bijdragen.
                    Blijkbaar had niemand ooit een probleem bij dat ene artikel van het forumreglement. Jij plots wel. Waarom? En de reden "als het forum regeltjes ... dan moet ... door iedereen nageleefd..." vind ik niét iets anders dan hetgeen ik al zei, het komt perfect terug op het feit dat een beetje menselijkheid, tolerantie, overleg, ... wenselijk is. Wederom : de "geest" van de wet primeert op de "letter" van de wet.

                    En ja, ik snap het maar al te goed, ga jezelf niet met waanideeën opzadelen. Ik zeg je gewoon dat zo'n keiharde regeltjesstaarderij zoals jij (deels om een voorbeeld te stellen, deels om de incoherentie van 't reglement onder de aandacht te brengen, i know, maar je was vérre van de enige met het besef daarvan ... alleen kunnen de andere wél de geest van de wet snappen, en leven daar ook naar, zonder problemen) en McClane toonden, quasi altijd de minst productieve, succesvolle, deugdelijke manier is om iets geregeld te krijgen.
                    McClane zal je heus wel kunnen vertelen dat het vaak véél meer effect ressorteert om iemand aan te spreken over iets, daar 'es over te babbelen, en dan op de goeie wil te rekenen van die persoon om het in de toekomst beter te doen ... dan dat je metéén keihard optreedt en bestraft. Overheden, politionele diensten, moderators e.d. zijn geen repressieve instellingen, maar regulerende.

                    Comment


                    • #70
                      Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                      Wat een oeverloos gelul allemaal. Waarom niet gewoon aannemen zoals gTa 't hieronder op onnavolgbare wijze de wereld in post: (...).
                      Dat zijn niet mijn woorden, maar die van mbman. Ik wil geen pluimen op m'n hoed die ik niet zelf heb verdiend.

                      Mbman draagt niet voor niks die "Jij bent veel te slim voor dit forum" in z'n onderschrift, hoor, een zin die ter wereld werd gebracht door een ander iemand die ook veel te slim is voor dit forum.

                      Ik zie het trouwens anders : ze zijn niet veel te slim voor dit forum, ze steken gewoon een eind boven het gemiddelde uit. Alhoewel, in het geval van Frankie kan je misschien wél over "té" slim spreken, aangezien z'n intelligentie af en toe 'es botst met ... euhm ... wel ja, je weet wel. Niet dat 'ie slimmer zou zijn dan mbman, of omgekeerd, maar 't verschil zit 'm denk ik in het feit dat Frankie graag met wat oud en lelijk ogende, gedeukte auto's rijdt, en mbman z'n auto zelfs op stal zou laten staan om de éventuele schade van insecten op de lak te vermijden. Frankie botst graag, mbman evalueert liever het zich op 'n afstand afspelende tafereel.

                      Comment


                      • #71
                        in all honesty : naar mijn mening zijn de beste mod die met sociale vaardigheden. De slimste zijn meestal associaal

                        Comment


                        • #72
                          Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                          Chiptuning moet inderdaad kunnen besproken worden lijkt me. 't Is & blijft techniek mbt een auto. (...) Dus topics als 'is heinz werkelijk de beste' mogen stande pede gesloten worden. 't Mag niet dus maakt het niet uit of hij de beste is. Maar 'hoe werkt chiptuning' lijkt me interressant tot de 'algemene autovorming'.
                          Vind je het dan toelaatbaar dat er een topic wordt geopend waarin iemand naar ervaringen met bepaalde chiptuners vraagt? "Ik wil m'n auto laten chippen, maar ik heb al dit of dat gehoord over die of die tuner. Zijn er mensen die ervaring hebben met andere tuners, en zo ja welke?"

                          Kan dat?
                          Mag zoiets?

                          Ik heb b.v. bepaalde ervaringen met bepaalde tuners, en ik zou daar misschien nuttige zaken over kwijt kunnen. En dat is niet noodzakelijk "Jaaaaaah de max man, moet je zéker doen!!", maar waarschijnlijk eerder een "Pas op want illegaal, zowel qua overeenstemming met 't PVG-nummer, als vezekeringstechnisch ... grote risico's ... maar als je 't toch doet : die tuner geeft goeie service want [blablabla] en die tuner vind ik minder want [blablabla]. Let dus zeker op voor dit of dat."

                          Kan dat?
                          Mag zoiets?

                          ..

                          Ik vind dat er ZEKER plaats MOET zijn voor zoiets. Zoniet sluit het forum z'n ogen voor een (groot) deel van de werkelijkheid, en doet alsof 't niet bestaat. Net alsof kleine Jantje die door pedofiele ome Toon wordt gesodomiseerd, maar z'n oogjes toe doet zodat 't lijkt alsof 'ie daar niet is maar ergens anders. (cru gesteld) We zijn een forum dat bulkt van de autoliefhebbers, en alhoewel "illegaal", leeft chiptuning enorm onder die autoliefhebbers. Dat gedeelte, enkel maar om wille van z'n illegaliteit, buitensluiten, is de doodsteek voor 't forum. Net zoals de Kerk al een eeuw lijdt onder haar oerend domme, conservatieve opvattingen ivm. seks en zwangerschap en SOA's, bijvoorbeeld. Er moet dus raad kunnen worden gevraagd, ook concreet (in de zin van "Zou ik het doen of niet?" of "Bij wie, en bij wie niet?"), omdat, als ze hier geen antwoord krijgen, 't ergens anders gaan zoeken.

                          Wat niét kan, zijn de extreme gevallen, zoals promotie vóór illegale zaken op een door de forumleiding getolereerde, georganiseerde manier. B.v. een topic over "groepsaankoop" bij 'n tuner, of het toestaan van (sluik)reclame. Of het toestaan dat "dragrace"-filmpjes openlijk worden gepost. Promotie vind ik ook niet kunnen, in welke vorm ook.

                          Maar het mag geen "wij hebben onze oogjes dicht dus onze handjes worden niet vuil"-houding worden. Als iemand interessante, of coole, zaken te vertellen heeft, en 'ie heeft een aantal (ik zeg maar wat) dynorun-video's, dynorun-printouts, ja zelfs video's van acceleraties, en lovende teksten over het gestegen vermogen, ... e.a. op z'n eigen site staan ... dan vind ik dat het moét kunnen dat daarnaar wordt gelinkt (ik bedoel dan ONrechtstreeks, dus naar die website, geen hotlinking !). Moet kunnen, vind ik, zeker in 't "Mijn auto"-gedeelte.




                          Anders is 't eigenlijk een beetje hypocriet, neen? Twee moderatoren rijden/reden met een gechipte auto rond (en ze hebben verdorie gelijk! 't is de max die power ), en dat is geweten, maar dan zouden anderen er 't niét mogen over hebben, of er vragen over mogen stellen?

                          Comment


                          • #73
                            Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                            Twee moderatoren rijden/reden met een gechipte auto rond (en ze hebben verdorie gelijk! 't is de max die power ), en dat is geweten, maar dan zouden anderen er 't niét mogen over hebben, of er vragen over mogen stellen?
                            Ah, dit is nieuw.
                            Voor zover ik weet, probeert één van die twee dat zo angstvallig mogelijk verzwegen te houden.

                            Comment


                            • #74
                              Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                              Ik volg je wel, maar ik vind dan vooral het volgende : de vigilante spelen is even irritant en nutteloos als de bandiet zijn.
                              Je weet maar al te best dat wat anderen over me denken, me siberisch koud laat. Ik zeg mijn mening en ik heb respect voor diegenen die ook hun mening durven zeggen.
                              Mijn onderschrift spreekt boekdelen.

                              Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                              En als dat dan al moet gedaan worden, dan zullen de moderatoren dat wel doen. Vigilantes doen doorgaans geen goed aan een beleid, maar verstoren de orde veel meer dan ze ertoe bijdragen.
                              Vigilante is echt een té grote eer die je me toedicht (hoewel ik fan van Charles Bronson ben).
                              Maar soms is het nodig de moderatoren op gebreken in het reglement te wijzen die ze zelf hebben overzien. Dit heeft niets nutteloos, ik zie het elke dag in mijn beroep. Ik kan een tekst 20 keer hebben gelezen en niets vinden en ik laat de tekst lezen door mijn collega die onmiddellijk een inconsistentie opmerkt.

                              Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                              maar je was vérre van de enige met het besef daarvan ... alleen kunnen de andere wél de geest van de wet snappen, en leven daar ook naar, zonder problemen.
                              Maar zoals gewoonlijk "gebaarden" de anderen van "kromme aas", zoals ze bij ons zeggen.
                              Trouwens, sinds wanneer staan forumregeltjes (zonder enige waarde buiten de virtuele wereld, laat dat duidelijk zijn) gelijk aan wetten?

                              Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                              Overheden, politionele diensten, moderators e.d. zijn geen repressieve instellingen, maar regulerende.
                              Ik werk zelf voor zo'n overheid en heb voldoende contacten met andere overheidsinstellingen. Trust me, er is een groot verschil tussen de praktijk en het geschreven woord (dat zoals zo vaak dode letter blijft).

                              Comment


                              • #75
                                Sinds kort is er een nieuw begrip in Belgie met dank aan VQB embetantenaren

                                Comment


                                • #76
                                  Oorspronkelijk geplaatst door pmmeke Bekijk Berichten
                                  Sinds kort is er een nieuw begrip in Belgie met dank aan VQB embetantenaren
                                  And proud of it.

                                  Comment


                                  • #77


                                    Moet ik onthouden.

                                    Comment


                                    • #78
                                      verschil ET42, ET47

                                      wat is het optische verschil tussen een et42 velg en een et47 velg?
                                      komt die 47 verder naar buiten? of is het verschil te verwaarlozen?

                                      Comment


                                      • #79
                                        Oorspronkelijk geplaatst door beemer e46 Bekijk Berichten
                                        wat is het optische verschil tussen een et42 velg en een et47 velg?
                                        komt die 47 verder naar buiten? of is het verschil te verwaarlozen?
                                        Een et42 velg gaat exact 5mm meer naar buiten staan.
                                        Dit lijkt misschien te verwaarlozen, maar het is soms een kwestie van een mm tussen raken en niet raken, buiten de kassen, net binnen de kassen, etc.

                                        Comment


                                        • #80
                                          In plaats van 't in PM te steken, zet ik 't hier nog 'es.

                                          "Hoe bereken ik of die of die velgen van een andere auto op mijn kar passen?"
                                          (b.v. iemand wil E46 M3 19" velgen leggen op een Z4 )
                                          1. Zoek de exacte afmetingen van een aantal OEM op de auto leverbare velgen op, liefst zo groot/breed mogelijk.
                                          2. Zoek de exacte afmetingen van de gewilde velgen op.
                                          3. Smijt de gegevens van punt 1 in de gekende Excel.
                                          4. Smijt de gegevens van punt 2 in de gekende Excel.
                                          5. Interpreteer.


                                          De gekende Excel : http://users.skynet.be/kantooramez2/banden.xls




                                          Effe een voorbeeld als oefening.
                                          • Op http://felgenkatalog.auto-treff.com/ leren we dat de grootste/breedste toegestane velgencombinatie voor de BMW Z4 (niet de M) het volgende is : 8Jx18" ET 47 vooraan, en 8,5Jx18" ET 50 achteraan.
                                          • Op http://www.bbs.com leren we bovendien dat BBS voor de Z4 een TÜV-rapport ter beschikking stelt voor de volgende velgencombinatie : 8,5Jx19" ET 32 vooraan, en 9,5Jx19" ET 32 achteraan.
                                          • De afmetingen van de gewenste velgen zijn : 8,5Jx19" ET47 vooraan, en 9,5Jx19" ET 27 achteraan.
                                          Zo op 't eerste zicht al kan men eigenlijk zeggen dat die vooraan quasi zeker gaan passen, ze gaan een kwart inch meer naar buiten komen, en ook de binnenrand van de band zal een kwart inch dichter bij de veerpoot zitten (dat kan in sommige gevallen een probleem opleveren). Om helemaal zeker te zijn zou een dun spacertje vooraan dus het wiel wat meer naar buiten zetten, waardoor de afstand tot de veerpoot gevrijwaard blijft. Je moet een spacer steken van 15 mm om aan dezelfde maat te komen van de BBS-velg (ET47-ET32=15mm).
                                          De velg achteraan zal vermoedelijk ook passen, al zal ze wel zeer breed komen, en afhankelijk van de eventuele verlaging kan het zijn dat de buitenrand van de band tegen de wielkas aansleept. De BMW M3 velg komt nog 'es een halve centimeter meer naar buiten dan die (goedgekeurde) BBS-velg, dus de kans dat het gaat is zeker groot, maar 100% zeker sleepvrij ... ik durf dat niet te zeggen. Maar 't is niet dat die velg er op geen enkele manier op past, zoveel is zeker.




                                          Bovenstaande grafiek vergelijkt de originele BMW 18" velg (blauw) met de gewenste BMW 19" M3 velg (rood), beide met de correcte bandenmaat.
                                          • Bandhoogte is geen probleem, rijhoogte stijgt met 3 mm, omwenteling verschilt geen 1%.
                                          • Het grootste "probleem" is de offset, op de visuele weergave zie je duidelijk dat de M3-velg een pak breder komt. 35,7mm om exact te zijn (linksonder te zien), ofte 3,5 cm. Dat is zeer veel.

                                          Effe kijken wat ori 18" tgo BBS 19" oplevert. Normaal gezien alles hetzelfde als bovenstaande, met dat verschil dat de hele velg 5 mm meer naar binnen staat.



                                          Inderdaad. Enige dat anders is bij de BBS-velg is de offset (die is 32 ipv 26, zijnde 5 mm verschil).

                                          Voor deze velg geeft BBS een TÜV-attest, weliswaar met de opmerkingen dat moet worden gecontroleerd of de banden niet slepen tegen de wielkassen.

                                          Toch best wel wat kans dat die M3 velgen dat dus wel gaan doen, die zitten immers nog 'es 5 mm verder naar buiten. Mijn auto heeft een tijdje met 20mm spacers gereden op de achteras, en dat sleepte vaak. Ik heb dan 12mm spacers gestoken en dat sleept nu nooit meer. Da's slechts 8 mm verschil, en toch een behoorlijk onderscheid inzake passen.



                                          Nog de voorwielen, nu.



                                          De beoogde wielset heeft blijkbaar 245-banden liggen vooraan. Op de M3 zijn dat normaal gezien slechts 225-banden (en achteraan 255), op de CS-velgen liggen wel 235 en 265 rubbers. Nu is 245 vooraan wel een beetje breed, en vooral het feit dat 't nog altijd serie 35 is, maakt dat ze wel wat hoger komen. Rijhoogte stijgt met 8 mm, omdat de wieldiameter met bijna 17 mm toeneemt (zijnde 2,7%). Als er dan toch een 245 gemonteerd moest worden vooraan, ware een 245/30R19 eigenlijk beter geweest, dan zou de omwentelingsverhouding met een dikke % zijn afgenomen en de wieldiameter met zo'n 7,6 mm zijn afgenomen, wat meer ruimte zou hebben geboden.

                                          De velg zelf komt ook wat meer naar binnen, en de binnenrand van de band nog iets meer. Een spacertje van een centimeter zou hier (met de 245 banden) ervoor zorgen dat de binnenrand band niet meer naar binnen komt dan de gewone wielen, maar dan komt de buitenrand van de band wel een kleine 2 cm meer naar buiten dan de gewone velg/band. Maar meestal is daarvoor wel plaats. Maar hier zit je wel met die band met grotere omtrek (245/35R19), misschien dat dat dan terug gaat slepen...



                                          Ik durf dus niet te concluderen dat deze set zonder problemen zal passen. Achteraan gaat 't heeel breed staan, vermoedelijk zal daar wel wat gesleep kunnen bijkomen (maar da's snel en relatief makkelijk op te lossen door de wielkassen zachtjes te rollen, of het slepende deel van de binnenkas (plastic) weg te nemen). Vooraan past die velg zeker, maar de band is misschien een beetje minder gelukkig, een 225/35R19 of een 235/35R19 ware beter geweest.

                                          Er zal moeten gepast en testgereden worden om 't te weten...
                                          Bijgevoegde Bestanden

                                          Comment

                                          Working...
                                          X